Spring naar bijdragen

Antenne MV Mi Amigo


Fons

Aanbevolen berichten

Op foto's gemaakt door de Home Office in maart 1978 - die overigens heel erg duidelijk zijn - is goed te zien welke antennes
op de MV staan. De grote mast voor en de kleine bij de brug en op de brug zijn duidelijk herkenbaar. Wat ik nog nooit gezien
had is een volgens mij radio ontvangst antenne in de grote mast voor op het schip.
Ik weet niet of mijn aanname goed is. Wie kan er meer over vertellen?   

IMG_2177.JPG

IMG_2561.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 5-10-2018 om 15:45 zei Fons:

Op foto's gemaakt door de Home Office in maart 1978 - die overigens heel erg duidelijk zijn - is goed te zien welke antennes
op de MV staan. De grote mast voor en de kleine bij de brug en op de brug zijn duidelijk herkenbaar. Wat ik nog nooit gezien
had is een volgens mij radio ontvangst antenne in de grote mast voor op het schip.
Ik weet niet of mijn aanname goed is. Wie kan er meer over vertellen?   

 

 

 

Je vraag komt nogal verwarrend over , en ik heb heel goed moeten kijken om te zien wat je bedoelt. En ik denk dat ik begrepen hebt wat je echte vraag is ?

 

247964917_antennefmmvamigo2.thumb.png.9c4cf5eb65e74e3082824f153e46e5c3.png

 

Ik heb jou foto even bewerkt en ik denk (zie pijl hier boven) dat je dit bedoelt ? Dit lijkt nogal erg op een FM dipool die Verticaal staat. Maar zeker weten doe ik niet, en ik kan me ook niet zo goed voorstellen waarom er een FM ant als het dit dan wel echt zou zijn in een MG zendmast staat te doen ? Das wel zeer raar.

 

Of het zou kunnen zijn dat toen deze ant daar in de mast zat , dat de MG zender niet aan stond. En dan kan je wel bv FM signalen mee ontvangen als de MG zender zou aan staan vermoed ik dat het dan niet lukt. En dan is het nog raar want de MV Mi Amigo die draaide om haar anker en dus draaide het hele zendschip en dus ook de mast vooraan op het schip. Op zen mist vreemd das wel duidelijk ?

 

PS Ik heb de vraag gesteld aan een vriend kennis die Radio Amateur is in de VS en hij heeft nog als zend technicus gewerkt ? En ik vroeg aan hem of je een FM ant kan hangen in een MG zendmast als de MG zender aanstaat en of je een FM signaal kunt ontvangen ? Ik wacht op zijn antwoord wordt vervolgd. Je hoort van me.

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei thijs5326:

Maar waarom verticaal? De FM-zenders waren in die tijd, althans de Nederlandse, horizontaal gepolariseerd..

 

Toen er nog niet zo veel auto radio's waren in auto's waar de FM band op zat , zonden de Publieke Omroepen hun FM signaal Horizontaal uit dat heb ik ooit ergens gelezen omdat men thuis wel een Horizontale FM Antenne (Beam) had Staan. Maar toen er steeds meer auto radio's waren met FM aan boord zeg maar , moest men ook Verticaal gaan uitzenden omdat een spriet op de auto recht staat en dus alleen van verticaal kan ontvangen.

 

Nu wat de FM betreft in de MV Mi Amigo mast. Dan gaat mijn vermoeden naar het volgende. En dat is dat de Lokale Radio Stations zoals Capitol Radio , Radio Orwell enz allemaal Verticale gerichte FM zend antenne's gebruikte. Trouwen anno 2018 is het zelfs verplicht als lokaal radio station om Verticaal uit te zenden. Dus dat kan het wel verklaren waarom die verticaal staat. Alleen de vraag gaat dan op bij mij , aangezien het schip aan een anker lag en het dus van tot tijd tot tijd rond het anker 180 ° draaide.

 

Dan zal het signaal ook aan de achterkant van de antenne te ontvangen zijn geweest. Als dat een sterk signaal is dan maakt dat op zicht niet zoveel uit. Dus kan het zijn dat als met in de messroom bv wilde luisteren naar FM dat dit niet of nauwelijks ging want je zit min of meer in de kooi van Faraday en ook nog eens al dat HF rond je oren van de MG. Dus FM ant in de mast klaar.

 

Dat de FM zender aan boord van de Medo destijds geen last had , aan land als je aan het luisteren was en het schip draaide dat moet toch een effect hebben gehad denk ik ?

 

 

37 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

De Mi Amigo lag voor Engeland en veel radiostations op FM zonden toen horizontaal + verticaal (mixed) gepolariseerd uit.

 

Please login or register to see this link.

 

Ja klopt en heb ik heb min of meer het zelfde als uitleg gegeven , maar ik was bezig aan het schrijven toen jij je bericht al had gepost dus is het wat naast elkaar gegaan. Ik heb aan mijn Amerikaanse vriend radio amateur en Radiozender Technicus op pension. Hij heeft gewerkt bij enkele lokale Radio en TV stations's als Technicus sinds begin jaren 70. Deze vraag gesteld waar er nu ook al wel een antwoord op gegeven is. Of je een FM antenne kan plaatsten in een MG zendmast als de MG zender aanstaat. En dit is wat hij antwoord in het Engels.

 

A common practice to have other frequency antennas on an active AM tower. The antenna added must only be grounded to the tower so it is RF connected to the tower and becomes part of the AM tower., That way the antenna does not affect the AM transmission in any way except a minor retune of the tower due to more metal in the air. Affects the actual length of the tuned tower. Not a big problem. As for using the antenna for receiving or transmitting from the AM tower, FM anf TV transmitter facilities do this all the time.

 

The ONLY trick is how to get the coax from the other service to the other antenna not affecting the RF of the AM transmitter. You have 2 major ways. One is to insulate the coax from the tower up the side of the tower to the 1/4 wavelength point and there ground it as it there (1/4 wave point up) is RF the same potential as the tower. A simpler and less expensive way is to use a device called an Isocoupler in line with the coax to the other antenna. (FM in your case) What the Isocoupler does is act as an isolator from the AM RF. It usually is a length of coax would inside a weather proof cylinder of different sizes depending on power of AM and the other antenna transmitter power. Bigger coax for higher power.

 

It will have a coax connector on either end. The end next to the coax going into the4 transmitter location has a grounding connection making the coax ground there. At the end going up the tower to the other antenna the coax is at the same RF potential as the tower, so no RF arcing or interference of any kind. Since there is a great difference in frequency there is no effect on either to either. If there is some interference due to high RF, they use cavity filters tuned to the operating frequency of the other service antenna. This works very well for ham radio repeaters and remote programming radio receivers and other 2 way radios used around radio stations. Only difficulty would be if you wanted an FM radio receiving antenna on a tower that also has an FM transmitting antenna on it also.

 

Was that complicated enough an explanation?  hi hi

 

Quick answer would have been, yes an FM antenna works well on an AM tower if coupled properly.

 

Phew!  hi hi

 

Don

 

Dit kan misschien de zaak ook al veel duidelijker maken. Hij heeft kennis van zaken en toffe kerel. PS Hij kan veel sneller cw seinen dan dat Lucky Luck kan schieten haha. Ongeveer 20 woorden per min.

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is precies het verhaal waarom ik nooit begrepen heb dat de Mebo 2 niet de FM antennes in de top van de 56 meter hoge mast had geplaatst. Dat had ongelofelijk veel gescheeld. (Zeker als ook met ongeveer 2 a 3 kilowatt zou zijn uitgezonden) De FM antennes stonden nu echter op het kleine mastje voor. Niet meer dan 15 meter hoog. Signaal kwam daardoor nauwelijks de duinen over. In combinatie met het geringe vermogen ( vaak niet meer dan 500 watt ) was het bereik in de randstad wel heel erg klein. Gemiste kans.

 

PS. Overigens klopt het dat de achterkant van de FM antenne een nul punt heeft in zijn stralingsdiagram. Bij het draaien van de Mebo schoof ook regelmatig dit nul punt over de randstad. In veel FM opnames, vaak ook hier geplaatst, hoor je dit regelmatig gebeuren....  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De FM antenne op de Mebo 2 ziet er toch echt rondstralend uit.

Het zijn 2 gestackte dipolen, zonder reflector of directoren.

 

De grote mast van de Mebo 2 was geaard, dus daar had heel goed een FM antenne in gekund.

Maar ik heb ook nooit begrepen waarom het voedingspunt van de shunt fed AM amntenne niet is aangepast aan de 220 meter golflengte. De antenne was gemaakt voor 186 meter. gevolg was slechte SWR, verlies dus van vermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker.twee gestackte dipolen. Maar de mast zelf werkte als reflector. Daar ligt dus een (zwak) nulpunt. Ja die mastlente en de aanpassing. Een en al ellende. wat je al terecht opmerkte.

Bruno erkende , in een gesprek dat ik met hem had in Slikkeveer in 1975,  dat er op 220 nooit meer dan 35 kw gedraaid kon worden.Ze hebben er nooit werk van gemaakt om e.a aan te passen. Gek genoeg was de 1230 kHz periode toch nog de beste AM periode geweest. Moet toch ook lastig geweest zijn want die frequentie was nog lager. Desondanks kon je de 244 tenminste nog in Europa horen. Die 220 kwam de hoek niet om b.w.v spreken. The sound of young Europa kwam 's avonds niet verder dan Amersfoort.:) Overigens heeft de Mi Amigo met een gelijkwaardige aanpassingssituatie te maken gehad met het uitzenden op 962 khz. Ook die mast was daarvoor te kort...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik woonde toch in het noord-oosten van Nederland en had geen prolemen met RNI op 220 meter. Ja, 's avonds dan kwam de interferentie met andere zenders maar dat is des middengolfs, en dan met name in de winter. Overigens toen ik Bob Noakes eens sprak was hij van mening dat de antenne te "kort" was. Overigens snap ik niet waarom ze niet een skirt-fed i.p.v. een shunt-fed gebruikten.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Er werd inderdaad meestal 'maar' met 35 kilowatt gedraaid, maar ook periodes met 60 kilowatt en tijdens de zomer van 1972 ook een tijdje met 90 kilowatt.

90 kW lijkt me sterk, de SWR was zo slecht dat de zender moet zijn gaan trippen.

Bij slecht weer was zelfs 35 nog te veel en moest er worden teruggedraaid.

Alleen op 186 meter kon er met vol vermogen worden gedraaid omdat de antenne daarop was gemaakt.

11 uur geleden zei radio tpot:

3 Db meer en bij 90 Kw moet dit niet te horen zijn geweest wat het verschil was met 60 Kw.

Dus de 35 moest een goede verhouding zijn geweest met de diesel consumptie en dekking.

 

Theo

Meer een compromis tussen vermogen en de SWR bij de meest voorkomende weersomstandigheden.

Diesel interesseerde in die tijd niemand, was goedkoop.

5 uur geleden zei Robin Westhof:

 

En die dekking was (zeker) verder dan Amersfoort.

Dat haalde zelfs Veronica 192, overdag dan. Tot ca Arnhem.

Bij duisternis was het op het laatst met Beromunster zo erg dat nauwelijks Hilversum werd gehaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

90 kW lijkt me sterk, de SWR was zo slecht dat de zender moet zijn gaan trippen.

 

Werd in de Engelse uitzendingen juni 1972 ( Tony Allan show, Arnold Layne show) gemeld , Erwin Meister had samen met Peter Chicago, uren lang tijdens de nacht aan de zender gesleuteld en het vermogen kunnen opvoeren naar 90 kilowatt, zelfs op 186 in 1970 is het vermogen (waarschijnlijk) niet hoger geweest dan 60 kilowatt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

90 kW met wat aanpassingen uitschakelen beveiliging zou gekund hebben, maar niet lang, buizen kunnen een hoop hebben. Ik neem aan dat het weer werd teruggedraaid.

 

186 ging erg hard in mijn herinnering, en kon op vol vermogen als alles goed was aangepast. We hadden een ongevoelige MG ontvanger in huiskamer maar zelfs die pakte het goed op met flinke uitslag groen balkje.Was ook natuurlijk een clear channel. Ik herinner me ook een call op 1607 kHz, iets dichter naar de 1602 gekropen vanwege de klachten, 5 kHz afstand is bij KG normaal. Strikt genomen is 186 al KG.

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei ruudam:

90 kW met wat aanpassingen uitschakelen beveiliging zou gekund hebben, maar niet lang, buizen kunnen een hoop hebben. Ik neem aan dat het weer werd teruggedraaid.

 

Weet niet precies (meer) hoe lang men met dat vermogen heeft uitgezonden, maar in oktober 1972 was er weer gesleuteld en kwam er voor het eerst 100 kilowatt aan vermogen uit de hoofdzender.***

 

Later ging het vermogen weer omlaag.

 

***  Pag 59  De Historie Van RNI ( De geschiedenis van een kleurrijk radiostation) - Hans Knot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

En wat - wie is de bron van Hans ?

 

Volgens datzelfde boek staat op pagina 112 onder Bronvermelding:

 

Krantenarchief Freeware Mediamagazine

Persoonlijk dagboek Hans Knot

Pirate Radio news Groningen

Monitor Magazine ,Benfleet, Essex,Engeland

Radio News Hamburg, West Duitsland

Freewave Media Magazine Groningen

Broadcasting from the high seas, Paul Harris Publishing 1977

 

Hans heeft dit boek in 1986 geschreven. Ik denk dat het aan een update toe is, omdat er dankzij het internet en de radiodagen veel nieuwe informatie boven water is gekomen. 

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb wel eens vaker gezegd dat de enige wijze om het vermogen te bepalen is naar de vermogens meter te kijken, het zenderuitgangs vermogen dus. Of antenne stroom (en dan I-kwadraat x Z) (Z is meestal 50 Ohm)

Alle verhalen erom heen zijn speculatie en van hear say. 

 

Zo zeggen al die LPAM-ers dat ze 100 W PEP draaien, of 1 W bij 1485.

Ik rij langs Zwolle en hoor 10 km voor en 10 km na Zwolle een keihard signaal op 1485, waar dus maar 1 W mag. Ik kan dan slechts schatten en weet dat dit niet klopt, maar het echte vermogen zien we pas bij de zender zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-10-2018 om 17:18 zei Leendert Vingerling:

 

Volgens datzelfde boek staat op pagina 112 onder Bronvermelding:

 

Krantenarchief Freeware Mediamagazine

Persoonlijk dagboek Hans Knot

Pirate Radio news Groningen

Monitor Magazine ,Benfleet, Essex,Engeland

Radio News Hamburg, West Duitsland

Freewave Media Magazine Groningen

Broadcasting from the high seas, Paul Harris Publishing 1977

 

Hans heeft dit boek in 1986 geschreven. Ik denk dat het aan een update toe is, omdat er dankzij het internet en de radiodagen veel nieuwe informatie boven water is gekomen. 

 

Salut

Leendert

 

 

Maar geen echte RNI bron dus.

die heb ik dan weer wel, Nico Steenbergen (zendamateur dus technische kennis)  en m'n veel te vroeg overleden vriend Frand de Feber  vertelden dat ze die 90 en 100 Kw bij lange na niet haalden. Want die zender van RCA was heel erg moeilijk in toom te houden met dat Ampliphase systeem.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Juul:

Maar geen echte RNI bron dus.

die heb ik dan weer wel, Nico Steenbergen (zendamateur dus technische kennis)  en m'n veel te vroeg overleden vriend Frand de Feber  dat ze die 90 en 100 Kw bij lange na niet haalden.

 

90 Kilowatt (bron Edwin Bollier) en hij is er erg blij mee.

 

RNI 220 19720614 -90KW- Tony Allan Edwin Bollier.mp3

Please login or register to see this link.

 

( Dank aan Eric C.)

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Juul:

 

 

Maar geen echte RNI bron dus.

die heb ik dan weer wel, Nico Steenbergen (zendamateur dus technische kennis)  en m'n veel te vroeg overleden vriend Frand de Feber  dat ze die 90 en 100 Kw bij lange na niet haalden. Want die zender van RCA was heel erg moeilijk in toom te houden met dat Ampliphase systeem.

Ampliphase was wat ingewikkelder met de fase modulatie trappen, maar met een beetje kennis gaat dat goed. Tenslotte kon men er kennelijk snel mee van frequentie wisselen.

Het probleem was gewoon de SWR, bron Nico Steenbergen.

Zijn opgaaf was 35 kW, bij storm verder terug.

Slechte SWR betekent ook dat veel signaal terugkomt, gereflecteerd wordt door slechte aanpassing. Dat terugkomende signaal zorgde op zich weer voor problemen doordat het overal gaat stralen. Het komt terug via de mantel van de coax verbinding, en die is niet nog een keer afgeschermd. Vandaar dat je het MG signaal ook bvb kon horen op de kortstondige 192 uitzending. 220 straalde in op de studio apparatuur.

 

De slechte antenne aanpassing kwam omdat de antenne was afgestemd op de 186 meter, en later niet is veranderd.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei ruudam:

De slechte antenne aanpassing kwam omdat de antenne was afgestemd op de 186 meter, en later niet is veranderd.

 

Je vraagt je af,waarom dat niet is gebeurd . Peter Chicago gebruikte op de Ross Revenge een aanpassingsspoel om na de mastbreuk de lengte van de nieuwe mast te compenseren. (Zie foto uit 1988). 

 

De technische kennis van de MEBO eigenaren/zendertechnici was of niet toereikend of ze maakten zich er niet druk over. 

 

 

Salut

Leendert

spoel  nieuwe antenne Ross Revenge 1988 1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Je vraagt je af,waarom dat niet is gebeurd . Peter Chicago gebruikte op de Ross Revenge een aanpassingsspoel om na de mastbreuk de lengte van de nieuwe mast te compenseren. (Zie foto uit 1988). 

 

De technische kennis van de MEBO eigenaren/zendertechnici was of niet toereikend of ze maakten zich er niet druk over. 

 

 

Salut

Leendert

spoel  nieuwe antenne Ross Revenge 1988 1.jpg

Leendert weet je ook nog wat men als zender en antenne op de Ross Revenge gebruikte voor de kortegolf uitzendingen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.