Spring naar bijdragen

Wat zijn de kosten?


Eric

Aanbevolen berichten

AL lange tijd is het wel een beetje hobby de ontwikkelingen op de AM te volgen. Met name als ik 's morgens vroeg in de auto zit probeer ik Amerikanen of Canadezen te ontvangen. Soms lukt dat, maar vaak is de fluittoon (10 kHz vs. 9 kHz raster overheersend). En soms een Engels station (BBC x) met een Amerikaans Gospel programma. En dan bij de ID, helaas.... 

 

Blijf het ook opmerkelijk vinden hoe sterk de ' drive' is vanuit de providers en politiek om de sites van de hoogvermogen middengoldzenders uitgeschakeld en ook ontmanteld te krijgen. Tot rechtszaken aan toe. Al verbaast het me dat de mast langs de Trinteldijk er nog steeds staat. Er staat niets meer naast, maar met een container is dat vrij snel weer in gebruik te nemen.

 

Maar goed, het wordt dus steeds stiller op de AM (m.u.v. de lokale LPAM 'hobby' zendertjes).  AM klinkt m.i. voor het gesproken woord, zeker in de auto, nog steeds het beste. Als argument wordt wel het energieverbruik aangehaald, maar dat is natuurlijk onzin. Landelijk bereik met 100kW (meer dan voldoende). Laten we zeggen 200kW input a 0.20 euro per kW is dus  40 euro per uur. Ok, nog wat randapparatuur erbij 50 euro per uur. Kijk eens wat DAB, internet etc. aan energie kost (allemaal serverparken, routerknooppunten etc.). Een veelvoud. Zie de serverparken naast bv. de A7. Waar heeeel veel warmte wordt geproduceerd ( niet voor niets naast de kassen gebouwd). Maar goed, AM is natuurlijk wel al ' oud'  (antieke modulatie).   

 

V.w.b. LPAM valt me op dat de eersten (zeg maar de pioneers) al weer gaan stoppen. Blijkbaar zijn de kosten en moeite toch te hoog? Overigens kan ik nergens goed vinden wat de vaste kosten nu precies zijn. Toezichtskosten van AT eenmalig 156 euro (uitvoering) en dan 165 euro (1 Watt) of 437 euro (max. 100W) jaarlijks. Maar wat komt daar dan nog bij? (CvdM? Buma Stemra? ) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Eric:

V.w.b. LPAM valt me op dat de eersten (zeg maar de pioneers) al weer gaan stoppen. Blijkbaar zijn de kosten en moeite toch te hoog? Overigens kan ik nergens goed vinden wat de vaste kosten nu precies zijn. Toezichtskosten van AT eenmalig 156 euro (uitvoering) en dan 165 euro (1 Watt) of 437 euro (max. 100W) jaarlijks. Maar wat komt daar dan nog bij? (CvdM? Buma Stemra? ) 

Inderdaad, het CvdM, Buma/Stemra en ook nog de Sena. Als je gaat uit zoeken wat dan de kosten zijn voor 250 mW en 25 W (TX vermogen) dan is dat wel erg veel voor wat in de wandelgangen Antieke Modulatie (in dit geval in de MG) heet.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
citaat verkort
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

buma is iets van 9 euro per jaar en Sena 65 euro.

CvdM 206 euro voor minder als 12 uur per dag en het dubbele bij 24/7

De bedragen zijn je vraag niet, jij wilt weten hoeveel Huis Houdens je op moet geven.

Want daar wordt naar gerekend voor je kosten.

Ik hanteer de officieel veldsterkte norm, en heb in een straal van 5 km alles HH geteld.

En kwam uit op wel 3200 stuks.

Deze gegevens kun je bij je gemeente krijgen, staat wel op de site.

Bij een plattelands gemeente als AA en Hunze wel, ga er van uit dat bij een meer ontwikkelde gemeente dit ook zo is.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-12-2018 om 11:39 zei Eric:

 

V.w.b. LPAM valt me op dat de eersten (zeg maar de pioneers) al weer gaan stoppen. Blijkbaar zijn de kosten en moeite toch te hoog? 

De kosten zijn nog wel te overzien. Ik denk dat het gewoon niet leuk meer is, als technisch alles op en top functioneert. Je zou je voldoening nog kunnen halen uit respons van luisteraars. Maar als dit altijd dezelfde reacties zijn van oom en buurvrouw die uit beleefdheid nog maar eens een verzoekje doen, is de lol er snel af

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo, bedankt voor jouw reactie. Het gaat uiteindelijk toch om de kosten die je jaarlijks kwijt bent en ik probeer een inschatting te maken alvorens een aanvraag te doen. De kosten voor AT en Commisariaat zijn wel duidelijk voor mij maar die muziekrechten kunnen nogal een verrassing worden als ik het zo begrijp. Als ik bij Sena kijk voor tarieven "Laagvermogen Middengolfzenders" staat er t/m 1 W: naar rato en een bedrag van 130 Euro. Boven 1 W wordt er verwezen naar "niet landelijke commerciële radio". Men gaat er blijkbaar van uit dat als je uitzendt met meer dan 1 W dat je ook commerciëel bent. Maar goed als je daar kijkt naar de tarieven: 0 - 100000 Euro: tarief 4,3 %. Voor mij is dit allemaal niet echt duidelijk wat hiermee bedoelt wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach iemand moest een website maken, en daar staat iets op.

Reken nu even de HH en het bedrag terug, dan weet je wat de Sena kost.

Deze instantie is ook erg duur, en ze weten je te vinden.

En niet groot gaan doen door 24/7 op te geven, dan ben je helemaal aan de beurt.

Contact loopt erg zwaar met ze, het lijkt als of alle acties van hun, geld kosten.

Maar wees brutaal, en wijs het eerste aanbod af.

Zo van er luistert hier een paard en wat kippen en dan vraag je dit van me?

Ik heb op papier dat ik niets bij hoef te houden, geen opname geen artiest en geen uitgever.

Let op, dit is de Sena nog maar 😃

 

Met het AT kun je niets overleggen, die leggen jou gewoon de regels op.

Accepteren en dan je eigen ding doen, je niet in de kijker spelen bij ze.

Als het AT je het leven lastig gaat maken... zie het het verhaal van Ruud.

Dan kun je niet meer spelen op de middengolf.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei radio tpot:

 

Reken nu even de HH en het bedrag terug, dan weet je wat de Sena kost.

Deze instantie is ook erg duur, en ze weten je te vinden.

 

Met het AT kun je niets overleggen, die leggen jou gewoon de regels op.

Accepteren en dan je eigen ding doen, je niet in de kijker spelen bij ze.

Als het AT je het leven lastig gaat maken... zie het het verhaal van Ruud.

Dan kun je niet meer spelen op de middengolf.

 

Theo

Middengolf Theo, daar luistert geen hond naar, nadeel wat je om moet zetten naar voordeel, denk aan Cruyff.

En oplichters moet je oplichten....

 

Ik kan nog steeds spelen op de MG, maar of het nog leuk is?

Alleen even geen tijd voor gehad, bezig geweest met FM

  • Vind ik leuk 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei ruudam:

Middengolf Theo, daar luistert geen hond naar, nadeel wat je om moet zetten naar voordeel, denk aan Cruyff.

En oplichters moet je oplichten....

 

Ik kan nog steeds spelen op de MG, maar of het nog leuk is?

Alleen even geen tijd voor gehad, bezig geweest met FM

Tja, het is wat cryptisch, maar kan even niet anders...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.