Spring naar bijdragen

Kamer pakt verhouding AT - radiosector aan


ruudam

Aanbevolen berichten

Dinsdag is een belangrijke motie betreffende de verhouding tussen Agentschap Telecom en de radiosector door de Tweede Kamer aangenomen.

 

Het is al de zoveelste keer dat een motie wordt aangenomen over de verstoorde relatie tussen het AT en de radiosector, van Mw. Oosenbrug (PvdA) tot van Bemmel (PVV)

Het heeft allemaal niet geleid tot verbeteringen. Het is te hopen dat deze motie Weverling (VVD) / Sjoerdsma (D66) de relatie kan normaliseren, gelet op het verleden lijkt het erop dat aan onconventionele maatregelen niet meer valt te ontkomen.

 

De inzet van een derde onafhanklijke partij die kan bemiddelen, zoals in de motie wordt aanbevolen, en dat eigenlijk ook moet doen in lopende dossiers, lijkt meer dan noodzakelijk.

 

Uit een gesprek met een VVD fractie-medewerker blijkt dat men de zaak serieus wil aanpakken. Sjoerd Sjoerdsma is een prominent Kamerlid voor D 66

 

Ruud Poeze van de Stichting Middengolf hoopt dat een en ander zeer snel zijn beslag zal krijgen, en verzoekt het ministerie voorrang te verlenen aan de middengolf waarover in december al besluitvorming plaatsvindt. Zoals bekend lopen alle LPAM vergunningen op 10 mei volgend jaar af.

 

MOTIE VAN DE LEDEN WEVERLING EN SJOERDSMA

Ter vervanging van die gedrukt onder nr. 451

Voorgesteld

 

De Kamer,

 

gehoord de beraadslaging,

 

overwegende dat een professionele en volwassen relatie tussen het Agentschap Telecom en de radiostations en hun zenderoperators essentieel is voor de ontwikkeling, het gebruik en de optimalisatie van de analoge en digitale radionetwerken,

 

constaterende dat de huidige relatie opnieuw is bemoeilijkt door een hoge mate van juridificering, stroperige processen en ongewenste, onnodige beperkingen in de gebruiksmogelijkheden van het radiospectrum,

 

overwegende dat het essentieel is dat deze situatie onder regie van de staatssecretaris en zo nodig met de inzet van een onafhankelijke derde, snel verandert, 

 

verzoekt de regering om te komen tot een dialoog tussen de relevante marktpartijen in de radiosector en naar aanleiding daarvan uiterlijk 20 december 2018 te komen met voorstellen om te komen tot concrete verbeteringen ten aanzien van de relatie tussen radiosector en het Agentschap Telecom, waarbij het doel moet zijn dat er meer vanuit een marktgerichte dan vanuit een juridische rol wordt gehandeld in zowel beleid als toezicht,

 

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Weverling

Sjoerdsma

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het probleem van de 2e Kamer is dat zij weinig inzicht heeft in de radio-frequentie problematiek en het reilen en zeilen van commerciele radio.

Dat DAB verhaal klinkt als een verkooppraatje, digitaal, veel meer zenders, beter geluid. Alleen als je een beetje deskundig bent prik je daar doorheen.

 

AT wordt gezien al de deskundige partij, door de buitenwereld. Dat is niet altijd juist, en ergo, AT volgt vaak een eigen agenda die niet altijd in het belang is van luisteraar en radio station.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was redelijk betrokken bij het tot stand komen van de LPAM regeling.

En zag ook bij het ministerie stukken ontwerp teksten terug, waaraan ik mee geschreven had.

Groot was de verbazing toen het AT een werk vorm naar buiten bracht.

Dat was, en ik zeg het voorzichtig, iets anders van wat wij in gedachten hebben gehad.

 

Later heb ik na gevraagd hoe zo iets kan.

Als antwoord kreeg ik, zo gaat dit in Nederland.

Jij wilt wat, en je hebt geen groot geld achter je staan, dan kom je in (verrechtst) Nederland niet verder.

En ja het AT is een land binnen een land, waar toch niemand van de politiek verstand heeft van HF zaken.

Taken bij het AT in schuiven, weegschalen en meer, wie verzint zo een onzin?

Ja gasten die roepen dat minder ambtenaren veel beter is.

Het zal me benieuwen hoe dit gaat, ik denk het antwoord al te weten 😃

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.