Spring naar bijdragen

30 september vandaag, 46 jaar geleden alweer


Juul

Aanbevolen berichten

 

 

24 minuten geleden zei Juul:

De tijd vliegt"

 

'Tempus fugit' in het latijns.

 

Ik weet het nog goed.  'Met één haal naar de andere kant van de schaal' ... Heb die zaterdag de zender wisseling beluisterd.

 

Helaas viel mij de ontvangst van de 538 meter toen tegen. Ik woonde in Naaldwijk. Hemelsbreed nog geen 12 km van het schip en had een krachtiger signaal zoals dat van RNI verwacht.

 

Later is het ietsje beter geworden, maar er zaten veel meer 'piepjes' in de ontvangst dan op de 192 meter.  Ik had de indruk dat er te zacht gemoduleerd werd.

 

Salut

Leendert.

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 538 ERP was maar 2 kW, die op 192 bijna de volle 8 kW die ingestuurd werd. Bron Jose van Groningen.

Bij mij in de Achterhoek was het precies andersom, meer signaal op 538 dan 192, naar ik begreep het doel van de operatie.

 

Er was een SWR probleem in het begin op 538, afslaande zender.

De piepjes hoorde wij niet in de A hoek op 538, maar waren er wel wel in de buur van Den Haag, wegens nabijheid Scheveningen Radio die ze veroorzaakte met signalen op je MF.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit waren de stroken gemeten door de BRT in Gent.

 

©Stichting Norderney

 

 

 

veldterkte strook 30sept72   1.jpg

veldterkte strook 30sept72   2.jpg

32 minuten geleden zei ruudam:

De 538 ERP was maar 2 kW, die op 192 bijna de volle 8 kW die ingestuurd werd. Bron Jose van Groningen.

Bij mij in de Achterhoek was het precies andersom, meer signaal op 538 dan 192, naar ik begreep het doel van de operatie.

 

Er was een SWR probleem in het begin op 538, afslaande zender.

De piepjes hoorde wij niet in de A hoek op 538, maar waren er wel wel in de buur van Den Haag, wegens nabijheid Scheveningen Radio die ze veroorzaakte met signalen op je MF.

 

 

Beste Ruud,

 

Je blijft al heel lang "zeuren" over dat het maar 2 Kw ERP  is e.d.

Ik weet dat er op 192 bijna 9,5 Kw uitkwam. Gemeten door 2 mensen van Continental uit Dallas in 1966, die vonden het wel reuze interessant hun zender op een boot. Helaas was dat voor mijn tijd en ik heb er geen enkel document dan wel foto van gevonden, dus ik kan je verhaal helaas niet als zijnde "niet geheel juist" kwalificeren. Ik heb dat Continental bezoek van onze Belgische adviseur Frederiqe.

En elke keer scherm je met "José". Helaas kunnen we het hem niet meer vragen, maar wel heb ik het eens gevraagd aan de beide zendertechnici die nog wel leven en allebei een Radio Holland verleden hadden. (Jan van Bers en Ed Terpstra). En zei beaamden die 9 Kw.

 

Zullen we ophouden met dat geschrijf over 2 Kw?

Anders begint het op het verhaal van onze Hans te lijken dat we de Norderney met opzet  hebben laten liggen tot 18 april.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet het nog heel goed. Zat met m'n neus tegen de radio en heb alles opgenomen. Er werd van te voren vertelt dat alles beter zou worden. Beter ontvangst, beter geluid etc. Dat viel eigenlijk in het begin een beetje tegen vond ik. Het geluid was wennen, maar die storende piep viel tegen. Werd later hier (Volendam) wel een stuk beter. Hier een deel van de opname  Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 1
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei ruudam:

De piepjes hoorde wij niet in de A hoek op 538, maar waren er wel wel in de buur van Den Haag, wegens nabijheid Scheveningen Radio die ze veroorzaakte met signalen op je MF

 

Volgens de website van de Stichting Norderney  kwamen de pieptonen  van een baken bij het Franse Calais.

 

Waar we wel brieven over kregen was dat sommige mensen vaak morseseinen hoorden tijdens de uitzendingen. Dat kwam bleek van een radiobaken dat continue in morse de letters ING uitzond op een frequentie van 561,5 KHz. De letters stonden voor Saint Inglevert. Het baken stond vlak bij Calais in Frankrijk.

 

Please login or register to see this link.

 

Hoe je het ook wendt of keert. De ontvangst in het Westland vond ik beduidend minder en de pieptonen waren hinderlijk. Caroline(Mi Amigo) en RNI waren veel beter te ontvangen. Ik denk dat Veronica zich weer eens als het braafste  jongetje in de klas gedroeg en beslist niet meer wilde moduleren. Ik vond het een kapitale denkfout. De luisteraar pakt  toch als eerste die radio stations die van de band 'spetteren'.

 

Het Urker mannenkoor had beter 538, in plaats van 192, vaarwel kunnen zingen....

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Juul:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beste Ruud,

 

Je blijft al heel lang "zeuren" over dat het maar 2 Kw ERP  is e.d.

Ik weet dat er op 192 bijna 9,5 Kw uitkwam. Gemeten door 2 mensen van Continental uit Dallas in 1966, die vonden het wel reuze interessant hun zender op een boot.

 

Zullen we ophouden met dat geschrijf over 2 Kw?

 

 

 

Ik wist niet dat je boos werd,

 

Maar ik denk dat je een standaardfout maakt, die heel veel wordt gemaakt, namelijk het verschil tussen zenderuitgangsvermogen en ERP. ERP is Effective radiated power, dus uitgestraald vermogen. Dat verschil kan aanzienlijk zijn en hangt af van de antenne.

De Continental meting is denk ik zenderuitgangsvermogen geweest.

 

Troost je, ook AT maakt deze fout regelmatig, zelfs bij de berekening Toezichtskosten.

 

Het meten van ERP is niet eenvoudig, daarvoor moet je op bepaalde afstanden van de zender in vergelijkbare omstandigheden meten. Voor een zeezender is het al helemaal apart vanwege de seagain. Bij mij hebben ze dat 1 keer gedaan, een rapport als een boekwerk.

 

Een voorbeeld, iedereen lult over de LPAMers als zouden het 100 W zenders zijn. Maar het is 100 W PEP Zenderuitgangsvermogen.

Ik had 500 W ERP, een wereld van verschil. Om die 500 W te halen mag ik er een hoger zenderuitgangsvermogen gebruiken, als er uit de antenne maar niet meer dan die 500 W uitkomt.

Ben ik beperkt tot 100 W PEP zenderuitgangsvermogen dan is het draaggolfvermogen, zenderuitgangsvermogen, maar 25 W. Met een slechte antenne is het ERP maar een fractie daarvan. Als je 10 W ERP haalt doe je het goed.

(In de praktijk zetten sommige LPAMers er gewoon een sterkere  zender onder wat niet mag).

 

Maar als jij wil blijven geloven dat de Veronica antenne's allemaal 100% effectief waren op zowel 192 als 538 dan mag dat, ieder zijn geloof.

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Volgens de website van de Stichting Norderney  kwamen de pieptonen  van een baken bij het Franse Calais.

 

Waar we wel brieven over kregen was dat sommige mensen vaak morseseinen hoorden tijdens de uitzendingen. Dat kwam bleek van een radiobaken dat continue in morse de letters ING uitzond op een frequentie van 561,5 KHz. De letters stonden voor Saint Inglevert. Het baken stond vlak bij Calais in Frankrijk.

 

Please login or register to see this link.

 

Hoe je het ook wendt of keert. De ontvangst in het Westland vond ik beduidend minder en de pieptonen waren hinderlijk. Caroline(Mi Amigo) en RNI waren veel beter te ontvangen. Ik denk dat Veronica zich weer eens als het braafste  jongetje in de klas gedroeg en beslist niet meer wilde moduleren. Ik vond het een kapitale denkfout. De luisteraar pakt  toch als eerste die radio stations die van de band 'spetteren'.

 

Het Urker mannenkoor had beter 538, in plaats van 192, vaarwel kunnen zingen....

 

Salut

Leendert

 

Kwamen er van uit Zeeland  en West Vlaanderen ook meldingen over de piepjes storing?

 

Als Calais de oorzaak was zouden de piepjes in een veel groter gebied te horen zijn geweest, maar het was vooral Den Haag eo. 

Ik werkte vroeger in Rijswijk toen Caroline op 558 zat. Ik reed elke dag vanuit Utrecht daar naar toe met Caroline op de autoradio. Pas in de buurt van D Haag werden de piepjes hoorbaar.

 

Scheveningen Radio veroorzaakte zoveel storing dat in de wijk er vlak naast (Duinwijk?) alle radioos omgebouwd moesten worden naar een andere MF (midden freqeuntie)

 

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-10-2018 om 18:54 zei ruudam:

Scheveningen Radio veroorzaakte zoveel storing dat in de wijk er vlak naast (Duinwijk?) alle radioos omgebouwd moesten worden naar een andere MF (midden freqeuntie)

 

Interessant Ruud.

 

Duindorp was/is een volksbuurt waar veel Scheveningers woonden die op de visserij schepen werkten en ook bekend geworden door TV reality persoonlijkheid 'Barbie'.

 

Ik heb over dat ombouwen nooit iets meegekregen. En gold dat dan ook voor het veel sterkere 220 m signaal van RNI ? Hoe kun je trouwens een radio dan ombouwen en beschermen tegen morse signalen? Filters?

 

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ombouwen is alweer een tijdje geleden.

De MF werd omgekat naar een andere frequentie waardoor de storing verdween.

De MF van de meeste radioos ligt rond de 450 kHz, Veronica zat op 557, circa 100 kHz daar vanaf. Hoe hoger de frequentie, dus Noordzee, Caroline etc etc, hoe verder van die 450. En dan filtert je antenne filter dat effectief weg.  Bovendien hadden RNI en Car flinke vermogens, meer dan 10 kW en was het uitgestraalde vermogen wegens de hogere frequentie en dus betere aanpassing antenne, groter. 

 

Tja, de jongens van Veronica waaronder Juul die de metingen deden met de 538 in de nachtelijke uren keken vooral, en begrijpelijk, hoe ver het kwam, dus reden naar de rimboes van dit land, Limburg A Hoek Twente ed. Dat er een probleempje was "vlak bij huis" hadden ze niet verwacht, dus werd daar niets gemeten. Nobody to blame natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-10-2018 om 18:40 zei ruudam:

Tja, de jongens van Veronica waaronder Juul die de metingen deden met de 538 in de nachtelijke uren keken vooral, en begrijpelijk, hoe ver het kwam, dus reden naar de rimboes van dit land, Limburg A Hoek Twente ed. Dat er een probleempje was "vlak bij huis" hadden ze niet verwacht, dus werd daar niets gemeten. Nobody to blame natuurlijk.

 

Is dat wel zo zeker? Zijn er echt nooit metingen dicht bij de kust geweest? Zo ja, dan is dat toch een inschattingsfout.

Het heeft er alle schijn van, want zoals eerder aangehaald ging de ontvangst in het Westland er op achteruit door de vele hinderlijke 'piepjes', het 'stotteren',  en vanaf 1973 door storing van Capital Radio.

 

Het stotteren werd na verloop van enkele weken verholpen, maar de hooggespannen  ontvangst verwachtingen werden  in mijn woonplaats Naaldwijk helaas niet waargemaakt. De 192 kwam veel beter door.

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Limburg destijds in elk geval enorme verbetering: op mijn portable transtistortje dat ik als 11-jarige na lang sparen had gekocht was de 192 niet of heel slecht te ontvangen, de 538 was een heel stuk beter. Vanaf sept. 1972 kon ik naar de Top 40 op zaterdag gaan luisteren, wat een feest destijds.

bewerkt door henkleppers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Hier zijn nog een paar dingen open of naar mijn mening niet goed beantwoord. 

De reden hoezo de ontvangst bij mensen op 538 slechter was lag aan hún radio. Vele middengolfontvangers zijn in het midden afgestemd ca. 1100 kHz of vele zelfs op hogere frequenties, in Duitsland bv. was de ontvangst van Luxemburg, Europawelle Saar enz. belangrijk. Daarom waren er ook ontvangers met 2 x middengolf, ook draagbare radio's, met extra het gebied van 1400 tot 1600 kHz op mg 2, deze ontvingen dan ook beter tussen 500 en 1400 kHz. Betekent bij een deel van de ontvangers zelfs was de ontvangst op 538 slechter dan op 192.

 

Verder denk ik dat de bakenzenders, vooral te vinden in de lagere mg, ook nu zijn er nog enkele, niet echt stoorden in Nederland. Het probleem was Scheveningen Radio. Dat zond namelijk o.a. uit op 461 kHz en sloeg daarme in op de MF middenfrequentie, in duits ZF, op vele radio's. De storing was in alle AM bereiken te horen, natuurlijk niet in een duppelsuper, daar was de kortegolf zonder storing. Maar ook niet op Philips radio's en ook niet op radio's die voor de Benelux bestemd waren. De meeste radio's hebben een MF van 460 kHz, dit was 1 kHz naast Scheveningen Radio, en dit was te dicht. Philips radio's en ook Duitse radio's bestemd voor de Benelux hadden een MF van 452 kHz en nóóit storing van Scheveningen Radio. 

Ik stuur hier 2 links me waar je de frequenties van Scheveningen Radio kunt zien en een van de Grundig Satellit 2000 war expres bij staat dat dit toestel voor de Benelux een andere MF had.

 

Wat hier de discussie aangaat met het zendvermogen één voorbeeld. Radio Caroline zond de laatste jaren uit, op 648 kHz met een zender van 3 kW, deze draaide op het halve vermogen met 1.5 kW. Toegestaan zijn 1.0 kW. De verkoorte straaler heeft een rendement van 70 procent, betekent zenderuitgang 1.5 kW maar de antenne straalt 1 kW uit.

Sinds 3 weken zend Caroline uit over een andere antenne en heeft de Ofcom, het AT van Engeland, gevraagd om met meer vermogen te mogen uitzenden.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

bewerkt door Helmut
Tweede Link er bij.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat hoodzakelijk om "doorbraak" van het MF filter, kortom door de sterkte van de zender rond het MF gebied is het filter niet in staat om dat signaal voldoende te dempen. Gevolg een hinderlijke toon.

Zit je verder van de zender van het MF gebied, kan het filter het de baas en vind er dus geen doorbraak plaats, dus ook geen hinderlijke toon.

 

Een ander verhaal is hoe men destijds morse bedreef. In den beginne was draaggolf onderbreking / draaggolf aanwezig de vorm van Morse seinen, echter later begon men met toon modulatie en dat laatste was in 1985 al heel gewoon bij kuststations. Dat zorgde in geval van doorbraak in het MF filter voor nog meer ellende.

 

Rob V

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.