Spring naar bijdragen

"onmaatschappelijk"………..


Juul

Aanbevolen berichten

Ik ben maar weer eens voor de zoveelste keer ons Veronica archief aan het doorlopen.

Een aantal jaren terug kregen we van de nabestaanden van aandeelhouder van het eerste uur z'n archief. Daarin ook heel erg veel plakboeken met krantenknipsels.

Vele heb ik wel gescand maar nog niet "benoemd". (zodat terug vinden niet mogelijk is).

 

Ik kwam net een aardig kranten artikel uit het Vrije Volk tegen van  7 mei 1960. Veronica of eigenlijk de VRON was net in de lucht en laten we maar zeggen niet iedereen was  enthousiast.

Lees hier maar:

 

 

 

152 kopie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn tijd heette het "RDR" (Rijksdienst voor Radiocommunicatie).

Ben een keer op het kantoor in Groningen geweest wegens een conflict.

In de wandelgangen vertelde de behandelend ambtenaar vrolijk dat hij zelf ook actief piraat was geweest...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, ja, de toenmalige "baas" van de RCD in Nederhorst den Berg voetbalde gewoon in ons Veronica elftal tijdens de zeezender jaren.

Niks aan de hand…………  foto uit 1970.

 

 

foto ©Stichting Norderney

 

 

Voetbal Elftal Lex.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja vooral de uitspraak, Deze zender zal blijven storen, op elke frequentie.

Doet me weer denken aan de zendtoren brand in Smilde, bij een zeer bekende piraat uit Klazienaveen, werd de zender gehuurd door BP.

De frequentie werd aangepast, lees de PLL verdraaid en hup radio 1 er op.

En let op, plots stoorde deze piraat niet meer, ongelofelijk dat de klanken van radio niet meer door kwamen bij een vliegtuig.

Vier week later, radio 1 had de zender niet meer nodig, stoorde deze installatie weer.

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zie je iets te simpel Theo.

Een piratenzender die Radio 1 op de freq van Radio 1 uitzendt met toestemming van AT, dus binnen de internationale afspraken stoort niet officieel.  Er van uit gaande dat de zender aan de eisen voldoet.

Ga je op een eigen ontdekte frequentie met dezelfde zender in de lucht dan "Stoort"' dat wel, want dat signaal "hoort" niet op die frequentie volgens internationale en nationale afspraken.

Bovendien kan jij waarschijnlijk helemaal niet bepalen of er echt niet wordt gestoord, want dat kan wel eens een heel eind weg zijn van de zender, zonder dat je het in de gaten hebt.

 

Zendt je op een niet uitgegeven maar wel gecoordineerde frequentie, zoals er hier en daar nog wat leegstaat, dan kan het storingsverhaal niet meer gelden. Alleen gebruik de frequentie zonder vergunning, en zijn er misschien wel andere mensen die ook die frequentie zouden willen gebruiken. Daarom moet er een keiharde afspraak komen hoe snel freq's opnieuw verdeeld moeten worden. Niet verdelen van FM freq omdat er geen ruimte meer is op de gekoppelde DAB zoals in 6B gebied, kan natuurlijk niet.

Lokale experimenteervergunningen niet verlengen terwijl het nog een hele tijd kan duren voordat ze worden uitgegeven kan ook niet. 

Vroeger stoorde een middengolfzender inderdaad op elke frequentie, omdat de MG helemaal vol zat. De storing was wel beperkt tot de avonduren, als de skywaves het signaal ver brengen. 

Sterker, de gecoordineerde officiele zenders stoorden elkaar ook gewoon. Maar dat was afgesproken, uiteraard zodanig om de stroringen tot een minimum te beperken. Daarom zijn autoriteiten boos als er zomaar iemand een frequentie gebruikt, want dat geeft extra storing waar niet op is gerekend.

 

De zeezenders bij Gr Brittanie waren helaas wel het bewijs dat het mis ging. Sommige zenders waren zo slecht dat ze maar signaal gaven op hun harmonischen, en de 50 kW zenders van London en  Caroline gaven de nodige problemen met de gebruikers van dezelfde frequentie, meestal in het buitenland. 

Bovendien kwamen er steeds meer bij, zoals ook in de jaren 70 voor NL. Op 31 aug 1974 waren er al 4, en meerdere gepland.

 

Veronica 192 gaf problemen in Zweden, waar 192 werd gebruikt voor lokale zendertjes van 1 kW. Die werden bij duisternis door Veronica flink weggedrukt.

De zenders hadden dit storingsargument kunnen voorkomen door niet met slechte zenders te werken en vooral niet bij duisternis te zenden, zoals Veronica in het begin ook deed.

 

Dat de zenders storing veroorzaakten in de communicatie apparatuur was een beetje gezocht. Overigens wel toen Veronica op 185 meter of 1620 kHz zat en RNI op 1605, 7, 10 zat. Dat was buiten de omroepband en in de visserijband.

 

Hele kleine zendertjes op FM of MG veroorzaken natuurlijk geen storing, dus daar zou wat soepeler mee kunnen worden omgegaan.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei ruudam:

Veronica 192 gaf problemen in Zweden, waar 192 werd gebruikt voor lokale zendertjes van 1 kW. Die werden bij duisternis door Veronica flink weggedrukt.

 

Hadden ze daar (dan) geen last van Beromünster?

 

4 uur geleden zei ruudam:

De zenders hadden dit storingsargument kunnen voorkomen door niet met slechte zenders te werken en vooral niet bij duisternis te zenden, zoals Veronica in het begin ook deed.

 

Caroline en London ook gedurende 1964/1965.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beromunster werd pas later aanmerkelijk sterker, vanaf jaren 70 ongeveer, maar daar weet Juul meer van. Toen zullen ze daar in Zweden ook last van gehad hebben. Maar dan geldt het juridische en emotionele argument dat een storing van een zender die zich aan de afspraken houdt als minder erg wordt ervaren dan van een zender die "er niet hoort te zijn" of zich niet aan de afspraken houdt. Anders gezegd, Zweden zal niet officieel geklaagd hebben over B-munster maar wel over Veronica.

 

Voorbeeld, 1602 van Waddenzee enzo, daar zat Spanje met 25 kW overheen, en dat mag niet want LPC = max 1 kW. Kijk dan wordt je boos. Bozer dan 1485 waar nu alleen UK overheen gaat binnen de afspraken. 

 

Veel hoog vermogen was en is zinloos.

B-munster 1562, later 1566 was zinloos, omdat je in dat bergenland geen meter ver komt op die golflengte.

Maar ook Absolute 1215 gaat veel te hard, omdat men niet door heeft dat de stoorder Albanie weg is. Maar men is een beetje wakker geworden nu de zenders met 3 dB teruggaan.

 

 

20 uur geleden zei Robin Westhof:

 

 

De zenders hadden dit storingsargument kunnen voorkomen door niet met slechte zenders te werken en vooral niet bij duisternis te zenden, zoals Veronica in het begin ook deed.

 

Caroline en London ook gedurende 1964/1965.

Maar ginngen allemaal later toch allemaal door, opgehitst door elkaar, zoals nu iedereen 24/7 doet. Waarom, s nachts luisteren er ook nu maar heel weinig mensen, meeste naar R 1. Scheelt een bak geld de boel s avonds en s nachts uit te zetten. Stroom, Buma, dj's etc. Maar angst voor die paar mensen die s avonds of s nachts aan hun radio gaan draaien naar een relevante zender die er nog wel is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Juul:

 

Dit is een EBU lijst  uit 1967 met harmonischen en andere stoorproducten van zeezenders.

Geen Veronica dus…….

 

 

ebu harmonics 1967 kopie.jpg

Zo, daar zaten zelfs gerenommeerde zenders al NDR/WDR bij op 701. Terwijl de Duitsers voorschriften neukers zijn.

De stoorproducten werden vaak veroorzaakt door ontbreken audio filters en goed pi filter tussen uitgang zender en antenne.

 

R 390 maakte het t bonst, ik zie dat ze een oscillator op de halve freq gebruikte, zeer ongebruikelijk, vaak is de X-tal oscillator juist de dubbele freq.

 

En de Zweden zaten zelf ook fout met maar liefst een 5e harmonische, hoe krijg je t voor elkaar, zo'n LG antenne is vaak erg smalbandig.

 

Overigens gaat het in deze lijst alleen over producten in de MG en LG band, er werd ook op KG gestoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei ruudam:

B-munster 1562, later 1566 was zinloos, omdat je in dat bergenland geen meter ver komt op die golflengte.

 

Zeker.

 

4 uur geleden zei ruudam:

Scheelt een bak geld de boel s avonds en s nachts uit te zetten

 

Dus (dan) met terugwerkende kracht (maar) geen Caroline, na de uitzendingen van Mi Amigo, gedurende de jaren 70? ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Dus (dan) met terugwerkende kracht (maar) geen Caroline, na de uitzendingen van Mi Amigo, gedurende de jaren 70? ;-)

Dat valt nu onder "relevante"' zenders, zoals nu Radio 1, of bvb 40-up via NH radio.

Speciale programma's voor de nacht, voor een wat ander publiek dan de overdag luisteraar, of een nieuwszenders als Radio 1.

Vreemd is dat BNR wel de hele nacht in de lucht is, maar als er "breaking news" is zijn ze er niet bij. Dat vind ik nu zinloos, voor een handvol luisteraar bandjes draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei ruudam:

Dat valt nu onder "relevante"' zenders,

 

Gelukkig, :-)

 

38 minuten geleden zei ruudam:

Vreemd is dat BNR wel de hele nacht in de lucht is, maar als er "breaking news" is zijn ze er niet bij. Dat vind ik nu zinloos, voor een handvol luisteraar bandjes draaien.

 

Te belachelijk voor woorden eigenlijk.

Draaien ze op NPO Radio 1 trouwens ook nog steeds muziek, ik luister er nooit meer naar, al het nieuws haal je trouwens (tegenwoordig) in een handomdraai (gewoon) van het Internet.

bewerkt door Robin Westhof
taalfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een brief van Dick Klees, mijn favoriete nieuwslezer bij Veronica, en later werkzaam bij de Wereldomroep, stond deze week nog in de Trouw n.a.v. het gebruik van het woord piraat bij Veronica. Ik lees de krant alleen digitaal maar ik zo proberen hem hier te plakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei hans558:

Een brief van Dick Klees, mijn favoriete nieuwslezer bij Veronica, en later werkzaam bij de Wereldomroep, stond deze week nog in de Trouw n.a.v. het gebruik van het woord piraat bij Veronica. Ik lees de krant alleen digitaal maar ik zo proberen hem hier te plakken.

 

 

Nou graag !

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed stukje van Dick Klees, overigens werden de uitzendingen na 1 -9-74 niet illegaal maar het meewerken eraan.

Zoals ik al eerder heb gemeld werd het toe eigenen van golflengten afgestraft bij de 1975 Geneve verdeling door de frequenties te compenseren bij het land dat de zenders voor haar kust had liggen en geen anti zeezender wet had.

Nederland was net op tijd om dit te voorkomen, en kreeg belachelijk veel kanalen die deels pas in de jaren 90 door commerciele partijen in gebruik werden genomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, alleen dat laatste had ik er nu weer niet bijgezet

Is niet zo terzake.

 

 

Ook de "Gooi " in Hilversum schreef een stukje nu over onze eerste studio. En daar werd ik ook weer beetje link van, weer "piratenzender".

Eerst het stukje in "de Gooi".

 

 

GenE.jpg

 

 

En toen heb ik de journalist maar een vriendelijk mailtje gestuurd.

Ik heb nog niks gehoord………..

 

 

info Zeedijkmail.pdf

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-7-2018 om 18:38 zei ruudam:

Dat zie je iets te simpel Theo.

 

 

 

Het ging er nog veel gekker aan toe toen Ruud, maar das weer te kort door de bocht.

BP dacht echt alles te kunnen kopen voor geld.

En de mensen van het AT die kwamen om een zender op te pakken, die door BP gehuurd was.

En toen  mocht het niet doorgaan, het oppakken.

Maar mee eens, iets te simpel ☺️

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dick Klees maakt weliswaar bezwaar tegen het woord 'piraat',  maar gebruikt dan weer wel het woord 'bomaanslag', waar anderen weer bezwaar tegen hebben. En zo houden we elkaar lekker bezig...

 

Eerlijk gezegd kan ik me er allemaal niet zo druk om maken. 'Piraat' kun je in dit verband ook als geuzennaam opvatten: 'We love the pirate stations'!

 

Ik vond het aardig om dat stuk uit de Gooi en Eemlander te lezen. Ik loop weleens over de Zeedijk en dan denk ik altijd: waar heeft dat pand nu precies gestaan? Op de hoek van de Herenstraat, lees ik elders, ( Please login or register to see this link.  )    maar de foto uit het krantenartikel kan ik dan weer niet zo goed plaatsen. Ik zou weleens een plattegrond willen zien van het centrum in die tijd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎17‎-‎7‎-‎2018 om 20:53 zei radio tpot:

En altijd maar weer hetzelfde argument, het storen van nood diensten.

Dat vliegtuigen er nog niet bij werden vermeld, maar dat had geen relatie met de zee natuurlijk.

En ook nog houden mensen van het AT vol, dat de zeezenders piraten waren.

 

Theo

 

 

En de media en mensen van nu roepen het nog, Ze zijn onkundig en weten totaal niet hoe het zit / zat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Paul:

Dick Klees maakt weliswaar bezwaar tegen het woord 'piraat',  maar gebruikt dan weer wel het woord 'bomaanslag', waar anderen weer bezwaar tegen hebben. En zo houden we elkaar lekker bezig...

 

Eerlijk gezegd kan ik me er allemaal niet zo druk om maken. 'Piraat' kun je in dit verband ook als geuzennaam opvatten: 'We love the pirate stations'!

 

Ik vond het aardig om dat stuk uit de Gooi en Eemlander te lezen. Ik loop weleens over de Zeedijk en dan denk ik altijd: waar heeft dat pand nu precies gestaan? Op de hoek van de Herenstraat, lees ik elders, ( Please login or register to see this link.  )    maar de foto uit het krantenartikel kan ik dan weer niet zo goed plaatsen. Ik zou weleens een plattegrond willen zien van het centrum in die tijd. 

 

 

zo als ik al schreef over Dick z'n stukje, dat laatste is niet ter zake.

Ja, Paul, de foto is juist. Maar ja, je weet hoe dat gaat bij het "journaille" ……………...

 

Een plattegrond uit die tijd van dat stukje zeedijk heb ik niet.

 

Hier is de kijk (view) vanuit de Heerenstraat kun je zien dat het helemaal niet op de hoek is. De pijl geeft de ingang studio aan. En vanuit de Heerenstraat gezien kun je ook nog de smederij zien. De schoorsteen is de scheiding studio - smederij. Daar voor was ook nog een pand. (zie je een klein stukje van )

 

Foto: ©Evert Kupers  1965

 

 

ZD.jpg

 

 

 

 

 

En hier is de ingang ( 1968 ) in rode cirkel. Nu gezien vanaf de andere kant. ( vanaf de Kerkstraat ).

 

 

 

 

Dj's foto  Zeedijk buiten zomer 1968.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.