Spring naar bijdragen

Hoera


Jan-Fre

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Jan-Fre:

Vandaag bestaat het verschijnsel zeezender exact 60 jaar.

Op zaterdag 2 augustus begon Radio Mercur uiteindelijk met haar uitzendingen vanaf de Cheeta.

Uitzendingen begonnen om 18:00 uur.

Echter... na 5 minuten gaat de zendbuis stuk en is het alweer afgelopen. Er wordt keihard gewerkt en 31 minuten later is het station terug in de ether. Alleen werd er de rest van de avond met beduidend minder vermogen uitgezonden, zodat veel luisteraars het FM geluid niet meer kunnen ontvangen.

De eerste reclame is voor Flink afwasmiddel rond tien voor zeven die avond.

 

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

radiomercur,aabner,.158.jpg

Leuk.  Een vraagje, zond men alleen die eerste dag uit tussen 18 en 24u?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft apart, dat Radio Mercur.

Vooral dat ze op FM zaten (wel wat vreemde frequentie-  93,12 - en ik zou 93 MHz genoemd hebben, er waren geen digitale displays) waardoor het onwerkelijk goed klinkt.

 

En nog erg onwennig, truttig naar huidige maatstaven.

 

Waarom FM - zat B&O daarachter, die moet flink geprofiteerd hebben van Mercur.

FM gaf geen storing in buitenland, misschien stukje Zweden.

De FM band was zo goed als leeg, DR had 2 zenders die ook op MG/LG zaten, misschien wat Zweden die door kwamen in Kopenhagen?

 

Elders op dit forum zijn oude Reuters beelden te vinden waar de FM antennes in de mast worden gehangen, een hele array, zat dus wel goed in elkaar allemaal.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

Blijft apart, dat Radio Mercur.

Vooral dat ze op FM zaten (wel wat vreemde frequentie-  93,12 - en ik zou 93 MHz genoemd hebben, er waren geen digitale displays) waardoor het onwerkelijk goed klinkt.

 

Ik heb begrepen dat deze  FM frequentie bewust was gekozen, omdat het tussen de twee officiële Deense radiostations inzat. Later zond Mercur zelfs in stereo uit via twee aparte FM zenders, omdat  B & O  stereo radio's op de markt bracht. Toentertijd had je nog wel twee radio's nodig om het stereo effect te ervaren.

Please login or register to see this link.

 

De Denen waren hun tijd ver vooruit.

 

Ik ga overigens binnenkort op vakantie naar Denemarken om de Mediterrane verzengende hitte te ontvluchten. Ik word niet echt vrolijk van nachten van 28 graden...

 

Een bezoek aan Fredericia...(bekend van de voormalige ferryboot die Radio Caroline  gebruikte) zal zeker niet ontbreken.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei ruudam:

FM gaf geen storing in buitenland, misschien stukje Zweden.

 

Er was toch storing (hoe is het mogelijk) op een radiostation in Zweden en de nieuwe frequentie werd 89.55 MHZ.

 

Daarvoor blijkbaar ook nog even via de 89.2 MHZ.

Op die frequentie was er blijkbaar ruis van televisiezenders die storing veroorzaakte!?

 

1958 (1.9 >)

"Cheeta Mercur"

1,5 kW

89,20 MHz, men kort tid efter blev der skiftet til 89,55 MHz (pga.støj fra tv-sender)

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

 

 

5 uur geleden zei ruudam:

Elders op dit forum zijn oude Reuters beelden te vinden waar de FM antennes in de mast worden gehangen

 

Op de Cheeta 1 een heel klein bootje eigenlijk.

 

 

Mooie foto's, radiofragmenten ect...

 

Please login or register to see this link.

 

bewerkt door Robin Westhof
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi site en leerzaam, ondanks Deens.

Zou iemand eens in het Engels moeten vertalen.

 

Ze gebruikten veel meer bootjes en frequenties

 

Radio Mercur - FM-frekvenser

"Cheeta Mercur" 

1958 (2.8 >)

1,5 kW   

93,12 MHz

1958 (1.9 >)

"Cheeta Mercur"

1,5 kW

89,20 MHz, men kort tid efter blev der skiftet til 89,55 MHz (pga.støj fra tv-sender)

1961 (16.11 >)

 

"Cheeta l"

2 kW

89,58 MHz (Storebælt)

1961 (31.1>)

 

"Cheeta ll"

6 kW

88,00 MHz (Øresund til Danmark)

1961 (1.11>)

"Cheeta ll"

6 kW

89,55 MHz (Øresund til Sverige)

1962 (29.1>)

 

"Lucky Star" 

6 kW

93,97 MHz (Øresund)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

Ze gebruikten veel meer bootjes en frequenties

 

Het lijkt wel een beetje op Radio Delmare: Pionieren en proberen er iets van te maken. De Denen hebben  de toon gezet in de zeezender wereld. Ik heb me dat onvoldoende gerealiseerd. Goed dat Jan-Fré de startdatum van radio Mercur van zestig jaar geleden heeft aangehaald. Ik heb  me weer eens ingelezen in hun geschiedenis. Was bijna alles al weer vergeten. Knap wat ze allemaal geprobeerd hebben:

 

1)uitzenden op FM . Dat was niet gebruikelijk eind jaren 50.

 

2)Uitzenden van één schip met twee zenders en dus op twee frequenties. De één gericht op Denemarken, de ander op Zweden.

 

3)In stereo uitzenden vanaf Cheeta 2 met twee zenders. Een op de 88 mhz en de ander op 89.5 mhz.

 

3)Uitzenden vanaf twee schepen met op hetzelfde tijdstip dezelfde opgenomen programma's. Uitgezonderd een paar uur dat er lokale informatie werd verzorgd voor het uitzendgebied van het betreffende schip. 

 

4) Voorbereidingen met  TV uitzendingen vanaf de Magda Maria(Mi Amigo). Kwam niet van de grond doordat de anti zeezender wetgeving in 1962  het verbood.

 

Zou de VRON  ooit op  het idee van een zeezender  zijn gekomen zonder de'voorzet' van Denen?

 

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.