Spring naar bijdragen

Veronica-blad uit november 1978


Aanbevolen berichten

Hallo Thijs,

 

Da's mooi! Ik heb voor dat blad een artikel geschreven over de wijzigingen in de middengolf per 23 november 1978, maar ben het artikel helaas kwijtgeraakt. Heb jij mogelijkheden om er een kopie van te maken? Ik zou het graag voor mijn eigen archief willen hebben.

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

Hallo Thijs,

 

Da's mooi! Ik heb voor dat blad een artikel geschreven over de wijzigingen in de middengolf per 23 november 1978, maar ben het artikel helaas kwijtgeraakt. Heb jij mogelijkheden om er een kopie van te maken? Ik zou het graag voor mijn eigen archief willen hebben.

 

Piet.

 

Bedoel je deze? (Veronica 18 november 1978)

 

image.thumb.jpeg.e00549a7bdc1fa96f40cceeb0b83b6e1.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat moet inderdaad 1332 kHz zijn. Foutje van de zetter.

 

Misschien aardig om te vermelden dat op 1116 kHz Radio Bloemendaal vermeld staat. Deze zender staat niet in de officiële ITU-lijst, want deze frequentie was niet door Nederland ingediend tijdens de onderhandelingen in 1975. Daarna is wel de in het Plan van Genève beschreven procedure gevolgd om deze frequentie alsnog te kunnen gebruiken. In november 1978 was al bekend dat de nieuwe frequentie 1116 kHz zou gaan worden. Na 23 november bleef Bloemendaal nog enkele maanden uitzenden op de oude frequentie 1223 kHz. Dat leverde de zender in de wintermaanden een irritante 1000 Hz-fluittoon op omdat de andere zenders op deze frequentie wel naar 1224 kHz waren gegaan. Pas na enkele maanden ging Bloemendaal ook daadwerkelijk naar 1116 kHz.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de final acts van de ITU GE75, Resolution  No.2, Citaat:

 

Relating to Frequency Assignments in Low-Power Channels (LPC)


RES-2

 

The Regional Administrative LF/MF Broadcasting Conference (Regions 1 and 3), Geneva, 1975,
noting
a) that the planning of LPC frequency assignments is based on the criteria laid down in Annex 2 to the
Agreement;
b) that the provisions of Article 4 (paragraph 3.3) of the Agreement apply to changes in or additions to LPC
frequency assignments made after 23 November 1978;
considering
a) that it has not been possible, during the Conference, to examine all LPC requirements;
b) that the LPC frequency assignments might be coordinated among administrations before the entry into force of the Agreement;
resolves
1. that the LPC frequency assignments shall form Appendix 1 to the Plan;
2. that a provisional appendix established by the Conference shall contain:
– those LPC frequency assignments which do not require the agreement of any other administration, and
those for which the agreement of all administrations concerned has been obtained; and
– those LPC frequency assignments for which it has not been possible to seek or obtain the agreement of all
the administrations concerned during the Conference; such assignments shall have a symbol indicating
this fact and a list of any countries with which agreement has already been reached;
3. that the provisions of Annex 2 (paragraph 4.8.1) to the Agreement shall be used by administrations until
1 January 1978 to coordinate the LPC frequency assignments;
instructs the I.F.R.B.
1. to prepare Appendix 1 to the Plan for publication by the Secretary-General within the time limit specified for
this purpose; to this end the I.F.R.B. shall amend the provisional appendix by including therein those frequency
assignments which it has been possible to coordinate and by excluding those frequency assignments which it has not
been possible to coordinate;
2. to provide every assistance to administrations which so request in order to facilitate coordination:
instructs the Secretary-General
to publish by 1 May 1978 the Appendix thus prepared by the I.F.R.B.

 

In de final acts van de ITU GE75,  Annex 2 staat het volgende en ik citeer:

Low-power channel (LPC)


Channel used by medium frequency broadcasting stations employing a maximum e.m.r.p. of 1 kW (c.m.f. of 300 V).

 

In het Broadcasting Assignment Plan GE75 (met daarin ook een modificatie) staat het volgende, ik citeer: 

Features of GE75 Agreement


GE75 Agreement comprises:

Plan for the assignment of 15 channels in LF bands and 120 channels in MF bands
including 3 Low-Power Channels (e.m.r.p. <= 1 kW) on 1485, 1584 and 1602 kHz

 

In beide gevallen wordt door de ITU gesproken over 1 kW e.m.r.p.

 

Rob V.

 

bewerkt door Rob Veld
Resolutie toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrienden,

 

Zoals ik elders op dit forum in een posting al liet weten is 'die lijst' een boekwerk van zo'n 2 1/2 centimeter dik...

 

Wat mij wel verbaast is dat het Plan zelf wel als pdf is te vinden op de site van de ITU, maar de lijst met zenders niet. Ik heb een account bij de ITU en zal eens proberen te achterhalen of ook de lijst niet als pdf beschikbaar kan komen.

 

Dus nog even geduld.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aansluitend aan het bovenstaande over de ITU-lijst, heb ik inmiddels wel een ander overzicht gevonden uit eind 1978. De bron van dat overzicht is het WRTH 1979. Ik denk dat jullie ook wel in dit overzicht geïnteresseerd zullen zijn.

 

Piet.

 

LWMWeu78.pdf

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm, vreemd, 1584 en 1485 staan daar te boek voor 2 kW. De 1602 voor 1 kW. Nu is het natuurlijk wel zo dat de 1602 voor Leeuwarden gepland staat en dat is dicht bij de kust stations. Anderzijds zou de RCD toen wat ruimdenkender zijn als nu en eigenmachtig (middels inlichting aan de buurlanden) over gegaan zijn tot 2 kW?? Over LPC gesproken, de voorstellen werden ook al in de WRC van 1973 besproken en gedurende mijn geneus door ontiegelijk veel "papier werk" krijg ik het idee dat de ITU een bemiddelende houding aanneemt met dien verstande: Regel het met de buurlanden, wij hebben geen bezwaar mits er aan een aantal richtlijnen wordt voldaan (veldsterktes aan de grens met buurlanden). Op dat moment worden er, voor zover ik er niet overheen gelezen heb, niet over specifieke LPC frequenties gesproken.

Een ander verhaal is dat hier nog over de 1494 kHz wordt gesproken inclusief planning opstelplaats. De vraag is dan wanneer hebben we de rechten op 1494 kHz opgegeven?

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rob,

 

Die 2 kW voor 1485 (2x) en 1584 kHz staan ook zo vermeld in de officiële ITU-lijst, dus ik ga ervan uit dat ons land die frequenties met het genoemde vermogen ook heeft ingebracht én verkregen tijdens de onderhandelingen. Je constatering dat er een (mijn woorden) 'ander regime' gehanteerd werd en wordt voor de LPC-kanalen onderschrijf ik. Dat is ook terug te vinden in de tekst van de Final Acts.

 

De frequentie 1494 kHz is in Hulsberg slechts kortstondig in gebruik geweest, en was een beetje als overlap bedoeld tussen het gebruik van 1594 en 891/1251 kHz. Voorheen zaten Hoogezand, Hengelo en Hulsberg alle drie met laag vermogen op 1594 kHz, en al vooruitlopend op de implementatie van het Plan van Genève kregen deze zenders een hoger vermogen. Dat maakte het noodzakelijk om hen elk een eigen frequentie te geven. Ik vermoed dat daarbij werd gekeken naar de frequenties die ons land na 23 november 1978 mocht gebruiken. Hoogezand ging toen naar 1395 kHz en Hengelo naar 891 kHz. Hulsberg zou toen gebruik kunnen (lees: moeten) maken van 675, 1224 of 1251 kHz, maar deze drie frequenties waren al elders in gebruik (resp. Lopik, Bloemendaal 1223 kHz, en Amsterdam). Amsterdam verliet in 1979 de 1251 kHz, Hengelo verhuisde van 891 naar 1224 kHz (nadat Bloemendaal naar 1116 kHz was gegaan), en daarna kon Hulsberg gebruik gaan maken van 891 en 1251 kHz. De 1494 kHz ging toen weer uit de lucht, en omdat ons land deze frequentie slechts tijdelijk wilde gebruiken en ook niet had aangevraagd in het Plan van Genève, werden de rechten hierop in 1979 ook weer ingeleverd. Dat is wat ik indertijd heb begrepen van de gang van zaken.

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens Vijzelaar kreeg NL de LPC's in de schoot geworpen, en moest er even snel een opstelplaats worden opgegeven voor de registratie.  Er werd maar wat opgegeven, in de gedachte dat het toch weer makkelijk veranderd kon worden.

In Vijzelaar staan ze ook voor 1 kW emrp.

Ik heb van zowel van 1602 als 1584 vergunning gehad en die stonden op 1 kW emrp.

 

(Vijzelaar on line zou ook handig zijn, ik heb het in print en absoluut geen tijd het te scannen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.