Spring naar bijdragen

ANP nieuwslezers


Tino

Aanbevolen berichten

Wat een leuk en waardevol initiatief, Tino. 

Het zou mooi zijn als er een bestand zou komen waarin diverse nieuwslezers (met een audiofragment waarin ze een nieuwsbericht voorlezen) opgenomen zijn. 

Hierboven al een prachtig voorbeeld van Ad Hazewinkel. Dank voor de link!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rachid  heeft inderdaad bij de NOS gewerkt en niet las hij op 3, ook op de andere zenders. En hij was "tech redacteur".

Op 26 maart 2018 om 18:18 zei Vincent:

Kom maar op met de namen, dan zetten we ze gelijk op Radiopedia:

 

Please login or register to see this link.

 

 

Vincent, niet alle hebben bij het ANP gewerkt. Dus die kop zou ik maar neutraler maken.

 

 

en toevoegen Marc van Amstel.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rien Huizing begon bij de Radionieuwsdienst en keerde er medio jaren '80 terug als hoofdredacteur. In die tijd was hij ook nog wel eens als presentator te horen (als invaller denk ik).

 

Toen ik in de tweede helft van de jaren '70 veel naar Hilversum III luisterde waren de nieuwslezers volgens mij: Ad Hazewinkel, Arend Langenberg, Hans van Zijl, Hans Molenaar, Jos van Ginkel, Marc van Amstel, Paul van der Lugt en Renny Pereira.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Juul:

Dus jij zegt dat Amber bij het ANP gelezen heeft? (heb ik wat gemist?)…………..

 

Ik zeg niks. De vraag is wie er namens het ANP op de radio het nieuws heeft gelezen. Want dat is waarmee Tino Please login or register to see this link. startte.

Ik vind het een goed idee en heb op Radiopedia een pagina aangemaakt en de input van deze topic erbij gezet. Samen met elkaar kunnen we een heel eind komen met het maken van dit overzicht

 

Mocht iemand niet begrepen hebben dat het gaat om nieuwslezers van het ANP of per ongelijk verkeerde input hebben gegeven, dan zijn er twee opties. Hier melden en zelf gelijk aanpassen op Radiopedia of hier melden en aan mij overlaten om het aan te passen op Radiopedia als je niet weet hoe.

 

Dus jij zegt dat Amber niet bij het ANP nieuws heeft gelezen? Als ze dat inderdaad niet heeft gedaan kan de naam van de lijst.

 

 

16 minuten geleden zei Sylvester:

Rien Huizing begon bij de Radionieuwsdienst en keerde er medio jaren '80 terug als hoofdredacteur. In die tijd was hij ook nog wel eens als presentator te horen (als invaller denk ik).

 

Toen ik in de tweede helft van de jaren '70 veel naar Hilversum III luisterde waren de nieuwslezers volgens mij: Ad Hazewinkel, Arend Langenberg, Hans van Zijl, Hans Molenaar, Jos van Ginkel, Marc van Amstel, Paul van der Lugt en Renny Pereira.

 

Ik heb ze erbij gezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ging mij inderdaad enkel om het ANP. De zender maakt mij niet uit, ook op commerciële zenders is ANP-nieuws uitgezonden.

Eerste uitdaging is het verzamelen van alle namen, vervolgens het uitzoeken in welke periode elke lezer werkzaam was.

Het viel mij op dat ik het niveau van de lezers aanmerkelijk hoger vind dan wat ik tegenwoordig (en de afgelopen jaren bij Novum bijvoorbeeld) hoor.

De enige naam uit mijn eigen "onderzoek" die ik in dit topic/op radiopedia nog niet ben tegengekomen is Rob Hessing.

Jeroen Pauw (ja, die dus) wilde ik nog noemen maar die staat er inmiddels al op. Wist niet dat ie zo lang gelezen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is ook een Wikipedia-topic hierover:
Please login or register to see this link.
Daar wordt verhelderd dat de Radionieuwsdienst ANP tot 1995 bestond; daarna werd dat op de publieke omroep het NOS Radionieuws. Vandaar wellicht de verwarring over Amber en Rachid, die "van na 1995" en van de NOS zijn. 

 

Het ANP was na 1995 niet meer te horen op de publieke omroep en ging toen radiobulletins leveren aan commerciële radiostations. Dat doen ze nu nog steeds.

 

Ik ga ervan uit dat dit topic hier gaat over de periode tot 1995. 

 

Over de beginzin:

Ik heb het altijd raar gevonden dat het korte intro, 
"Radionieuwsdienst ANP" 
in 1976 vervangen werd door het ouderwetsere
"Radionieuwsdienst, verzorgd door het ANP". 
Een journalistieke productie die begint met een passieve "door"-constructie - mijn haren rezen te berge (die had ik toen nog). Het klonk alsof de jaren '50 terug waren; toen zeiden ze:
"Hier is de radionieuwsdienst, verzorgd door het ANP."

 

In de lijst van Wikipedia mis ik deze namen: 
Henk Camperman (stem leek wel wat op Ad Hazewinkel)
Gert van Drimmelen (had ook een mini-kunstrubriekje op Hilversum 1)
Raymond Serré 
Job Boot 

 

Het ANP had niet alleen een nieuwsdienst op de radio; er was ooit ook een telefonische nieuwsdienst. Je belde het nummer en kreeg dan een ANP-bulletin van een paar minuten te horen. Begin jaren '70 gelezen door Hans Hogendoorn. 

 

De referenties in het Radiopedia-artikel verwijzen naar 1980. Misschien even naar kijken?

bewerkt door RobKi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
Op 27-3-2018 om 23:09 zei RobKi:

Er is ook een Wikipedia-topic hierover:
Please login or register to see this link.
Daar wordt verhelderd dat de Radionieuwsdienst ANP tot 1995 bestond; daarna werd dat op de publieke omroep het NOS Radionieuws. Vandaar wellicht de verwarring over Amber en Rachid, die "van na 1995" en van de NOS zijn. 

 

Het ANP was na 1995 niet meer te horen op de publieke omroep en ging toen radiobulletins leveren aan commerciële radiostations. Dat doen ze nu nog steeds.

 

Ik ga ervan uit dat dit topic hier gaat over de periode tot 1995. 

 

Over de beginzin:

Ik heb het altijd raar gevonden dat het korte intro, 
"Radionieuwsdienst ANP" 
in 1976 vervangen werd door het ouderwetsere
"Radionieuwsdienst, verzorgd door het ANP". 
Een journalistieke productie die begint met een passieve "door"-constructie - mijn haren rezen te berge (die had ik toen nog). Het klonk alsof de jaren '50 terug waren; toen zeiden ze:
"Hier is de radionieuwsdienst, verzorgd door het ANP."

 

In de lijst van Wikipedia mis ik deze namen: 
Henk Camperman (stem leek wel wat op Ad Hazewinkel)
Gert van Drimmelen (had ook een mini-kunstrubriekje op Hilversum 1)
Raymond Serré 
Job Boot 

 

Het ANP had niet alleen een nieuwsdienst op de radio; er was ooit ook een telefonische nieuwsdienst. Je belde het nummer en kreeg dan een ANP-bulletin van een paar minuten te horen. Begin jaren '70 gelezen door Hans Hogendoorn. 

 

De referenties in het Radiopedia-artikel verwijzen naar 1980. Misschien even naar kijken?

 

 

Rob,

 

Henk Camperman  is met een "K".

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.