Spring naar bijdragen

AFN Soesterberg


Martin1968

Aanbevolen berichten

In de jaren tachtig, toen ik in de gelegenheid was om naar AFN te luisteren, bestond bijna de hele weekendprogrammering uit 'syndicated' shows.

 

In eerdere periodes hadden ze dat misschien niet, maar toen hadden ze weer wel programma's van de grote Amerikaanse networks, zoals shows met bekende sterren uit Hollywood en jazzmusici. En hoorspelen. Ook die werden op vinyl naar AFN-Stations verscheept en wereldwijd uitgezonden.

 

De eerste twee opnames die Martin hier aanbiedt, uit 1984, heb ik zelf opgenomen op mijn studentenkamertje in Utrecht. Dat deed ik 's nachts, omdat ik overdag nogal eens last had van landpiraten die door het fm-signaal van AFN gingen heen tetteren, vooral in het weekend. AT40 werd toen in de nacht van zaterdag op zondag voor het eerst uitgezonden (als er tenminste geen belangrijke sportwedstrijd was) en op zondagmiddag herhaald.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Richard079:

Had AFN Soesterberg nog zelf programma's behalve syndicated uit de VS

 

Gedurende de jaren 80 was de vroege ochtendshow  (5.00-9.00) live vanaf Soesterberg met o.a Tim Vogel, Mike Kaminski, Rich Feagler en Beth Sherman.

 

Ook in de namiddag was er een live programma ( 15.00-18.00) met o.a Tony Jacobsen, John Bernhardtsen, Carey Lawson en Kimberly Isaac.

 

3 uur geleden zei Richard079:

En zoja, zijn daar misschien nog opnames van ? 

 

Misschien, maar Ik ben ze nog nooit tegengekomen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De programmering van AFN Soesterberg was in de jaren tachtig gedurende grote delen van de dag gelijk aan die van AFN Frankfurt. Er was op doordeweekse dagen inderdaad een lokale ochtendshow (onderbroken met langere nieuwsbulletins uit Frankfurt) en 's middags van 3 tot 6. Hitjes uit de top 40, afgewisseld met mededelingen over plaatselijke sportwedstrijden, filmavondjes, etc. Ik vond dat nooit zo spannend en heb daar nooit iets van opgenomen. Toen de Amerikaanse vliegbasis in Soesterberg eenmaal werd afgebouwd, eind jaren tachtig dacht ik, werd dat vervangen door lokale programma's van AFN Shape uit Brussel.

 

Op sommige andere uren en vooral in de avond/nacht werden eerder opgenomen programma's van AFRTS uit Los Angeles uitgezonden: deejays als Charlie Tuna, Wolfman Jack, Laurie Allen, Mary Turner, etc. Dat waren programma's die speciaal voor het leger werden gemaakt, over de hele wereld werden verspreid en volgens mij is er best veel van bewaard gebleven; ze worden bijvoorbeeld aangeboden op 'afrts blogspot'. Google is je beste vriend! (of tenminste, dat willen ze ons doen geloven.)

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die vreemde spotjes vond ik altijd wel grappig. Zowel op de radio als op hun TV zender, die te ontvangen was op UHF kanaal 80 in NTSC. Ik kon het signaal hier perfect ontvangen en kreeg zo een aardig beeld wat die amerikanen op de TV keken. Veel, heeeeel veel sport maar ook de nieuwste series. Heb veel opgenomen destijds op cassette en video.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...

Tussen 1977 en 1980 woonde ik in De Bilt. Ik zat “langs de weg.” In het oosten en noord-oosten van het land. Als ik in de namiddag/begin avond terug reed naar huis kwam AFN Soesterberg ter hoogte van Hoevelaken binnen op de autoradio. Tot aan huis ontving ik de muziek. In de weken voorafgaand aan de Kerst hoorde ik steevast één of meerdere nummers van de kerst cd van Phil Spector. Om nooit te vergeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei H.Banis:

Tussen 1977 en 1980 woonde ik in De Bilt. Ik zat “langs de weg.” In het oosten en noord-oosten van het land. Als ik in de namiddag/begin avond terug reed naar huis kwam AFN Soesterberg ter hoogte van Hoevelaken binnen op de autoradio. Tot aan huis ontving ik de muziek. In de weken voorafgaand aan de Kerst hoorde ik steevast één of meerdere nummers van de kerst cd van Phil Spector. Om nooit te vergeten!

Tot in de jaren zeventig stond er alleen een tv-antenne op de schoorsteen bij mijn ouders thuis. Ik kon AFN hier toen niet ontvangen (regio Leiden/Duin- en Bollenstreek). Halverwege de jaren zeventig werd deze antenne vervangen door een gecombineerde tv-/FM-antenne die richting Lopik stond. Vanaf dat moment kwam AFN Soesterberg prima binnen. De zender zat toen ergens op 100,4 MHz en had een vermogen van slechts 50 watt meen ik, maar alles boven de 100 MHz was vrijwel niet in gebruik voor omroep. Ik heb toen vele uren naar AFN kunnen luisteren.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Tot in de jaren zeventig stond er alleen een tv-antenne op de schoorsteen bij mijn ouders thuis. Ik kon AFN hier toen niet ontvangen (regio Leiden/Duin- en Bollenstreek). Halverwege de jaren zeventig werd deze antenne vervangen door een gecombineerde tv-/FM-antenne die richting Lopik stond. Vanaf dat moment kwam AFN Soesterberg prima binnen. De zender zat toen ergens op 100,4 MHz en had een vermogen van slechts 50 watt meen ik, maar alles boven de 100 MHz was vrijwel niet in gebruik voor omroep. Ik heb toen vele uren naar AFN kunnen luisteren.

Piet.

 

Halverwege de jaren 70 kregen wij kabel en was de tv-antenne (richting Lopik = zuid) niet meer nodig en heb ik die vervangen door een FM-antenne op rotor. Er ging een wereld voor mij open!

 

Ik ken voor de AFN Soesterberg alleen de frequenties 93.1 en later 103.3.

Op 100.4 zat de WDR Langenberg met 50 kW, dit was het extra programma met buitenlandse talen en nog wat andere programma's. Had ik in Naarden bij condities last van, omdat ik zelf op 100.2 zat op zondagmiddag. Werd ik zomaar weggedrukt door een legale zender 🙂

 

In het boek "FM-zenders van West-Europa" van Jan ten Hoeve (uit 1987) staat AFN soesterberg trouwens op 98.0 MHz met 30 Watt, maar toen woonde ik al in Groningen. Ugchelen zat toen al op 103.5 met Omroep Gelderland. Ongetwijfeld in omgeving Soesterberg goed te ontvangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Nog wat gevonden sites:

 

Hans Knot heeft in Freewave Nostalgie in nov 2020 een artikel over AFN (o.a. Camp New Amsterdam) geschreven waarin hij drie pagina's van Radio Bulletin uit dec 1964 heeft toegevoegd. Hierin wordt de 93.1 genoemd.

Please login or register to see this link.

 

Ruud Vos heeft op soundcloud een (geknipte) opname van AFN Soesterberg gezet uit 1993 (op 88.7 MHz):

Please login or register to see this link.

Hij heeft de muziek er uit geknipt, anders verwijdert soundcloud de hele opname.

 

Leon Dorsey heeft een video opname van AFN Soesterberg op youtube gezet waarin een vrouw de aankondigingen op de radio doet. Ik kan haar naam niet verstaan en het is mij ook niet duidelijk uit welk jaartal deze opname komt. In 2007 was de zender toch al uit de lucht?

Please login or register to see this link.

 

Als je bij AFRTS Archive zoekt op 'Soesterberg' komen er 3 radioprogramma's uit. Maar volgens mij komt geen van de drie uit Soesterberg. Wel 1 uit SHAPE en 1 van Wolfman Jack..... Toch prachtig om te horen!

Please login or register to see this link.

 

Een interessante site is opgezet door Hans van Breukelen. De hoofdsite gaat over het vliegveld Soesterberg.

Onderstaande pagina gaat over de Amerikaanse jaren 1954 - 1994. Je vindt er twee foto's van de edit studio en de zendmast en wat soundbites (op youtube), waaronder echte Soesterbergse items (daarvoor wel even blijven luisteren....):

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

veel luisterplezier!

Rink

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Rink Hof:

Ik ken voor de AFN Soesterberg alleen de frequenties 93.1 en later 103.3.

Op 100.4 zat de WDR Langenberg met 50 kW, dit was het extra programma met buitenlandse talen en nog wat andere programma's.

Die 103,3 MHz zou best mogelijk kunnen zijn, Rink. Het is immers al wat jaren geleden... De WDR op 100,4 MHz klopt helemaal. Dat was in de zeventiger jaren een van de weinige grote omroepzenders die boven de 100 MHz in de lucht was.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.