Spring naar bijdragen

De techniek staat voor niets..........


Juul

Aanbevolen berichten

We hadden de laatste jaren veel nacht uren die ook wel non stop wel gevuld. Dat gebeurde met de titel "De techniek staat voor niets.".

 

Lex maakte daar jingles voor en de technici die daar zin in hadden konden dan palen uit de disco plukken en een non stop uur maken.

Was altijd erg leuk, vond ik.

Ad heeft dat t.b.v. onze stream vorig jaar weer in ere hersteld. Ik was de eerste die wekelijks een bijdrage ging leveren. Maar eerder dit jaar kwam daar de klad in wegens ziekte van mijn vrouw.

Maar inmiddels heeft onze Ad ook Niels Zack en Rob Schel bereid gevonden hun kunsten te laten horen. De platen vallen wel op een uitzondering na, in het Veronica tijdperk.

Dat non stop uur is ieder zaterdag tussen 20 en 21 uur te beluisteren. Niels en Rob doen dat via een mixer. Die heb ik niet en ook is het mij te ingewikkeld om m'n audio programma meer sporen te geven. "gedoe". Dus net als alle Falshback programma's destijds voor Radio 192 monteer ik de platen "gewoon" hard op een frame nauwkeurig. Niemand die het merkt. En zo'n uurtje "knal" ik in een uur en 15 minuten in elkaar........... ( dus niks als dj spelen, gewoon plaatjes non stop ). Met jingles d'r tussen, dat weer wel.

Ik gebruik daar hier op m'n MacBookje het audio programma Sound Studio voor. Werkt als een speer. Ja, soms moet ik zo'n 50 edits maken, maar da's niet moeilijk. Kijk maar.(dus niet luisteren hier !)

 

Dit is eer een uurtje, m'n 14e...............

 

 

NSJuul.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Juul:

We hadden de laatste jaren veel nacht uren die ook wel non stop wel gevuld. Dat gebeurde met de titel "De techniek staat voor niets.".

 

Lex maakte daar jingles voor en de technici die daar zin in hadden konden dan palen uit de disco plukken en een non stop uur maken.

Was altijd erg leuk, vond ik.

Ad heeft dat t.b.v. onze stream vorig jaar weer in ere hersteld. Ik was de eerste die wekelijks een bijdrage ging leveren. Maar eerder dit jaar kwam daar de klad in wegens ziekte van mijn vrouw.

Maar inmiddels heeft onze Ad ook Niels Zack en Rob Schel bereid gevonden hun kunsten te laten horen. De platen vallen wel op een uitzondering na, in het Veronica tijdperk.

Dat non stop uur is ieder zaterdag tussen 20 en 21 uur te beluisteren. Niels en Rob doen dat via een mixer. Die heb ik niet en ook is het mij te ingewikkeld om m'n audio programma meer sporen te geven. "gedoe". Dus net als alle Falshback programma's destijds voor Radio 192 monteer ik de platen "gewoon" hard op een frame nauwkeurig. Niemand die het merkt. En zo'n uurtje "knal" ik in een uur en 15 minuten in elkaar........... ( dus niks als dj spelen, gewoon plaatjes non stop ). Met jingles d'r tussen, dat weer wel.

Ik gebruik daar hier op m'n MacBookje het audio programma Sound Studio voor. Werkt als een speer. Ja, soms moet ik zo'n 50 edits maken, maar da's niet moeilijk.

 

Dit is eer een uurtje, m'n 14e...............

 

 

NSJuul.jpg

 

Ik hoor niets...………...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Juul:

edits

Hoi Juul, 

 

Ik doe geen afbreuk aan deze Mac software, doch als ik hun website ga bezoeken lijkt het me één van de vele in zijn soort. 

Toen ik voor het eerst een pc in huis haalde plaatste ik een SoundForge van Sony op mijn pc. Het lijkt me dat deze sterk gelijkend is aan uw software. 

 

Doch toen viel mijn oog op Adobe Audition, vele mogelijkheden, en blijkbaar voor velen moeilijk onder de knie te krijgen. 

Ik hoor vaak de reactie dat het aanbod van tools hen teveel lijkt, doch elk heeft zowat zijn doel. 

Ik heb er ook wat plugins op geïnstalleerd zoals bv een Orange vocoder, maar evident ook Izotope waar men na de post production het eindresultaat ook mee kan masteren ... en ja dat masteren (bij voorkeur CD default master) maakt een wereld van verschil. 

 

Ik weet niet of jouw software ook een "mix paste" heeft ? 

Deze maakt dat de ene track + jingle (of andere) met de volgende track netjes in elkaar overvloeien. Dus niet zoals je schrijft "hard" worden gemonteerd. 

Deze en veel meer kan men doen in het edit window, doch het blijft bewerken ... daarom heet het ook editing. 

 

Adobe Audition heeft ook een "Multitrack" window waar men in elk track channel de audio plaatst. 

Door het heen en weer schuiven van bv een jingle kan men zo eenvoudig elementen inbrengen die netjes in elkaar overvloeien. 

Per track channel kan men tevens het "effect rack" gebruiken waar men elk kanaal apart afzonderlijke zaken kan meegeven. 

Gebruikt men voicetracks worden deze op eenzelfde wijze ingevoegd. 

 

Met "Proppfrexx" gaat het zelfs nog vlugger, als men gebruikt maakt van "playlist". 

Een station stuurt de playlist door, deze word geopend in Proppfrexx en men voegt er de zelfgemaakte voicetracks aan toe. 

Voor gebruikers maakt het dat hun programma in hoop en al 15 minuten klaar is. 

 

Nu ja, ik weet ook dat een echt on air programma nog steeds de manier is om echte radio te maken, doch mijn toevoeging aan jouw topic is enkel bedoeld om andere types software aan te reiken die kunnen interessant zijn. 

 

In bijlage een voorbeeld van de multitrack in Adobe Audition 

Please login or register to see this link.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei EventRMA:

Ik heb er ook wat plugins op geïnstalleerd zoals bv een Orange vocoder, maar evident ook Izotope waar men na de post production het eindresultaat ook mee kan masteren ... en ja dat masteren (bij voorkeur CD default master) maakt een wereld van verschil. 

Klinkt interessant, maar zou je kunnen uitleggen waar dat verschil dan inzit? Ik ben vooral benieuwd wat je bedoelt met "masteren".

Ik gebruik enkel "noise reduction", "click removal" en "normalize". En bewaar (uiteraard) in WAV.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Tino:

Klinkt interessant, maar zou je kunnen uitleggen waar dat verschil dan inzit? Ik ben vooral benieuwd wat je bedoelt met "masteren".

Ik gebruik enkel "noise reduction", "click removal" en "normalize". En bewaar (uiteraard) in WAV.

Hoi Tino, 

 

Hierna 2 voorbeelden waarbij ik "normalize" gebruik 

1 ) Stel dat men een file heeft met een brede WAVE normalize ik tot 65% 

Daarna ga ik het file bewerken (noise, clicks, terugbrengen van frequenties etc) 

Als men de noise uit een file doet kan het gebeuren dat die 65% terug een breder WAVE maakt. Indien zo ga ik het terug op 65% brengen en de rest uitvoeren die noodzakelijk zou kunnen zijn. 

2 ) Men krijgt een file in goede staat binnen doch de WAVE van het file slaat torenhoog uit in volume. 

Dat file breng ik terug naar 65% ... doe er verder niets mee ... 

 

In beide gevallen pas ik daarna een CD master toe met Izotope 

Het brengt het volume op eenzelfde WAVE wat minder processing vereist indien ingebracht in streaming software, bij branden op CD etc 

Het geeft ook geen invloed in klankkleur als het bv een originele track is zoals in 2) 

Evident blijven stillere stukken in een track bewaard (teveel van het goeie is nooit goed 😊 ) 

Izotope kan men aanschaffen via licentie, "doch" je kan het ook vinden als VST plugin en deze laatste is gratis - bied hetzelfde als de betaalde versie en heeft geen limiet (dus kan je het onbeperkt blijven gebruiken) 

 

Ik nam een screenshot (zie bijlage) van Izotope van een willekeurig audio file 

 

Klembord01.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil al dat ingewikkelde gedoe niet zoals ik al schreef. Ik heb in m'n werkzame leven al genoeg mixers etc. gezien. Ik werkte met ProTools op de Mac. En nu heb ik dat allemaal niet meer nodig. En wat ik wil dat doet dit programma, SoundStudio, voor mij.

Ik heb hier ProTools liggen maar ik doe er niks mee. Ik doe mee met K.I.S.(KeepItSimpel).

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Tino:

Beste Philippe,

Dank voor je uitleg.

Graag gedaan Tino 

 

Een andere heel leuke plugin is de "Orange Vocoder" ... deze word ook in professionele omgevingen gebruikt en kan men aankopen. De licentie is behoorlijk duur. 

Doch even zoeken op het internet zal u eveneens een gratis plugin opleveren. 

Ook hier, gek genoeg, bied deze gratis plugin versie knal hetzelfde als de koopversie. 

 

Op de link in bijlage kan je een aantal voorbeelden beluisteren (louter korte samples) 

Het is aangewezen om de plugin te gebruiken op lagere tot diepere stemmen. 

Bij zowel mannen als vrouwen met een té hoge stem geeft het niet het gewenste resultaat. 

Het resultaat werkt ook beter op "1 tot maximaal 4 tot 5 woorden" indien deze trager zijn ingesproken dan de normale voice-over snelheid. 

Bij het installeren in Adobe Audition vind men het in de lijst terug onder de naam "Effect" (zie screenshot vorige post, net boven Izotope) 

Please login or register to see this link.  

 

Ik heb een pagina opgezocht waar u enige informatie vind in het Nederlands

Please login or register to see this link.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.