Spring naar bijdragen

Radio Paradijs - Eerste Testuitzendingen - 26-07-1981


Sapuripong

Aanbevolen berichten

39 minuten geleden zei rob.259:

ik weet nog dat ik toen ook zat te luisteren ik vond het prachtig om te horen maar wat een teleurstelling dat ze van zee werden gehaald.

ik heb ook nog enkele uren op een tape staan maar helaas weet ik niet hoe ze te digitalizeren

Als je opnames hebt is het digitaliseren niet zo’n probleem. Is het op cassette of band?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zijn er eigenlijk nooit officiële programma's van Paradijs bewaard gebleven? Ik weet dat ze geënterd zijn vlak voordat de officiële uitzendingen zouden beginnen dus is er nooit een officieel programma uitgezonden. maar er zijn dus ook geen studio opnames bewaard gebleven? Ik denk dat ik het antwoord al weet want ik heb nooit iets voorbij zien komen. Niet in de nieuwsgroep, internet radiocafé en ook niet hier. De reden dat ik het toch vraag is omdat je wel een klein stukje programma hoort in de minidocu "Radio Paradijs report from Veronica VOO". En volgens mij zijn er ook wel jinglepakketten bewaard gebleven. 

 

Victor

Hier de link van bovenstaand filmpje

Please login or register to see this link.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
Op 13-8-2018 om 11:17 zei victorR:

 En volgens mij zijn er ook wel jinglepakketten bewaard gebleven. 

 

Victor

Hier de link van bovenstaand filmpje

Please login or register to see this link.

 

 

Sterker nog, het oude Paradijs jingle pakket wordt door mij, met de nodige toestemmingen, met plezier nog gebruikt

10 uur geleden zei dhadders2000:

Jammer dat het schip van de zee werd gesleept.

Piraterij van de staat dus!!!

Was grotendeels eigen schuld.

Want je bent wel oliedom om pal naast een bestaande zender met je frequentie te gaan zitten.

In dit geval 1107, naast Bloemendaal op 1116.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27-7-2018 om 17:56 zei ruudam:

En dat was een zondag.

En toen ging het mis.

Want vlak naast R Bloemendaal met 1116 kHz (nog steeds) op 1107.

Hoe kun je zo dom zijn.

Paar dagen later van zee gehaald.

Paradijs werd niet van zee gehaald, omdat het vlak naast Radio Bloemendaal zat en  misschien stoorde.(José van Groningen was de zendertechnicus ) De aanleiding tot de inbeslagname was een artikel in de Telegraaf met een luchtfoto van een vermeende satellietschotel aan boord van het schip. Dat deed de politiek en omroepwereld ontploffen.

 

Het schip zou wel eens een bedreiging voor het Nederlandse omroepbestel kunnen worden en ingrijpen moest gebeuren. Al was het maar omdat er Nederlanders aan boord zouden zitten die de wet dus overtraden.

 

Veronica verslaggever Henri Remmers had lucht gekregen van een op handen zijnde entering en Veronica medewerkers Erik de Zwart en Jan de Hoop belden daarop Ben Bode, de initiatiefnemer van Radio Paradijs.

 

Ben belde naar het schip om de ankerketting door te branden en weg te varen Helaas... de zuurstof fles voor de snijbrander was leeg. Ben had een ankerketting gekocht, zonder  een winch die werkte. Dus de enige oplossing was de ketting door te branden.

 

Achteraf was het een grote inschattingsfout om het schip naast het Rem eiland te willen leggen. Maar ja, dat was nu eenmaal een unanieme beslissing van de aandeelhouders.

 

Het zou beter zijn geweest om voor de Engelse kust voor anker te gaan. Uit het zicht van de Nederlandse overheidsinstanties.  Echter, dat is achteraf. De tijd  kan niet meer terug gedraaid worden. Gedane zaken nemen geen keer.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Paradijs werd niet van zee gehaald, omdat het vlak naast Radio Bloemendaal zat en  misschien stoorde.(José van Groningen was de zendertechnicus ) De aanleiding tot in de beslagname was een artikel in de Telegraaf met een luchtfoto van een vermeende satellietschotel aan boord van het schip. Dat deed de politiek en omroepwereld ontploffen.

 

Het schip zou wel eens een bedreiging voor het Nederlandse omroepbestel kunnen worden en ingrijpen moest gebeuren. Al was het maar omdat er Nederlanders aan boord zouden zitten die de wet dus overtraden.

 

Veronica verslaggever Henri Remmers had lucht gekregen van een op handen zijnde entering en Veronica medewerkers Erik de Zwart en Jan de Hoop belden daarop Ben Bode, de initiatiefnemer van Radio Paradijs.

 

Ben belde naar het schip om de ankerketting door te branden en weg te varen Helaas... de zuurstof fles voor de snijbrander was leeg. Ben had een ankerketting gekocht, zonder  een winch die werkte. Dus de enige oplossing was de ketting door te branden.

 

Achteraf was het een grote inschattingsfout om het schip naast het Rem eiland te willen leggen. Maar ja, dat was nu eenmaal een unanieme beslissing van de aandeelhouders.

 

Het zou beter zijn geweest om voor de Engelse kust voor anker te gaan. Uit het zicht van de Nederlandse overheidsinstanties.  Echter, dat is achteraf. De tijd  kan niet meer terug gedraaid worden. Gedane zaken nemen geen keer.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

in 1989 gingen ze toch naar de Ross

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-8-2018 om 11:17 zei victorR:

Zijn er eigenlijk nooit officiële programma's van Paradijs bewaard gebleven? Ik weet dat ze geënterd zijn vlak voordat de officiële uitzendingen zouden beginnen dus is er nooit een officieel programma uitgezonden. maar er zijn dus ook geen studio opnames bewaard gebleven? 

 

Toen het schip werd geënterd moesten alle archiefbanden worden vernietigd. Het werk van Tom van de Velde(Erik de Moes),Peter Teekamp, Dido Dekker en Wout de Boer is dus nooit bewaard gebleven.

 

Op de dag van de entering zou Ton Lathouwers  naar boord gaan  als nieuwslezer.

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei bert ree:

in 1989 gingen ze toch naar de Ross

 Inderdaad.

 

Met als juridische insteek de vlagregistratie. Die zou ontbreken . Dat dachten ze ook bij de entering van de Magda Maria van Radio Paradijs, maar die had wel degelijk een officieel geregistreerde vlag in Panama.

 

De overheid heeft veel fouten begaan met de zeezenders, want ook de inbeslagname van  Delmare's schip de Morgenster in Maassluis werd op onjuiste gronden gedaan.

 

In alle gevallen heeft de overheid na jaren procederen bakzeil gehaald en de schepen weer moeten teruggeven.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Paradijs werd niet van zee gehaald, omdat het vlak naast Radio Bloemendaal zat en  misschien stoorde.(José van Groningen was de zendertechnicus ) De aanleiding tot de inbeslagname was een artikel in de Telegraaf met een luchtfoto van een vermeende satellietschotel aan boord van het schip. Dat deed de politiek en omroepwereld ontploffen.

 

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

Nou het stoorde behoorlijk, getuige krantenartikelen. Dus niet misschien.

R Bloe had volgens mij toen maar 50 W, en dat werd met een veel sterkere zender op de nabuurfrequentie grotendeels weggedrukt.

 

Dat satelliet schotel verhaal ken ik niet, en als je even nadenkt, wat was dan het gevaar??? Bovendien was in die tijd een sat. schotel op een schip niet eenvoudig, heb je een vrij complexe en dure installatie voor nodig om hem gericht te houden.

En wat zouden ze er dan mee kunnen? Programma's ontvangen om live te kunnen uitzenden? Signalen naar boven sturen ,maar wat dan, dan kan beter en legaal vanaf land.

Wel waren er grootse verhalen over meerdere zenders en meerder programma's in de toekomst. Niet zo slim om dat uit te laten lekken, als je dat wil 1 voor 1 in de lucht brengen en kijken wat er gebeurd.

 

Was het niet mogelijk toen bekend was dat er een raid zou plaatsvinden snel bekend te maken dat men verder nies meer zou doen, dus de plannen opgeven?

Gauw wegvaren had geen zin, buiten terr wateren is erbuiten, of dat nou net of verder weg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat verhaal van die satellietschotel was wel degelijk doorslaggevend. In die tijd konden verhalen over 'de satellieten' en verhalen over buitenlandse commerciële televisie rekenen op veel (Telegraaf  en Veronica) belangstelling. 'Ze komen er nu echt aan' , 'Hilversum kan inpakken', dat waren de krantenkoppen en aankondigingen.  Veronica had in die tijd wekelijks 'De Grote Verwarring'. Een radioprogramma wat grotendeels gestoeld was op dit soort mogelijke ontwikkelingen. En dat in een tijd dat de politiek extreem beschermend was naar de bestaande omroepen toe en bovendien was het vakantietijd. Eind juli begin augustus. Dus er was veel aandacht in de geschreven pers voor dit project. En de overheid wilde het niet hebben. Vergelijk het met de aankondiging van Sport 7 op tv een aantal jaren geleden. Ook de vlam in de pan. Kabinetsoverleg op hoog niveau met maar een doel: dit moet gestopt worden. Wat Radio Paradijs hooguit verweten zou kunnen worden is dat ze inderdaad pal voor de Nederlandse kust gingen liggen wat wellicht als een provocatie werd opgevat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Toen het schip werd geënterd moesten alle archiefbanden worden vernietigd. Het werk van Tom van de Velde(Erik de Moes),Peter Teekamp, Dido Dekker en Wout de Boer is dus nooit bewaard gebleven.

 

Op de dag van de entering zou Ton Lathouwers  naar boord gaan  als nieuwslezer.

 

Salut

Leendert

 

 

EriC de Moes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei jan:

Dat verhaal van die satellietschotel was wel degelijk doorslaggevend. In die tijd konden verhalen over 'de satellieten' en verhalen over buitenlandse commerciële televisie rekenen op veel (Telegraaf  en Veronica) belangstelling. 'Ze komen er nu echt aan' , 'Hilversum kan inpakken', dat waren de krantenkoppen en aankondigingen.  Veronica had in die tijd wekelijks 'De Grote Verwarring'. Een radioprogramma wat grotendeels gestoeld was op dit soort mogelijke ontwikkelingen. En dat in een tijd dat de politiek extreem beschermend was naar de bestaande omroepen toe en bovendien was het vakantietijd. Eind juli begin augustus. Dus er was veel aandacht in de geschreven pers voor dit project. En de overheid wilde het niet hebben. Vergelijk het met de aankondiging van Sport 7 op tv een aantal jaren geleden. Ook de vlam in de pan. Kabinetsoverleg op hoog niveau met maar een doel: dit moet gestopt worden. Wat Radio Paradijs hooguit verweten zou kunnen worden is dat ze inderdaad pal voor de Nederlandse kust gingen liggen wat wellicht als een provocatie werd opgevat. 

Dat waren dan verhalen van domme journalisten en kabinet die weinig technisch onderlegd waren. Met een satelliet schotel op een schip kan je helemaal niets. Signalen opvangen, en uitzenden naar een satelliet, en dan????

Kabelboeren moeten het dan overnemen (TV) en daarover was en is wetgeving, satelliet radio was er niet of stelde niets voor.

TV uitzendinegn vanaf een schip is een belachelijk iddee, als je dat ook vanuit welk land dan ook - dus met andere wetgeving - kan doen. Zoals later ook is gebeurd.

 

Pal voor de kust, toch wel buiten de territoriale wateren neem ik aan.

Wel Pal dicht bij een ander op nabuurfrequentie, Bloemendaal ligt pal aan de kust. Volgens mij wisten ze bij Paradijs niet van het bestaan.

 

En nu weten we dat commerciële omroep niet tegen te houden was, schandalig natuurlijk dat men dat jarenlang heeft kunnen doen.

 

Het satelliet verhaal doet me ook denken aan de Communicator waar men ook dacht dat er zoiets opzat, bleek heel wat anders te zijn.

 

De raid in 89 op de Ross was natuurlijk net zo fout en ingeven door bedreiging omroepbestel. Dat was zo slecht dat mensen naar de matig van kwaliteit uitzendingen in het Nederlands vanaf de Ross luisterden (ik ook).

Anders gezegd, eigenlijk gaf men het failliet van het bestel toe, dat er, als een godswonder, nog steeds is.....hoe kan dat??

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.