Spring naar bijdragen

Radio Caroline


Juul

Aanbevolen berichten

Ik lees de laatste tijd hier niks meer over het "nieuwe"  Radio Caroline.

Is de nieuwigheid er al van af ?

Keek net op hun website maar ik zie niet wat het met "mijn" Caroline in de 60-er jaren van doen heeft.

 

Ik zie eigenlijk alleen veel mensen die het waarschijnlijk leuk vinden om programma's te maken. Niks mis mee, maar hebben zij dan iets met Caroline?, of kan het net zo goed een ander Radio Station heten?

 

Ik kan er niet over oordelen want ik kan ze nauwelijks ontvangen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je ze (niet of) net kunt ontvangen zegt iets over je antenne Juul 😊

Maar net als met veel andere zaken uit het verleden, komt de huidige versie niet overeen met je herinneringen.

En ik had niet zo heel veel met Caroline, het ontvangst viel erg tegen en in de jaren 80 was het een tijdje erg goed.( met leuke muziek en presentatie)

Daarna kwam Laser, met vlotte praatjes en muziek, en een eigen geluids kleur.

Begin jaren 90 luisterde ik niet meer naar de middengolf.

Dat kwam pas veel later weer terug.

 

Theo

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Ik lees de laatste tijd hier niks meer over het "nieuwe"  Radio Caroline.

Is de nieuwigheid er al van af ?

Keek net op hun website maar ik zie niet wat het met "mijn" Caroline in de 60-er jaren van doen heeft.

 

Ik zie eigenlijk alleen veel mensen die het waarschijnlijk leuk vinden om programma's te maken. Niks mis mee, maar hebben zij dan iets met Caroline?, of kan het net zo goed een ander Radio Station heten?

 

Ik kan er niet over oordelen want ik kan ze nauwelijks ontvangen. 

 

Tegenwoordig heb je via internet diverse Caroline streams:

de basis Caroline stream kan je ook horen op 648khz 462.9m en dat is gebaseerd op het album format uit de jaren 70

Daarnaast heb je ook Caroline flashback die zich meer richt op de singels uit de jaren 60-70 en waar je bv ook Roger Day hoort.

En 1x per maand heb je Caroline North (toevallig dit weekend) waarbij live wordt uitgezonden vanaf de Ross Revenge en de uitzendingen ook via 1368 khz met 20000 watt te horen zijn vanaf het eiland Man. Deze worden ook uitgezonden via de 648 khz. Caroline North is een mengeling van de gewone Caroline en Caroline flashback. Please login or register to see this link.   hier kan je Caroline flashback beluisteren. En op deze vrijdagavond hoor je flashback live vanaf de Ross Revenge.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Ik lees de laatste tijd hier niks meer over het "nieuwe"  Radio Caroline.

Is de nieuwigheid er al van af ?

 

Het enige nieuwe, was eigenlijk de frequentie ( 648 kHz) op de middengolf, die in gebruik werd genomen.

Ze zijn na het zeezender avontuur, nu al weer heel wat jaren actief, vanaf het vaste land.

 

 

2 uur geleden zei Juul:

Keek net op hun website maar ik zie niet wat het met "mijn" Caroline in de 60-er jaren van doen heeft.

 

Des te meer met het jaren 70 (album format) Caroline.

 

 

2 uur geleden zei Juul:

Ik zie eigenlijk alleen veel mensen die het waarschijnlijk leuk vinden om programma's te maken. Niks mis mee, maar hebben zij dan iets met Caroline?

 

 

Ja, als je de Presenter Profiles leest wordt je dat wel duidelijk.

Veel dj's op het huidige Caroline, hebben ook gedurende de jaren 70/80, nog voor het radiostation gewerkt.

 

2 uur geleden zei Juul:

Ik kan er niet over oordelen want ik kan ze nauwelijks ontvangen. 

 

In het westen is de ontvangst van de 648 redelijk goed en via het internet zijn ze natuurlijk altijd goed te ontvangen.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei radio tpot:

Dat je ze (niet of) net kunt ontvangen zegt iets over je antenne Juul 😊

Maar net als met veel andere zaken uit het verleden, komt de huidige versie niet overeen met je herinneringen.

En ik had niet zo heel veel met Caroline, het ontvangst viel erg tegen en in de jaren 80 was het een tijdje erg goed.( met leuke muziek en presentatie)

Daarna kwam Laser, met vlotte praatjes en muziek, en een eigen geluids kleur.

Begin jaren 90 luisterde ik niet meer naar de middengolf.

Dat kwam pas veel later weer terug.

 

Theo

 

 

Hoi Theo,

 

Mijn antenne is een 15 mtr landraad, die op zo'n 3 mtr boven de grond hangt tussen 2 bomen.

Niet specifiek in de richting van UK maar The Beeb op 1053  ontvang ik prima.

En ik woon midden tussen de weilanden, koeien, schrikdraad  enz.

 

Ja, maar ik heb een "hang" naar de jaren 60 Caroline. Zal wel de generatie zijn denk ik.

De jaren 80 zijn volledig aan mij voorbij gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Hoi Theo,

 

Mijn antenne is een 15 mtr landraad, die op zo'n 3 mtr boven de grond hangt tussen 2 bomen.

Niet specifiek in de richting van UK maar The Beeb op 1053  ontvang ik prima.

En ik woon midden tussen de weilanden, koeien, schrikdraad  enz.

 

Juul, 

Hoe ziet zo'n landraad er uit en maakt het nog verschil op welke hoogte hij hangt, moet hij precies 15 meter zijn, moet hij precies horizontaal hangen? Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Juul:

Hoi Theo,

 

Mijn antenne is een 15 mtr landraad, die op zo'n 3 mtr boven de grond hangt tussen 2 bomen.

Niet specifiek in de richting van UK maar The Beeb op 1053  ontvang ik prima.

En ik woon midden tussen de weilanden, koeien, schrikdraad  enz.

 

Ja, maar ik heb een "hang" naar de jaren 60 Caroline. Zal wel de generatie zijn denk ik.

De jaren 80 zijn volledig aan mij voorbij gegaan.

Met zo'n antenne en een fatsoenlijke AM radio moet je 648 toch goed kunnen ontvangen zeker als je 1053 (Overdag?) kan horen.

648 is bij mij in Utrecht zelfs op een zakradiootje te horen, de autoradio stopt spontaan op 648. Het is een lage frequentie dus moet het ook verder komen, (Daar weet je alles van), Elburg UK is een goed pad, zeewater, goede bodemgeleiding en water van het Ijsselemeer. Kan je 693 BBC 5 live wel ontvangen?

Overigens is 1053 allang niet meer van de BBC maar van een commerciele zender, SportsTalk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoor Caroline wel, maar om nou lang naar te luisteren……………Ik heb natuurlijk wel veel stoorvelden in m'n buurt, weilanden met koeien, schapen en dus afrastering.

M'n ontvanger is een ICOM R70 communicatie ontvanger waar helemaal niks mis mee is.

Ik heb ook een 1:9 balun gemaakt om een maximale energie overdracht te waarborgen. ( 450 ohm naar 50 ohm ).

 

Voor Thijs, hier veel info ( ik hoop niet te moeilijk )

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Mijn balun voor de R70.

 

 

 

.

 

balun r70 kopie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Luister niet echt veel want er is zoveel keuze op internet maar ik vond het   zoals Robin Westerhof al schreef klinken naar het Caroline uit de jaren 70.

Niks mis mee.

En met een wat ander geluid kun je je onderscheiden  wat toch wel belangrijk gaat worden op internet denk ik in de toekomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier aan de Belgische kust knalt Caroline gewoon binnen op 648 op mijn wekkerradio. En wanneer ze zoals dit weekend live aan boord zitten en ook op 1368 (219) uitzenden, komt die zender vanop het eiland Man ook 's avonds en 's nachts binnen. En voor het ogenblik hoor je dus niet de normale Caroline op 648 maar Caroline North met iets meer aandacht voor de 60's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Juul:

Ik hoor Caroline wel, maar om nou lang naar te luisteren……………Ik heb natuurlijk wel veel stoorvelden in m'n buurt, weilanden met koeien, schapen en dus afrastering.

M'n ontvanger is een ICOM R70 communicatie ontvanger waar helemaal niks mis mee is.

Ik heb ook een 1:9 balun gemaakt om een maximale energie overdracht te waarborgen. ( 450 ohm naar 50 ohm ).

 

Voor Thijs, hier veel info ( ik hoop niet te moeilijk )

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Mijn balun voor de R70.

 

 

 

.

 

balun r70 kopie.jpg

Is een balun of impedantie trafo niet frequentie afhankelijk?

648 zit aardig aan de rand vd MG band.

 

Mooi ding zo'n R70.

Ik ben er nooit aan begonnen omdat bij mij al met een beetje fatsoenlijke ontvanger als Grundig Sat 500 de signalen verdrinken in de noise, oftewel rommel.

 

Wel heeft een ontvanger met ferriet antenne (magnetisch veld) minder last van de storing, dus misschien nog een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Ruud, m'n Sony 7600 doet het beter, maar om er nu lang naar te luisteren…………………...

 

Het is meer de lengte van de antenne die het 'em doet. De balun kan wel tussen 150 kHz en zeker 30 mHz verwerken en naar 50 Ohm omzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

Ik ben er nooit aan begonnen omdat bij mij al met een beetje fatsoenlijke ontvanger als Grundig Sat 500 de signalen verdrinken in de noise, oftewel rommel.

 

Geeft je met deze opmerking niet aan dat de AM feitelijk onbruikbaar is geworden? Bij mij thuis of op het werk (Rotterdam) is zelfs de 1008 niet om aan te horen. Te veel stoorbronnen in de stad. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Vincent:

 

Geeft je met deze opmerking niet aan dat de AM feitelijk onbruikbaar is geworden? Bij mij thuis of op het werk (Rotterdam) is zelfs de 1008 niet om aan te horen. Te veel stoorbronnen in de stad. 

Nee, AM is prima bruikbaar.

Want voor thuis ontvangst hebben we kabel, analoog en/of digitaal, en internet.

AM en FM zijn er vooral voor auto-mobiele ontvangst, en dan heb je dus, mits de auto in orde is, geen stoorvelden.

Ik heb in hartje in de auto Den Haag nog bruikbare ontvangst van 1008 en 1566.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

AM en FM zijn er vooral voor auto-mobiele ontvangst, en dan heb je dus, mits de auto in orde is, geen stoorvelden.

Moet je voor de grap eens een nieuwe auto kopen met zo'n af-fabriek audiosysteem. AM zit er vaak nog wel op, maar je ontvangt er geen snars mee. Zeker geen laagvermogenmiddengolfzenders. 😭

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Martin1968:

Moet je voor de grap eens een nieuwe auto kopen met zo'n af-fabriek audiosysteem. AM zit er vaak nog wel op, maar je ontvangt er geen snars mee. Zeker geen laagvermogenmiddengolfzenders. 😭

 

Ik heb een auto van een jaar oud zonder AM...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de merken VW en Kia weet ik dat deze prima radio systemen hebben.

Die van Kia viel me zelfs op hoe mooi helder en gevoelig, maar toch ruis arm deze was.

Hier was aandacht aan besteed was mijn gedachten.

Mijn eigen Twingo 1 met ingebouwde radio werkt trouwens ook prima op de AM.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei radio tpot:

Van de merken VW en Kia weet ik dat deze prima radio systemen hebben.

 

Geen AM in mijn VW. Wel FM en DAB+.

 

En belangrijker: de mogelijkheid om via bluetooth of en sd-kaart muziek te luisteren met de smartfoon of ipod.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Van de merken VW en Kia weet ik dat deze prima radio systemen hebben.

Die van Kia viel me zelfs op hoe mooi helder en gevoelig, maar toch ruis arm deze was.

Hier was aandacht aan besteed was mijn gedachten.

Mijn eigen Twingo 1 met ingebouwde radio werkt trouwens ook prima op de AM.

 

Theo

Nou ik heb een KIA, maar de AM is bedroevend hoor. In omgeving Eindhoven kan ik tenauwernood Caroline wel herkennen omdat ik weet wat het is. De Fiat 500 van mn vrouw ontvangt die echter vlekkeloos hier. Dus af en toe auto ruilen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.