Spring naar bijdragen

Hoe zit het eigenlijk met de 1503,1512,1539?


dhadders2000

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Ik ben geen jurist, maar volgens mij kan dit helemaal niet.

In hoeverre handelt de Nederlandse overheid rechtmatig door frequenties op haar grondgebied te exploiteren waarvan zij de rechten niet heeft?

Anders gezegd, welke rechtsmiddelen heeft zij ter beschikking wanneer ik zonder vergunning een buitenlandse frequentie op Nederlands grondgebied gebruik nu die buitenlandse mogendheid dat gebruik gedoogd volgens NIB?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Harm ten Brink:

Ik ben geen jurist, maar volgens mij kan dit helemaal niet.

In hoeverre handelt de Nederlandse overheid rechtmatig door frequenties op haar grondgebied te exploiteren waarvan zij de rechten niet heeft?

Anders gezegd, welke rechtsmiddelen heeft zij ter beschikking wanneer ik zonder vergunning een buitenlandse frequentie op Nederlands grondgebied gebruik nu die buitenlandse mogendheid dat gebruik gedoogd volgens NIB?

 

Bij gebruik frequenties gaat het om 2 zaken:

 

1) Mag jij volgens de Nederland wet en regelgeving de frequentie gebruiken. Dus wordt jou een vergunning verleend, voor zover niet vergunningsvrij. Omroep frequenties zijn niet vergunningsvrij.

 

2) Mag de frequentie in en door Nederland worden gebruikt. Daarover gaat de Nederlandse overheid, in overleg met Het Buitenland. Daarbij spelen internationale verdragen en afspraken een rol.  In theorie kan Ned zeggen dat je alles naar believen mag gebruiken, maar dat is dan ruzie met Het Buitenland dat al dan niet met tegenmaatregelen komt.

 

Omdat er op "volle zee" geen wet en regelgeving is mag je daar alles gebruiken. Maar een staat die de wetten heeft geratificeerd om dat gebruik niet toe te laten kan je oppakken.

 

Het gebruik van MG en LG frequenties is internationaal gezien in Europa nu een zootje. Met verschillende wetgevingen en hier en daar Europese afspraken aan de laars lappend. Zo worden Belgische frequenties niet gebruikt, maar moeten die aan de markt ter berschikking worden gesteld. Belgie verdomd dat. 

Mag Frankrijk het gebruik van 162 LG voor niet Franse programma's tegenhouden (en de zender voor de kat zn kut laten draaien vanwege tijdsignaal) 

In veel landen wordt de MG en LG niet meer gebruikt, Ned is een uitzondering met z'n exclusief LPAM.

De vraag is of dat volgens de Europese wet en regelgeving mag. De rechten moeten volledig aan de markt ter beschikking worden gesteld, met LPAM gebeurd dat niet omdat er allemaal gaten zitten in het gebruik door kleine zendertjes tov een grote zender die wel alle rechten mag gebruiken.

 

Voor wat het beschikbare stellen van de 10 nieuwe MG frequenties betreft kan dit ook gevolgen hebben, waarom niet op ALLE frequenties volgens NIB gebruik. Ook geeft dit ruimte op FM en DAB.

 

Kortom stof voor discussie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neem nu de UK, er zijn 10 AM frequenties ter beschikking voor LPAM, d.w.z. 1 watt ERP. Zie Please login or register to see this link.

Overigens een lijst met allemaal community stations.

De vraag is hoe de UK dat destijds gereguleerd heeft.

Enfin, harmonisatie is niet het sterkste punt van AT (en niet alleen van AT). Als gesteld wordt dat LPAM een succes is in Nederland waarom dan niet andere landen daarmee confronteren om daar vervolgens afspraken over te maken?

Waarschijnlijk denk ik te gemakkelijk, want GE 75 wordt gehanteerd als basis. Jawel afspraken uit 1975, bijna 35 jaar oud!!! Of was het nu out?? Maar dan wel Out of time, obsolete en old fashioned, zoals de Stones ooit zongen.

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 10-7-2019 om 22:34 zei Sjoerd Steenaart:

Harm:

Er zal in geen enkel geval door Nederland rechten worden geclaimd bij onze buurlanden met betrekking tot de inzet van deze frequenties.

En waar komt deze wijsheid vandaan, bron?

19 uur geleden zei peellandfm:

En, of moet ik zeggen maar, in België en Duitsland luistert ook nauwelijks nog iemand middengolf. Dus het aantal klachten over storingen zullen wel mee vallen.

Veel belangrijker is dat er aldaar niets meer op MG wordt uitgezonden, dus van storen kan geen sprake zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RuudAM:

 

Op basis van de toegewezen technische parameters verwacht het agentschap, bij de inzet van deze frequenties, geen storing op buitenlandse stations. Andersom verwacht het agentschap geen storing van buitenlands stations op het toekomstige Nederlandse gebruik. Dit omdat op de geselecteerde frequenties geen stations in de nabijheid van Nederland actief zijn. De formele aanpassing van Nederlandse rechten is een langdurig proces en kan pas gestart worden nadat het gebruik van deze frequenties daadwerkelijk vergund is. Daarom is besloten het Nederlandse gebruik op deze nieuwe frequenties ook op basis van 'non interference' (NIB) te laten plaatsvinden. Het voorgaande houdt daarnaast in dat, in tegenstelling tot de huidige beschikbare frequenties, Nederland voor de nieuwe frequenties geen officiële rechten heeft of zal gaan verwerven. Meldingen van ontvangststoringen veroorzaakt door zenders vanuit het buitenland, zullen als niet-ontvankelijk worden beschouwd. In het geval van storingsmeldingen vanuit het buitenland dienen de uitzendingen onmiddellijk gestaakt te worden.

Er zal in geen enkel geval door Nederland rechten worden geclaimd bij onze buurlanden met betrekking tot de inzet van deze frequenties.

Please login or register to see this link.

 

Deze pagina even doorlezen (-:

 

Gr,

Sjoerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik interpreteerde het verkeerd.

Ik denk niet zo in rechten, maar in praktijk.

 

Het is helemaal niet nodig rechten en claimen en verwerven voor het gebruik van LPAM frequenties, daar niemand in buitenland daar last van heeft of zelfs iets van merkt. Enkele grensgevallen daargelaten.

Daarom pleit ik voor de inzet van ALLE bruikbare frequenties, op dezelfde basis, NIB. Dus eigen risico. Het is allemaal zo simpel, maar er wordt altijd zo´n toestand van gemaakt door .........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor doelmatig gebruik, en dat is het officiele overheidsbeleid, kan je voor elke frequentie vaststellen wat het max vermogen kan zijn zonder problemen met buitenland.

Daarvoor geldt de zgn 0,5 dB regel. 

Voor de Ned frequenties kan het vermogen flink omhoog, zodat je partijen die wat meer willen dan Micky Mouse ook kan helpen, 1 freq, bvb 675, 747 of 1008 kan zelfs landelijk worden, voor zover daar belangstelling voor bestaat.

Maar ook zenders van 1 -enkele kW's moet zo mogelijk worden voor de jongens en meisjes die daar wat mee kunnen.

Vor de kleintjes, tot ca 100 W ERP, blijft genoeg ruimte over als dus alle bruikbare frequenties ook ingezet kunnen worden.  Wat bruikbaar is kan je ook aan de aanvrager vragen die een voorstel doet. 

Dat betekent wel wat verhuizingen, maar die hadden we ook onnodig op 10 mei.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.