Spring naar bijdragen

Radio Sud - 1978


Vincent

Aanbevolen berichten

42 minutes ago, Omnivoor said:

Weet je dat zeker erco59? Ik hoor een hoop zomer/herfst 1979 nummers!!

Meer dan zeker :

Mercredi 30 Août 1978 (Woensdag 30 Augustus 1978)

Jeudi 31 Août 1978 (Donderdag 31 Augustus 1978)

Dus zomer 1978

Edit : Voor de voetbal liefhebbers : Europa Cup  Bucarest-Monaco (2 - 0 )

bewerkt door erco59
Link naar opmerking
Deel via andere websites

soixante-dix-huit comme on dit en France, septante en Belgique et en Suisse.

L'origine du système de numération en base 20 (système vicésimal) en français est difficile à établir. On le trouve dans les textes depuis le douzième siècle. En tout cas il devait être bien établi à l'époque où l'Académie Française a été créée, puisqu'elle en a recommandé l'usage. On trouve "six-vingts" pour cent-vingt dans Molière,  et l'hôpital des Quinze-Vingts à Paris, fondé par Saint-Louis doit son nom à ses trois-cents places.  
Septante et nonante ont survécu en Belgique et en Suisse.

 

en voor de niet Franstaligen tellen de Fransen soms anders dan in de rest van Europa. Al van in de 12e eeuw kan je in teksten terugvinden dat ze tellen per 20 en niet per 10. Zo krijg je 78 als 60-10-8, je moet altijd goed kunnen optellen in Frankrijk. 120 vind je dus in oude geschriften als 6-20 en 300 werd aangeduid als 15-20. Zo wordt 99 dus 4-20-10-9 Quatre vingts dix-neuf.

In België en Zwitserland houdt men het bij 70 septante en 90 nonate.

 

Als een Fransman een telefoonnummer wil doorgeven, zeg ik altijd stop. Cijfer per cijfer, zeg ik dan. Want anders schrijf ik 420109 op als ze nog maar 2 cijfers ver zijn: 99 

  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.