Spring naar bijdragen

Jan van Veen en Radio Hollandia


mart538

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei pvanklei:

Ik heb genoten van al die verhalen. Ik was onder de indruk van zijn parate kennis (namen en datums).

Ook zijn kant van het verhaal als programmaleider en over 'Ome Sjakie'.

 

Weet iemand of die Radio Hollandia programma's ooit ergens zijn uitgezonden?

 

 

Ik meen me te herinneren dat ze door V&D gedraaid werden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-5-2018 om 12:19 zei mart538:

Mooi verhaal van Jan van Veen omtrent Radio Hollandia vanaf de Mi-Amigo op 1 uur 35.

 

Het interessante  in het verhaal vind ik de constructie om de illegaliteit te omzeilen. Een muziek service op cassette's voor winkels en bedrijven. Dat de bandjes toevallig op een schip komen, valt buiten de verantwoording van de makers van Radio Hollandia.

Please login or register to see this link.

 

Gerard van Dam  kwam in 1978 met min of meer met hetzelfde idee op de proppen voor radio Delmare . Muziekprogramma's  die zijn uitgezonden op  een radiostation  gericht op toeristen in Italië. Ook hier verdwenen de bandjes op mysterieuze wijze en kwamen via een station in Dublin blijkbaar aan boord.

 

Radio Monique heeft in 1984 het idee van de cassette service van Hollandia in feite letterlijk gekopieerd.

 

Bij mijn weten is er nooit strafrechtelijk ingegrepen. Er zijn wel onderzoeken geweest, maar die hebben niet tot vervolging geleid. De constructie deugde dus, of had geen prioriteit van vervolging bij Justitie. Wie kan het zeggen...?

 

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Het interessante  in het verhaal vind ik de constructie om de illegaliteit te omzeilen. Een muziek service op cassette's voor winkels en bedrijven. Dat de bandjes toevallig op een schip komen, valt buiten de verantwoording van de makers van Radio Hollandia.

Please login or register to see this link.

 

Gerard van Dam  kwam in 1978 met min of meer met hetzelfde idee op de proppen voor radio Delmare . Muziekprogramma's  die zijn uitgezonden op  een radiostation  gericht op toeristen in Italië. Ook hier verdwenen de bandjes op mysterieuze wijze en kwamen via een station in Dublin blijkbaar aan boord.

 

Radio Monique heeft in 1984 het idee van de cassette service van Hollandia in feite letterlijk gekopieerd.

Deze constructie werd door Radio Mi Amigo al vanaf 1975 gebruikt toen de programma's in Playa de Aro gemaakt werden. Elke programma cassette werd eerst vooraf gegaan met de stem van Please login or register to see this link. die vertelde dat het programma alleen in dancings en disco's gebruikt mocht worden gevolgd door aftellen zodat de cassette aan board scherp gezet kon worden..

 

Radio Monique gebruikte inderdaad dezelfde constructie vanuit MMI (Music Media International) gevestigd in Hilversum.

 

Grt,

 

Peter

 

 

 

 

 

bewerkt door pvanklei
Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei pvanklei:

Deze constructie werd door Radio Mi Amigo al vanaf 1975 gebruikt toen de programma's in Playa de Aro gemaakt werden. Elke programma cassette werd eerst vooraf gegaan met de stem van Peter van Dam die vertelde dat het programma alleen in dancings en disco's gebruikt mocht worden gevolgd door aftellen zodat de cassette aan board scherp gezet kon worden..

 

 

Bart van Leeuwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Vincent:

 

Bart van Leeuwen.

 

Zijn de programma's ingesproken door Bart van Leeuwen dan ooit in dancings gedraaid? Nee, is mijn overtuiging.

 

Volgens mij zou dit argument in  een rechtzaak niet steekhoudend zijn geweest. Als de opsporingsdiensten echt diepgravend onderzoek zouden hebben gedaan, dan zou de conclusie toch zijn  dat in strijd met de geest van de wet is gehandeld.

 

Toen Mi Amigo na 1 september 1974  zogenaamd advertenties' voorlas' uit de Joepie ,zijn er toch ook rechtzaken geweest, waarbij de adverteerders zijn veroordeeld? Dus, deze constructie deugde niet.

 

Salut

Leendert

58 minuten geleden zei bert ree:

1979, in 1978 zat het adres nog in OldVic in Marbella.

Klopt Bert. Het idee werd echter eind 1978 geboren en in 1979 toegepast. Er is nooit gerechtelijk onderzoek naar gedaan. 

 

Bij Music Media Media van radio Monique wel, maar het had geen prioriteit voor Justitie. Het ging eigenlijk probleemloos.  Zo gemakkelijk dat het als een 'normaal' bedrijf werd behandeld. Er moest ook gewoon BTW vooruit  worden betaald, maar... had daarvoor onvoldoende middelen.

 

Het was altijd  erg spannend als het betalingsverzoek weer binnen kwam. Veel stress bij Fred  Bolland en zijn vriendin Gerda, want andere rekeningen aan medewerkers konden daardoor  niet op tijd worden betaald. Dan moest er een keuze gemaakt worden, wie wel en wie niet...

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

 

Zijn de programma's ingesproken door Bart van Leeuwen dan ooit in dancings gedraaid? Nee, is mijn overtuiging.

 

Volgens mij zou dit argument in  een rechtzaak niet steekhoudend zijn geweest. Als de opsporingsdiensten echt diepgravend onderzoek zouden hebben gedaan, dan zou de conclusie toch zijn  dat in strijd met de geest van de wet is gehandeld.

 

Het gaat er natuurlijk om dat het juridisch klopt. Neem de U-bocht constructie van Stichting Radio 10 in 1988. De programma's werden in Amsterdam gemaakt, via een PTT muzieklijn naar Brussel verstuurd en dan via de upload van Filmnet op de satelliet over Europa uitgezonden om uiteindelijk via een zeer klein radiostationnetje Rete Zero in Milaan op de FM uit te zenden. Op papier was Stichting Radio 10 een buitenlandse zender en daardoor mochten kabelnetten het radiostation doorgegeven. Iedereen snapte dat Radio 10 op Nederlandse kabelnetten wilde uitzenden, maar juridisch klopte het. Cable One had het juridisch niet goed op orde en moest stoppen.

 

Grt,

 

Peter

 

 

 

 

Via een hele kleine zen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Zijn de programma's ingesproken door Bart van Leeuwen dan ooit in dancings gedraaid? Nee, is mijn overtuiging.

 

Volgens mij zou dit argument in  een rechtzaak niet steekhoudend zijn geweest.

Je kunt die tape natuurlijk gewoon om 2 uur 's middags draaien tijdens het poetsen van de zaak.

Er wordt nergens vermeld dat de zaak open moet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei pvanklei:

 

Het gaat er natuurlijk om dat het juridisch klopt. Neem de U-bocht constructie van Stichting Radio 10 in 1988. De programma's werden in Amsterdam gemaakt, via een PTT muzieklijn naar Brussel verstuurd en dan via de upload van Filmnet op de satelliet over Europa uitgezonden om uiteindelijk via een zeer klein radiostationnetje Rete Zero in Milaan op de FM uit te zenden. Op papier was Stichting Radio 10 een buitenlandse zender en daardoor mochten kabelnetten het radiostation doorgegeven. Iedereen snapte dat Radio 10 op Nederlandse kabelnetten wilde uitzenden, maar juridisch klopte het. Cable One had het juridisch niet goed op orde en moest stoppen.

 

Grt,

 

Peter

 

 

 

 

Via een hele kleine zen

 

Inderdaad, "bedacht" door een zendamateur, Peter Jelgersma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

 

Inderdaad, "bedacht" door een zendamateur, Peter Jelgersma.

 

Dat klopt Juul. Peter Jelgersma heeft deze constructie bedacht. Ook bedacht hij dezelfde constructie voor TV10, maar Joop van den Ende had er geen vertrouwen in toen hij in Milaan was gaan kijken wat het station Rete Zero daar voorstelde. Uit angst dat het niet klopte veranderde van den Ende de constructie en ook omdat hij Elco Brinkman (destijds minister van WVC) vertrouwde en uiteindelijk wel toestemming zou krijgen. Brinkman stak immers niet onder stoelen of banken dat hij commerciële televisie wel zag zitten. Uiteindelijk dat het CDA er anders over en werd de constructie niet goedgekeurd.

 

Op 5 april 2013 sprak ik Peter Jelgersma tijdens een feestje ter gelegenheid van 25 jaar Radio 10 en merkte ik dat hij nog steeds teleurgesteld was dat Joop van den Ende niet naar hem geluisterd had.

 

Grt,

 

Peter

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei pvanklei:

Joop van den Ende had er geen vertrouwen in toen hij in Milaan was gaan kijken wat het station Rete Zero daar voorstelde.

Dat zegt iets over het zakelijk inzicht van Joop. Bij Rete Zero hadden ze geen rode loper.. (en ook geen bereik trouwens).

Jelgersma zou tevreden moeten zijn met zijn gelijk, i.p.v. teleurgesteld dat "iemand" zijn advies negeerde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei pvanklei:

 

Deze stem is toch van Peter van Dam?

 

Please login or register to see this link.

Het lijkt me dat van 1976 tot 1978 de tape countdown ingesproken werd door Bart van Leeuwen. Zou het kunnen dat die met Peter van Dam nog uit 1975 stamt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Tino:

Jelgersma zou tevreden moeten zijn met zijn gelijk, i.p.v. teleurgesteld dat "iemand" zijn advies negeerde.

 

Ik kan mij voorstellen dat Peter Jelgersma er financieel beter van zou zijn geworden als TV 10 was doorgegaan. In dat geval snap ik wel dat hij 'teleurgesteld' was en tevreden zijn dat je toch gelijk hebt koop je niets voor 😀.

10 uur geleden zei bert ree:

Zou het kunnen dat die met Peter van Dam nog uit 1975 stamt?

 

Dat denk ik ook.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-5-2018 om 15:59 zei pvanklei:

Ik heb genoten van al die verhalen. Ik was onder de indruk van zijn parate kennis (namen en datums).

Ook zijn kant van het verhaal als programmaleider en over 'Ome Sjakie'.

 

 

 

 

 

Het is een hele zit om het te zien en beluisteren, maar ik vond het ook zeer de moeite waard. Jan heeft inderdaad een enorm goed geheugen en kan zeer boeiend vertellen. De camera opstelling had helaas een' kikvors perspectief', waardoor ik constant de onderkin en neusgaten van Jan zag.  En het geluid bij de vragen van Patrick is te zacht.

 

Maar..., inhoudelijk was het zeer boeiend. Enkele details zijn blijven hangen, zoals de hakbijl van Dirk Verweij. Hij wilde daarmee de studio's  kort en klein slaan, na het ontslag van  Jan van Veen en Cor Petrus.

 

Leuk was ook de anekdote hoe Peter Holland (Klaas van Onselen) door Jan van Veen werd getraceerd  in een supermarkt in het Westland om te gaan werken voor radio Noordzee.

 

En het verbod van Jeff Wayne om de Nederlandse versie van de War of the Worlds niet uit te mogen brengen.

Er waren natuurlijk nog veel meer details. Kortom de lange zit met onderbrekingen was het dubbel en dwars waard.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei pvanklei:

 

Ik kan mij voorstellen dat Peter Jelgersma er financieel beter van zou zijn geworden als TV 10 was doorgegaan. In dat geval snap ik wel dat hij 'teleurgesteld' was en tevreden zijn dat je toch gelijk hebt koop je niets voor 😀.

 

Dat denk ik ook.

 

 

 

Met Peter Jelgersma hoeven we geen medelijden te hebben weet ik toevallig.

Hij was ook de geldschieter van AMCOM  in Aalsmeer. ( zendapparatuur voor o.a. de zendamateur )

27 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

 

Het is een hele zit om het te zien en beluisteren, maar ik vond het ook zeer de moeite waard. Jan heeft inderdaad een enorm goed geheugen en kan zeer boeiend vertellen. De camera opstelling had helaas een' kikvors perspectief', waardoor ik constant de onderkin en neusgaten van Jan zag.  En het geluid bij de vragen van Patrick is te zacht.

 

Maar..., inhoudelijk was het zeer boeiend. Enkele details zijn blijven hangen, zoals de hakbijl van Dirk Verweij. Hij wilde daarmee de studio's  kort en klein slaan, na het ontslag van  Jan van Veen en Cor Petrus.

 

Leuk was ook de anekdote hoe Peter Holland (Klaas van Onselen) door Jan van Veen werd getraceerd  in een supermarkt in het Westland om te gaan werken voor radio Noordzee.

 

En het verbod van Jeff Wayne om de Nederlandse versie van de War of the Worlds niet uit te mogen brengen.

Er waren natuurlijk nog veel meer details. Kortom de lange zit met onderbrekingen was het dubbel en dwars waard.

 

Salut

Leendert

 

Ik denk dat Jan z'n geheugen 'em nu in de steek laat.

Veel eerder deed Peter al een "gast" programma bij ons. Ik was de technicus.

Dit zijn twee foto's.  Op de eerste foto zien we  nog net Henk van Dorp.

 

foto's: ©Nico Huijg

 

 

Juul peter holland-henk vd.jpg

Juul- peter holland.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Ik denk dat Jan z'n geheugen 'em nu in de steek laat.

Interessante foto's Juul.

 

Jan vertelt vanaf ongeveer 40 minuten dat ze bij de opstart van Radio Noordzee op zoek waren naar 'talenten'. Zo hadden ze Ferry Maat , Tony Berk en vijf mannen van ziekenomroep Lucas al aangenomen. 

 

Verder  herinnerde hij zich nog een sollicitant met een mooie stem bij Veronica. Die was toen niet aangenomen, omdat Tom Mulder hem net voor was. Jan had geen bandje meer van hem, maar wist zich te herinneren dat hij Klaas van Onselen heette en uit het Westland kwam.

 

Het verhaal klopt dus precies met de foto's.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK Leendert,

 

Maar ik reageer op Jan z'n opmerking:

"Leuk was ook de anekdote hoe Peter Holland (Klaas van Onselen) door Jan van Veen werd getraceerd  in een supermarkt in het Westland om te gaan werken voor radio Noordzee."

 

Ik denk dat Klaas - Peter inderdaad in de super werkte en dat Jan 'em daar weer opgespoord heeft.

Want Jan "verliet" in feb. 1970 Veronica dus Jan kende hem niet van daarna.

 

Deze foto's moeten tussen april1969- april  1970 zijn want toen hadden we het programma "Vanavond met……"

 

Ik kreeg de aardige foto's in 2003 van Nico Huijg, hij is de rechthebbende en was daar kennelijk bij.  Maar een datum ontbreekt helaas. Wellicht weet Nico het nog.

 

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei Juul:

Ik denk dat Klaas - Peter inderdaad in de super werkte en dat Jan 'em daar weer opgespoord heeft.

Want Jan "verliet" in feb. 1970 Veronica dus Jan kende hem niet van daarna.

 

Peter Holland vertelde mij een aantal jaren geleden ongeveer hetzelfde verhaal alleen werkte hij volgens mij niet in een supermarkt, maar belde Jan van Veen naar de supermarkt in de woonplaats van Peter Holland met de vraag of zij iemand kende met zijn naam (Jan had de gegevens niet meer van Peter, maar wist wel waar hij woonde). Volgens Peter kwam er iemand van de supermarkt aan zijn deur zeggen dat ene Jan van Veen had gebeld met de vraag om Jan terug te bellen. Bij Peter Holland thuis hadden ze namelijk geen telefoon in die tijd.

 

Grt,

 

Peter

bewerkt door pvanklei
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei pvanklei:

Peter Holland vertelde mij een aantal jaren geleden ongeveer hetzelfde verhaal alleen werkte hij volgens mij niet in een supermarkt, maar belde Jan van Veen naar de supermarkt in de woonplaats van Peter Holland met de vraag of zij iemand kende met zijn naam (Jan had de gegevens niet meer van Peter, maar wist wel waar hij woonde). Volgens Peter kwam er iemand van de supermarkt aan zijn deur zeggen dat ene Jan van Veen had gebeld met de vraag om Jan terug te bellen. Bij Peter Holland thuis hadden ze namelijk geen telefoon in die tijd.

 

Jan vertelt in het videogesprek het ietsje anders ,maar de strekking is hetzelfde. Ik denk dat Peter Holland's verhaal dichter bij de waarheid zal liggen, dan Jan's herinnering.

 

Opmerkelijk hoe door een speling van toeval het leven van iemand gemaakt of gebroken kan worden.

 

Wat nu  als radio Noordzee geen discjockey's en technici  zou hebben gezocht? Wat zouden 'de mannen' dan hebben gedaan? Zou dan bijvoorbeeld Hans Hogendoorn  verkoper of vakkenvuller bij een grootgrutter zijn geworden? En zou Peter Holland dan in het Westland tuinder zijn geworden? Of zou Ferry de Groot als automonteur aan de slag zijn gegaan?

 

In de mediawereld is het vaak  'geluk' hebben, dat je  op het juiste moment wordt gevraagd.

 

Salut

Leendert

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En veel kennissen…………………Leendert.

 

Bij mij gebeurde het ook zo.

Ik zag een advertentie in "de Gooi & Eemlander"  in 1965 en wees Ad er op.

Daarna ging ik regelmatig bij school vriend Ad langs en Willem van Kooten vond dat wel handig zo'n jongen die wel even wat NS uren kon maken………En toen ik "mislukte" in dienst ( lichting 67-6 ) vroeg Willem mij.

En ik kon direct beginnen en kwam uit "Hillywood".

 

 

Juul.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.