Spring naar bijdragen

eerste bevoorrader zendschip Veronica


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Op de site kombuispraat  kwam ik een posting tegen over  mevrouw Annie Bal. Ze is de schoondochter  van schipper Jan Groen, die  in 1960 als eerste met zijn garnalenkottertje de Veronica vanuit Scheveningen bevoorraadde.  Pas daarna hebben de Verwey's hun eigen kotter Ger -Anne  gekocht, waarmee de bevoorrading werd gedaan. Wat ik niet wist is dat het scheepje ook werd ingezet om met reclame teksten aan de zijkanten van het schip langs de kust te varen.  Ik herinner me dat nog goed,  want als kleine jongen gingen we naar het strand van Ter Heyde en dan zag je ofwel schepen ofwel vliegtuigjes met reclame voor 'Ambre Solaire' , Sunkist of Greenspot limonade.

 

 

Annie Bal-Groen uit Duindorp herinnert zich hoe zij als kind een keer met haar vader, schipper Jan Groen, mee mocht tijdens een bevoorrading. Ze was nog te jong om iedereen bij naam te kennen. 'Maar Chiel Montagne herinner ik me nog wel!'
 

Jan Groen durfde het als eerste schipper aan om de Veronica-bemanning en hun bagage met zijn garnalenkottertje 'De Noordzee' naar het zendschip te varen. Zoon Arie was als bemanningslid ook aan boord en hij herinnert zich nog goed hoe de Sch. 26 met grote regelmaat werd gevolgd door zware marine helikopters die angstaanjagend laag om het schip heen cirkelden.
 

Ook de PTT probeerde van alles om de uitzendingen te verstoren maar de Veronica lag buiten de territoriale wateren en bleef ongrijpbaar voor de Nederlandse overheid. Dat was niet het geval voor Schipper Jan Groen, die na terugkeer werd gearresteerd en voor de rechter moest verschijnen.
 

'Dat was een angstige tijd voor onze familie,' weet Annie Bal-Groen nog wel. 'Dankzij een dure advocaat die Veronica-directeur Verwey voor mijn vader in de arm had genomen, kon gelukkig worden voorkomen dat hij zijn Nederlanderschap zou verliezen.'
 

Door een coasterkapitein naast Schipper Groen op het garnalenkottertje te plaatsen hoopte Verwey verdere problemen in de toekomst te kunnen voorkomen, maar twee kapiteins op zijn schip was een brug te ver voor schipper Jan Groen, die het bevoorraden van Veronica uiteindelijk voor gezien hield en zich weer op de garnalenvangst stortte. Het bevoorraden werd toen overgenomen door schipper de Ruiter.

 

Groen had echter wel ingezien dat de tijden veranderd waren en dat je daar als Scheveninger ook nuttig gebruik van kon maken. 'Zo voer hij met de SCH. 26 menig keer met reclameboodschappen heen en weer langs de Scheveningse kust,' vertelt Annie Bal-Groen. "Afwisselend met teksten als 'Greenspot' aan stuurboord en 'Ambre Solaire' aan bakboord" Volgens de laatste berichten is de Sch. 26 is nog steeds in familiebezit; 'de Noordzee' ligt in Leimuiden

Hier twee foto's uit het PRIVE ARCHIEF van de Fam Groen.


Salut

Leendert

Veronica aflossing 01.jpg

5 september 2009.jpg

 

 

Hier is de eerste foto in betere kwaliteit. Uit het archief van technicus Jurg van Beem. Hij is uit 1962.

En we zien Jurg "overstappen'.

"Een foto kan vele moeders hebben", blijkt.

 

 

 

 

 

Jurg stapt over 1962.jpg

En hier een stukkie uit de G&E (de Gooi, zeggen we in Hillversum).

11 juni 1960.

 

scan archief Hans Knot.

 

 

 

1960-06-11 Vrije Volk.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Interessant artikel Cor. Mooi dat je dat allemaal nog ergens te voorschijn tovert. 

Ik verbaas me na lezing wel over een aantal zaken:

 

1)De openhartigheid waarmee schipper Jan Groen over zijn vergoeding en de risico's spreekt.

 

2)Waarom heeft Veronica  niet meer discretie betracht met haar verzoek aan Groen. 'Je moet geen slapende honden wakker maken'..Toch?

 

3) nautische kennis ontbrak blijkbaar, want een garnalenkotter is niet geschikt voor boven windkracht 4. 

 

Salut

Leendert

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die boot was ook eigenlijk niet geschikt. Maar wel goedgekeurd. Had alle papieren maar nam wel veel risico op volle zee. Men had de beste man waarschijnlijk niet goed geïnstrueerd. Hij kwam natuurlijk wel totaal onervaren in dat wereldje terecht waar je toch wat voorzichtig moest zijn met je uitlatingen. Laat staan tegenover de pers.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei cdb:

Mooi verhaal. In dit artikel van 21 April 1960 nam hij dat nog in overweging.

Veronica 1960-04-21 Eerste technische proefuitzending Sch 26 voor de proviandering.png

Als ik dit weer lees moet ik altijd een beetje lachen om die eerste trap van de zender, en de latere inschakeling van de volgende trappen.

Nou meen ik iets van zenders te weten, maar ik kan me hier geen voorstelling bij maken.

Een zender bestaat grofweg uit 2 gedeelten een hoogfrequent deel en de modulator. Die zijn aan het eind van elk deel gekoppeld met de modulatie trafo, ik ga uit van een anode gemoduleerde schakeling.

Je kan geen trappen weglaten, dan gebeurd er niets.

 

kan wel zijn dat het het vermogen in stapjes opgevoerd kon worden, en dat er voorzichtig werd begonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

kan wel zijn dat het het vermogen in stapjes opgevoerd kon worden, en dat er voorzichtig werd begonnen.

 

Was de allereerste zender van 500 Watt niet gebouwd door  Henk Oswald op advies van de technici van radio Mercur? 

 

Daarna is er aan gesleuteld  en is de zender opgevoerd door de heren Hermann, volgens een informatief artikel van Hans Knot:

Please login or register to see this link.

 

...En het toenmaals 'toekomstige verlengen van de zendinstallatie' brengt me weer bij de familie Herrmann, die zelfs uitbreiding kreeg aan boord van het zendschip Borkum Riff.

 

Dave schreef uit de gedeelde herinneringen met zijn oom: 'De zender van Radio Veronica was in het begin in de lucht met een vermogen van 1 kW dit gekoppeld met een zogenaamde klasse B versterker. Er kwam nog een derde familielid de bemanning versterken en het was de zoon van Günter Sr, Jan Herrmann, die ook vaak Dick(y) werd genoemd. Deze ging direct na zijn dienstperiode, die hij in de Koninklijke Luchtmacht doorbracht, ook voor Radio Veronica werken.

 

Vanaf die periode zijn zij gedrieën, Günter sr., Günter jr. en Jan Herrmann begonnen met het verbeteren van de zender. Deze werd gewijzigd van een 1kW naar een 2,5kW vermogen en de modulatie versterker werd een klasse A. Tevens werden de antennes aangepast en werden meer capacitief als inductief ingesteld. Hierdoor werd het effectieve rendement verbeterd en de kwaliteit van het geluid kon toen wedijveren met deze van de toenmalige FM zenders.

 

Salut

Leendert

Borktxs.jpg

vervroeg22.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen maar nog meer vragen.

 

Radio Mercur was een FM project, da's een heel ander techniek dan MG.

Klasse B modulator is heel normaal, klasse A dateert van begin jaren 30, zeer inefficient.

 

Lijkt me sterk dat er op FM is gezonden, er is verder geen enkele melding bekend. Geen frequentie, niets. 

Dan had je de antennes boven in 1 vd masten moeten zien, zoals bij Merkur. Dat is niet zo eenvoudig, de array moet gericht worden dus moet het draaibaar zijn, niet gemakkelijk. Het bereik blijft vrij gering vanwege de geringe hoogte mast. 

In Denemarken werkte het wel omdat alleen Kopenhagen bereikt hoefde te worden waar de helft van de bevolking woont. Is K-hagen niet deels tegen eenheuvel gebouwd. Met 1 zender bereik je 1 stad. 

De RNI FM zender kwam ook niet ver, groot Den Haag, en alleen met hoge ontvangstantenne verder. Een probleem is hier ondermeer de duinenrij.

 

TV en FM lijken wel wat op elkaar als het gaat om zenden, het gaat om antennehoogte REM had een mast van 75 meter en haalde met moeite Amersfoort. Hoe hoog waren de masten op de Veronica??

 

De plaatjes van de zender zeggen me ook weinig, het gaat om het schema.

2,5 kW komt me bekend voor. 

Ik kon de zender in Schoorl op een kristalontvanger net horen in 1962.

Waar is tie eigenlijk gebleven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-10-2018 om 18:35 zei ruudam:

Lijkt me sterk dat er op FM is gezonden, er is verder geen enkele melding bekend. Geen frequentie, niets. 

Dan had je de antennes boven in 1 vd masten moeten zien, zoals bij Merkur. Dat is niet zo eenvoudig, de array moet gericht worden dus moet het draaibaar zijn, niet gemakkelijk. Het bereik blijft vrij gering vanwege de geringe hoogte mast. 

In Denemarken werkte het wel omdat alleen Kopenhagen bereikt hoefde te worden waar de helft van de bevolking woont. Is K-hagen niet deels tegen eenheuvel gebouwd. Met 1 zender bereik je 1 stad. 

 

 

Radio Mercur was inderdaad FM, omdat de Denen  bijna niet naar AM luisterden. Ze waren hun tijd ver vooruit.  Kopenhagen is erg vlak. Ik heb geen heuvel kunnen ontdekken toen ik er in augustus was.

 

Dat er geen meldingen zijn van de  FM tests, hoeft niet te betekenen dat er niet is geprobeerd om van de Veronica  uit te zenden. Waarom zou er een FM zender aan boord zijn gekomen? Niet voor voor de ballast denk ik. 

 

Waarschijnlijk zijn het enkele tests  van korte duur geweest  en zijn er geen 'getuigen' meer. Het  is ook zo lang geleden. Het was in de prille begintijd van 1960. Wie is er daarvan getuige geweest en ook nog in leven?

 

Overigens waren de FM uitzendingen met een hogere mast van de MEBO 2 ook niet altijd even goed te ontvangen. In mijn herinnering veranderde de  FM frequentie gedurende de dag van 100 naar 100,5 mhz. Soms moest  per tien minuten  de ontvangst worden bijgesteld op de radio. Het leek wel of de frequentie aan de wandel was.

 

Salut

Leendert

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou in Amsterdam west op 4 hoog met een 3 polige fm antenne kwam hij uitstekend door, alleen het geluid was soms erbarmelijk slecht (over gemoduleerd).

Ze zijn ook eens voor de Engelse verkiezingen naar de overkant gevaren ( who are you kidding Mr Wilson) het is me toen gelukt om met goede omstandigheden het FM signaal overdag te ontvangen.

 

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kreeg van mede zendamateur  ( PA0NHS) en later TROS collega Nico Steenbergen de nodige info.

"Het FM signaal ging naar twee verticale dipolen op de voorste mast. Op foto's uit 1970 staat trouwens een horizontale dipool. Waarom die is vervangen weet ik niet. Die mast was ongeveer 10 meter hoog. Van die dipolen en de voedingskabel weet ik niets dus wat er aan ERP van af kwam is niet duidelijk."

 

foto; ©Nico Steenbergen

 

 

 

Mebomast1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Het FM signaal ging naar twee verticale dipolen op de voorste mast. Op foto's uit 1970 staat trouwens een horizontale dipool. Waarom die is vervangen weet ik niet. Die mast was ongeveer 10 meter hoog. Van die dipolen en de voedingskabel weet ik niets dus wat er aan ERP van af kwam is niet duidelijk

 

Als de antenne op slechts 10 meter hoogte zat, dan is het knap dat het FM signaal nog zo ver kon komen.Ik zie niets van een draaimechanisme om de verandering van de positie van het schip te corrigeren, zodat de antenne altijd naar hetzelfde punt gericht bleef.

 

Maar hoe zat het nou met FM vanaf de Veronica ? Er moet toch iemand zijn geweest die het verhaal van zendertechnicus Herrmann kan bevestigen? Ruud Doets misschien? Die heeft vanaf augustus 1960 aan boord gezeten en zou het of meegemaakt of er van gehoord kunnen hebben.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar de masten van de Norderney waren niet 10 meter hoog. Volgens mij mag je er rustig nog 10 meter bij optellen. Maar Veronica begon met de Borkum Riff opgevolgd door Nordeney. De vraag is wanneer die FM zender speelde.

Een logische verklaring voor de FM antennes op de Norderney kan ontvangst van nieuwszenders zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat dat op de MG een hele toer was met een pittige zender in de nabijheid.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Rob Veld:

Maar de masten van de Norderney waren niet 10 meter hoog. Volgens mij mag je er rustig nog 10 meter bij optellen. Maar Veronica begon met de Borkum Riff opgevolgd door Nordeney. De vraag is wanneer die FM zender speelde.

Een logische verklaring voor de FM antennes op de Norderney kan ontvangst van nieuwszenders zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat dat op de MG een hele toer was met een pittige zender in de nabijheid.

Rob,

 

Ik denk dat je de discussie niet goed hebt gevolgd. Het gaat over  zendertechnicus Herrmann die in 1960 op de Veronica(zo heet het schip en niet de Borkum Riff)  FM test uitzendingen schijnt te hebben verzorgd.

 

Het gaat dus niet over de Norderney. De foto die je ziet is van de MEBO 2.  De dipool stond op de voorste mast van tien meter(volgens Nico Steenbergen)

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

 

Radio Mercur was inderdaad FM, omdat de Denen  bijna niet naar AM luisterden. Ze waren hun tijd ver vooruit.  Kopenhagen is erg vlak. Ik heb geen heuvel kunnen ontdekken toen ik er in augustus was.

 

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

Of er weinig naar AM werd geluisterd in Denemarken weet ik niet zo, er waren maar 2 publieke programma's, net als in NL. De ene op LG  de andere op MG (Kalundborg) DEe LG zender kwam ver, waarschijnlijk voor de Deense visserij, vergelijk Ijsland nog steeds.

 

Ik denk dat Mercur koos voor FM omdat er dan geen gezeur was over storing, althans minder, en dat het dus kon. FM only was dus nieuw, en ik heb begrepen dat er massaal FM ontvangers werden gekocht, B&O was blij.

Vergelijk DAB+ nu in Duitsland, in NRW is vrijwel geen gezellige commerciele muziekzender te ontvangen, op DAB+ wel. Bovendien mag men wel op DAB+ Bundesweit commercieel zenden. Daarom is het succes van DAB daar veel groter dan hier.

 

Dat alleen voor Kopenhagen zenden veel interessanter is weten ze bij Talpa. Zij hadden begin jaren 2000 - 1 frequentie gekregen, een concurrent een heel netwerk voor D-marken. Maar die 2e ging er snel onderdoor aan de hoge zendkosten, kosten voor de koeien in Jutland. 1 FM zendertje kost bijna niets, en met een miljoenen bereik heel interessant.

5 uur geleden zei Juul:

Ik kreeg van mede zendamateur  ( PA0NHS) en later TROS collega Nico Steenbergen de nodige info.

"Het FM signaal ging naar twee verticale dipolen op de voorste mast. Op foto's uit 1970 staat trouwens een horizontale dipool. Waarom die is vervangen weet ik niet. Die mast was ongeveer 10 meter hoog. Van die dipolen en de voedingskabel weet ik niets dus wat er aan ERP van af kwam is niet duidelijk."

 

foto; ©Nico Steenbergen

 

 

 

Mebomast1.jpg

 

@ dipolen in stack is een gain van ca 3 dB.

Volgens oopgaaf RNI was de FM 1 kW, dus zou het ERP ca 2 kW geweest moeten zijn, verliezen even niet meegerekend.

De antenne was omnidirectioneel of rondstralend.

 

Radio Mercur werkte met echte arrays, vrij grote configuraties met een hoge antenne gain. Deze ware directioneel, geen probleem, de stad K-hagen was maar 1 kant op, maar het moest natuurlijjk wel draaibaar zijn om de bewegingen van het schip op te vangen. Tenzij ze die vastgezet hadden met ankerkettingen voor en achter, ik weet niets van  de tromingen ter plaatse (Op de Noordzee zou het niet kunnen)

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Als de antenne op slechts 10 meter hoogte zat, dan is het knap dat het FM signaal nog zo ver kon komen.Ik zie niets van een draaimechanisme om de verandering van de positie van het schip te corrigeren, zodat de antenne altijd naar hetzelfde punt gericht bleef.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

De antenne hoogte weet ik niet, maar kan je schatten als het plaatje vd Mebo 2 ter hand neemt, de grote mast was 50 meter, dus dan reken je snel de hoogte vd masten ernaast uit.

Zoals gezegd is deze antenne rondstralend.

 

1-2 kW ERP is flink, daar kom je een heel eind mee - afhankelijk van antennehoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rob Veld:

Maar de masten van de Norderney waren niet 10 meter hoog. Volgens mij mag je er rustig nog 10 meter bij optellen. Maar Veronica begon met de Borkum Riff opgevolgd door Nordeney. De vraag is wanneer die FM zender speelde.

Een logische verklaring voor de FM antennes op de Norderney kan ontvangst van nieuwszenders zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat dat op de MG een hele toer was met een pittige zender in de nabijheid.

 

Rob V.

Het ging dus om FM zend-antenne's.

Maar op de Norderney stond inderdaad een FM ontvangst antenne.

Deze had de vorm van een enkelvoudige dipool maar dan rondgevouwen om zo omni directioneel te zijn, op een vrij staand vrij hoog mastje. . Herkenbaar plaatje. Ligt voor de hand dat "Hilversum" voor het nieuws op FM werd beluisterd.

Daarnaast was er natuurlijk een TV antenne voor Lopik 1 en 2, die moest met de hand worden gedraaid op de zender???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nico schreef mij ook nog.......

"De zender was van Rohde en Schwartz en kon 1000 Watt leveren.

Dat die FM zender tamelijk serieus was bleek wel toen eind 72 de blower kapot ging. Een reserve was er niet en dus werd de Nilfisk stofzuiger uitelkaar gehaald en de motor achter de FM zender gehangen.  Dat heeft zeker twee weken geduurd."

 

Nico met Frans de Feber  †  ( PA2RNI ),  echte zendamteurs hé?  (Bruno was nl niet aan boord toen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Maar hoe zat het nou met FM vanaf de Veronica ? Er moet toch iemand zijn geweest die het verhaal van zendertechnicus Herrmann kan bevestigen? Ruud Doets misschien? Die heeft vanaf augustus 1960 aan boord gezeten en zou het of meegemaakt of er van gehoord kunnen hebben.

 

Ik hoop dat op deze vraag ooit nog eens een antwoord komt.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.