Spring naar bijdragen

40 jaar Plan van Genève voor middengolf


Piet van der Vooren

Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Piet van der Vooren:

 

 

 

5 uur geleden zei Piet van der Vooren:

 Op 1008 en 1557 kHz na zijn alle aan ons land toegewezen frequenties momenteel beschikbaar voor LPAM-gebruik.

 

de 1008 khz komt in België nog altijd binnen, maar in de ochtenduren zit er toch meer storing dan bv 648 khz

 Hoeveel vermogen zit er nog bij de 1008? en het is ook bijna afgelopen met deze sterke zender.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Vandaag, 23 november 2018, is het precies 40 jaar geleden dat het Plan van Genève (GE75) van kracht werd voor de middengolf.

 

Na de inwerkingtreding van het plan wist Nederland nog de frequenties 1116 (Radio Bloemendaal), 1494 (RONO) en 1566 (Vahon) kHz in de wacht te slepen door middel van een in het plan beschreven procedure voor het in gebruik nemen van nieuwe frequenties. Ook werden de opstelplaats en het vermogen van enkele zenders gewijzigd. Op 1494 kHz na heeft ons land nog steeds rechten voor deze extra frequenties.

 

Zie alhier: Please login or register to see this link.

 

Piet.

Dat 1494 RONO verhaal is helemaal nieuw voor mij.

RONO zat voor 1978 op 1594.

Volgens mij zijn frequenties als 1224, 1395 en 828 voor de regiozenders H-zand H-lo en H-berg (RONO en ROZ) in gebruik genomen, want die waren toch niet nodig voor de HIlv zenders.

Ned was behoorlijk overbedeeld, want een groot deel van de frequenties is nooit in gebruik genomen, (lees je mee Etherscout), zo was ik eind jaren 90 de eerste die een signaal op 1584 zond.

 

Ik werkte in die tijd voor de RONO en kan me 1494 volstrekt niet terughalen. 

Vijzelaar er maar even er op na slaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RONO moet inderdaad ROZ zijn. Dat was een periode van 23 november 1978 tot in 1979.

 

De regionale omroepen gebruikten toen 891 (niet 828), 1224 en 1395 kHz. 1224 kHz werd pas in gebruik genomen nadat Radio Bloemendaal in 1979 was verhuisd van 1223 naar 1116 kHz.

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei thijs5326:

 

Bron: Telegraaf 12-4-1975

 

image.thumb.jpeg.4670d56af179ae67a03533dac8ce1fae.jpeg

Ah, dat was ingebruikname voor de grote omschakeling in 1978, vanaf 1975 toen bekend was wat het nieuwe plan was.

1494 was toen nog een LPC, (werd 1485) en daar had NL nooit gebruik van gemaakt, en kennelijk even voor Hulsberg. dat was makkelijk te regelen, meer aanmelden, want 1494 was dus nog een gemeenschappelijke frequentie.

 

Overigens werd al voor 78  de 674 voor H3 in gebruik genomen ter vervanging van de 1250.

1 uur geleden zei Piet van der Vooren:

 

De regionale omroepen gebruikten toen 891 (niet 828), 

 

Piet.

891 natuurlijk en niet 828, zou niet kunnen omdat die in Noord Duitsland al werd gebruikt. Dom van mij.

Erg ver kwam die 891 niet, in Doetinchem was tie al nauwelijks te horen. Klein mastje (Kettingbrug) en zandgrond.

We hadden in de studentenflat op de campus in Enschede, vlak bij Hengelo, en ook vlak bij de zender, veel last van het ding. Een beetje lange draad en het signaal zat er in. 

Vraag is of de RONO er gebruik van maakte, want ik herinner me dat vanaf een bepaald moment de MG steunzenders continu Hilv 3 uitzonden en de RONO alleen nog maar via FM, Markelo, Irnsum en H-zand, te ontvangen was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Juul:

Jawel Piet, maar dan kom ik op die webpagina terecht maar dan ?

Ik dacht dat ik ergens een lijst met freq. terecht kwam.

Ja, die zoek ik ook, maar wordt angstvallig geheim gehouden, zo lijkt het.

(Voor de goede orde, de ITU lijst is een andere dan de lijstjes met zenders die gehoord worden)

21 uur geleden zei ruudam:

 

Vraag is of de RONO er gebruik van maakte, want ik herinner me dat vanaf een bepaald moment de MG steunzenders continu Hilv 3 uitzonden en de RONO alleen nog maar via FM, Markelo, Irnsum en H-zand, te ontvangen was.

De ROZ schakelde al eerder de MG af, ROZ was alleen via Roermond en Hulsberg FM te horen, maar wel in stereo!! RONO was nog steeds mono.

Gek genoeg konden we in Doetinchem de ROZ wel in stereo ontvangen, ik dacht 100.3 Roermond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo, Ja, zo heb ik er ook een aantal in m'n archief.  Maar waar haal jij die vandaan?

 

Aha, ik zie het al. Komt uit Wireless World.

 

Dit is het "intro".

 

 

screen 2018-11-24 om 20.09.19.jpg

En deze uit 1971 met alle RODE stations  die "Out of plan" waren............

 

 

EBU freq _ 1 mei 1971 small kopie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Juul:

Jawel Piet, maar dan kom ik op die webpagina terecht maar dan ?

Ik dacht dat ik ergens een lijst met freq. terecht kwam.

 

Op die pagina staan links naar de officiële teksten van het Plan van Genève (GE75) met toebehoren. Wat helaas ontbreekt is de zeer uitgebreide lijst met alle in het plan opgenomen radiozenders. Die lijst staat uitsluitend in de papieren versie van het plan. Ik heb er nog geen pdf van gezien. Die papieren versie is een boekwerk van bijna 3 centimeter dik, dus als je het goed vindt ga ik dat niet kopiëren...📚

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei radio tpot:

Zo een lijst?

Deze is van 1965

ITU_LW_MW_1965.pdf

 

Theo

 

Dat is een lijst van de European Broadcasting Union (EBU), en bevat een overzicht van de radiozenders die op dat moment in Europa in de lucht waren. Wel verdeeld over zenders die wel en niet in het Plan van Kopenhagen uit 1948 waren opgenomen. Het is echter geen officiële lijst van alle radiozenders die in het door de International Telecommunication Union (ITU) opgestelde Plan van Kopenhagen of in het Plan van Genève uit 1975 waren opgenomen.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de zomer van 1978, eind juli, dus nog voordat de frequenties 1 khz opschoven, kwam ik terug uit de Verenigde Staten. Door het tijdsverschil was ik tijdens de dag gaan slapen, waardoor ik 's avonds laat wakker werd. Een ideaal moment om eens 's nachts te luisteren. Caroline was in de lucht op 312 en toen Hilversum ging slapen op 298, werd het toch niet stil op die frequentie. Het is al een tijdje geleden, ik meen me te herinneren WINS uit New York te horen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens 'de nacht zelf', dus de nacht van 22 op 23 november 1978 toen het Plan van Genève om 00.01 uur GMT (01.01 uur onze tijd) in werking trad, ben ik speciaal opgebleven om te horen hoe het een en ander in zijn werk ging.

 

Veel zenders gingen na middernacht uit de lucht, zoals gebruikelijk was in die tijd. Van de zenders die wel in de lucht waren gingen enkele al iets eerder over op de nieuwe frequentie 1 kHz hoger. Dat kon je horen doordat er een 1000 Hz-fluittoon ontstond door het verschil tussen de zenders op de oude en de nieuwe frequentie. Sommige zenders bleven ook na 00.01 uur GMT op de oude frequentie, en ook dat veroorzaakte uiteraard een fluittoon. In enkele gevallen schakelden radiostations pas (veel) later over op de nieuwe frequentie 1 kHz hoger, hetgeen toentertijd zorgde voor het nodige gefluit op de middengolf.

 

De beide Hilversumse zenders op 746 en 1007 kHz bleven na middernacht met een 800 Hz-toon in de lucht tot ongeveer 00.50 uur. Toen gingen ze ook uit de lucht, om na een minuut of twintig weer in de lucht te komen op de nieuwe frequenties 747 en 1008 kHz. Weer met een 800 Hz-testtoon, maar na een tijdje werden beide zenders weer uitgeschakeld tot het begin van de reguliere uitzendingen de volgende ochtend.

 

Ik heb die nacht de hele middengolf gescand, maar ondanks dat sommigen beweren dat Radio Caroline enige tijd op de frequentie 963 kHz in de lucht zou zijn geweest heb ik het station die nacht niet gehoord.

 

Meest opvallende na de inwerkingtreding van het plan was de 1000 Hz-fluittoon die in de ontvangst van Hilversum 3 op 675 kHz ontstond doordat de Franse zender in Marseille na enkele dagen weer terugging van 675 kHz naar 674 kHz. De Fransen deden dit doordat een Libische zender niet 1 kHz omhoog was gegaan, maar op 674 kHz bleef uitzenden. Dat veroorzaakte in Frankrijk de nodige storing in de uitzendingen van hun zender (en waarschijnlijk andersom ook), en om dit op te heffen ging men terug naar 674 kHz. Na enige tijd werd dit probleem echter ook opgelost en zat iedereen netjes op 675 kHz.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Piet van der Vooren:

 

 

Ik heb die nacht de hele middengolf gescand, maar ondanks dat sommigen beweren dat Radio Caroline enige tijd op de frequentie 963 kHz in de lucht zou zijn geweest heb ik het station die nacht niet gehoord.

 

 

Piet.

 

Bron: 20 jaar Radio Caroline (Sorry Hans, ik kon het niet laten)

 

image.thumb.jpeg.d06d070513058f942ba9acd54213d4d9.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

48 minuten geleden zei thijs5326:

 

Bron: 20 jaar Radio Caroline (Sorry Hans, ik kon het niet laten)

 

image.thumb.jpeg.d06d070513058f942ba9acd54213d4d9.jpeg

 

I know… Maar ík heb die nacht Caroline echt niet gehoord...

 

Misschien dat de zender pas later die dag in de lucht was? 🤔

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Tijdens 'de nacht zelf', dus de nacht van 22 op 23 november 1978 toen het Plan van Genève om 00.01 uur GMT (01.01 uur onze tijd) in werking trad, ben ik speciaal opgebleven om te horen hoe het een en ander in zijn werk ging.

 

Veel zenders gingen na middernacht uit de lucht, zoals gebruikelijk was in die tijd. Van de zenders die wel in de lucht waren gingen enkele al iets eerder over op de nieuwe frequentie 1 kHz hoger. Dat kon je horen doordat er een 1000 Hz-fluittoon ontstond door het verschil tussen de zenders op de oude en de nieuwe frequentie. Sommige zenders bleven ook na 00.01 uur GMT op de oude frequentie, en ook dat veroorzaakte uiteraard een fluittoon. In enkele gevallen schakelden radiostations pas (veel) later over op de nieuwe frequentie 1 kHz hoger, hetgeen toentertijd zorgde voor het nodige gefluit op de middengolf.

 

De beide Hilversumse zenders op 746 en 1007 kHz bleven na middernacht met een 800 Hz-toon in de lucht tot ongeveer 00.50 uur. Toen gingen ze ook uit de lucht, om na een minuut of twintig weer in de lucht te komen op de nieuwe frequenties 747 en 1008 kHz. Weer met een 800 Hz-testtoon, maar na een tijdje werden beide zenders weer uitgeschakeld tot het begin van de reguliere uitzendingen de volgende ochtend.

 

Ik heb die nacht de hele middengolf gescand, maar ondanks dat sommigen beweren dat Radio Caroline enige tijd op de frequentie 963 kHz in de lucht zou zijn geweest heb ik het station die nacht niet gehoord.

 

Meest opvallende na de inwerkingtreding van het plan was de 1000 Hz-fluittoon die in de ontvangst van Hilversum 3 op 675 kHz ontstond doordat de Franse zender in Marseille na enkele dagen weer terugging van 675 kHz naar 674 kHz. De Fransen deden dit doordat een Libische zender niet 1 kHz omhoog was gegaan, maar op 674 kHz bleef uitzenden. Dat veroorzaakte in Frankrijk de nodige storing in de uitzendingen van hun zender (en waarschijnlijk andersom ook), en om dit op te heffen ging men terug naar 674 kHz. Na enige tijd werd dit probleem echter ook opgelost en zat iedereen netjes op 675 kHz.

 

Piet.

Libie was dus Bengazi, en is er nog steeds op 675.

Frankrijk was Marseille met flink vermogen. De combinatie Bengazi en Marseille is merkwaardig met alleen zout water van de Middellandse zee ertussen.

Toen Fr terug ging naar 674 had NL dat dus ook kunnen doen om de 1 k toon te vermijden.....

674/5 was maar 20 kW en gebruikte dezelfde mast als 746/7

Van de omschakeling van H-zand, H-lo en H-berg is waarschijnlijk weinig bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.