Spring naar bijdragen

Voor intimi


Albatrosstudio

Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei wim1958:

Ligt Barneveld vlakbij Withuizen?

De kenners weten precies wat Douwe bedoelt. Wim natuurlijk ook.

 

Op donderdag 13 januari 1966  wilde het ANP bewijzen dat Veronica hun berichten overnam en zond toen een 'nepbericht' uit.  Een kippenboerderij in Withuizen was afgebrand. Veronica nam dit  nepbericht over,  en daarmee  bewees het ANP haar vermoeden van nieuwspikkerij.

 

De plaats Withuizen bestaat namelijk niet. Blijkbaar had de Veronica nieuwslezer aan boord onvoldoende topografische kennis. Wie was het eigenlijk: Gerard de Vries, Harmen Siezen? 

 

De dienstdoende  ANP redacteur kreeg een berisping. Er werd over dit voorval veel in de kranten geschreven en Veronica moest met 'de billen bloot'.

Gek genoeg lees ik hier niets van terug op de website van de Stichting Norderney.

 

Bewust vergeten, Juul?

 

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

53 minuten geleden zei Harm ten Brink:

Ik vind 'bewust' een tikkeltje aanmatigend, Leendert.

Ben ik niet van je gewend.

 

Mag ik je dan voor één keertje verrassen, Harm?

 

Ik vraag me namelijk in alle oprechtheid af, waarom dit voorval niet voorkomt op de site van de Stichting Norderney.  

 

Juul heeft heel veel informatie op een uitstekende manier verwerkt. Bijna alles wat de revue heeft gepasseerd is terug te vinden.

 

Maar...de ontmaskering van  de bron van het Veronica nieuws komt niet aan bod. Juul schrijft dat er veel over werd  gespeculeerd  en publiceert een artikel uit de Telegraaf. Dat is alles. Geen woord over  het nepbericht.

 

Ik weet nog wel dat ik erg geschokt was toen ik het bericht op de voorpagina van Het Binnenhof en de Haagsche Courant las.

 

Veronica was mijn 'held' en liggend en lezend  voor de kolenkachel kreeg mijn held er van langs. Moet gaan spitten in boeken, maar Veronica heeft volgens mij niet direct toegegeven dat ze fout zaten. Het was een zwarte bladzijde, vond ik.

 

Omdat het veel stof heeft doen opwaaien , vind ik dat het best wel genoemd mag worden. Dat is niet gebeurd, misschien 'bewust' vergeten?

 

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

De kenners weten natuurlijk precies wat Douwe bedoelt. Wim natuurlijk ook.

 

Op donderdag 13 januari 1966  wilde het ANP bewijzen dat Veronica hun berichten overnam en zond toen een 'nepbericht' uit.  Een kippenboerderij in Withuizen was afgebrand. Veronica nam dit  nepbericht over,  en daarmee  bewees het ANP haar vermoeden van nieuwspikkerij.

 

De plaats Withuizen bestaat namelijk niet. Blijkbaar had de Veronica nieuwslezer aan boord onvoldoende topografische kennis. Wie was het eigenlijk: Gerard de Vries, Harmen Siezen? 

 

De dienstdoende  ANP redacteur kreeg een berisping. Er werd over dit voorval veel in de kranten geschreven en Veronica moest met 'de billen bloot'.

Gek genoeg lees ik hier niets van terug op de website van de Stichting Norderney.

 

Bewust vergeten, Juul?

 

 

Salut

Leendert

 

 

Oh, is dat zo?  Nee gewoon niet aan gedacht. Maar er staat zoveel meer (nog) niet op onze website.

ik weet er ook hlemaal niks van en aan Harmen gevraagd.  We hebben het bericht wel zag ik.......En Arend legt het uit.1999.jpg.477f6187242b77ec568ec60e820f335c.jpg

zie screen bericht van Douwe in 2010.......

 

 

 

 

 

ANP.jpg

bericht.jpg

1 uur geleden zei Harm ten Brink:

Ik vind 'bewust' een tikkeltje aanmatigend, Leendert.

Ben ik niet van je gewend.

Hoewel het voorval wel een plaats verdiend op de website.

Juul zal ongetwijfeld een afweging hebben gemaakt.

 

Inderdaad Harm. Want als ik er "intern" niks over te weten ben gekomen is het niet zinvol om er dan maar iets over te schrijven.........(is al zo vaak gedaan weten wij hier ).

 

En ik werkte toen nog gewoon bij Philips in Huizen, 300 Kw zenders maken en beproeven.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Juul:

Inderdaad Harm. Want als ik er "intern" niks over te weten ben gekomen is het niet zinvol om er dan maar iets over te schrijven.........(is al zo vaak gedaan weten wij hier ).

 

 

Met alle respect Juul, maar dit mag toch geen argument zijn om iets NIET te melden?

 

Je hebt toch ook veel informatie van voor je indiensttreding bij Veronica beschreven. Waarom dit voorval dan niet?  

 

Er kan toch een reconstructie worden gemaakt met de originele nieuwsuitzending van boord (Douwe heeft het geluidsfragment), aangevuld met het nieuws uit de media daarover en een reactie van dienstdoende nieuwslezer Harmen Siezen? En hoe ging men  verder bij Veronica met deze smet op het blazoen om?

 

 

Op deze manier vermijd je een louter 'goed nieuws' show over Veronica.

 

Enne... niet boos worden op mij, want ik wil net zoals jij een goede en complete geschiedschrijving voordat  het te laat is en we toe zijn aan :'pushing up daisies'.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Leendert,

zoals ik al schreef heb ik er verder toen ik 1966 schreef, datwas  in februari 2004,  gewoon niet aan gedacht om het verder uit te diepen.

Niemand heeft het er later ook over gehad. Willem van Kooten wist het niet meer. Dus je vraag ;"En hoe ging men  verder bij Veronica met deze smet op het blazoen om?"  Kan ik niet beantwoorden.

Misschien dat Google je verder kan helpen.

 

En dat geldt voor veel meer onderwerpen. Ik schreef al dat er veel meer zaken zijn die veel interessanter zijn die ik nog niet beschreven heb. Man, ik ben hardstikke druk. Nu ook weer om jou een fatsoenlijk antwoord te geven.

Ook heel gevoelige politieke documenten - brieven en onderwerpen, klinkt gek, die blijven nog steeds effe niet openbaar.

Ook financiele transacties bie ik heb in ons archief blijven nog even niet openbaar.

Wel heb ik maanden terug een student van een universiteit ,VU - Adam, die een aantal zaken wilde raadplegen openheid gegeven.

Maar niet nadat ik een een achtergrond check had gedaan.

Het is het zelfde als B&G die wel bepaalde zaken wil hebben, maar ze willen weer niet dat wij een "blokkade" kunnen instellen aan wie ze het "uitlenen". ( ik heb lang genoeg bij de PO gewerkt om precies te weten hoe het werkt ).Vandaar dat onze collectie  nog hier is. In veilige handen.

Hadden ze bij andere zeezenders dat maar  gedaan..................

 

Kreeg gisteren van oud collega Lex een grote doos met archief spul; "Hoi Juul, ben m'n archief aan het opruimen' als je het niks vindt gooi je het maar weg..........'

Dus hup weer erg veel werk en ik wordt in februari 72, hopelijk nog in redelijke gezondheid,  Out zei geloof ik ooit eens;

 

                                                                 "ik heb er de tijd ( misschien) niet meer voor"

 

 

 

 

 

Kratten en banden.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima Thijs, daar hebben we wat aan, maar er  is toch nog veel meer over deze zaak gepubliceerd.

 

Het interessante is dat door het maken van een nepbericht  het ANP aan betrouwbaarheid inboette. Wat deed het met het nieuws van boord? Bleef dat nog wel geloofwaardig?

 

Wat ik nog mis, zijn de reacties van de Veronica betrokkenen. Heb je die nog ergens?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Zoals ik al schreef heb ik er verder toen ik 1966 schreef, datwas  in februari 2004,  gewoon niet aan gedacht om het verder uit te diepen.

Niemand heeft het er later ook over gehad. Willem van Kooten wist het niet meer. Dus je vraag ;"En hoe ging men  verder bij Veronica met deze smet op het blazoen om?"  Kan ik niet beantwoorden.

 

Ik weet zeker, dat er best nog wel iemand van Veronica is die daar  destijds zijn mening  over heeft geventileerd. Dus het komt vast wel een keer boven drijven.

 

2 uur geleden zei Juul:

Kreeg gisteren van oud collega Lex een grote doos met archief spul; "Hoi Juul, ben m'n archief aan het opruimen' als je het niks vindt gooi je het maar weg..........'

Dus hup weer erg veel werk en ik wordt in februari 72, hopelijk nog in redelijke gezondheid,  Out zei geloof ik ooit eens;

 

                                                                 "ik heb er de tijd ( misschien) niet meer voor"

Ik denk dat we allemaal hetzelfde spanningsveld ervaren over het naderende einde van ons leven en de dingen die we nog willen doen.

De onzekere faktor is de gezondheid. Als die nog goed blijft, is tijd gereduceerd tot een kwestie van prioriteit. Je beslist zelf wat je het belangrijkste vindt.

 

Mijn vader promoveerde op 79 jarige leeftijd nog aan de Erasmus universiteit met een proefschrift over DS'70. Daar had hij 12 jaar aan gewerkt. Het  studeren dreef mijn moeder tot wanhoop, want tijd voor een kop koffie of leuke dingen had hij niet. Zijn prioriteit lag bij het behalen van zijn ' doctoraatsbul'.

 

Zo erg hoeft het natuurlijk ook niet, Juul,  maar beschouw het schrijven van de geschiedenis van Veronica ook als het behalen van een 'bul'. Na jou zal er niemand meer zijn die zich er zo intensief mee wil bezighouden. 

 

Ik hoop van harte dat er voldoende tijd voor over blijft...

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Albatrosstudio:

Tja, ik moet nog 6.000 uur opnames uitzoeken schat ik. Maar ik heb (ook) veel andere prioriteiten. 

 

Dat is  wel erg veel. Als je iedere dag 4 uurtjes er aan zou besteden, dan ben al makkelijk ruim 4 jaar verder. Dat is in de praktijk onhaalbaar. Het zal wel het dubbele worden. Acht jaar luisteren.

Ik wens je daarom een hele hoge leeftijd toe en vooral niet doof worden....

 

8 uur geleden zei Albatrosstudio:

Het was even zoeken, maar hier is "Withuizen" met Arend Langenberg tijdens 1224

 

Bestaat het origineel nog ergens?

 

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Juul:

Nou, nog effe dan..............uit m'n archief.

 

Uit de kranten artikelen blijkt dat Veronica met het brengen van dit nep nieuwsbericht  ernstig de mist was ingegaan. Dat het ANP zelfs een advocaat aan het werk zet om te kijken in hoeverre er sprake van een overtreding is, toont aan hoe ernstig het was. 

 

Ik ben vooral nieuwsgierig naar de gevolgschade voor het station. Werd het Veronica nieuws nog wel serieus genomen, schakelde men voor het nieuws misschien bewust terug naar Hilversum of bleef alles bij oude?

 

In mijn herinnering is blijven hangen dat het Veronica nieuws wel aanbleef, maar dat om de paar uur  werd afgestemd op Hilversum voor het 'echte nieuws'. Luisteraars vertrouwden het toch niet helemaal.

 

Is er nog een reactie gegeven door de directie?

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.