Spring naar bijdragen

LP van de week


Juul

Aanbevolen berichten

Tja, en toen vroeg Ad aan mij:

"Bij beluisteren en bewerken van een LHS van 14 februari 1969 hoor ik Lex zeggen;
iedere vrijdag kiezen we een LP vd Week!!! Is daar een lijst van? of andere gegevens?"

 

1969 ????

Toen al ? mailde ik terug.

De antwoorden die ik ook op Internet vind hebben het over een heel andere periode.

 

Wie bied uitkomst?

 

Hier het stukje van Lex.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat geloof ik "graag". Dat vond ik ook al.

 

En nog iets, "Stichting Nederlandse Top 40". Die bestonds in 1971 nog helemaal niet.

Maar ons fragment is van 14 februari 1969..................

Er zijn twee mogelijkheden:

 

1. Het is Lex z'n LP van de week ( geloof ik niet zo)

2. het is wel de LP van de week van Veronica.

 

Ik ga Lex maar eens mailen.............(had ik natuurlijk eerder kunnen doen, hij weet het net als Ad en ik wellicht ook niet meer).

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gok op nummer 2 Juul. Er komt echter nog een vraag bij. Volgens mij ontstond er in 1969 ook een album/LP hitparade. In de 5e editie van Hitdossier staan LP's vermeld die in 1969 in de album/LP hitparade binnenkwamen (o.a. Beatles - Abbey road wat in mijn vage herinnering ook LP v/d week is geweest). 

 

Naschrift: Wat stond er op de achterkant van de Top 40's van eind 1969?? Ik heb ze helaas niet meer.

 

Rob V.  

bewerkt door Rob Veld
naschrift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rob Veld:

Volgens mij ontstond er in 1969 ook een album/LP hitparade.

 

De eerste LP lijst ( een Top 20) kwam uit op 6 december 1969 ( met op nr 1 Abbey Road) en was een samenwerking van Radio Veronica met het blad Stereo Revue.

Kwam meestal om de 2 weken uit en werd later uitgebreid tot een Lp Top 50 en verscheen toen soms pas om de 4 weken.

Later werd het weer een tijdje een kortere lijst en verscheen toen meestal elke week.

 

2 uur geleden zei Rob Veld:

(o.a. Beatles - Abbey road wat in mijn vage herinnering ook LP v/d week is geweest). 

 

 

Volgens Wikipedia: "Vanaf het moment dat de LP Top 50 terugveranderde in een wekelijkse LP Top 20, op 18 september 1971, werd een tip-elpee verkozen: de langspeelplaat van de week of LP van de week. De eerste elpee van de week was Seven tears van Golden Earring."

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Volgens Wikipedia: "Vanaf het moment dat de LP Top 50 terugveranderde in een wekelijkse LP Top 20, op 18 september 1971, werd een tip-elpee verkozen: de langspeelplaat van de week of LP van de week. De eerste elpee van de week was Seven tears van Golden Earring."

 

 

Dat is dus de officiele kant, maar denk eens aan de tipparade ........ voor het officiele ontstaan van de tipparade was er ook al een lijst.

 

Daarbij komt nog wat anders. De NOS stelde vanaf 23 Mei 1969 een LP top 10 samen (bron wikipedia). Ik kan mij zo voorstellen dat Veronica daar niet voor onder wilde doen.

 

Rob V.

 

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Rob Veld:

Naschrift: Wat stond er op de achterkant van de Top 40's van eind 1969?? Ik heb ze helaas niet meer.

 

De LP top 20.

Werd in het verleden op Marktplaats.nl aangeboden.

 

"Aangeboden : een mooi exemplaar van de veronica top 40, 20 december 1969. Op de achterkant staat de lp top 20 met abbey road van de ... beatles op nr. 1."

 

Please login or register to see this link.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Robin Westhof:

Volgens Wikipedia: "Vanaf het moment dat de LP Top 50 terugveranderde in een wekelijkse LP Top 20, op 18 september 1971, werd een tip-elpee verkozen: de langspeelplaat van de week of LP van de week. De eerste elpee van de week was Seven tears van Golden Earring."

 

Maar de tip werd niet direct vermeld op het gedrukte exemplaar. De laatste die ik van 1971 heb is 25 september. Op die van 7 januari 1972 wordt de elpee van de week wel vermeld. Dus ergens tussen deze twee data zal hij zijn opgenomen.

 

52 minuten geleden zei Robin Westhof:

"Aangeboden : een mooi exemplaar van de veronica top 40, 20 december 1969. Op de achterkant staat de lp top 20 met abbey road van de ... beatles op nr. 1."

 

De oudste Elpee Top 20 die ik heb is van 10 januari 1970:

 

19700110.jpg.2ec5a44d8a30d5b2d189e31ab6aabbda.jpg

 

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb antwoord van Lex:

 

"Hoi Juul,

Die langspeelplaat van de week was aanvankelijk een eigen verzinsel, niemand draaide verder LP tracks. Ik had daar ook een jingle voor. Dat was Lex Hardings plaat van de week en daarnaast de langspeelplaat van de week. Ik denk dat dat later een gezamenlijke keuze is geworden.  Helemaal zeker weet ik het ook niet. Die tekst uit 1971 slaat nergens op, de stichting werd pas in 1974 opgericht.

Ik hoop maar dat je er uitkomt.

Groet,

Lodewijk"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Robin Westhof:

 op 18 september 1971, werd een tip-elpee verkozen: de langspeelplaat van de week of LP van de week. De eerste elpee van de week was Seven tears van Golden Earring."

 

Lijkt mij eigenlijk een beetje onwaarschijnlijk die datum, omdat de lp een week eerder, al de LP Top 20 binnen kwam op positie 8.

 

"Seven Tears in de Nederlandse LP Top 20 -- binnen: 11-09-1971"

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Juul:

Ik heb antwoord van Lex:

 

"Hoi Juul,

Die langspeelplaat van de week was aanvankelijk een eigen verzinsel, niemand draaide verder LP tracks. Ik had daar ook een jingle voor. Dat was Lex Hardings plaat van de week en daarnaast de langspeelplaat van de week. Ik denk dat dat later een gezamenlijke keuze is geworden.  Helemaal zeker weet ik het ook niet. Die tekst uit 1971 slaat nergens op, de stichting werd pas in 1974 opgericht.

Ik hoop maar dat je er uitkomt.

Groet,

Lodewijk"

Dus een denkelijk een combi van de 2 mogelijkheden die je opnoemde. Lex "snuffelde" graag in het vinyl aanbod dus helemaal vreemd komt mij dit niet over. 

In elk geval dank dat je info heb ingewonnen.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Rob Veld:

Dus een denkelijk een combi van de 2 mogelijkheden die je opnoemde. Lex "snuffelde" graag in het vinyl aanbod dus helemaal vreemd komt mij dit niet over. 

In elk geval dank dat je info heb ingewonnen.

 

Rob V.

Ja, hij luisterde heel vaak naar LP's. De anderen, op Tinus na, deden dat bijna niet.

Daarom werkte ik graag met hem. "verder kijken en vooral luisteren".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei thijs5326:

Bron: Hitdossier nr. 4

 

In de Hitdossiers die ik thuis heb ( nr.1 en nr.5) staat dat overzicht niet.

 

Een lp die al nr 2 staat in de LP Hitparade en dan (nog) wordt gekozen als lp van de week, blijf het een beetje  vreemd vinden, zoiets als She flies on strange wings van de Golden Earing, geen alarmschijf maken op 25-09-71 maar pas op 09-10-71 als het liedje al op nr.4 staat in de Top 40.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

 

In de Hitdossiers die ik thuis heb ( nr.1 en nr.5) staat dat overzicht niet.

 

Een lp die al nr 2 staat in de LP Hitparade en dan (nog) wordt gekozen als lp van de week, blijf het een beetje  vreemd vinden, zoiets als She flies on strange wings van de Golden Earing, geen alarmschijf maken op 25-09-71 maar pas op 09-10-71 als het liedje al op nr.4 staat in de Top 40.

 

Bron: Hitdossier nr.13:image.thumb.jpeg.f10eae3c9146fe6766141cfbf603efd4.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.