Spring naar bijdragen

TROS 1989, Monterey Pop met Jerney Kaagman


rauhfaser

Aanbevolen berichten

Een mooie serie op maandagmiddag van 4 tot 5 op Radio 2 in de zomer van '89. Een terugblik op het eerste grote popfestival ooit, Monterey, georganiseerd door The Mamas & Papas. Iedereen was er. Alleen The Beach Boys haakten helaas af. Het was voor hen te kort na het Smile-debacle. Die meesterlijke plaat (het laatste stapje in de ontwikkeling van de psychedelische popmuziek net voorbij Sgt Pepper) was teruggetrokken en verscheen pas deze eeuw. 
Maar ter zake, Monterey aan het begin van de zomer van '67: Hendrix, Joplin, Redding, iedereen was er nog, Crosby zat nog net bij The Byrds, Hendrix en Joplin werden dáár echt ontdekt. Alles was nieuw. De massaliteit, het grote geld, de drugs en de Hells Angels hadden de hippiedroom nog niet verwoest. de TROS zond een Nederlandse bewerking van een Amerikaanse serie uit in 9 delen.

Juul kon deel 2 en 4 niet meer vinden, die heb ik ook niet (meer). Ik heb destijds alleen de muziek bewaard, van de originele serie heb ik drie delen in tweede instantie verzameld, in 2015, van een mij onbekende aanbieder.

Hier die deeltjes. Ook ik houd me aanbevolen voor de rest.

 

Deel 5 (31-7-1989):

Please login or register to see this link.

 

Deel 7 (14-8-1989):

Please login or register to see this link.

 

 

Deel 8: (21-8-1989). Dit deel gaat over Nederland in 1967:

 

Please login or register to see this link.

 

Edwin

bewerkt door rauhfaser
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was er ook niet een Amerikaanse versie van deze serie die de ronde deed op de forums? Of ben ik nu in de war met andere documentaire series? Ik kan het op mijn eigen hd (die ik toch redelijk goed heb ingedeeld) niet zo snel terugvinden.

 

Na meer dan tien jaar merk ik inderdaad steeds vaker dat programma's al eens eerder zijn aangeboden. Maar inderdaad, altijd leuk voor een nieuwe lichting.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

" The special had mostly complete sets and was interspersed with interviews from the artists and organizers. The Simon and Garfunkel set was broadcast complete, the Springfield wasn't as I recall - more like 3 or 4 songs for them. The Big Brother/Joplin "encore" from the next day was broadcast also. Moby Grape...I can't remember if anything was broadcast. John Phillips was behind the whole radio show and had a hand in the mixing as I seem to recall. Mind you, this was the first time since the original movie (save for the Hendrix, Redding, and M&P lps) that most of the stuff saw the light of day...so it was all pretty awesome."

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Juul:

Ze liggen voor zover ik weet bij B%G, maar als maker moet ik er ook voor betalen ! SCHANDE".

 

Juul

 

Ze staan niet bij B&G in de catalogus, alleen de oude fonotheek-vermeldingen van DATjes die bij de TROS lagen destijds (of bij NOB P&U...) archiefstatus: IBIS

bewerkt door maartenfransen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, die DATjes heb ik in ons TROS archief gedaan. En bij P&U neer gezet. Dat waren kopieen van de NA masters.

 

Dit is wat ik hier thuis heb van de USA versie ( zonder deel 1 want die CD liet het afweten) en de Nederlndse versie. Daar mis ik deel 4 & 5 van.

Het wordt tijd dat ik mijn connecties bij B&G dan maar ga aanboren. De nwe directeur is een oud collega van mij……….

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

 

Monterey inlay en CD label.jpg

mont1 USA.jpg

montNED.jpg

 

 

 

 

En een screen van b.v. IBIS met de NAxxxxxx.

Ik heb destijds de complete TROS banden uitdraai mee genomen.

 

En een screen van de dBase die ik maakte voor het TROS DAT archief dat bij P&U lag?  (zal nu wel "weg" zijn…..)

 

 

 

ibisNA.jpg

TROS DAT archief.jpg

 

 

 

En zo ging dat in die tijd, ik maakte een voorstel voor de chef om de serie in de USA aan te kopen. Kijk ook even naar de aanschaf kosten…….ook niet mis. Maar de TROS deed het toch maar…….

 

 

En tot slot, dit heb ik ook nog in m'n archief zitten.

 

 

 

Monterey - box back kopie.jpg

00001..jpg

00002..jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welnu……..kijk daar eens.

 

Nou graag !

50 minuten geleden zei Tino:

Volgens mij kregen DJ's in die tijd minstens 125 gulden per uur, dan vind ik dit reuze meevallen.

 

 

Ik snap je niet helemaal Tino………………De aanschaf van  het totale programma was de prijs. Dus om elke uur te mogen uitzenden betaalden we dat uurbedrag.

Daar zat niet alles in, mijn salaris, dat van de technicus en Jerney.

En dan moest het nog bewerkt worden naar Nederland…………………..

 

Wat heeft dat met dj's te maken?

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een DJ "lult" (excusez le mot) een uur plaatjes aan elkaar voor 125 gulden.

Ik zal geen namen noemen, maar er zijn TROS-DJ's geweest waarvoor ik een tientje per uur al zonde van het geld vind.

Een programma als dit is veel interessanter en ook geschikt voor herhaling. Dan vind ik 466 gulden (in verhouding) meevallen.

Jij kreeg je salaris sowieso, dus dat zijn geen extra kosten.

Met de technicus en Jerney had ik inderdaad geen rekening gehouden, maar daar weet ik de kosten natuurlijk niet van...

Ik vind de meerkosten dus te verdedigen, alhoewel ik met je eens ben dat de TROS dit natuurlijk niet hoefde te doen.

Maar gewaardeerd wordt het járen na dato nog steeds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.