Spring naar bijdragen

28 08 67 roger day- robbie dale caroline 1


martinja

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Er zullen vast wel mensen zijn zoals ik zelf ook. Die vermoedelijk heel erg willen weten wat er de berichten zijn van wat er in CW werd uitgezonden ? Daarom heb ik de link door gestuurd naar een Radio Zend Amateur in de VS en das een goeie vriend van mij en heel erg goed bedreven in het seinen van CW en met een hoge woorden snelheid alleen weet ik niet juist hoeveel letters hij seint per min , maar tis veel dat weet ik wel.

 

Nu heb ik aan hem gevraagd of hij zo vriendelijk wil zijn om de opname eens te gaan beluisteren en dan met name de nadruk te leggen op wat er dus is CW werd uitgezonden ? Ben zeer benieuwd wat het zal worden maar mijn vermoeden gaat naar een Ship to Shore station ?

 

En ik heb vorige week aan hem een klein stukje mp3 opgenomen en gestuurd van een Bart Van Leeuwen opname van aug 74 en daar was ook CW in te horen. En ergens aan het begin werd er in CW geseind het woord " begrepen " veel meer kon er ook niet uit gehaald worden. Want je moet rekening houden het is AM modulatie en ook nog eens spraak en muziek er door heen , nou dan is het wel een kunst om er toch nog CW uit te halen en te op te nemen zoals dat noemt. Men petje af hoor , ik kan géén CW opnemen ja behalve 2 letters en dat is CQ wat wat zeggen " algemene oproep " maar bv op de Lange Golf hoor je van die bakens waar zeer langzaam in CW geseind wordt maar dat kan ik niet opnemen dat lukt me niet.

 

Ik heb ooit eens het verhaal gehoord van men wijlen (silent key wat staat voor overleden) buurman dat was ook een radio zend amateur. Hij vertelde het verhaal van 2 marconisten die dus echte helden waren. Ze zaten met iemand aan tafel te praten een van hen bedoel ik dan. Terwijl er in de achtergrond CW te horen was. En op zeker moment zijn die man die aan het praten was aan tafel met zijn gast. Wacht even ik ga even in CW antwoorden op wat er geseind is geweest. Haast niet te geloven dat je dus kan praten met iemand aan tafel en dan ook nog eens op dat zelfde moment luisteren naar wat er in CW werd uitgezonden.

 

En die twee bleken elkaar wel te kennen maw die marconisten bedoel ik dus. Ze zaten zo nu en dan elkaar te plagen en elkaar voor de gek te houden allemaal in CW . En dan zal vast wel een een zeer hoge snelheid zijn geweest zeker als het beroeps marconisten waren. Want voor de tijd dat er phone was maw spraak of het gebruik van je stem. Ging alles dus in CW en wie dat goed kon die kon dan een hoge sein snelheid halen. Want er was niks anders. Oh ja wanneer van welk jaar of zo dat het verhaal gaat van die marconisten. Is me niet verteld geweest door men wijlen buur. Het zou best kunnen dan er toen nog géén phonie was (spraak) in uitzendingen op amateur banden en zeker niet in ship to shore verkeer.

 

CW mag dan wel stol oud zijn , het kan nog steeds zijn diensten bewijzen. Want bv in Afrika waar er zoveel ontladingen door de Bliksem is dan heel vaak niet mogelijk om phonie te gebruiken maar dan werkt CW wel omdat dit dwars door de storingen heen gaat. Ik zou het best ook wel willen aanleren. Maar alhoewel beweerd wordt dat het niet zo moeilijk is en je het naar het schijnt moet leren onthouden als muziek in je hoofd lijkt me het me toch iets moeilijk dan men wil laten uitschijnen. En hoe ouder je bent hoe moeilijker het is om het te leren denk ik ? maar ik ken nu al 2 letters das toch al een begin. En die heb ik van niemand anders geleerd dan van me zelf.

 

Da di da = is stoppen met de uitzending in Morse hihi.

 

Ps : Ik zal me later melden van zodra ik nieuws heb van die kennis uit de VS wat er werd geseind in die opname ? tot later dus. Wordt vervolgd.

 

Die kennis in de VS heeft nog achter de schermen gewerkt bij een lokaal radio en tv station in zijn staat waar hij woont. Hij deed de techniek van de hele zaak. Nu is hij met pension en heeft last met de ogen zijn zichtbaarheid gaat achteruit. Lezen lukt nog wel als ik grote letters gebruik. En nee het heeft dus niks met een leesbril te maken. Maar verder wens ik daar niet dieper op in te gaan. Daarom is hij ook zo sterk bezig met alleen maar uitzenden in CW op de amateur banden op de Korte Golf.

 

 

 

bewerkt door Gast
Kleine aanpassing van wat extra tekst.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Vergelijkbare bijdragen

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.