Spring naar bijdragen
Eric

Wat zijn de kosten?

Aanbevolen berichten

AL lange tijd is het wel een beetje hobby de ontwikkelingen op de AM te volgen. Met name als ik 's morgens vroeg in de auto zit probeer ik Amerikanen of Canadezen te ontvangen. Soms lukt dat, maar vaak is de fluittoon (10 kHz vs. 9 kHz raster overheersend). En soms een Engels station (BBC x) met een Amerikaans Gospel programma. En dan bij de ID, helaas.... 

Blijf het ook opmerkelijk vinden hoe sterk de ' drive' is vanuit de providers en politiek om de sites van de hoogvermogen middengoldzenders uitgeschakeld en ook ontmanteld te krijgen. Tot rechtszaken aan toe. Al verbaast het me dat de mast langs de Trinteldijk er nog steeds staat. Er staat niets meer naast, maar met een container is dat vrij snel weer in gebruik te nemen.

Maar goed, het wordt dus steeds stiller op de AM (m.u.v. de lokale LPAM 'hobby' zendertjes).  AM klinkt m.i. voor het gesproken woord, zeker in de auto, nog steeds het beste. Als argument wordt wel het energieverbruik aangehaald, maar dat is natuurlijk onzin. Landelijk bereik met 100kW (meer dan voldoende). Laten we zeggen 200kW input a 0.20 euro per kW is dus  40 euro per uur. Ok, nog wat randapparatuur erbij 50 euro per uur. Kijk eens wat DAB, internet etc. aan energie kost (allemaal serverparken, routerknooppunten etc.). Een veelvoud. Zie de serverparken naast bv. de A7. Waar heeeel veel warmte wordt geproduceerd ( niet voor niets naast de kassen gebouwd). Maar goed, AM is natuurlijk wel al ' oud'  (antieke modulatie).   

V.w.b. LPAM valt me op dat de eersten (zeg maar de pioneers) al weer gaan stoppen. Blijkbaar zijn de kosten en moeite toch te hoog? Overigens kan ik nergens goed vinden wat de vaste kosten nu precies zijn. Toezichtskosten van AT eenmalig 156 euro (uitvoering) en dan 165 euro (1 Watt) of 437 euro (max. 100W) jaarlijks. Maar wat komt daar dan nog bij? (CvdM? Buma Stemra? ) 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Eric:

V.w.b. LPAM valt me op dat de eersten (zeg maar de pioneers) al weer gaan stoppen. Blijkbaar zijn de kosten en moeite toch te hoog? Overigens kan ik nergens goed vinden wat de vaste kosten nu precies zijn. Toezichtskosten van AT eenmalig 156 euro (uitvoering) en dan 165 euro (1 Watt) of 437 euro (max. 100W) jaarlijks. Maar wat komt daar dan nog bij? (CvdM? Buma Stemra? ) 

Inderdaad, het CvdM, Buma/Stemra en ook nog de Sena. Als je gaat uit zoeken wat dan de kosten zijn voor 250 mW en 25 W (TX vermogen) dan is dat wel erg veel voor wat in de wandelgangen Antieke Modulatie (in dit geval in de MG) heet.

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
citaat verkort

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Doneer

Ondersteun Radiotrefpunt en Radio Erfgoed.

Wij waarderen elke donatie!

Donate Sidebar by DevFuse
  • Onlangs hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

• Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      3776
    • Meest online
      2923

Nieuwste lid
    Kwiebus
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze site ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid, en We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat.