Spring naar bijdragen

25.000 radiootjes


cdb

Aanbevolen berichten

23 uur geleden zei cdb:

Er zijn geen verdere persberichten te vinden dat het radiootje officieel uit de handel is genomen. Er wordt wel eerder vermeld dat het wel zal moeten van Philips. Kan me niet voorstellen dat Philips een vredespijp heeft gerookt tijdens verdere besprekingen. Zij verkochten ze liever zelf. Er werd ook verders niet meer druk geadverteerd door Veronica. De drukte rond het radiootje doofde na de aanklacht van Philips langzaam uit.  Heb toch nog een advertentie van 17-10-1968. Waarschijnlijk al bekend.

Veronica 1968-10-17 Veronica transistorradio met tasjeen oortelefoon 16.50  Aurora - Kontakt.png

 

 

Da's al een jaar later dus. Ze waren er  dus nog steeds.........in de winkel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei ruudam:

Apeldoorn en Amersfoort lagen resp op de Veluwe / Utr Heuvelrug, zandgrond, desastreus voor 192 meter signalen.

Doetinchem op zand zelfs achter de Veluwe, kansloos.

De voetbalclub van Douwe was gisteren ook kansloos.... Dus niet alleen Veronica.

 

Maar alle gekheid op een stokje,  hoe was dan de ontvangst van radio Noordzee op 220  ? Ook zo slecht?

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud had gewoon een slechte ontvanger 😃

Ontvangst in de Achterhoek, Drenthe en Groningen was voor ons als jeugd, goed genoeg.

Veronica had alleen veel hinder van gespetter van de Duitse buurman op 549 KHz

Maar zo slecht was het echt niet hoor, en met een draad antenne in de radio, was het zekers overdag, toppie.

Savond niet, maar dan waren de zenders uit Lopic ook al beroerd te ontvangen.

Al hoe wel RNI regelmatig het katte oog dicht kneep savonds, zo sterk was de sky wave dan.

 

Theo

bewerkt door radio tpot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

De voetbalclub van Douwe was gisteren ook kansloos.... Dus niet alleen Veronica.

 

Maar alle gekheid op een stokje,  hoe was dan de ontvangst van radio Noordzee op 220  ? Ook zo slecht?

 

Salut

Leendert

De voetbalclub in Doetinchem, waar we vlak bijwoonde,  bezorgde Rotterdam juist een slechte dag.

 

RNI kwam beter door, en was zelfs op een zakradiootje te horen.

Toch waren er maar weinig mensen in de klas die er naar luisterden, de meesten op het platteland.

De Achterhoek, het hele OOsten, was toen al op H 3 georienteerd die nu eenmaal op de FM zat, want het oosten luisterde eerder naar FM dan het westen.

2 uur geleden zei radio tpot:

Ruud had gewoon een slechte ontvanger 😃

Ontvangst in de Achterhoek, Drenthe en Groningen was voor ons als jeugd, goed genoeg.

Veronica had alleen veel hinder van gespetter van de Duitse buurman op 549 KHz

Maar zo slecht was het echt niet hoor, en met een draad antenne in de radio, was het zekers overdag, toppie.

Savond niet, maar dan waren de zenders uit Lopic ook al beroerd te ontvangen.

Al hoe wel RNI regelmatig het katte oog dicht kneep savonds, zo sterk was de sky wave dan.

 

Theo

Ik had een prima buizenradio met lange antenne en ook 192 kwam daar goed op door, behalve bij duisternis als Beromunster opkwam. Daar helpt geen ontvanger tegen.

Ik had daarnaast een dure "portable" die ook 192 ruisvrij, maar wat zwak, doorgaf.

Lopik, gewoon met de k van k*t, kwam prima door in de Achterhoek, alle zenders.

RNI kwam beter door op 220, maar de 49 meter was nog beter en klonk beter, geen vervorming.

 

Veronica 538 kwam wat beter door, het "oog" sloeg behoorlijk uit, maar inderdaad wat gespetter van de Duitser op 548 kHz.

 

Waar het mij omging is dat bijna niemand in de A-hoek naar V luisterde.

Ik heb ook hier wel eens het verhaal verteld van de schoolweek vanuit Aalten naar Voorburg, toen de radio in de bus door mij op Veronica werd gezet ging er soort speciaal effect, gevoel, door de schoolkids, dit was pas radio, niet te vergelijken met het verschrikkelijke H3.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig ik kwam veel met scouting in de Achterhoek, RNI en Veronica waren wel DE zenders waar jeugd naar luisterden.

Draagbare radio's die werden mee genomen, en ook andere groepen hadden deze bij zich.

H3 stond er niet vaak 'der' voor.

Zenders uit Lopik waren savond's ook een drama, 765 werd door de Franzen weg gedrukt en de andere 2 door Spanjaarden en Grieken.

Plus vreselijk veel fading in het signaal.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei ruudam:

Ik heb ook hier wel eens het verhaal verteld van de schoolweek vanuit Aalten naar Voorburg, toen de radio in de bus door mij op Veronica werd gezet ging er soort speciaal effect, gevoel, door de schoolkids, dit was pas radio, niet te vergelijken met het verschrikkelijke H3.

 

Tijdens mijn schoolweken/reizen eind jaren 60 begin jaren 70 ( in Nederland en naar Duitsland /België/Engeland) heeft Hilversum 3 (echt) nooit, maar dan ook nooit aangestaan!

Altijd was het een van de zeezenders.

 

Niet alleen Veronica of RNI, maar b.v. naar Engeland (1974) had de buschauffeur de radio afgestemd op Atlantis, want de reis

ging via West Vlaanderen ( Zeebrugge) naar Engeland ( Dover) en de ontvangst (van Atlantis) in dat gedeelte van Vlaanderen was beter dan RNI/Veronica/ Mi Amigo.

 

Al vielen de Vlaamse programma's een beetje tegen die middag, maar tijdens de avond vanaf Dover naar Londen (met een uitstapje in Canterbury) was het een waar radiofeest met de Engelstalige uitzendingen, geweldige muziek, jingles en presentatie.

 

Ik weet het, het is een afwijking, maar ik weet nog precies welk radiostation(s) er tijdens die (andere) busreizen aanstond(en), welke dj zijn/haar programma deed en soms zelfs welke jingles er werden gebruikt.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

altijd in de zeezendertijd naar Veronica en Noordzee geluisterd in Doetinchem en later ook Caroline, Miamigo en Monique, en dat in Doetinchem. Kennelijk was ik dan de enigste samen met Ruud, maar dat idee had ik echt niet, want er werd veel over gepraat.

Zelfs de Veronica Drive in show kwam in die tijd op Koninginnedag naar Doetinchem.

Ook hier lagen de papieren Top 40 van Veronica bij de platenhandelaar Sutterland en Huls.

Ja, de ontvangst was de ene dag beter dan de andere en 's avonds natuurlijk minder, maar het was het luisteren waard, er was geen zender die hier aan kon tippen, zelfs H3 niet toen.

Ik had een Grundig transistor op de melkkar, waar ik veel in het weekend werk voor deed en luisterde zaterdag altijd naar de Noordzee Top 50 of Veronica ZMG, wat zelfs bij de klanten als positief werd ervaren.

Wilde ik toch even kwijt,
JanDoet  (nu weten jullie waar Doet vandaan komt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gedrukte exemplaar heb ik vaak opgehaald bij Huls.

Waarschijnlijk werd het in de 538 tijd beter, dus na 72.

Ik woonde toen in Enschede, met een hele lange antenne hadden we goede ontvangst en luisterden in huiskamer van de studentenflat altijd naar Veronica, s nachts naar Caroline.

 

Dat golflengte verschil is echt super belangrijk, ik luisterde hier in Utrecht even naar Vahon op 1566 vanuit Nootdorp, slechte ontvangst met heel veel ruis, terwijl Caroline op 648 wel goed doorkomt, de zenders zijn vrijwel even sterk, Caroline is veel verder weg al is dat zeepad.

 

Mijn vrienden luisterden wel naar Veronica, maar het was echt een minderheid, in de winkels stond H3 aan. In het westen Veronica  of RNI.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

In het noorden werd het meest naar RNI geluisterd op 220 meter.

Trekker, auto's, fiets, dorpssmid, boerderij, VeGe winkel,  SRV wagen, bakkerswagen en -winkel, sportvelden, enz

Máár op de LTS werd er door de scholieren wél naar Veronica geluisterd, in de pauze hoorde je op het schoolplein grotendeels Veronica.

Tijdens een schoolreisje (LTS) naar Schiphol, stond op de heenreis Veronica er voor en terug RNI.

In de bus werd meegezongen, toen het nummer Ela Ela - Axis op RNI was te horen en meegeklapt op het 'orgelstukje'.

 

Bij de platenboer hing in de vitrine de 'platenhoesjes' van de Top 10, van zowel RNI als Veronica.

 

De ontvangst van RNI  was veel beter dan Veronica, maar 's avonds was RNI niet om aan te horen (fading en vervorming). Dan werden veel radio's afgestemd op Luxemburg op 208 meter.

 

Pas toen Veronica en RNI niet meer te horen waren, werd er massaal naar Hilversum 3 geluisterd....

 

 

Groet,

HA

bewerkt door Hotel Amigo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-8-2018 om 15:43 zei Harm ten Brink:

In Purmerend luisterden we hiermee naar Radio Veronica.

Voor ons een moderne overstap van de buizenradio.

Ik kan me niet meer herinneren hoe hard het signaal was.

Grappige anekdote: 'Bij het horen van de alarmschijfjingle (538 pakket) vroeg ik me af of er iets ergs gebeurd was...'

philips_rr40.jpg

Dus even een vraag ben jij net als ik een echte Purmerender Harm ik Kom uit de Hazenpolder . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Tino:

Dus je luisterde zelf niet naar de TROS?

 

Nee, in die jaren niet. Later ook niet trouwens.

Na m'n Veronica tijd was ik eigenlijk niet zo van de populaire plaatjes.

Zoals de radiodirecteur zei van de TROS na een periode H'sum3:

"Je moet nu maar eens echte radioprogramma's gaan maken".

 

En ik ben blij dat ik die kans gekregen heb.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, da's een wel erg hypotetische vraag.  Dat geldt voor heeeeel erg veel mensen.

En die route begon natuurlijk al in 1965 toen ik Ad wees op een advertentie van Radio Veronica;"technicus gevraagd".

Tom Mulder vroeg mij om daar te komen werken. Dus "de TROS als organisatie vroeg niks.

Natuurlijk moest ik mij wel bewijzen. Eerste half jaar free-lance en dat is gelukt.

En de  naamsbekendheid,  de bazen bij de TROS hadden geen idee.

Later pas.

Joop Landré tegen mij toen ik werd aangenomen,  "je komt van zee, da's goed volk".

 

Maar bedoel je in feite of Piet Pietersen uit Appingedam ook een kans zou hebben gemaakt?

Ik denk het wel als ie de  goede kwaliteiten zou hebben.

En aardig voorbeeld is de huidige PO Radio baas  Jurre Bosman die kwam uit Twente en studeerde daar  ook maar kwam langs............en solliciteerde bij de  TROS.

De mensen bij de Omroepen wisten wel wie Tom Mulder etc. was maar technici ?........nee hoor.

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Juul:

En aardig voorbeeld is de huidige PO Radio baas  Jurre Bosman die kwam uit Twente en studeerde daar  ook maar kwam langs............en solliciteerde bij de  TROS.

De mensen bij de Omroepen wisten wel wie Tom Mulder etc. was maar technici ?........nee hoor.

 

 

bewerkt door Harm ten Brink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Juul:

Maar bedoel je in feite of Piet Pietersen uit Appingedam ook een kans zou hebben gemaakt?

 

De mensen bij de Omroepen wisten wel wie Tom Mulder etc. was maar technici ?........nee hoor.

 

Ja ,dat bedoelde ik. Het kon zijn dat de naam Veronica als een soort kruiwagen of deuropener fungeerde.    Enne...ze moeten toch ooit de naam Juul Geleick hebben gehoord, want in ieder programma werd de naam van de technicus genoemd. Zoiets helpt toch, lijkt me.

 

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Ja ,dat bedoelde ik. Het kon zijn dat de naam Veronica als een soort kruiwagen of deuropener fungeerde.    Enne...ze moeten toch ooit de naam Juul Geleick hebben gehoord, want in ieder programma werd de naam van de technicus genoemd. Zoiets helpt toch, lijkt me.

 

 

Salut

Leendert

 

 

Welnee joh,  Ik schreef al, Tom Mulder vroeg mij. De TROS bazen luisterden helemaal niet naar Veronica.

En de toenmalige TROS radio baas niet, dat weet ik zeker. Gewoon;"laat maar eens kijken wat je kan" ( vandaar de free-lance status het eerste half jaar.

 

Ja, Tom was de kruiwagen, als je daar op doelt.

 

 

Maar dit alles heeft weinig van doen met die Veronica radiootjes………….

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Maar dit alles heeft weinig van doen met die Veronica radiootjes………….

Ik ben het met je eens dat we behoorlijk van het onderwerp afwijken,

 

9 uur geleden zei Juul:

Zoals de radiodirecteur zei van de TROS na een periode H'sum3:

"Je moet nu maar eens echte radioprogramma's gaan maken".

maar je doet jezelf tekort.

Ik luister nog steeds met veel plezier naar afleveringen van Poster.

Ik mis die diepgang. Een jaar of 10 geleden nog mooie muziekspecials op Arrow, maar waar kan ik dat tegenwoordig nog horen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Tino:

Ik ben het met je eens dat we behoorlijk van het onderwerp afwijken,

 

maar je doet jezelf tekort.

Ik luister nog steeds met veel plezier naar afleveringen van Poster.

Ik mis die diepgang. Een jaar of 10 geleden nog mooie muziekspecials op Arrow, maar waar kan ik dat tegenwoordig nog horen?

 

 

Ik doe mezelf niet te kort, POSTER was nou net "een echt programma" !!!!

 

We dwalen weer af..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.