Spring naar bijdragen

Monique 963 Doc over los slaan 09 02 1986


martinja

Aanbevolen berichten

48 minuten geleden zei bert ree:

Dank zij Leendert wordt dit toch nog een mooie documentaire.

 

En de anderen natuurlijk met hun vragen en bijdragen.

 

Het nautische aspect  was de grootste onzekere factor voor een zeezender. Ik vond het fascinerend  om meegemaakt te hebben hoe dicht succes en pech naast elkaar lagen .Ze sliepen bij wijze van spreken op hetzelfde kussen. Vandaag in de lucht en succesvol, morgen zo dood als pier .(stranding Norderney, zinken Mi Amigo, Delmare slaat op de 'rotsen',  Mi Amigo 272 loopt vast op zandbank ,  20 oktober 1978 Mi Amigo generator stopt, etc)

 

Ik heb een aantal keren meegemaakt dat je alles voor elkaar kunt hebben, maar op het moment dat de ankerketting breekt, de mast naar beneden komt of de zender zich opblaast, is het 'einde verhaal'. Dan is alles voor niets geweest. Weg luisteraars, weg vertrouwen, weg adverteerders.

 

Dit soort zaken spelen niet op land. Een station is daar redelijk voorspelbaar en 'slechts'  afhankelijk van  de geboden kwaliteit( dj's en hun muziek).

 

Wat dat betreft heeft radio Veronica goed in haar personeel aan boord geïnvesteerd. De grootste vergissing was een schip op zee leggen zonder een scheepsmotor. Maar ja, Oom Bull had  dan ook meer verstand van textiel, dan van schepen. Ik neem het hem niet kwalijk .

 

Hij heeft naar eer en vermogen zijn best gedaan. Een kleurrijk figuur, zeker op latere leeftijd( zie foto's) Heb hem op diverse zeezenderdagen meegemaakt met zijn ukelele  en een glas jonge jenever. Geweldig!

 

Salut

Leendert

 

 

---_0429.thumb.jpg.2fc83e4ab89a6f265aa4976de11cfada.jpg.

 

Salut

Leendert

 

 

 

BB & BV.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

de mast naar beneden komt

 

Dit soort zaken spelen niet op land

 

Een enkele keer wel, zoals bij het populaire weekend radiostation Cité (RTBF) begin jaren 80, de (hoge) zendmast kwam ook tijdens een zware storm naar beneden en daarna was het (via een noodzendmast) in Nederland nog maar moeilijk te ontvangen.

 

Ook vliegen er wel eens zendmasten in de fik.

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja of het verstandig was om de motor er uit te halen ..................... Het is ook voorgekomen op zendschepen met motor dat op het moment dat het nodig was om de motor te starten het niet lukte. Met motor heeft natuurlijk nog een ander voordeel, je kunt voorkomen dat je om het anker draait.

 

Ik hoor de vragen al aankomen: Waarom dan niet dubbel verankeren (voor & achter)?? Volgens mij is dat trouwens al eens eerder voorbij gekomen. Met een schip wil je de golven op de kop nemen in geval van storm. In het geval van dubbel ankeren heb je daar geen controle meer over, met risico op omslaan en zinken.

 

Rob V.

 

bewerkt door Rob Veld
voor & achter toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Robin Westhof:

 

Een enkele keer wel, zoals bij het populaire weekend radiostation Cité (RTBF) begin jaren 80, de (hoge) zendmast kwam ook tijdens een zware storm naar beneden en daarna was het (via een noodzendmast) in Nederland nog maar moeilijk te ontvangen.

 

Ook vliegen er wel eens zendmasten in de fik.

 

Please login or register to see this link.

En soms kantje boord. De TV toren in Smilde was al eerder eens getroffen, Ooit werd door een straaljager een tui om zeep geholpen met als gevolg dat de bovenkant van mast krom stond. In mijn eigen land periode zijn er ook 2 masten gesneuveld, in 1972 knakte een mast van 10 meter om en brak af. Ergens eind jaren 70 gebeurde het nogmaals met een 15 meter hoge mast. Beide masten waren maar kort in gebruik. Een flinke boom werkte beter als mast.

 

Rob V.

 

 

Zojuist zei Harm ten Brink:

Ook bij dubbel ankeren komen er grote krachten op te staan door de getijde stroming, twee keer per dag.

Ik herinner mij tijdens het programma 'Opstaan met Monique' dat de zon eerst links stond en ruim een uur later rechts.

De Ross was nagenoeg 180 graden gedraaid.

Dat dus bij dubbel ankeren voor. Meer dan 180 graden lijkt me ongezond want daan gaan de kettingen in elkaar draaien. Maar dat terzijde, het lijkt me dat in dat geval ook de ankerkluizen op hun donder kregen.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

En de anderen natuurlijk met hun vragen en bijdragen.

 

Het nautische aspect  was de grootste onzekere factor voor een zeezender. Ik vond het fascinerend  om meegemaakt te hebben hoe dicht succes en pech naast elkaar lagen .Ze sliepen bij wijze van spreken op hetzelfde kussen. Vandaag in de lucht en succesvol, morgen zo dood als pier .(stranding Norderney, zinken Mi Amigo, Delmare slaat op de 'rotsen',  Mi Amigo 272 loopt vast op zandbank ,  20 oktober 1978 Mi Amigo generator stopt, etc)

 

Ik heb een aantal keren meegemaakt dat je alles voor elkaar kunt hebben, maar op het moment dat de ankerketting breekt, de mast naar beneden komt of de zender zich opblaast, is het 'einde verhaal'. Dan is alles voor niets geweest. Weg luisteraars, weg vertrouwen, weg adverteerders.

 

Dit soort zaken spelen niet op land. Een station is daar redelijk voorspelbaar en 'slechts'  afhankelijk van  de geboden kwaliteit( dj's en hun muziek).

 

Wat dat betreft heeft radio Veronica goed in haar personeel aan boord geïnvesteerd. De grootste vergissing was een schip op zee leggen zonder een scheepsmotor. Maar ja, Oom Bull had  dan ook meer verstand van textiel, dan van schepen. Ik neem het hem niet kwalijk .

 

Hij heeft naar eer en vermogen zijn best gedaan. Een kleurrijk figuur, zeker op latere leeftijd( zie foto's) Heb hem op diverse zeezenderdagen meegemaakt met zijn ukelele  en een glas jonge jenever. Geweldig!

 

Salut

Leendert

 

 

---_0429.thumb.jpg.2fc83e4ab89a6f265aa4976de11cfada.jpg.

 

Salut

Leendert

 

 

 

BB & BV.JPG

Hee, de Vitus kerk toren op de achtergrond, dat is mijn werk verleden geweest met de restauratie van de toren en later de rest van de kerk. Maar goed, even terug over boeien, in de rivier Humber heeft men inplaats van ronde boeien om de vaargeul aan te merken nu boeien in de vorm van een schip om minder stress op de ketting te geven. Geen idee of ze met een betonblok, anker of schroef anker vast liggen. 

 

Mijn vader, toen hij op zijn praatstoel zat, had het er over dat de ketting het schip vasthield, het anker hield de ketting op zijn plek zolang het niet ging krabben. 

 

De kracht van de zee is enorm, op de zuid pier van IJmuiden kwam een storm opzetten, de mannen renden de pier af en lieten de teer vrachtwagens staan omdat dat langzamer ging als rennen. Twee wagens sloegen van de pier af, nooit meer gevonden, blokken beton waren ook van plek veranderd. De zee is iets waar ik een groot respect voor heb. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Arjan2:

Hee, de Vitus kerk toren op de achtergrond, dat is mijn werk verleden geweest met de restauratie van de toren en later de rest van de kerk.

Leuk om te lezen dat je restaurateur bent geweest. De man met de baard is overigens Ben Bode. Bekend van het opzetten van de Nederlandstalige Caroline en radio Paradijs. Ben heeft ook nog een 'blauwe' maandag voor Delmare gewerkt, maar kon zich niet vinden in het 'geklungel' van Gerard van Dam. Hij was ook degene die Johan Roth(Rood) als technicus heeft binnengebracht.

 

3 uur geleden zei Arjan2:

De zee is iets waar ik een groot respect voor heb.

 

Ik ook. Denk nu wel eens, hoe is het toch mogelijk dat ik  toen zoveel risico heb genomen. Het is allemaal goed afgelopen, maar er zijn wel een paar doodsmomenten geweest. 

 

Het is een klein bruggetje naar de dood en de zee. De as van de overleden  Tom de Munck (schrijver John Wendale),Rob Olthof , Gerard van Dam en Rob van der meer(dj Delmare) is  uitgestrooid op zee. Dat was hun laatste wens. Ze hadden een speciale band met de zeezenders en de zee.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierbij een link naar een Youtube-filmpje wat illustreert hoe de zee tekeer kan gaan. Je ziet de Ross Revenge, gefilmd vanaf de Communicator.

 

 

 

Haast ongelooflijk dat de originele mast nog zo lang op de Ross Revenge heeft gestaan. De materiaalbelasting moet enorm zijn geweest.

 

Grtz,

Leen

 

 

Nog een filmpje over de soms barre omstandigheden op de Noordzee.

 

 

Op 3.51 is trouwens te zien dat de ankerketting bij deze wind en golven nog niet strak komt te staan. Dit waarschijnlijk door het hoge gewicht en de grote lengte van de ketting.

 

Grtz,

Leen

bewerkt door Vincent
Geplaatst YouTube link vervangen door de YouTube delen link
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De steiger die we hadden om die toren bewoog ook, tussen 80 en 100 meter stonden de staanders 20 cm bol, dus de top was aan het inzakken. Het uitzicht was geweldig, ik kon Amsterdam, Utrecht en Almere zien bij helder weer, ook de kerstboom in de zendmast bij lopik. Bij storm moesten we de planken zekeren aan de 30 meter steiger binnen bij de galmgaten. Als het echt onder 0 kwam hadden we soms windchil van -25 en toch naar boven, stenen uithakken en weer verder. Nergens kon je even uit de wind staan en even naar het toilet gaan was een 10 minuten trip om er te komen via het trappenhuis. In de kap vonden we erg veel playboys en penthouse boeken, soms stond er een advertentie in van Radio Caroline of we vonden WW2 materiaal zoals een brief van Mussert dat we moeten samen werken met Hitler omdat hij niet zo slecht is (1941).  Ergens mis ik mijn werk, smerig en gevaarlijk... maar leuk om te doen en het gaf een erg goed loon.

 

vitus6.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Een advertentie in de Playboy van Radio Caroline? Heb je die bewaard?

 

Reuze knap overigens wat je hebt gedaan. Je bent het beroep van mastbouwer misgelopen. Dit werk kun je alleen maar doen als je geen last van hoogtevrees hebt lijkt me.

 

Op de Ross Revenge klommen Haagsche Harrie (zie foto met blauwe doek voor gezicht) en dj Dennis Jason zonder enige angst de 80 meter hoge mast in. (zie foto).

 

Ik bleef steken op 15 meter...

 

 

 

Salut

Leendert

 

 

from_the_tower_1 Ross Revenge.JPG

from_the_tower_3Ross Revenge.JPG

MastMaintenance.jpg

Mijn ervaring is dat hoogtevrees niet bestaat, op hoogte zijn is iets wat je niet dagelijks doet of nog nooit gegaan bent, dat is een soort angst dat je dar tegen aan kijkt tegen hoogtes, had ik ook, toen ik als 18 jarige begon te werken bij een allround installatie bedrijf en dus ook het dak op moest en mee moest helpen met dak dekken,  ik had het nog nooit gedaan toch gegaan onder begeleiding van 2 collega's 1 op het dak 1 onder aan de ladder en zo oefenen, ging steeds gemakkelijker en werd meer vanzelf sprekend, we gingen ook steeds hoger, als daar werk was , door dit zo te doen werd het steeds gemakkelijker en ging ik mij zelf redden zonder begeleiding van collega's en nu is het gewone kost voor mij en help ik ook wel mee met pannen leggen loop zo over nokken van huizen van schoorsteen naar schoorsteen etc en een paar jaar geleden ben ik zelfs begonnen met parachute springen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei andre ph5c:

...

Ik begrijp wat je wil zeggen André.

Zo ben ook ik onderaan begonnen, destijds voor Libertel en KPN. Na een poosje van gewenning was een mast 50 mtr of hoger geen probleem meer. Nu ik dit werk een jaar of 15 niet meer gedaan heb weet ik weer wat hoogtevrees is. 😥

 

Maar een mast op een schip is natuurlijk nog wel ff iets anders. Ik ga er gemakshalve vanuit dat een schip nooit helemaal stil ligt en dat de mast (zelfs bij een stille Noordzee) nog wel eens een paar meter op en neer kan gaan. Van links naar rechts, maar ook van voor naar achter. Niet te voorspellen lijkt me.

 

Ik blijf het een stunt vinden om (zonder beveiliging) in een mast van 80mtr te klimmen op de Ross. Respect voor die mannen.

 

Als dat filmpje van de Ross vanaf de communicator zie.  Pfffff.

Dat er nooit  ongelukken (of erger) zijn gebeurd op die schepen. Of heb ik ooit ergens iets gemist ??

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei peellandfm:

Als dat filmpje van de Ross vanaf de communicator zie.  Pfffff.

Dat er nooit  ongelukken (of erger) zijn gebeurd op die schepen. Of heb ik ooit ergens iets gemist ??

  

 

 

Ad Roberts maakte regelmatig filmpjes die indertijd op zijn website te bekijken waren. Pas onlangs begreep ik dat hij ergens rondom 1988 terechtkwam tussen de Ross Revenge en een bevoorradingsschip waarbij hij een breuk opliep tussen zijn voet en zijn knie. Of zijn overlijden afgelopen jaar een onrechtstreeks gevolg was van dat voorval is mij niet duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.