Spring naar bijdragen

LPAM ontvangst omgeving Leiden


Eric

Aanbevolen berichten

Caroline zendt inderdaad 1 weekend per maand uit, dit jaar nog 24 25 november en 15 16 december. Maar Manx blijft ondanks de verliezen ook op AM actief. Op maandagmorgen tussen 2 en 4u hoor ik op Manx Carnaby Street voorbijkomen, wat ook te horen is tijdens de Caroline weekends op 219. Hier aan de Belgische kust is het signaal van 219 inderdaad krachtig 's nachts maar af en toe verdwijnt het, terwijl op 462.9m het signaal constant is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo eric , bedankt voor het vermelden van westcoast , je bevindingen kloppen wel hoor , ik draai idd. geen doorsnee muziek , maar meestal albums met de nadruk op rock , heavy metal en andere extremen , toch vind ik het leuk dat je het vermeld hebt, omdat ik merk dat er zowiezo weinig rapporten van stations uithet westen zijn, de rapporten van de andere stations komen aardig overeen met zoals ik ze hier en in de auto ontvang . 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Vince, Hoorde je gisteren nog in de auto. Sri voor mijn oordeel, maar ik ben nog van de jaren 60 en 70 hits op de middengolf. De rest vind ik eerlijk gezegd niet klinken. Waar de AM volgens mij wel weer superieur in is, het gesproken woord. Dat is op FM n.m.m. veel minder. Maar heel veel plezier met de hobby, leuk al die activiteit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo Eric , bedankt voor de reactie , ja , muziekkeus blijft in mijn ogen iets persoonlijks , maar als je het leuk vind om een persoonlijke top 50 samen te stellen wil ik hem wel op een bepaald tijdstip voor je uitzenden , heb ik al vaker gedaan voor familie en bekenden , laat maar weten en ga zo door met de rapporten , mvgr. vince 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zondag 23 december 2018: stil op 747 kHz. Groeistad is te ontvangen op 675 kHz (tijdelijk?).  Vermoedelijk heeft dit te verband met Please login or register to see this link.   . Uurtje later 675 kHz en 747 kHz parallel (747 kHz is aanmerkelijk zwakker en 675 kHz heeft de sterkte als voorheen 747 kHz). 

 

Overigens is Groeistad met de muziekkeuze vergelijkbaar met 1584 khz. Golden oldies en non-stop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bart Serlie heeft afgelopen vrijdag toestemming gekregen van Agentschap Telecom om, naast de 747 kHz (Groeistad Radio), ook de frequentie 675 kHz te gaan gebruiken vanuit Wassenaar met 100 watt. Dat zal waarschijnlijk alleen zijn buiten de (zeer beperkte) uren 's avonds dat Stichting Haags Radio Erfgoed deze frequentie mag gebruiken.

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant Piet. Momenteel is 747 kHz aanmerkelijk zwakker dan 675 kHz. Het viel me gisteren al op dat er oldies te horen waren op 675 kHz, maar zonder ID en niet erg sterk. Ik vermoed dat de zenders nu gewisseld zijn, hetgeen is af te leiden uit de signaalstekte. 

Wordt druk daar in Wassenaar, 1332 kHz, 747 kHz en 675 kHz :-)

Grt Eric

bewerkt door Eric
aangevuld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat me ook opvalt is dat het signaal van Impact AM op 1332 kHz vanaf dezelfde zendlocatie een stuk sterker is dan zowel 675 als 747 kHz. Impact zendt uit met 35 watt, terwijl Groeistad normaal op 747 kHz met 100 watt uitzendt. Door de betere grondgolf zou Groeistad juist een sterker signaal moeten hebben.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, al langere tijd is Groeistad zwakker geworden dan bij aanvang, vooral richting Noord (observatie in de auto). Ik heb het idee dat richting Zuid het niet zoveel uitmaakt. 1332 kHz is richting Schiphol en verder noord beter.. Of het vermogen is minder, of de antenne is minder (of beide).

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal er in de auto ook eens naar luisteren 'when I'm driving home for christmas'... 😀

 

De antenne voor 747 staat wel vlak naast bebouwing, wat wellicht van invloed is op het signaal richting noord. De antenne voor 1332 heeft vrije afstraling richting noord.

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Please login or register to see this link.   geraadpleegd. Antenne voor 675 kHz staat in het noordwest puntje van Wassenaar (richting Katwijk). 1332 en 747 op dezelfde lokatie (echter 747 iets noordelijker). Het blijft voor mij gissen waar de signalen vandaan komen, maar met een portable lijkt het alsof beide signalen (675 en 747) uit dezelfde richting komen (dus waar ook 1332 is opgesteld). 

 

Het valt me ook op hoe sterk het signaal op 1485 kHz uit Alphen a.d. Rijn is. In de buurt van Voorburg wordt deze even overstemd door de lokale zender aldaar, maar je blijft het signaal uit Alphen a.d. Rijn er zelfs onderdoor horen. Idem in de buurt van de IJtunnel waar even het signaal uit Amsterdam Slotermeer te horen is, maar zodra je de IJtunnel richting Noord door bent is Alphen nog steeds te horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De juiste zendlocatie van 675, 747 en 1332 kHz is het adres Raaphorstlaan 4 in Wassenaar. Ik ben daar op bezoek geweest, en daar stonden toen twee antennes: een voor 747 en een voor 1332 kHz. De antenne voor 747 kHz staat vanuit de richting Leiden gezien achter de boerderij die daar staat, dus er is niet echt een vrije afstraling in die richting. Ik vermoed dat voor 675 kHz ook de antenne voor 747 wordt gebruikt, met uiteraard de nodige aanpassingen en filters. Daar heb ik echter geen bevestiging van. Het zou ook kunnen verklaren dat het signaal op beide frequenties nu zwakker is. Men zal eerst de boel willen uittesten met lager vermogen.

 

Overigens heeft Bart Serlie (Groeistad) de vergunning voor 675 kHz al enkele maanden geleden aangevraagd, samen met een kennis van hem. Door allerlei fouten en misverstanden is deze frequentie echter onverwacht in eerste instantie toegewezen aan Stichting Haags Radio Erfgoed. Deze heeft de frequentie alleen aangevraagd voor gebruik 's avonds een paar uur in het weekend. Voor de overige uren is de vergunning toegewezen aan Bart.

 

De locatie van beide antennes in het Antenneregister is overigens niet geheel juist. Er is een afwijking van enkele tientallen meters ten opzichte van de exacte locatie.

 

Wat 1485 kHz betreft: je maakt mij niet wijs dat er met 1 watt wordt uitgezonden vanuit Alphen aan den Rijn...

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk dit alles te lezen. Eerlijk gezegd denk ik dat op zo'n lage frequentie het gebouw er weinig toe doet. Wellicht eerder dat de radialen van de antenne (als men tenminste radialen gebruikt) niet symmetrisch zijn o.i.d.  Trouwens WA boft maar met zo'n buurman :-)  Non stop golden oldies op AM en voor hem absoluut storingsvrij. (Het format van 1332 kHz spreekt mij persoonlijk totaal niet aan).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles leuk en aardig, maar volgens de huidige regelingen vervalt alles per 10 mei.

 

Op 675 hoorde ik een tijdje een zender, slecht geluid, grote stiltes tussen platen, geen id (of niet lang genoeg gewacht), is volgens mij Wijchen.

Dan zou nu 675 W'naar er nu lekker dwars doorheen rommelen, zal morgen eens luisteren.

675 is ook nog in Utrecht uitgegeven...... Maar weest gerust, zal niet in gebruik worden genomen voor 10 mei, tenzij alles alsnog verlengd, waaraan via 2e Kamer hard wordt gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.