Spring naar bijdragen

RNI met de 390 zender


dhadders2000

Aanbevolen berichten

Ook in het boek Gouden Glans van de Raio wordt beweerd dat er testen zijn geweest op  rond de 355 meter. als fervent dx er in die tijd heb ik daar nooit iets van opgevangen. Wel las ik een keer een uitvoerig verhaal van Bob Noakes op internet waarin hij vertelde dat dat ze even wat geprobeerd hadden met een provisorische antennen en dat die meteen in de fik schoot. Als er iets dus iets uitgezonden is dan duurde dat dus maar een fractie van een seconde...;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei dhadders2000:

Zo ja zijn er ook opnames van?

 

Nee.

 

1 uur geleden zei Louis Stuster:

 Als er iets dus iets uitgezonden is dan duurde dat dus maar een fractie van een seconde...;) 

 

27 maart 1972, de gehele dag doorsturing van het RNI 220 signaal via de 773 kHz.

 

Begin april 1972, testen via de 1115 kHz en de 845 kHz(355).

 

7 augustus 1972  non stop muziek*** test via de 355. 

 

***  Ekseption, Moody Blues en Emerson Lake & Palmer.

 

Bron:  De Historie Van RNI (De geschiedenis van een kleurrijk radiostation) -  Hans Knot

 

 

 

 

1 uur geleden zei Louis Stuster:

Wel las ik een keer een uitvoerig verhaal van Bob Noakes op internet waarin hij vertelde dat dat ze even wat geprobeerd hadden met een provisorische antennen en dat die meteen in de fik schoot.

 

Bob Noakes ging pas in de zomer van 1974 voor RNI werken, één jaar eerder begon hij bij Caroline.

In 1972 was hij alleen een luisteraar.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn meerdere opnames van RNI via de 390 zender.

Bij slecht weer -als het water over het dek sloeg- werd veiligheidshalve het vermogen terug gebracht en maakte men gebruik van de 390 reserve zender (daartoe afgesteld op 1367kHz-220m. O.a. de opnames van 2 en 3 april 1973 zijn bewaard gebleven (en gedistribueerd via dit Forum en niet te vergeten het offshore org forum)

Ook heb ik weleens een opname gehoord van een test in 1972 met Paul May op ik dacht 355, maar dat kan ook een uitzending geweest zijn op een dummyload en opname gemaakt in studio(?). Kan me niet meer herinneren wat de bron was, misschien wel een aflevering van RNI goes DX met AJ oid...

 

Gr. John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aanvulling.

Alles wijst erop dat de 390 zender in 1975/6/7 -toen de MEBO in Slikkerveer werd opgeknapt voor het later afgeblazen NOVA avontuur- verwijderd is (gesloopt vanwege te oud/ geen reserve onderdelen? of verkocht? of aan boord van de andere MEBO gebracht?) en in ieder geval vervangen door de Continental 10kW van Veronica. Foto's tonen het bewijs voor het laatste; locatie in zenderkamer op zelfde plek als voorheen de 390 zender, rechts van de RCA10KW 49mb Kg zender.

Het lot van de 390 zender moet wel bij Bob Noakes bekend zijn.

Peter Chicago moet alles weten van de tests in 1972...

Gr. John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frappant. Nooit iets gehoord. vreemd ook want alleen bij het rni2 avontuur is er een aparte antenne opgehangen. ( weliswaar zo goed als parallel met de mast waardoor er mengproducten ontstonden. maar dat terzijde )  Voor die andere, veel lagere frequenties, had echt een Veronica achtig hangmat systeem opgetuigd moeten worden. Van de boord dj's heb ik daar nooit iets over gehoord. Behalve dus dat draadje op 30 -10 1972...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Louis Stuster:

Frappant. Nooit iets gehoord. vreemd ook want alleen bij het rni2 avontuur is er een aparte antenne opgehangen. ( weliswaar zo goed als parallel met de mast waardoor er mengproducten ontstonden. maar dat terzijde )  Voor die andere, veel lagere frequenties, had echt een Veronica achtig hangmat systeem opgetuigd moeten worden. Van de boord dj's heb ik daar nooit iets over gehoord. Behalve dus dat draadje op 30 -10 1972...

 

Die mengproducten ontstaan alleen in ontvangers niet te ver van de zenders.

 

De 220 zenders straalde vanwege slechte SWR over op in, dus ook in de 192 RNI 2 uitzendingen. Heel hinderlijk zelfs. 

Op de 220 zelf was niets te horen van de RNI2 zender. Ook niet op de 49 meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In deze discussie lopen een aantal dingen door elkaar.

 

1.Die 390 zender is inderdaad een aantal keren gebruikt als reserve op 1367 khz. en als dusdanig ook gelogd. Voor die ander uitzendingen die er zouden zijn geweest heb ik nooit iets van een bewijs gezien.

 

2. Op 1115 bijvoorbeeld was ik zelf ook actief .Er werd in die tijd door menigeen wat gedaan op de AM....;)  Heb alleen het verhaal bevestigd gekregen dat er inderdaad proeven op een dummy load zijn gedaan en op een provisorische antenne die meteen in de fik vloog. Deze pogingen zijn dus nooit op land te horen geweest want er was simpelweg , zoals eerder gemeld, geen antenne systeem opgetuigd. 

(Maar ik laat me graag verassen als er toch nog wat opduikt!)

 

3. Nico Steenberegen was tijdens RNI2 aan boord. Hij heeft hier op dit forum wel eens eerder e.a. over verteld en foto's geplaatst.  

Men heeft toen wel een antenne systeem opgetuigd. Een hele simpele . Er werd zo goed als parallel een draad opgehangen naar de top van de mast.  Open kwart labda . (De 220 was een shunt antenne). De gevolgen zijn bekend. De 1367 stond met zijn grotere vermogen in te stralen op de 1562 khz.   

De mengproducten pikte ik op in Amsterdam. Het harst was de 1172 khz. (Jawel pal naast de Mi Amigo die op dezelfde dag op 1187 kHz bezig was met test uitzendingen. ( 1562-1367=195 >  1367-195=1172 en  1562+195=1857 midden in de visserijband )

 

ja...er werd wat af gepruts in die tijd!

 

4.Oh Ja. Mebo ltd heeft i.d  een 10 kw zender van Veronica overgenomen.  Die is vlak voordat de Mebo2 naar de bodem werd geschoten eraf gehaald en in Benghazi geïnstalleerd. Naar verluid zou dat ding tot op de dag van vandaag zelfs nog uitzenden.... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Louis Stuster:

 

 

3. Nico Steenberegen was tijdens RNI2 aan boord. Hij heeft hier op dit forum wel eens eerder e.a. over verteld en foto's geplaatst.  

Men heeft toen wel een antenne systeem opgetuigd. Een hele simpele . Er werd zo goed als parallel een draad opgehangen naar de top van de mast.  Open kwart labda . (De 220 was een shunt antenne). De gevolgen zijn bekend. De 1367 stond met zijn grotere vermogen in te stralen op de 1562 khz.   

De mengproducten pikte ik op in Amsterdam. Het harst was de 1172 khz. (Jawel pal naast de Mi Amigo die op dezelfde dag op 1187 kHz bezig was met test uitzendingen. ( 1562-1367=195 >  1367-195=1172 en  1562+195=1857 midden in de visserijband )

 

ja...er werd wat af gepruts in die tijd!

 

 

Ik weet iets van zenders, maar dat instralen is wat onwaarschijnlijk. Hooguit dat de audiotrap beinvloedt wordt door de andere zender, maar bij RNI was bekend dat 220 altijd problemen gaf op de studio apparatuur. Daarom hoorde je de 220 audio door het 192 signaal op de achtergrond.

De mengproducten worden tegengehouden door de filters, die niet zomaar ook een andere frequentie doorlaten.

 

Als ik vroeger de Flevopolder inreed, ja al bij Hilversum A27, kreeg ik allerlei mengproducten van 747, 1008 en 1224. Allemaal Nozema zenders, die zo slecht niet kunnen zijn geweest. Het ligt aan de radio, front end overload.

5 uur geleden zei Juul:

Al die veronderstellingen leuk hoor, maar niemand geeft antwoord op mijn eerder gestelde vraag......

"niet interessant zeker".

Jawel, vraag t m maar, en doe m meteen de groeten van me.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rob Veld:

Ja, wel interessant Juul. Dus ook namens mij, vraag hem maar wat hij mogelijk er nog van weet. Overigens ben ik heel benieuwd waar de RCA zender is gebleven (Ross Revenge?).

 

Rob V.

 

 

Moet ik alleen nog effe weten over periode speelde dat 390 gedoe ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎22‎-‎11‎-‎2018 om 13:25 zei Louis Stuster:

1.Die 390 zender is inderdaad een aantal keren gebruikt als reserve op 1367 khz. en als dusdanig ook gelogd. Voor die ander uitzendingen die er zouden zijn geweest heb ik nooit iets van een bewijs gezien.

 

Dit staat ook in het boek van Hans Knot: "Om 4 uur in de morgen van de 27ste maart werd de zender aangezet op een frequentie van 773 kHz (388 meter). Gedurende de gehele dag werd het Noordzee programma uitgezonden."

 

Lijkt mij niet dat je zoiets verzint.

 

40 minuten geleden zei Juul:

Ik ga het Nico vragen.

 

En als hij het niet (meer) weet kan hij misschien in contact komen met Bruno Brandenberg, die jaren lang zendertechnicus was op de MEBO II, Peter Chicago weet denk ik niets van de testen in maart/april 1972, want hij kwam na lange afwezigheid pas weer in mei van dat jaar aan boord, mogelijk weet hij wel iets van de test op 355 in augustus.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Rob Veld:

. Overigens ben ik heel benieuwd waar de RCA zender is gebleven (Ross Revenge?).

 

Rob V.

De RCA (je bedoelt de 100 kW?) zender is aan boord naar Khadaffi gegaan.

De Mebo is tot stoffer en blik werk geschoten, daarvoor zijn de zenders eraf gehaald.

Er gaan geruchten dat de zender in Benghazi op 675 (sic) nog dienst zou doen.

Op die frequentie hoor je s avonds inderdaad wat Arabisch........

 

Ben meer benieuwd waar de Veronica Continental zenders zijn gebleven, ook naar Libie, en toen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei ruudam:

De RCA (je bedoelt de 100 kW?) zender is aan boord naar Khadaffi gegaan.

De Mebo is tot stoffer en blik werk geschoten, daarvoor zijn de zenders eraf gehaald.

Er gaan geruchten dat de zender in Benghazi op 675 (sic) nog dienst zou doen.

Op die frequentie hoor je s avonds inderdaad wat Arabisch........

 

Ben meer benieuwd waar de Veronica Continental zenders zijn gebleven, ook naar Libie, en toen?

Nee ik bedoelde de RCA 10 kW. Over die Continental zenders is al een hoop geschreven en ook onderzoek naar gedaan, echter zonder een duidelijk resultaat.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎22‎-‎11‎-‎2018 om 20:26 zei Rob Veld:

Overigens ben ik heel benieuwd waar de RCA zender is gebleven (Ross Revenge?).

 

De drie RCA zenders op de Ross Revenge 50 kilowatt, 10 kilowatt (omgebouwd) en 5 kilowatt waren tweedehands, eerder gebruikt door een radiostation in Arkansas*** en aangekocht via Besco International.

 

*** Ook zijn er berichten te vinden op internet, dat de zenders eerder gebruikt werden, door het radiostation CFCO in Canada.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Rob Veld:

Nee ik bedoelde de RCA 10 kW. Over die Continental zenders is al een hoop geschreven en ook onderzoek naar gedaan, echter zonder een duidelijk resultaat.

 

Rob V.

Is dat niet dezelfde als de 390 zender?

 

De Continentals, iemand in Libie moet het toch weten? Lastig landje, dat wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Citaat Nico Steenbergen:

 

"In, ik denk, juli 1972 is die 390 zender aan boord gekomen. Een RCA BTA 10J. Toen ik in de haven kwam stond die zender op de kade en twee douaniers er omheen. Ik weet niet wat er op de uitklaringspapieren stond, maar het zal niet “zender” zijn geweest. Uiteindelijk mocht ie aan boord van de Mebo 1 naar buiten.   Een paar dagen later kwamen Meister en Bollier aan boord. Er is toen op 773 kHz getest met een dummyload. De muziek kwam uit de grote studio. Bollier liep met een Sony TFM 1000L (dat weet ik nog omdat ik er kort daarvoor ook een had gekocht) door het schip en later zijn ze met de reddingboot nog een eind weg geweest om te luisteren. Ook op 1546. Dat testen heeft een paar dagen geduurd. Een echte antenne voor 773 is er nooit gekomen. Wel een voor een andere frequentie maar dat hoef ik jou niet uit te leggen " ( hij bedoelt hier het 192 verhaal )

 

Zender is dus aan geweest op een Dummy. Signaal heeft dus de kust waarschijnlijk nooit gehaald....

 

Citaat: "Dit staat ook in het boek van Hans Knot: "Om 4 uur in de morgen van de 27ste maart werd de zender aangezet op een frequentie van 773 kHz (388 meter). Gedurende de gehele dag werd het Noordzee programma uitgezonden."

 

Dat moet dus het Dummyload verhaal zijn. Al spreekt Hans Knot over maart van dat jaar en Nico over juli …….

 

2.Mengproducten.

Citaat : "Ik weet iets van zenders, maar dat instralen is wat onwaarschijnlijk. Hooguit dat de audiotrap beïnvloedt wordt door de andere zender, maar bij RNI was bekend dat 220 altijd problemen gaf op de studio apparatuur. Daarom hoorde je de 220 audio door het 192 signaal op de achtergrond.

De mengproducten worden tegengehouden door de filters, die niet zomaar ook een andere frequentie doorlaten"

 

 

De mengproducten werden echt aan boord gemaakt en ik ze pikte ik op in Amsterdam. Het harst was de 1172 khz. (Jawel pal naast de Mi Amigo die op dezelfde dag op 1187 kHz bezig was met test uitzendingen. ( 1562-1367=195 >  1367-195=1172 en  1562+195=1857 midden in de visserijband ) En in Amsterdam was echt geen sprake van overstuurde ontvangers! ( zoals beschreven  in de Flevoland front end overload. situatie ) Zo hard waren de Mebo signalen aan die hoge kant van de middengolf überhaupt niet in de binnenstad van Amsterdam. Pakte het mengproduct 1172 ook op een transistor radio op. Maar op mijn Philips bi ampli  met draad antenne was het prima te volgen..  

 

"De mengproducten worden tegengehouden door de filters, die niet zomaar ook een andere frequentie doorlaten"

Mengen gebeurd wel degelijk . Zeker als de twee uitzendfrequenties  dicht bij elkaar liggen. Vandaar dat er vaak coplers worden toegepast.Dat was toen zeker niet het geval. Komt nog bij dat die 192 zender op een  "open" kwart labda werd uitgestuurd.

Dergelijke antenne systeem is per definitie wat breedbandiger..

 

Zoals gezegd: er werd wat geprutst in die tijd... mis het wel hoor...:)

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.