Spring naar bijdragen

Radio Veronica - 22-05-1971 - 1400-1600 - Lex Harding - Veronica Top 40


Vincent

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Juul:

Het was 1 van de weinige Top 40 uitzendingen die ik opnam. Ik vond de Top 40 opnemen helemaal niks. Geen enkele aristieke vrijheid.........................Gelukkig is mij dat al die jaren bespaard gebleven.

Aan het eind kreeg ik bonje met Lex want het was 10 min voor 16.00 en we moesten nog 4 platen. Dus we hebben dit uur opnieuw gemaakt. 1 van de weinige keren dat ik bonje met Lex had. En we zijn nog steeds vrienden...........

 

 

Een hitparade vind ik het toppunt van 'non-creativiteit' voor de presentator. Het is het verplicht oplepelen van de namen, de titels en de daarbij behorende noteringen. Zoiets vind ik geestdodend. Joost den Draaijer gaf er nog op zijn manier een leuke draai aan, maar de overigen volgden plichtmatig het' spoorboekje' .

 

Voor de techneut lijkt  het me juist wel een uitdaging om al die reclames ,jingles en platen op tijd in een uur te krijgen. 

 

Ik vond het  vroeger uiterst irritant dat naarmate de platen langer werden, ze niet meer helemaal gedraaid werden. Radio Noordzee deed dat beter. Vijftig platen in drie uur. Geen afgeraffeld gedoe, maar alle platen helemaal draaien.

 

Ik heb  ook nooit begrepen, waarom Veronica de uitzendtijd niet verlengde met bijvoorbeeld  een half uur. En dat terwijl concurrent Noordzee ook nog eens een uur eerder startte met hun hitparade.

 

Was het een gebrek aan visie om een traditie niet te durven aanpassen?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Een hitparade vind ik het toppunt van 'non-creativiteit' voor de presentator. Het is het verplicht oplepelen van de namen, de titels en de daarbij behorende noteringen. Zoiets vind ik geestdodend.

 

Misschien met de Nederlandse Hitparades ( Veronica Top 40, RNI Super Top 50, Mi amigo Top50) met (ook) zoveel slechte platen.

 

Maar de Billboard USA Top 100 (selectie) presenteren, lijkt mij al een heel stuk leuker, veel meer keus, meestal betere platen en veel nieuw werk, dat in Nederland nog geen eens de Tipparade heeft bereikt, artiesten waar je nog eens wat nieuwe info over kunt geven en natuurlijk ook een ander gebruik van (aangepaste) jingles/vormgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

 

 

Ik heb  ook nooit begrepen, waarom Veronica de uitzendtijd niet verlengde met bijvoorbeeld  een half uur. En dat terwijl concurrent Noordzee ook nog eens een uur eerder startte met hun hitparade.

 

Was het een gebrek aan visie om een traditie niet te durven aanpassen?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

De Veronica Top 40 duurde de laatste jaren ook 3 uur...

 

image.jpeg.50e4446fc343af89d41bc573ad2b7a7d.jpeg

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei thijs5326:

De Veronica Top 40 duurde de laatste jaren ook 3 uur...

 

Goed dat je dit meldt Thijs.

 

Ik kan me er niets meer van herinneren, maar het staat 'zwart op wit'. Veronica verzette dus wel degelijk het traditionele baken van twee uur Top 40 om 14.00.

 

Wat zou de doorslag hebben gegeven? Concurrent Radio Noordzee , de langere platen, of boze woorden van Juul ?

 

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Goed dat je dit meldt Thijs.

 

Ik kan me er niets meer van herinneren, maar het staat 'zwart op wit'. Veronica verzette dus wel degelijk het traditionele baken van twee uur Top 40 om 14.00.

 

Wat zou de doorslag hebben gegeven? Concurrent Radio Noordzee , de langere platen, of boze woorden van Juul ?

 

 

Salut

Leendert

 

Ik denk langere platen en meer reclame-spots. De mening van Juul telde in deze niet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ik kan me er niets meer van herinneren, maar het staat 'zwart op wit'. Veronica verzette dus wel degelijk het traditionele baken van twee uur Top 40 om 14.00.

 

Tijdens de jaren 60 was de Top 40 op Radio Veronica van 14.00-16.00 uur.

Vanaf 1970 een uitbreiding van een half uur en de uitzendtijd werd 14.00-16.30 uur.

Vanaf 1972 één uur vroeger in de middag en (ook) nog een half uurtje langer, de nieuwe uitzendtijd werd 13.00-16.00 uur.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Robin Westhof:

Vanaf 1972 één uur vroeger in de middag en (ook) nog een half uurtje langer, de nieuwe uitzendtijd werd 13.00-16.00 uur.

 

Dus op dezelfde tijd  als de Top 50 van radio Noordzee. Zijn er ooit specifieke luistercijfers bekend over deze hitparades?

 

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Dus op dezelfde tijd  als de Top 50 van radio Noordzee.

 

RNI Top 50 begon één uur eerder, dus van 12.00-15.00 uur.

 

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Zijn er ooit specifieke luistercijfers bekend over deze hitparades?

 

Juul heeft ze dus, misschien dat hij hier iets kan samenvatten uit dat onderzoek, qua de hitparade beluistering van RNI en Veronica in 1971.

De Top 40 zal wel de beste cijfers hebben omdat die Hitparade toen al bijna 7 jaar bestond en RNI pas een half jaar eerder was begonnen met het uitzenden van de Top 50

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Luisteraars zijn soms alleen maar geïnteresseerd in hitparades. Dit viel me bv op in de zomer van 1979 toen zowel Caroline als Mi amigo in de lucht waren. Zo was ik onderweg en hoorde op diverse plaatsen dat op einde van de top 50 op Caroline de radio onmiddellijk werd verzet naar de Mi Amigo top 50 (om dan eigenlijk bijna dezelfde platen opnieuw te horen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Robin Westhof:

Juul heeft ze dus, misschien dat hij hier iets kan samenvatten uit dat onderzoek, qua de hitparade beluistering van RNI en Veronica in 1971.

De Top 40 zal wel de beste cijfers hebben omdat die Hitparade toen al bijna 7 jaar bestond en RNI pas een half jaar eerder was begonnen met het uitzenden van de Top 50

 

Het artikel in de Posthoorn geeft geen  luistercijfers van specifieke programma's. Het is een algemeen onderzoek. Wellicht werd er toen nog niet specifiek naar programma's gemeten. Procentueel zal Veronica in het gebied waar ze goed was te ontvangen hoger scoren dan Noordzee, maar als het om absolute aantallen  gaat, dan denk ik dat Noordzee door het betere bereik meer luisteraars aan zich wist te binden.

 

Het is een veronderstelling, geen vaststaand feit. Dus als er echte 'bewijzen' zijn dan zie ik die met plezier tegemoet.

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei thijs5326:

Ik denk dat je veronderstelling niet de juiste is..

 

image.thumb.jpeg.3faba328a75d455fe1fec432f1fc49e6.jpeg

 

Beetje vreemd om in dat luisteronderzoek ook BBC Radio One  te betrekken.

Eigenlijk waren alleen Veronica en Hilversum 3 volledig met een enkel Nederlandstalige programmering, RNI was er natuurlijk ook  met Engelstalige programma's en Luxemburg zelfs in drie talen te horen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Beetje vreemd om in dat luisteronderzoek ook BBC Radio One  te betrekken.

Eigenlijk waren alleen Veronica en Hilversum 3 volledig met een enkel Nederlandstalige programmering, RNI was er natuurlijk ook  met Engelstalige programma's en Luxemburg zelfs in drie talen te horen.

 

BBC ROne  was een popmuziekzender en te ontvangen in (west) Nederland en daar ging het met een vergelijking kennelijk om.

 

(Nadat Veronica verdween ben ik zelf veel naar BBC R1 gaan luisteren.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei thijs5326:

Bron: Telegraaf 4-9-1973

De zenderwisseling legde dus geen windeieren. In mijn beleving snoepte Radio Noordzee juist luisteraars van Veronica af, ondanks haar nieuwe golflengte. Uit dit bericht blijkt het tegenovergestelde. Goed om het met eigen ogen te lezen, want het menselijk geheugen is nu eenmaal geen 'harde schijf'.

 

Ben toch nog erg nieuwsgierig naar de luistercijfers van beide hitparades. Ook dit krantenartikel geeft geen specificatie.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16 november 2018 om 21:36 zei Robin Westhof:

 

Beetje vreemd om in dat luisteronderzoek ook BBC Radio One  te betrekken.

 

 

Hoezo vreemd? Radio One viel net als Radio Luxemburg, Radio Noordzee, Belgische stations, Duitse Stations en andere Engelse stations onder "Overige Zenders". Heel normaal voor die tijd.

bewerkt door thijs5326
X vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.