Spring naar bijdragen

Veronica foto's van beroepsfotograaf Ronald Speijer


Aanbevolen berichten

Leuk Leendert.

Ik zie ook foto's die in het boek 'Veronica, één jaar later' zijn gebruikt.

Op die EUR 250 moet je je niet blind staren, dat is zonder meer aan de hoge kant voor een archieffoto.

Het is maar net wat een gek er voor geeft.

Bedenk wel dat hij er veel werk aan gehad heeft.

Negatieven selecteren, inscannen, na-bewerken (heeft 'ie voortreffelijk gedaan), onderhoud website, tekstjes schrijven etc.

Iedere boerenlul kan na registratie die foto's downloaden als lightbox voor verdere beoordeling en selectie.

Als je ze zonder toestemming (lees betalen) gaat publiceren heb je een probleem! (...)

Mensen denken daar erg lichtvaardig over zo weet ik uit ervaring.

bewerkt door Harm ten Brink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder toestemming iets publiceren wordt iemand inderdaad zwaar aangerekend.

 

Ik heb eens een rechtszaak moeten aanspannen tegen een ondernemer die ongevraagd en dus zonder toestemming een door mij voor een krant geschreven artikel had overgenomen in een reclamefolder. Wel had hij de naam van een in het artikel genoemd bedrijf veranderd in de naam van zijn eigen bedrijf. Ondanks een hele reeks (beleefde) aanmaningen voor een zeer acceptabel bedrag hield hij zich stil. Toen maar naar de rechter gestapt, en die oordeelde dat de man niet te goeder trouw was. De rechter veroordeelde hem tot het betalen van een bedrag van 2500 euro aan mij. Pas toen de deurwaarder bij hem aan de deur kwam ging hij uiteindelijk overstag.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Toen maar naar de rechter gestapt, en die oordeelde dat de man niet te goeder trouw was. De rechter veroordeelde hem tot het betalen van een bedrag van 2500 euro aan mij. Pas toen de deurwaarder bij hem aan de deur kwam ging hij uiteindelijk overstag.

Piet,

 

Vond je dat het achteraf allemaal wel waard is geweest?  Wogen alle tijd, stress en onkosten voor een advocaat op tegen het principe om je recht te halen?

 

Vind het knap dat je het hebt gedaan, want de man gokte er op dat je er toch geen rechtszaak van maakte voor een gering bedrag.

 

Ook bij liefhebbers van de zeezenders  gaat het wel eens mis met de rechten. Zo meen ik me te herinneren dat Rob Olthof(SMC) en Jelle Boonstra een conflict hebben gehad over de rechten voor een LP.

 

Het gebeurt ook wel eens dat er in boeken over de zeezenders foto's verschijnen waarvoor geen toestemming is gevraagd of  waar de verkeerde naam onder staat. Heb dat zelf meegemaakt. Niet leuk, maar ik maak er geen halszaak van. Vaak is het onwetendheid en wordt er niet met opzet gehandeld.

 

In de zeezenderwereld kost alles geld. Ik ken niemand die er rijk(er)van is geworden. Oprichters, medewerkers, merchandisers, schrijvers hebben er echt geen tweede huis in Frankrijk aan overgehouden. 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dit gewoon een principe kwestie maar niet ten koste van alles.

Tenzij mensen menen een loopje met mij te kunnen nemen, die komen dan echt van een koude kermis thuis.

 

Tien jaar geleden heb ik een concert gefotografeerd van een niet nader te noemen Nederlandse zanger.

De foto's had ik toegestuurd als zichtzending met het doel ze te kunnen verkopen.

Om het aantrekkelijk te maken mochten ze een aantal foto's in lage resolutie gratis op een 'fanpagina' plaatsen.

Voor ieder ander gebruik moest er een overeenkomst tegen betaling volgen.

 

Enkele maanden later werd ik gebeld door een collega fotograaf om mij te feliciteren dat ik zowel voor de CD als DVD en inlay (totaal 25.000 stuks) foto's had geleverd, mijn naam stond er zelfs keurig bij.

Ik wist van niets en was niet eens uitgenodigd voor de pers presentatie...

 

Na een paar telefoontjes en e-mails met de manager werd het duidelijk dat we er niet uit zouden komen.

Omdat ik zeker was van mijn gelijk was de vervolgstap een dure advocaat in de arm nemen.

Na veel heen en weer geschrijf tussen 2 juristen hebben we een kort geding aangevraagd bij de rechtbank.

De uiteindelijke 'dagvaarding' die op de stoep viel was kennelijk toch reden om met mij te schikken.

Immers, zo'n geding zou een slechte pers geven voor zowel de artiest als het management.

 

Uiteindelijk waren ze vele malen duurder uit en ik een ervaring rijker.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd een (goede) rechtsbijstandsverzekering nemen. Ik heb een keer 1,5 jaar tegen een werkgever geprocedeerd hetgeen mij anders een vermogen zou hebben gekost en een keer tegen het advocatenkantoor dat mij bij mijn scheiding had geassisteerd (en naar mij achteraf bleek foutieve berekeningen gemaakt). Beide keren glansrijk gewonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Tino:

Gefeliciteerd. Altijd alles verloren. Ik begin er niet meer aan.

 

Dan heb ik het blijkbaar getroffen. Mijn vrouw ontmoet in 1977 in de discotheek waar ik de plaatjes draaide en we zijn nog altijd heel gelukkig bij elkaar. Ze heeft ook de zeezender periode bewust meegemaakt, was op veel bevoorradingen aanwezig en zat af en toe aan boord. Ze begrijpt het dus allemaal. Een groot voordeel en dat was niet iedere man gegund.

 

Dus nooit rechtszaken gehad en ik hoop het zo te houden.

 

Salut

Leendert

157667718_LeendertMarjo1988.thumb.jpg.cba9b9b9d1e1a8295eaf8c9f02868c0e.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Dan heb ik het blijkbaar getroffen. Mijn vrouw ontmoet in 1977 in de discotheek waar ik de plaatjes draaide en we zijn nog altijd heel gelukkig bij elkaar. Ze heeft ook de zeezender periode bewust meegemaakt, was op veel bevoorradingen aanwezig en zat af en toe aan boord. Ze begrijpt het dus allemaal. Een groot voordeel en dat was niet iedere man gegund.

 

Dus nooit rechtszaken gehad en ik hoop het zo te houden.

 

Salut

Leendert

157667718_LeendertMarjo1988.thumb.jpg.cba9b9b9d1e1a8295eaf8c9f02868c0e.jpg

 

 

Dan is je vrouw zeker net zo avonturistisch in ingesteld als jij Leendert.

 

bewerkt door andre ph5c
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei andre ph5c:

Dan is je vrouw zeker net zo avonturistisch in ingesteld als jij Leendert.

 

Gelukkig wel. Ze heeft er nooit moeite mee gehad. Een beroepentest wees uit dat ze het beste zou functioneren op de brug van een marine schip(stuurman, kapitein). Ze hield van vrijheid en kan sterk analytisch en rationeel denken. Je hebt altijd iemand nodig die helder denkt in noodsituaties, nietwaar? Maar ja, vrouwen mochten toch nog niet bij de marine werken.

 

Ze heeft helaas haar ouders op jonge leeftijd verloren. Haar moeder toen ze 13 en haar vader toen ze 18 jaar was. Dat heeft haar vroeg volwassen gemaakt en ook geleerd dat je van het leven moet genieten en niet moet wachten tot je oud bent.

 

Niet gevangen door een sociale familiedruk of geloof heeft ze haar eigen weg bewandeld en de zeezenders waren daar een onderdeel van. Emigreren naar Frankrijk was ook geen probleem. 

 

Dus ja, beiden avonturistisch ingesteld, maar als ze het niet had zien zitten, dan wordt het lastig en komt misschien de 'Tino' variant in beeld...

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.