Spring naar bijdragen

Digitale klokken zijn in de war


Juul

Aanbevolen berichten

Wat is een digitale klok in deze.

Het gaat om klokken die simpel de net frequentie tellen, inderdaad tegenwoordig vaak met een digitale display.

 

Veel klokken en horloges worden kwarts kristal gestuurd, en zijn dus onafhankelijk van netfrequentie.

 

DCF zal nog wel goed lopen, zo ook de TXT tijd, maar ook het klokje in je FM autoradio....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Vincent:

 

Ja, beide landen liggen in Europa, maar niet in de EG als je dat bedoeld.

 

 

"Europa"  de volksmond hé. Want beide landen   en "wij" ( de rest van Europa ) zijn electrisch wel met elkaar verbonden.

 

Nog meer om te lezen.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei ruudam:

Wat is een digitale klok in deze.

Het gaat om klokken die simpel de net frequentie tellen, inderdaad tegenwoordig vaak met een digitale display.

 

Veel klokken en horloges worden kwarts kristal gestuurd, en zijn dus onafhankelijk van netfrequentie.

 

DCF zal nog wel goed lopen, zo ook de TXT tijd, maar ook het klokje in je FM autoradio....

op mijn gouwe oude wekkerradio had ik al de laatste tijd de indruk dat mijn wekker meer dan 5 minuten achterliep. Het is weer tijd om met de snooze knop naar dromenland te gaan op 648. De Personal top 15 van de laatste tijd met luisteraars uit Ecuador, China, USA, Oost-Europa, Canada en deze week diverse uit NL....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-3-2018 om 14:29 zei Juul:

Ik dacht de laatste tijd al………….( maar gelukkig zijn m'n meeste klokken DCF klokken op batterij.). En in Frankfurt houden ze alles op 50 Hz.

 

Please login or register to see this link.

Overigens is een DCF klok met stekker ook gewoon op tijd. De voeding maakt niet uit, maar waar hij voor de tijdwaarneming naar kijkt.

Vroeger had je synchroon klokken, gewoon analoog, op el. net. Die doen dus hetzelfde als al die klokken die de netpulsjes tellen, en zullen ook achter lopen. Ook je PU en bandrec met synchroonmotor lopen te langzaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, je hebt gelijk kwa DCF op het NET.

 

Mijn frequentie standaard op DCF hangt wel aan het NET maar da's alleen voor de voeding. Verder krijgt ie gelijkspanning en ontvangt DCF "gewoon" op  77.5 KHz. ( hij was gewoon ge-lockt vandaag ).

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.