Spring naar bijdragen

documentaire in 2018 over aanslag MEBO II


hans knot

Aanbevolen berichten

 

Twee scholieren van het 4e Gymnasium in Amsterdam, Robin Wormhoudt en Ilja Lieshout, hebben als "profielwerkstuk" een documentaire gemaakt over de rivaliteit en de aanslag op de Noordzee in 1971.

 

a1.jpg.95b859ce96447a760904d1633fb91500.jpg

Foto collectie Rob Olthof

 

 

Uit hun e mail:

Volgende week woensdag, 25 april, om 13.00 uur houden we een vertoning in Amsterdam. Het lijkt ons erg leuk als u zou kunnen komen. U kunt ook al uw vrienden die belangstelling hebben bij het onderwerp uitnodigen; we denken dat het een documentaire zal worden die voor radio-enthousiastelingen nieuwe deuren zal openen. Omdat we de zaalhuur moeten betalen zullen we een klein bedrag van 4 euro per persoon vragen.

Geïnterviewden hebben natuurlijk gratis entree. De vertoning zal plaatsvinden in de bioscoop FC-Hyena, op de Aambeeldstraat 24.
Kunt u ons laten weten of u kan? Met vriendelijke groet,
Robin en Ilja
Het 4e Gymnasium

i.lieshout@het4e.nl 

bewerkt door hans knot
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat kan zijn Bart maar als ik een examen doe bij bijvoorbeeld de VRZA dan ligt de beoordeling bij de examencommissie. In dit geval dus bij de docenten. Maar in gedachten denk ik dat Juul, als eenmaal alom bekend is wie er geïnterviewd zijn, gelijk krijgt en dat het eenzijdig beeld zal brengen. Ik weet namelijk wie men heeft geïnterviewd en heb de makers gevraagd wie er van de tegenpartij (Veronica) is geïnterviewd. Nog geen reactie.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het hangt natuurlijk geheel van de insteek af of hoor en wederhoor toegepast moet worden.

Feit is dat er een bom is ontploft en dat de opdrachtgever hier  voor door de rechter veroordeeld is.

En dat het na die tijd snel is geg(d)aan met de zee zenders,  de politiek kreeg een stok in handen.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk is een gezonde discussie normaal, er is ook niemand die stelt dat de makers onderuitgehaald worden. Het gaat er namelijk om dat de onwaarheden worden blootgelegd. Ik vind het van grote klasse getuigen dat de beide heren dit aandurven. De vraag is ook of de docenten op de hoogte zijn van de waarheden. Theo meldt net over 'dat er een bom is ontploft' en dat is al zo'n onwaarheid die meteen na de bewuste avond is gaan leven. Door het vele noemen over de ether van dat er een bom was ontploft, neemt nog steeds 99% van de mensen aan dat er echt een bom is ontploft. Het aansteken van materialen in de machinekamer had dan wel hetzelfde resultaat, namelijk het in brand zetten van de MEBO II, maar een bom is er nooit aan te pas gekomen.

 

Wat voor mij interessant is wat ze een tot nog toe bij mij onbekende persoon - waarvan ik alleen de naam weet - te vertellen heeft over de betrekking tot de Binnenlandse Veiligheidsdienst en RNI. Woensdag kunnen we het horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei hans knot:

Wat voor mij interessant is wat ze een tot nog toe bij mij onbekende persoon - waarvan ik alleen de naam weet - te vertellen heeft over de betrekking tot de Binnenlandse Veiligheidsdienst en RNI. Woensdag kunnen we het horen.

 

1 Raden, de vermeende spionage activiteiten?

 

Vr gr

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

benadrukken van het woord Douwe omdat er vaak 'waarheden' zijn gebracht die helemaal niet in die categorie thuishoren

 

Als er iets nieuws gebracht wordt kan dat onwaar of waar zijn. En aangezien nog maandelijks hapjes 'leuke informatie' , die jij en ik nog niet kenden, blijkt er dus nog genoeg aan te dragen. Trouwens het komende report Clive Warner over zijn tijd op de Mi Amigo

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En het aardige is dat ik thuis bij mijn moeder, (ik was nog niet getrouwd, op een avond werd geconfronteerd werd met twee heren die van de BVD waren en vroegen aan mij of ik als zendamateur iets wist over de z.g. spionage zaken. Ik nam nogal veel op van KG van RNI en ook TLX. ( telex).

Bull had ze nl over mij verteld. Ik heb daar nog een z.g. "geheimzinnige brief boodschap" geschreven door Bull aan mij bewaard. (zie scan).

Ik heb wat andere zaken "geblauwd" die prive zijn.

scan: copyright Stichting Norderney.

 

Maar ja, ik ben over de rivaliteit en de BVD niet geinterviewd. Dus er zal wel weer een onvolledig beeld de geschiedenis ingaan…………….zoals zo vaak is gebeurd.

Brf bull utrecht 28 aug 1971b.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

en dit bericht ontving ik net uit Amsterdam  Helaas moeten we u teleurstellen en u mededelen dat de vertoning onverhoopt geannuleerd moet worden. Onze school is nogal chaotisch en heeft plotseling een proefexamen ingelast op het tijdstip van de vertoning.. We hopen dat het uw planning niet al te erg in de war schopt. (we zagen op fb al dat u wat zaken heeft moeten verplaatsen, onze excuses hiervoor!) Er zal een nieuwe datum voor de vertoning bekend worden gemaakt: waarschijnlijk zal dit medio juni worden, omdat Robin en ik examens hebben in mei.. Excuses voor de teleurstelling, we hopen u desalniettemin te zien in juni bij de vertoning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei hans knot:

ja komt toch echt binnen dit bericht via messenger Juul, ik kan er niets aan doen

 

 

 

 

Dat het bij jou binnenkomt daar twijfel ik niet aan.  Maar of het echt allemaal bestaat ?

zoals hr. Trump steeds zegt ;'We will see…………."

 

 

 

xIngrijpen nodig bij Noordzee 3 juni 1971.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zoek het meer in de hoek van de vermeende Telegraafberichten inzake spionage Oostbloklanden en RNI Kortegolf, berichten die achteraf de wereld zijn ingeholpen door een ontslagen Britse deejay, die jaren later op zijn misstappen terugkwam en toegaf de valse informatie te hebben verspreid.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei hans knot:

Ik zoek het meer in de hoek van de vermeende Telegraafberichten inzake spionage Oostbloklanden en RNI Kortegolf, berichten die achteraf de wereld zijn ingeholpen door een ontslagen Britse deejay, die jaren later op zijn misstappen terugkwam en toegaf de valse informatie te hebben verspreid.

 

 

Heb je mijn stukje hierboven  gelezen?  Dat vond plaats nog voordat de mensen ontslagen werden nl.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

natuurlijk Juul las ik je stukje en daarna schreef ik dat ik het meer zocht in de hoek van de ontslagen deejay die het verhaal aan de Telegraaf gaf inzake de vermeende spionage. Uiteindelijk heeft de Zwitserse directie een klacht tegen de redactie van de krant ingediend:

 

Uit mijn boek over de geschiedenis van RNI een deel van het verhaal over de spionageactiviteiten. 'De beide Zwitsers lieten het er dan ook niet bij zitten en dienden een officiële klacht in bij de Raad voor de Journalistiek. Ze verzochten de Raad daarbij om zich uit te spreken in een verklaring waarin zou worden gesteld dat de Telegraaf door de bewuste publicatie van 30 september 1971 de journalistieke behoorlijkheidsregels had overtreden. Ook eiste men een complete publicatie van een brief van Andy Archer, die aan de pers — dus ook aan de Telegraaf — was toegezonden en waarin Archer stelde totaal geen bewijs te hebben van de vermeende activiteiten en dat de Telegraaf het verhaal "opgeblazen" had gepubliceerd. Tot een uitspraak is het nooit gekomen en van een publicatie van de brief is derhalve nooit iets gekomen.'   Zie ook hoofdstuk 16 in RNI Memories op www.soundscapes.info

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Juul:

En het aardige is dat ik thuis bij mijn moeder, (ik was nog niet getrouwd, op een avond werd geconfronteerd werd met twee heren die van de BVD waren en vroegen aan mij of ik als zendamateur iets wist over de z.g. spionage zaken. Ik nam nogal veel op van KG van RNI en ook TLX. ( telex).

Bull had ze nl over mij verteld. Ik heb daar nog een z.g. "geheimzinnige brief boodschap" geschreven door Bull aan mij bewaard. (zie scan).

Ik heb wat andere zaken "geblauwd" die prive zijn.

scan: copyright Stichting Norderney.

 

Maar ja, ik ben over de rivaliteit en de BVD niet geinterviewd. Dus er zal wel weer een onvolledig beeld de geschiedenis ingaan…………….zoals zo vaak is gebeurd.

Brf bull utrecht 28 aug 1971b.jpg

 

Juul,

 

Dat blauwen heeft weinig zin, deze brief staat gewoon op de Stichting Norderney site;  Please login or register to see this link.

Onder vermelding:  brief oom Bul Verweij aan Juul Geleick

 

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Het was de BVD die Veronica opdracht had gegeven om de Mebo2 uit te schakelen.

De ankers ketting moest stuk, maar dat liep uit de hand.

De reden waarom de Mebo2 weg moest?

Het schip was zeer verdacht, eigenaren die veel handel bedreven met het oostblok, de Mebo2 lag boven op een kruispunt vna telefoon lijnen.

En er als klap op de vuurpijl, waren zeer sterke zenders aan boord.

Bron: de 2 scholieren die hier op afgestudeerd zijn vertelden op radio 1 net voor 8 uur vanmorgen dit verhaal.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.