Spring naar bijdragen

Midden golf in oost Europa nog niet dood


nchuijg

Aanbevolen berichten

Ik krijg ook op 639 een heel sterke zender uit de Chech rep. Zou 1500 kW zijn.

Op 657 een behoorlijk sterke Italiaan.

Om nog maar van de Spanjaarden maar te zwijgen, op vele frequenties.

 

In UK nog steeds 3 zenders op AM only (naast DAB en ander digitaal gedoe) BBC 5 Live 693 en 909, Absolute 1215 en TalkSport 1053 en 1089. 

 

En in NL....... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

Ik krijg ook op 639 een heel sterke zender uit de Chech rep. Zou 1500 kW zijn.

Op 657 een behoorlijk sterke Italiaan.

Om nog maar van de Spanjaarden maar te zwijgen, op vele frequenties.

 

In UK nog steeds 3 zenders op AM only (naast DAB en ander digitaal gedoe) BBC 5 Live 693 en 909, Absolute 1215 en TalkSport 1053 en 1089. 

 

En in NL....... 

 

 

Ja, die Italiaan  hoor ik hier ook goed hard als de zon onder is………...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oude tijden herleven. In de mid zestiger jaren werden we vanachter het ijzeren gordijn getrakteerd op mega signalen van bijvoorbeeld het legendarische Radio Moskou. In ieder geval was in N Nederland ontvangst van zeezenders na zonsondergang geheel onmogelijk. 

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanuit Moskou werden we in Nederland  getrakteerd op de Nederlandse service van Radio Moskou. Een Rus deed zijn best op de Nederlandse taal en dat leidde tot dit schitterende fragment. Moskou op midden en korte golf richting Nederland. Kameraden ........huiver en luister.

Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat taalgebruik van 'onze man uit Moskou' is nog best aardig. Ik meen ooit iets te hebben gelezen over die presentator; hij had Nederlands geleerd, maar was nog vrijwel nooit in ons land geweest.

 

Tegenwoordig hebben we gewoon de Engelstalige propagandazender Russia Today op de kabel. Dat zal dan wel de 'vooruitgang' zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Paul:

Dat taalgebruik van 'onze man uit Moskou' is nog best aardig. Ik meen ooit iets te hebben gelezen over die presentator; hij had Nederlands geleerd, maar was nog vrijwel nooit in ons land geweest.

 

Tegenwoordig hebben we gewoon de Engelstalige propagandazender Russia Today op de kabel. Dat zal dan wel de 'vooruitgang' zijn...

 

In die mid zestiger jaren was het levendig op korte , lange en middengolf.

Op de korte golf beluisterde ik WNYW Radio New York , het commerciele korte golf station van CBS, prima te ontvangen. Verder zat Lux op de korte golf en niet te vergeten de vele zogeheten nummerstations uit Oost Duitsland met het voorlezen van eindloze reeksen nummers voor communistche mollen in West Duitsland. HCJB, the Voice of the Andes beluisterde ik met regelmaat evenals Radio Australia, Radio South Africa , Radio New Zealand, Radio Switserland en vele andere. de lange golf bracht ook veel muziek met the BBC Light op 1500 meter, Radio Monte Carlo en RTL France met Rosko iets verder op de lange golf.

Op de middengolf denderde op 188 meter vanuit Hoogezand ,  waar de 1 kw middengolfzender gewoon in een woonwijk stond,  de RONO <nu Radio Noord> binnen met een onvoorstelbaar slechte modulatie. Veronica was hoorbaar op 192. Iets verder op wederom Monte Carlo met programma's van Trans World Radio en dan de 1500 kw van 208 Lux. Daarnaast de loeiharde Duitse Saarländische Rundfunk en dan weer de communistische retoriek uit Albanie. Dan kwam de 247 met BBC Light en daarna VOA middengolf. Caroline South, Radio Sweden en Caroline South. Beide Carolines zeer moeilijk in de avond, s nachts   werd het beter. Dan AFN Stuttgart, Bremerhaven en Munich. Verder op AFN Frankfurt, zeer sterk signaal. Daar tussen op vele frequenties was Radio Moskou hoorbaar in vele,verschillende talen.  Al met al , ik verveelde mij s avonds niet met de radio in de periode na augustus 1967. Helaas in maart 68 verdwenen beide Carolines maar BBC Radio Two s avonds op lange golf  en overdag AFN Bremerhaven middengolf waren de pleister op de wonde. Veronica begon ik ook maar meer naar te luisteren. En toen....en toen werd het december 69 en stoomde een vreemd gekleurde coaster op naar de Noordzee.......de rest is history as the say. Het diepte punt op de middengolf vond ik de sluiting van AFN Bremerhaven waar ik sinds juni 74 naar had geluisterd. Hedentendage wordt de middengolf weer boeiend, de loeiharde supergemoduleerde middengolfstations vanaf de Balkan  en Spanje rukken op.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Paul de Haan:

en niet te vergeten de vele zogeheten nummerstations uit Oost Duitsland met het voorlezen van eindloze reeksen nummers voor communistche mollen in West Duitsland. 

 

Niet alleen in West-Duitsland...

Een van die mollen zat in Amsterdam en heette Max Lewin. Hij was niet alleen de voorman van een reeks rechtse splintergroeperingen, maar in de jaren zeventig bekende hij aan de BVD dat hij jarenlang informatie had doorgespeeld aan de Oost-Duitse inlichtingendienst. Bij hem thuis vonden ze een kortegolfradio en allerlei schema's waarmee hij die nummers moest decoderen.

 

Valt allemaal te lezen in 'Averechts', het gedenkwaardige boek van Erik Schaap over het dubbelleven van Max Lewin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Paul:

 

Niet alleen in West-Duitsland...

Een van die mollen zat in Amsterdam en heette Max Lewin. Hij was niet alleen de voorman van een reeks rechtse splintergroeperingen, maar in de jaren zeventig bekende hij aan de BVD dat hij jarenlang informatie had doorgespeeld aan de Oost-Duitse inlichtingendienst. Bij hem thuis vonden ze een kortegolfradio en allerlei schema's waarmee hij die nummers moest decoderen.

 

Valt allemaal te lezen in 'Averechts', het gedenkwaardige boek van Erik Schaap over het dubbelleven van Max Lewin.

Zozo, dat wist ik niet. Overigens zijn er hedentendage nog nummerstations actief. Blijft een redelijk veilige methode in deze digitale wereld die zo lek als een mandje is.

 

Paul de Haan

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul de Haan:

 

 

Op de middengolf denderde op 188 meter vanuit Hoogezand ,  waar de 1 kw middengolfzender gewoon in een woonwijk stond,  de RONO <nu Radio Noord> binnen met een onvoorstelbaar slechte modulatie.

 

en dan de 1500 kw van 208 Lux. Daarnaast de loeiharde Duitse Saarländische Rundfunk en dan weer de communistische retoriek uit Albanie. 

 

Paul de Haan.

Volgewns mij was de 188 meter (1594 Khz) zender in H zand zelfs 2,5 kW, net als die in Hengelo en Hulsberg.

Ik woonde tussen H lo en Enschede en daar stond die zender, gaf problemen in audio installaties en voor de ontvangst van Veronica op 192.

Later werden ze veel sterker op andere frequenties.

 

Lux was 2 x 600 kW, advertised as 1300 kW.

Grappig was dat Sovj Unie en Albanie als 2 rivalen vlak naast elkaar zaten. 1386 Moskou en 1395 Tirana.

Die 1386 is overigens weer heel hard te horen, maar waar het vandaan komt weet ik niet. De call is Radio Svoboda. Kan ook uit Oekraine komen.

48 minuten geleden zei Paul:

 

Niet alleen in West-Duitsland...

Een van die mollen zat in Amsterdam en heette Max Lewin. Hij was niet alleen de voorman van een reeks rechtse splintergroeperingen, maar in de jaren zeventig bekende hij aan de BVD dat hij jarenlang informatie had doorgespeeld aan de Oost-Duitse inlichtingendienst. Bij hem thuis vonden ze een kortegolfradio en allerlei schema's waarmee hij die nummers moest decoderen.

 

Valt allemaal te lezen in 'Averechts', het gedenkwaardige boek van Erik Schaap over het dubbelleven van Max Lewin.

Lewin was ook 1 vd oude oprichters van R Veronica.

Ik ben m wel eens tegengekomen op een bungalowpark in Italie, was van Veronica mensen, ook Jan van Veen was er.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Svoboda is Liberty.

Litouwen dus, er was een conflict over 1386 of dat nou van Rusland was in Kaliningrad (ooit nog gehuurd door Wereldomroep en Ray Anderson voor LBH radio) of Litouwen.

R Liberty en R Free Europe worden door de CIA gefinancierd, propagandazenders dus.

Er staat 75 kW in de lijst, maar ze gebruiken een nieuwe Nautel 300 kW zender, en zo klinkt het ook.

De koude oorlog is terug, in heel Europa te horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.