Spring naar bijdragen

Ad Roland: 3FM is een speeltuin geworden


pvanklei

Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei Martin1968:

Maar wat deed hij eigenlijk bij Noordzee en Caroline?

 

4 minuten geleden zei pvanklei:

Geen idee. Wat Radio Noordzee en Radio Caroline betreft staat het ook op Wikipedia.

 

 

Voorbereidingen (Duitstalige) RNI 1969/1970.

 

Kort voor de Nederlandstalige service (259)  van Radio Caroline in juni 1973.

Er was die periode toen ook een Engelstalige service via de 389.

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

‘de eerste discjockey die ik analyseerde heette Joe Nyagra.’

 

Hij bedoelt waarschijnlijk Joe Niagara van WIBG in Philadelphia, die je kunt horen op de langspeelplaat Cruisin’ 1957. Die deejay laat daar inderdaad een fabelachtige intonatie en timing horen, maar bij die Cruisin’-reeks ging het natuurlijk niet om echte radioprogramma’s; ze werden ‘nagespeeld’ (en er zal dus flink aan zijn gesleuteld).

 

Of ‘Adje’ Roland zelf zo’n fabelachtige deejay was, mogen andere mensen beoordelen…

 

‘In deze promo vertelde men o.a. dat 3-FM de zender voor de nieuwste muziek is. Men ging er echter aan voorbij, dat dit bericht niet werkt, als de zender in kwestie dit bedachte fenomeen nog niet bij de luisteraar als tastbaar programmaonderdeel heeft kunnen positioneren.’

 

Typisch het wollige taalgebruik van een ‘consulent’…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Paul:

Of ‘Adje’ Roland zelf zo’n fabelachtige deejay was, mogen andere mensen beoordelen…

 

Vond het altijd balen als hij Ferry Maat verving bij de Soulshow.

Wereld van verschil tussen een (zeer) goede en een matige dj.

 

Vond hem wel geschikt voor de presentatie van de Mi Amigo (Joepie) Top 50.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind Ad(je) een vreselijk aardige gozer.

Hij was altijd het onder geschoven kindje (TROS). En de platentas drager van Hugo ( is het goed zo Huug??, zal ik koffie halen?").

Hij en Tom Mulder waren niet de dikste vrienden, dat kan en mag. Dat waren er meer.

En eigenlijk had ie ook een beetje moeite met het binnenkomen bij de TROS van andere zeezender mensen.( Veronica en RNI).

 Als dj was ik geen bewonderaar……………(Ik weet ook niet of hij ook een echte dj wilde zijn.)

 

Maar bovenal een erg aardige gozer! Nog steeds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als radio-consulent kan het bijna niet anders dan dat hij zijn eigen kwaliteiten heeft kunnen inschatten, hij heeft absoluut verstand van radio.

Zeker geen goeie DJ, maar ik denk dat de meesten hier dat vinden. Dat het een aardige man is doet daar niks aan af.

Neemt niet weg dat ik het altijd prettig vond om hem te horen. Juist zijn bescheidenheid was aangenaam. Ik hoorde hem liever dan Ferry, in mijn ogen iets té veel DJ.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenal herinner ik me Ad als voorvechter van het Nederlandstalige lied, er is ook nog ooit een plaat over hem gemaakt. Luisterde graag naar zijn programma's zoals de Europarade, Polderpopparade, Nederlandstalige Top 10 en Krieken met Adje. Hier bijgaande de laatste uitzending van Ad bij de TROS op vrijdag 30 september 1988, Nederlands Hitwerk geheette, dit programma was een samenvoegsel van de Nederlandstalige Top 10 en de Polderpopparade.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei frankdebruin1971:

Bovenal herinner ik me Ad als voorvechter van het Nederlandstalige lied, er is ook nog ooit een plaat over hem gemaakt. Luisterde graag naar zijn programma's zoals de Europarade, Polderpopparade, Nederlandstalige Top 10 en Krieken met Adje. Hier bijgaande de laatste uitzending van Ad bij de TROS op vrijdag 30 september 1988, Nederlands Hitwerk geheette, dit programma was een samenvoegsel van de Nederlandstalige Top 10 en de Polderpopparade.

Please login or register to see this link.

Bij Frits Spits, waar hij ooit als 'ZIP' te gast was in de Nationale Hitparade, biechtte hij op dat hij het promoten van het Nederlands repertoire als een professionele taak zag. Hij hield er zelf niet per se van. Op de vraag van Frits welke muziek hij zelf dan graag draaide, kon Ad geen antwoord geven. Een deejay zonder muzieksmaak, bovendien zeer beperkt in zijn taalvaardigheid (niet creatief en/ of ad rem in zijn presentaties) en timing en techniek was ook al niet zijn 'forte'. Dan kun je duizendmaal een aardige gast zijn, wat mij betreft hoor je dan niet op de radio. 
Tom en Ferry (en KAS!!!!), dat zijn de legendes van de TROS-donderdag voor mij.

Edwin 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Robin Westhof:

Wat moet ik mij daar nou weer bij voorstellen?

Intonatie, taalgebruik, veel jingles en een hoge eigendunk bijvoorbeeld.

1 uur geleden zei rauhfaser:

 Een deejay zonder muzieksmaak, bovendien zeer beperkt in zijn taalvaardigheid (niet creatief en/ of ad rem in zijn presentaties) en timing en techniek was ook al niet zijn 'forte'. Dan kun je duizendmaal een aardige gast zijn, wat mij betreft hoor je dan niet op de radio.

Blijft over dat hij een prettige stem heeft. Ik zou hem dan ook presentator willen noemen.

 

Ik denk overigens dat meer voorvechters van het Nederlands repertoire zelf geen liefhebber waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei rauhfaser:

Bij Frits Spits, waar hij ooit als 'ZIP' te gast was in de Nationale Hitparade, biechtte hij op dat hij het promoten van het Nederlands repertoire als een professionele taak zag. Hij hield er zelf niet per se van. Op de vraag van Frits welke muziek hij zelf dan graag draaide, kon Ad geen antwoord geven. Een deejay zonder muzieksmaak, bovendien zeer beperkt in zijn taalvaardigheid (niet creatief en/ of ad rem in zijn presentaties) en timing en techniek was ook al niet zijn 'forte'. Dan kun je duizendmaal een aardige gast zijn, wat mij betreft hoor je dan niet op de radio. 

Juist wel! Zeker in een tijd dat commerciële radio verboden was en we waren aangewezen op (of overgeleverd aan) de zuilen. We moesten er per slot van rekening ook voor betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Tino:

Intonatie, taalgebruik, veel jingles en een hoge eigendunk bijvoorbeeld.

 

Zijn intonatie is juist uitstekend, taalgebruik uitermate veelzijdig, jinglegebruik erg effectief voor een programma met een flow en een klein beetje eigendunk kan geen kwaad.

 

2 uur geleden zei Tino:

Ik zou hem dan ook presentator willen noemen.

 

 

Nee, gewoon een niet al te beste dj.

 

16 minuten geleden zei Martin1968:

Juist wel! Zeker in een tijd dat commerciële radio verboden was en we waren aangewezen op (of overgeleverd aan) de zuilen. We moesten er per slot van rekening ook voor betalen.

 

?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.