Spring naar bijdragen

Radio Veronica Top 40-6-8-1987


martinja

Aanbevolen berichten

De 3  heb ik dus voor een 8 aangezien.

 

Ja die avond kan ik me nog heel goed herinneren. Toen werkte ik bij VGL op kantoor en de top 40 hoorde ik dus ook daar. Het nieuwsbericht kwam en ik was stil, want een periode ervoor voer ik wel es met een schip van Townsend & Thoresen zo ze toen nog heetten. Later zou het P & O worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was thuis die dag na het vissen op de Noordzee na een zeereis van 7 tot 10 dagen dacht ik. En op tv en radio toch mee gevolgd ondanks dat ik 36 uur of langer nog niet geslapen had.

Een zeer emotionele dag voor mij als zeeman. Ik had ook al collega vissers gekend die spoorloos waren, en enkelen in dezelfde visserijschool waren als ik in de klas eronder o.a.

Boot gezonken enz.. meer wil ik daar niet over kwijt

 

 Ik was 36 toen bij die Herald -ramp en schipper en mede reder van de N.723 Pallieter uit Nieuwpoort een vissersboot van 23 meter lang.

Rond mijn  44ste ben ik gestopt in de visserij en ging werken voor de RMT Ferries. Voor 18 maanden tot ze stopten.

Er kwam een nieuwe verbinding met de kleine fast ferries van Hollyman , later omgevormd in Hoverspeed  (UK) . Er werkt samengewerkt met een Engelse ferrie. Ik was daar reserve bootsman (ik werkte in de walploeg van Hollyman te Oostende.  Aan boord was ere een belgische ploeg uitgeleend,  matrozen met een bootsman en de ploeg voor het restaurant.

De rest waren Engelsen, soms Ieren erbij , ook eens een zuid-afrikaanse officier die in zijn land de criminaliteit beu was en naar de UK ging.

 

Eens was er alarm aan boord, vanuit Ramsgate dacht men dat na afvaren de Engelse ferry het achterschip open stond. Luitenanten en commandant even geschrokken.

Bij ons in de mess room kwam de 1e luitenant aangestormd . Ze dachten op de brug dat de lichtjes van de veiligheid voor de achterdeur niet goed werkten. Maar het was loos alarm!.

Kun je nagaan dat me nog vele jaren na de ramp nog altijd ongerust was in de UK, toch  in de haven van Ramsgate.

 

Nog eens later was er weer alarm vanuit Ramsgate.

Daarna was het opgelost, kennelijk herkenden ze het achterschip beter in het donker , en de verlichting en wisten ze dat het ok was bij afvaart.

 

Ook ervoor maakte ik het eens mee, met de Reine Astrid uit

Oostende. van de staatsferries van de RMT

 

Kon dat nog gebeuren een ramp? 8 jaar later na die ramp?

Jazeker ! Ik kan het weten.

 

Eens waren we met de Reine Astrid afgevaren

Opeens stormde de 1e luitenant in de mess binnen voor o.a de bootsman en zijn verantwoordelijke van de voorste boegdeur

 

Bleek dat opeens in volle zee de boeg vooraan openging en de hoogte inging! Grote paniek in de brug toen de boeg voor hun neus oprees

Er werd gebeld en gebeld doch de beide heren hadden gedronken, vooral de bootsman was ladderzat

Ze wilden het niet geloven en ook niet gaan kijken!

De bemanning waaronder ikzelf snelden met de 1e luitenant mee  naar de genoemde garage zoals wij het noemden (onderruim voor het vervoer, auto's , bussen, containers enz

Toen we er waren besefte ik hoeveel geluk we hadden !

Man, man ik zag gewoon de open zee , gelukkig was het zowat windstil 0-1 .

 

Ik denk om de schande te besparen en de media,  het niet in het openbaar werd gemeld

De bootsman mocht aan land blijven om de wacht te doen aan boord van een stilliggende ferry. Hij zoop gewoon voort en werkte niet.

Omdat ze vast waren en beschermd bij de RMT overheids dienst , tja nu kon ie helemaal zonder zorgen zuipen en totaal niks doen.

Was ik het geweest als contractuele werknemer dan was het (zoals we in vlaanderen zeggen) het kot te klein geweest en mocht ik ophoepelen.

 

Die bootsman had net ervoor steeds mijn coca cola blikjes uit de frigo wekenlang gestolen

Tot de kok zag dat hij ze stal en het me meedeelde

Meneer deed wisky  bij de coca-cola  en zuipen maar

 

Ik heb het ook eens meegemaakt dat we pas uit de haven van Ramsgate waren , toen de lichten uitvielen, de motoren.

Daarna ging de noodverlichting aan

We waren ook toen net in de mess room terug en dronken koffie.

We zagen de rotsen in de avond , oei dacht ik..wat denken de passagiers? we waren aan het drijven richting de kust.

Ik dacht aan de Herald bij Zeebrugge die zonk

5 of 10 minuten later herstarten de motoren, later kwam de 1e luitenant hijgend langs en melde ons het volgende.

 

De machinisten in de machinekamer reageerden niet op de radio oproepen vanuit de brug van de commandant

De 1e luitenant en de 2e moest zelf naar de machinekamer , want men dacht dat er iets gebeurd was, radioverbindingen die niet werkten.

 

De heren bleken allen met hun hoofd op hun armen te liggen ronken met de flessen drank bij hen al of niet leeg. De luitenant moest ze wakker schudden.

 

Ook daarvan werd er niks over gehoord.! Totaal niks.

 

Dan dacht ik, de passagiers zouden het moeten weten.

Wat hen verteld werd weet ik niet meer precies

Zal wel een motoruitval zijn geweest, niet ergs...ja jja

 

Moraal van mijn verhaal

Ja ongelukken konden toen nog gebeuren ( en denk nu nog)

En dankzij de alcohol

Voor mij zijn het een soort van onvrijwillige moordenaars of hoe moet ik die mensen bestempelen?

Verder wil ik er geen woord aan vuil maken.

 

Ik weet 1 ding, ik heb me honderden keren ongerust gemaakt op zee als zeevisser op de boot van 23 meter bij zware of zeer zware stormen.    Ook bij het naar huis varen bij zeer zware stormen, hopen dat we moeder de vrouw zouden terugzien.

En denken weldra stop ik ermee...t' is genoeg geweest.

 

Ik dacht dus dat ik aan boord van die reuze ferry boten veiliger was

Sorry maar ...

 

Je vraagt je af wat we niet weten!

 

Ik was mee op de laatste trip van de Reine Astrid (voor de RMT ermee stopte) de trip Oostende-Ramsgate

We vaarden de haven van Ramsgate binnen

Ik stond op het achterdek met nog 2 man waaronder de man met de walkie talkie verbinding.

 

Ik zei nog eens , ik zou nog eens waarschuwen al vloekt men tegen jou.

Ik zag het al gebeurden..het vaartuig bleef op volle kracht varen

Hij luisterde toen ik aandrong en hij besefte ook....

De walkie talkie....

en jawel eindelijk gooide men volop in achteruit..

Te laat..en boem bonk gekraak, geschuur..het was gebeurd

 

Ik had me al flink vastgehouden voor de slag, dus ok, de rest had ook geluisterd naar mijn raad naar de ex zee schipper

Ik zag ook nog een stuk ijzer van de kade langs mijn hoofd voorbij gaan, ik was op mijn hoede en kon uitwijken en de rest waarschuwen

De boeg was flink beschadigd. Hij ging gelukkig nog open voor de auto's af te laden o.a..enz... daarna was het naar Oostende (het was mooi weer en nog waterdicht voor zover..)

Voor mij was het afgelopen en verhuisde ik voorgoed naar de andere ferry boten om in te springen. Later werd de Reine Astrid na herstelling verkocht, aan Griekenland of anders...

 

Wat was de uitleg na de aanvaring? ja natuurlijk een defect bij....

Dat wisten we zo dat deze uitleg zou volgen.

Haha ..tja ik heb voordien geen geluid gehoord

Nooit geweten hoe het precies in elkaar zat

Normaal staat de commandant en 1 luitenant of 2 o.a. in de brug.

Had iemand aan de fles ....ik weet het niet.

Ik ben een gewone vissers man, tot mijn 15e naar school geweest en dan de zee op.

 

Wat ik wel besefte is dat ik de vorige keer aan boord vrijwillig insprong in iemand zijn plaats (ik kon gerust weigeren want ik had net gevaren)

Ik kwam aan boord en deze keer kende ik die commandant niet echt.

Daar ik insprong was ik iets later,  de bemanning moest voor afvaart oefeningen doen in het water en had problemen met materiaal na een reddingsboot te laten zakken.  Ik zag wat er gebeurde.

 

De commandant vloekte als..en schold hen flink uit

Het schreeuwen en uitkafferen was volgens mij flink overdreven. het kon kalmer. Oefeningen dienen ook nog om te zien of het materiaal nog goed werkt o.a..

Ik dacht man, man wie ben jij ...en mijn respekt was ver te zoeken

Ik wenste toen dat hij daar beneden zelf op de boot zat.

Kun je nagaan toen men de dag of 2 dagen erna in Ramsgate die aanvaring deed hoe ik over hem dacht.

De Reine Astrid was mijn boot waar ik normaal op de lijst stond

Doch ik werkte ook bij 2 andere ferry boten en in andere ploegen

Deed ik graag en leerde zo hoop mensen kennen of terugzien die vast waren op die ferry boten. ik was de man die het meeste vrijwillig insprong bij problemen.

 

Ik weet 1 ding, na wat ik meemaakte en zag op de ferry boten,

Ik heb meer respekt voor mezelf gekregen als gewone zeeschipper , dan voor een commandant met zijn kostuum en graden, zeker met de middelen die wij maar hadden aan boord van ons vissersvaartuig., de kleine schommelende dooreengeschudde boot bij slecht weer, het harde werk en de stormen waarin we werkten dag en nacht.

 

Om af te sluiten

Toen ik ook op de Engelse ferry soms moest inspringen als reserve bootsman luisterde men op de brug naar Radio 10 Gold

De Engelsen vonden het super en vonden hun zenders bullschit

Soms moest ik als ik een wacht had de aanwezige commandant of luitenant uitleggen wat er in het Nederlands werd verteld

Bij navraag zei de commandant dat er nog schepen waren die naar Radio 10 Gold luisterden

Denk rond de jaren 1996-1997 als ik me niet vergis

 

Jean-Pierre

 

ik sla de opname op als: ( ik het niet fout begrijp en na wat luisteren)

VOO Radio 3 - 19870306 - 1533-1652 - Adam Curry - Nederlandse Top 40 07031987

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit programma heb ik op 6 maart 1987 vanuit het ouderlijk huis beluisterd.

Ik was 15 en luisterde in die periode bijna elke vrijdag naar de VOO op Radio 3.

Op de middelbare school had ik een leerkracht Engels die haar lessen wekelijks afsloot met moppen over de Herald. Ik herinner mij geen enkele en heb er nooit om kunnen lachen.

 

Dank voor deze memorabele Top 40 Martin.

Ik bewaar nog steeds leuke herinneringen aan het toentertijd populaire televisieprogramma Verona.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was toen 14.ik heb die nacht (vrijdag 6 op zaterdag 7 maart) geluisterd naar de stemband met anette van tricht en kees schilperoort. Ik had toen net een week een philips bandrecorder n4420. Ik weet nog dat ze the rolling stones draaiden met angie. En om de haverklap kwam er nieuws binnen uit zeebrugge. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ook heel vaak nu aan hetzelfde. Ik ben geboren in 1973. Ik vond het opnemen met een cassettedeck of bandrecorder altijd fascinerend. Iets anders was er toen nog niet. Pas rond  1990 kwam de dat recorder en daarna minidisc. En alles wat je graag wilde opnemen was  relatief duur en ook nog eens aan slijtage of ouderdom onderhevig. Nu heb je voor €50 1 Tb waarmee je 10.000 uur kunt opnemen. En ik vind alles boven de 160 of 192 k/bit heel goed klinken. Ik neem zelf op met 256 k/bit. Helemaal top. Leuk om hier oude radiofragmenten terug te vinden. Groetjes 

bewerkt door Henk700
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Henk

 

Ik heb ook nog 1 of 2 Philips cassetterecorders gehad.

Dank zij die cassettedeck het laatste uur nog opgenomen van Mi-Amigo

en nog 1 of 2 programma's ervoor.

Ze toen op banden overzet en de opnames geruild, dus ze moeten ook ergens rondzwerven haha.

Ik had een plaat aangevraagd voor de bemanning aan boord , door zware stormen lag het schema overboord en zo was ik  thuis gelukkig

Alle banden waren vol.

Ik had nog 2 cassettes,. Met spanning stond ik te wachten om de knop in te drukken voor 1200 uur , mijn vingers begonnen de kramp te krijgen.. had ervoor snel de cassette gedraaid.

Ik was dus  in spanning...maar wist ik veel dat het afgelopen was!

Geen.. Baken 16 meer...

 

Als ik rond de 16 jaar was had ik zo!n kleine zware Philips radio transistor.. Een superding toen, toen koste ie ergens in euro iets van 25 tot 30 euro

Het was de jaren rond 1966 1967

Op mijn fiets luisteren naar Radio City, Radio London, Caroline enzz...

Als 16 jarige vond ik het te gek.

Vooral Radio London

City en London hadden ook eens een speciaal uut of half uur

de Beatles (was ik toen fan van) en de Rolling Stones

Voor mij waren dit gelukkige luisteruurtjes

Dit jaar zag ik nog afbeeldingen van Cassetterecorders in het week- stripblad Robbedoes jaren rond 1978-1979.

Als fanatieke strip verzamelaar zie je nog eens wat

Vooral bij mijn hobby werk van inscannen voor de Catawiki Strip Catalogus . Waar ik nieuwe items invoer, info bijvoeg bij bestaande of scans verbeter enz..

Toen ik Belgische Wrill weekblad in scande midden-eind 2017  (jaren rond 1946-1947 uitgegeven) vond ik enkele leuke advertenties van Radio Luxemburg die ik in de Golden Radio club op de server zette.

Dacht ik dacht ik toch. door mijn ziekte van de laatste maanden 2017 waar ik hard werd aangevallen, twijfel ik achteraf wel eens of ik het dan gedaan heb, maar goed.  Het kan dat ik het gewoon opstuurde naar mijn vriend van Golden Radio.

En zo blijven we bezig her en der....

 

Het blijft leuk, alles kost helaas veel tijd vooral als je 1 grote hobby teveel hebt en je dan weer het speciale verzameld

 

Toch leuk als je bij het nakijken voor in scannen items, bepaalde advertenties ziet in een strip weekblad, afbeeldingen over Radio, afbeeldingen enz...

Ook over cassettes bv ...

 

Henk we gaan verder hobbywerken', groet

 

Jean-Pierre

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.