Spring naar bijdragen

Radio Veronica - 30-09-1972 - 1140-1337 - Van 192 naar 538


Vincent

Aanbevolen berichten

18 minuten geleden zei Rob Veld:

Maar on-topic, de zenderwisseling heb ik bewust mee gemaakt. Was de 192 nog goed te ontvangen, de 538 was een stuk minder, maar de interferentie kwam later op de avond dan op 192 . De vermindering van het signaal  zal ongetwijfeld ook mede aan de ontvanger gelegen hebben.

 

Is het dan mogelijk dat de ontvanger het ene signaal beter ontvangt dan het andere?  Uit de verschillende reacties blijkt toch dat Veronica de ontvangstverbetering op de 538 meter heeft overschat. Hebben de Veronica technici ook in Drente gereden met hun auto om de testuitzendingen te registreren?

 

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Geboren in 1959 dus. Dan valt het toch wel mee. Veel radio Monique discjockey's zijn later geboren, maar daarvan kwam niemand uit Drenthe. Opvallend.

 

En wat betreft de 'oude knakkers:Sommige' oude knakkers' timmeren nog altijd aan de weg. Wat te denken van Theo Hiddema (74) van het Forum voor Democratie,  Hans Knot(69) zeezender historicus ,Dick Advocaat (71) voetbaltrainer of Johan Derksen(69)voetbal analyticus en muziekpresentator. De oudjes doen het nog best.

 

Derksen heeft goede banden met Drenthe. Hij heeft er gewoond, gevoetbald  en woont er weer.Johan heeft zelfs gevoetbald bij de SV Meppen, in de  Duitse woonplaats van  zeezender foto-archivaris  Martin van der Ven. 

 

Theo, als je destijds in de Randstad zou hebben gewoond, dan was je ongetwijfeld op een boot beland.  Dan zou je de geschiedenis in zijn gegaan als de eerste, de enige en de laatste Drent waarschijnlijk.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

En nog een paar oude knakkers...........Ad Bouman (bijna 72 ), Juul (bijna 72 ) en Bert Verweij ( bijna 72)...................

Dezelfde bouwjaren.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Is het dan mogelijk dat de ontvanger het ene signaal beter ontvangt dan het andere?  Uit de verschillende reacties blijkt toch dat Veronica de ontvangstverbetering op de 538 meter heeft overschat. Hebben de Veronica technici ook in Drente gereden met hun auto om de testuitzendingen te registreren?

 

 

Salut

Leendert

De MG kring van mijn radio was afgesteld op het hogere deel van de band (180 mtr). Toen Veronica na 538 ging heb ik dat wel bijgesteld en daar werd het wel beter van, maar nog steeds niet beter als op 192. Ter vergelijking, in 76 of 77 had Radio Mercurius (de voorloper van Radio Unique) een 3 x groter signaal. De Radio was hetzelfde, de kring was niet gewijzigd en de antenne was hetzelfde. Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat kon, want Radio Mercurius had echt geen 10 kW ter beschikking, net zo min als het latere Radio Bellevue (Amsterdam) die ook aanzienlijk meer signaal had.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Harm ten Brink:

n mijn herinnering waren de wanden op de Norderney voornamelijk grijs.

Een mooi ijkpunt om de rode zweem uit jouw foto te halen... 😀

 

 

Harm, jij kijkt er met een goed professioneel oog naar. Je bent een uitstekende beroepsfotograaf. Ik zie toch echt een melkwitte/grijsachtige wand en geen rode zweem. Is het tijd voor mij of voor jou om naar de oogdokter te gaan...?

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei thijs5326:

De ontvangst van de 538 op mijn ontvanger gaf méér ruis dan de ontvangst op de 192. 

(Ik woonde in die tijd in Noord-Holland-zuid, ~30 km vanaf de zender)

Het verschil ontvangst 192 tegenover 538 kan te maken hebben met afregeling antennekring van de ontvanger.

Het probleem bij ontvangers is dat de 2 afstemcondensatoren - 1 voor oscillator, andere voor antenne afstemming- niet helemaal gelijk lopen. dat wil zeggen dat op bepaalde gedeelten van de afstemschaal, meestal de uiteinden, ze niet "gelijk"" staan. De afstemfrequentie wordt bepaald door de oscillator, dus de a-kring staat er dan wat naast. 

Dat is te verhelpen door deze bij te kringen, het lage gedeelte (538) met de antenne afstemspoel, het hoge gedeelte (192) met de parallel afstem C.

 

Ergo, op Veronica werd aangeraden de radio bij te trimmen als de ontvangst op 538 tegenviel.

(het spotje werd nog gedraaid in okt 72, toen ik zelf een uurtje op Veronica maakte, ik reageerde er op dat ik dat ook gedaan had en dat het echt hielp).

7 uur geleden zei thijs5326:

De ontvangst van de 538 op mijn ontvanger gaf méér ruis dan de ontvangst op de 192. 

(Ik woonde in die tijd in Noord-Holland-zuid, ~30 km vanaf de zender)

Als ik in Nh kwam bij familie, gewapend met een (nauwelijks) draagbare radio waar een S meter op zat viel op dat deze op 538 minder uitsloeg dan voorheen op 192. 

De radio had 2 MG banden, en leek goed afgeregeld, Telefunken.

 

In de Achterhoek was het precies andersom, zelfde radio....

 

Van Juul mag ik de oorzaak niet meer vermelden, maar ik weet hoe het zit.

8 uur geleden zei Rob Veld:

Tja, ik herken dat ook wel. En ik denk dat er nog wel meer zijn die dat ook "droomden".

**

Maar on-topic, de zenderwisseling heb ik bewust mee gemaakt. Was de 192 nog goed te ontvangen, de 538 was een stuk minder, maar de interferentie kwam later op de avond dan op 192 .

Rob V.

Ach, ik droomde daar ook wel van, maar was op de grote Statendam op de Hudson rivier al zeeziek.......

 

De interferentie op 538 was elke avond maar tijdelijk, later werd het weer beter.

Begon omstreeks 20.00 uur, ca 22.00 uur was het weer weg.

Ik neem aan Mt Ceneri, dat was de sterkste stoorder.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daaraan is het volgende toe te voegen. Interferentie en fading nemen zijn afhankelijk van de tijd van het jaar. In de zomer heb je kans dat je een hele dag en nacht "schoon" kan zitten.

Nu de vraag was de 538 slechter dan de 192? It takes two to tango, dus niet alleen de zender en antenne van Veronica maar ook voor degene die het beluisterde bepalen de ontvangst. Dat betekend dat de ontvanger en de antenne van de luisteraars ook zijn ding doet.

Vervolgens een berg zand is een ramp voor de grondgolf. Het feit dat in z.w. Drenthe Veronica goed te ontvangen was en in oost Drenthe slecht is mede te wijten aan de Hondsrug. Limburg is "gezegend" met mergel, maar ook dit is slecht voor de grondgolf. En dan is er natuurlijk nog de Veluwe, ook met genoeg zand om de grondgolf te dempen.

 

Rob V.

 

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ik heb geprobeerd de rode waas er uit te halen. Zo beter?

 

Salut

Leendert

 

 

Norderney 's Gravendeel zomer 1980 Leendert en Pim Vingerling.jpg

Uh, ik vrees dat je het verkeerd opvat.

De foto die ik plaatste is dus gecorrigeerd, aardig bedoeld, kijk maar even naar dezelfde foto van je eerste posting.

Zelf kijk ik altijd naar een gekalibreerde monitor die ik ook voor mijn werk gebruik.

Ik ben me er echter wel van bewust dat anderen kleur en contrast anders zien dan ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Harm ten Brink:

In mijn herinnering waren de wanden op de Norderney voornamelijk grijs.

Een mooi ijkpunt om de rode zweem uit jouw foto te halen... 😀

 

LeendertenPimVingerling.jpg.768ccf377059add7d964cf55aa153867.jpg

 

 

Mooi gedaan Harm. En voor Leendert, ik had dat probleem ook voordat ik naar de oogarts ging en die heeft mij aan staar, "grijze staar", geholpen. Was zo gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Harm ten Brink:

De foto die ik plaatste is dus gecorrigeerd, aardig bedoeld, kijk maar even naar dezelfde foto van je eerste posting.

Zelf kijk ik altijd naar een gekalibreerde monitor die ik ook voor mijn werk gebruik.

Ik ben me er echter wel van bewust dat anderen kleur en contrast anders zien dan ik.

 

Nu snap ik het pas.

 

Ik begreep maar niet waarom je de opmerking over de rode zweem maakte, want ik zag niets. Logisch, want dat was de gecorrigeerde foto.  

 

Een hele opluchting. Een bezoek aan de oogarts hoeft( nog) niet plaats te vinden. De  correctie heb je mooi gedaan. Scherper contrast en diepere kleuren. Ik ga deze versie bewaren. Je  bent een echte vakman. Bedankt

 

Salut

Leendert

 

 

8 uur geleden zei Juul:

En nog een paar oude knakkers...........Ad Bouman (bijna 72 ), Juul (bijna 72 ) en Bert Verweij ( bijna 72)...................

Dezelfde bouwjaren.

 

Ben eigenlijk benieuwd wie de oudste knakker is op dit forum.  Er zal ongetwijfeld nog wel iemand richting de tachtig jaar bij zitten.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei ruudam:

Ergo, op Veronica werd aangeraden de radio bij te trimmen als de ontvangst op 538 tegenviel.

(het spotje werd nog gedraaid in okt 72, toen ik zelf een uurtje op Veronica maakte, ik reageerde er op dat ik dat ook gedaan had en dat het echt hielp).

 

Ik kan me niets meer van dat spotje herinneren. Zou dat wel eens willen horen. Ik zie de gemiddelde luisteraar nog geen radio uit elkaar halen.

 

Klaarblijkelijk had Veronica dus door dat de ontvangst in het land tegenviel. Waarschijnlijk was niet voorzien bij het bepalen van de nieuwe golflengte, dat dit probleem zich voor zou kunnen doen.

 

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het niet Leendert. In de geschiedschrijving door Juul opgetekend wordt er melding van gemaakt dat men in de nachtelijke uren tijdens testen in diverse plaatsen in het land de ontvangst werd beoordeeld.

Feit is wel dat denkelijk het bereik een beetje overschat is. Gelukkig was er het zilte nat en een grondgolf die verder reikte dan de 192.

Maar hoe het ook was, veranderen kunnen we het niet meer. Hooguit concluderen dat als het overgedaan zou moeten worden, men het anders zou hebben gedaan (met de wetenschap van nu).

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrienden hier is een uiterst verhelderend stuk uit RAZ (RadioAmateursZoetermeer) over middefrequetie-storing en spiegelfrequntie.

Erg lezenswaardig:

 

bron:  RAZ

 

Please login or register to see this link.

6 uur geleden zei Rob Veld:

Ik weet het niet Leendert. In de geschiedschrijving door Juul opgetekend wordt er melding van gemaakt dat men in de nachtelijke uren tijdens testen in diverse plaatsen in het land de ontvangst werd beoordeeld.

Feit is wel dat denkelijk het bereik een beetje overschat is. Gelukkig was er het zilte nat en een grondgolf die verder reikte dan de 192.

Maar hoe het ook was, veranderen kunnen we het niet meer. Hooguit concluderen dat als het overgedaan zou moeten worden, men het anders zou hebben gedaan (met de wetenschap van nu).

 

Rob V.

Dit is wat ik zo gauw kan vinden.

 

 

Juul.jpg

Jos.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Rob Veld:

In de geschiedschrijving door Juul opgetekend wordt er melding van gemaakt dat men in de nachtelijke uren tijdens testen in diverse plaatsen in het land de ontvangst werd beoordeeld.

 

Tijdens de nacht zoiets beoordelen is toch niet echt betrouwbaar?

En er is maar één keer tijdens daglicht (06.00 - 08.00 uur) getest in juli 1972.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Ik kan me niets meer van dat spotje herinneren. Zou dat wel eens willen horen. Ik zie de gemiddelde luisteraar nog geen radio uit elkaar halen.

 

Klaarblijkelijk had Veronica dus door dat de ontvangst in het land tegenviel. Waarschijnlijk was niet voorzien bij het bepalen van de nieuwe golflengte, dat dit probleem zich voor zou kunnen doen.

 

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

Ik ken dat "spotje" niet.........Was het wel een spotje? en niet gewoon dat een dj  iets zei?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Tijdens de nacht zoiets beoordelen is toch niet echt betrouwbaar?

En er is maar één keer tijdens daglicht (06.00 - 08.00 uur) getest in juli 1972.

 

 

 

Over dit laatste, "Ik weet niet van deze test" in juli en had dat toch moeten weten. In ons archief is daar ook niks van terug te vinden. Op 9 aug. is er pas de eerste keer daadwerkelijk getest. Het is wel zo dat in juli een voorlopige antenne naar de Norderney werd gebracht om in elkaar te zetten  en alles in elkaar te zetten. We hadden 'em eerder in de tuin van Lapershoek "gerekt".................Maar er werd niet met de zender getest.

 

zie bijgaande foto  uit juli 1972: ©Martin van der Valk

 

 

 

 

Maar je weet maar nooit, ik ben benieuwd naar het tegendeel.

 

 

 

En bij latere testritten zijn deze plaatsen "aangedaan". ( Memo Karel van der Woerd.)

 

 

 

 

 

memoKarel.jpg

mv norderney 1b.jpg

 

 

 

 

538 antenne maken-testen tuin Lapershoek1972 B.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

 

Ik ken dat "spotje" niet.........Was het wel een spotje? en niet gewoon dat een dj  iets zei?

Misschien was er inderdaad geen spotje, maar was er een promo voor 538, dat het allemaal veel beter was. En ging ik daar op in, het is allemaal zo lang geleden ook..

De opname van dat programmaatje heb ik ook nooit meer teruggeluisterd, er naar zoeken wordt een hele klus........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.