Spring naar bijdragen

Eerste Top 40 Lex Harding 1970


dave76

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Nee, daar ben ik wel benieuwd naar. Ik weet ook niet of men deze Top 40 in het archief heeft. Wellicht kan Juul hier wat meer licht op schijnen. Volgens mij was het 14 februari 1970 als ik me niet vergis. Die zou ik wel graag willen beluisteren.

Lex is absoluut mijn radioheld en hij is onlosmakelijk verbonden met "de enige echte". Ik heb van veel Top 40 presentatoren de eerste en de laatste Top 40. Van Lex heb ik alleen de laatste van 12 mei 1989.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik schreef op onze site Lex deed z;n 1ste top 40 op 14 feb 1970.

Hij is helaas niet bewaard gebleven, hoe komt dat/ Nou er was in het bedrijf "ophef en vertier" en we hadden op dat moment andere zaken aan ons hoofd.

Ik zal nog eens door de opnamen van Sanne Benjamin moeten luisteren, die nam tbv haar radiodagboek erg veel op.  Het  eerste Top 40 stuk dat ik heb is van 4 april.

Maar vrienden……..er ligt hier nog zoveel om beschreven te worden.

Gek trouwens dat veel mensen altijd als het over Lex gaat de top 40 aanhalen. Ik en hij zelf ook vond z'n gewone programma's veel meer de moeite waard………..

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Juul:

Gek trouwens dat veel mensen altijd als het over Lex gaat de top 40 aanhalen. Ik en hij zelf ook vond z'n gewone programma's veel meer de moeite waard………..

 

Omdat de meeste mensen het liefst naar de Top 40 luisterden, maar een aanzienlijk deel van b.v. de Muziek Expres luisteraars, kon (gelukkig) ook zijn (avond)show tussen 19.00-20.00 op Radio Veronica goed waarderen.

 

Muziek Expres populariteitspoll:

 

Radioprogramma  1970
1 1 Top 40 40,5 (32,6)
2 3 Lexjo 15,8 (11,6)
3 - Top 30 Hilversum 3 11,7

 

 

Radioprogramma  1971
1 1 Top 40 (Veronica) 28 (40,5)
2 2 Lexjo (Veronica) 21,4 (15,8)
3 - Top 50 (Radio Noordzee Internationaal) 17,5
4 3 Top 30 (Hilversum III) 14 (11,7)
5 4 Goud van Out (Veronica) 6,8 (9,4)

 

 

Radioprogramma  1972
1 1 Top 40 (Veronica) 31 (28)
2 2 Lexjo (Veronica) 18 (21,4)
3 3 Top 50 (RNI) 14,5 (17,5)
4 4 Top 30 (Hilversum III) 10 (14)

 

 

Radioprogramma  1973
1 1 Top 40 (Veronica) 26,2 (31)
2 2 Lexjo (Veronica) 12,5 (18)
3 4 Top 30 (Hilversum III) 6,2 (10)
5 3 Top 50 Noordzee 5,7 (14,5)

 

 

 

Radioprogramma  1974
1 1 Nederlandse Top 40 (TROS) 41,2 (26,2)
2 3 Daverende 30 (Hilversum III) 18,8 (6,2) (wordt opgevolgd door de Nationale Hitparade)
3 2 Lexjo (Veronica) 11,1 (12,5)
4 - Dik Voor Mekaar Show (Ncrv) 7
5 - Joost Mag Niet Eten (Nos) 3,9
6 - Lp Top 10 (Vara) 3
6 5 Top 50 Noordzee 3 (5,7)
8 - Rolling Stones Story (Tros) 1,5

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de populariteit van al die hitparades nooit zo begrepen. Ik luisterde liever naar deejays die met hun eigen muziekkeuze de sfeer van een programma bepaalden. Lex was daar heel goed in, maar helaas heeft hij daar na 1974 niet meer zoveel gelegenheid voor gehad. In de jaren tachtig kende iedereen hem toch vooral als 'mister top 40'. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Paul:

Ik heb de populariteit van al die hitparades nooit zo begrepen. Ik luisterde liever naar deejays die met hun eigen muziekkeuze de sfeer van een programma bepaalden. Lex was daar heel goed in, maar helaas heeft hij daar na 1974 niet meer zoveel gelegenheid voor gehad. In de jaren tachtig kende iedereen hem toch vooral als 'mister top 40'. 

Luister nu vaak Lex Classics daarin herken je Lex echt weer terug . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik leuk vond aan de Lexjo, was dat je nieuwe plaatjes hoorde in het genre van de albumrock, op een plezierige manier aan elkaar gepraat.

 

Dat zoek ik eigenlijk nog steeds, en op internet is er genoeg van te vinden. Sommige programma's op 40up radio bijvoorbeeld, en tal van (veelal publieke) Amerikaanse radiostations. Er is meer keuze dan ooit, dag en nacht. Net als Leo van der Goot (zie het interview) ben ik steeds meer van countryrock ('Americana') gaan houden, en dat genre leeft als nooit tevoren. Er verschijnen nog altijd hele leuke nieuwe platen in dat genre.

 

Oldiesstations spreken mij niet zo aan, met of zonder presentatie. Die vind ik saai en voorspelbaar. Als ik iets van vroeger wil horen, zet ik een plaatje op of luister ik naar een historisch programma.

 

Maar goed, dit is natuurlijk iets persoonlijks. We hebben allemaal onze voorkeuren, en die zijn nu eenmaal vaak niet meer zo mainstream als vroeger.

bewerkt door Paul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Paul:

Ik heb de populariteit van al die hitparades nooit zo begrepen. Ik luisterde liever naar deejays die met hun eigen muziekkeuze de sfeer van een programma bepaalden. Lex was daar heel goed in, maar helaas heeft hij daar na 1974 niet meer zoveel gelegenheid voor gehad. In de jaren tachtig kende iedereen hem toch vooral als 'mister top 40'. 

 

Dat had en heb ik nou ook Paul.

De hitparade vind ik programmatisch zo oninteressant. Geen creativiteit. "Lijstjes werk".

 

Ik heb in m'n hele Veronica tijd maat 2x een Top gedaan, op 22 mei 1971 en een keer live vanaf de Norderney op 12 juni 1971.

Daarna heb ik het gewoon geweigerd en dat vond men goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Tino:

Gelegenheid genoeg, hij bepaalde tenslotte de programmering, dus het is zijn eigen keuze geweest.

 

Gelegenheid genoeg?

 

Dacht het niet, met de beperkte zendtijd, zelfs met de A-status ruim 10 jaar na 1974 eigenlijk gewoon miniem en de tijden waren (ook) nog eens flink veranderd.

2 uur geleden zei thijs5326:

Ik luisterde graag naar "De Lex HardingShow" in de middag, maar ook met plezier naar de Top 40.

 

Dan was je een doorsnee Veronica luisteraar, maar wat vond je van de Lexjo?

3 uur geleden zei Paul:

Wat ik leuk vond aan de Lexjo, was dat je nieuwe plaatjes hoorde in het genre van de albumrock, op een plezierige manier aan elkaar gepraat.

 

Plezierig was natuurlijk mooi meegenomen, maar het was ook vooral vakkundig/informatief en bijna al die nieuwe plaatjes, waren bovendien, goed te pruimen!

 

bewerkt door Robin Westhof
kleine verandering
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎19‎-‎7‎-‎2018 om 20:57 zei Juul:

Gek trouwens dat veel mensen altijd als het over Lex gaat de top 40 aanhalen. Ik en hij zelf ook vond z'n gewone programma's veel meer de moeite waard………..

Helemaal mee eens.
Ik ben van een paar jaar later en heb het 'live' alleen in de publieke tijd meegemaakt.
Countdown Radio had in de publieke tijd (1979/81 eens per maand op vrijdagnacht) de sfeer van de Lexjo. Ik blijf het jammer vinden dat na de zeezender de VOO zo lang heeft moeten wachten op de B- en A-status. Toen het in '82/ '83 eenmaal zo ver was, was Lex te oud (vond hijzelf) om nog een eigen programma te doen, afgezien van wat invalbeurtjes in Bart & de Zwart/ Curry & van Inkel).

 

Hierbij moet worden aangetekend dat Lex de laatste jaren aan oud-collega's uit het progressieve smaldeel van het publieke Veronica glashard ontkent dat hij vroeger (zowel in de 70s op zee als in de 80s op land) bepaalde progressieve muziek draaide. 'Gelukkig hebben we de tapes nog'.  

Edwin

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.