Jump to content

Recommended Posts

Dit is het verhaal achter Soundpush door Willem  vorige maand in een mail aan mij. En zo komt er steeds weer een stukje geschiedenis los.

 

©Stichting Norderney.

 

Soundpush werd aangetrokken op mijn advies aan D Verweij. Ik vond dat we een eigen studio moesten hebben . Voor jingles en talentenjachten bijvoorbeeld. (De Cats nanen hun eerste single If I did nt have a dime’ op in Soundpush, dat was de prijs voor het winnen van een Veronica takentenjacht georganiseerd door Suhandi. Jan van Veen was juryvoorzitter. Jan en ik waren bij de opname aanwezig. Cotrole kamer zat eerst boven.
Was geen opnamstudio maar een soort lunchroom met daarachter een klein theatertje zeg maar. In het gebouw dat verder leeg stond toen we het kochten was bijv een societeit  gevestigd,  “de Book”geheten. Een keer in de maand ( of 2 maanden ) in de winter moesten we voor een bijeenkomst van de Book stoelen klaarzetten in de studio. Dat hoorde bij de overname verplichtingen. Ik heb boven Soundpush gewoond vanaf mijn trouwdag, 19 mei 1965.
Overigens was de eerste “ directeur” van Soundpush Dan Campagne( radionaam Fred van Amstel) soort van dj, die van de Wereldomroep kwam. Was heel arrogant ventje die verkering kreeg met Ger An Verweij. Toen dat uitraakte verdween Dan Campagne bij Veronica.
Toen was het 66 inmiddels en heb ik D Verweij geadviseerd om met Frans Mijts een deal te maken die ik al kende sinds de lagere school in Hilversum.

 

 

Ik heb wel de reclames van de master.

Edited by Juul
  • Like 3
Link to post
Share on other sites
15 minuten geleden zei Juul:

ze zaten dan ook bij elkaar in de klas Juul

 

z

11 minuten geleden zei Harm ten Brink:

 

 

28 minuten geleden zei Harm ten Brink:

Leuk Hans, was ik ff helemaal vergeten...

Heeft iemand de originele audio?

 

stuur mij even een e mail, Harm  die ben ik kwijt hknotappestaarthome.nl

 

Link to post
Share on other sites
20 minuten geleden zei Juul:

Dit is het verhaal achter Soundpush door Willem  vorige maand in een mail aan mij. En zo komt er steeds weer een stukje geschiedenis los.

 

©Stichting Norderney.

 

Soundpush werd aangetrokken op mijn advies aan D Verweij. Ik vond dat we een eigen studio moesten hebben . Voor jingles en talentenjachten bijvoorbeeld. (De Cats nanen hun eerste single If I did nt have a dime’ op in Soundpush, dat was de prijs voor het winnen van een Veronica takentenjacht georganiseerd door Suhandi. Jan van Veen was juryvoorzitter. Jan en ik waren bij de opname aanwezig. Cotrole kamer zat eerst boven.
Was geen opnamstudio maar een soort lunchroom met daarachter een klein theatertje zeg maar. In het gebouw dat verder leeg stond toen we het kochten was bijv een societeit  gevestigd,  “de Book”geheten. Een keer in de maand ( of 2 maanden ) in de winter moesten we voor een bijeenkomst van de Book stoelen klaarzetten in de studio. Dat hoorde bij de overname verplichtingen. Ik heb boven Soundpush gewoond vanaf mijn trouwdag, 19 mei 1965.
Overigens was de eerste “ directeur” van Soundpush Dan Campagne( radionaam Fred van Amstel) soort van dj, die van de Wereldomroep kwam. Was heel arrogant ventje die verkering kreeg met Ger An Verweij. Toen dat uitraakte verdween Dan Campagne bij Veronica.
Toen was het 66 inmiddels en heb ik D Verweij geadviseerd om met Frans Mijts een deal te maken die ik al kende sinds de lagere school in Hilversum.

 

 

Ik heb wel de reclames van de master.

 

En hier de geschiedenis van het pand.

Please login or register to see this link.

 

Groet Nico.

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Leuk, ik zie in de begin Herman Schoonderwalt ( met snor) die later ons jinglepakket 538 zou maken.

En ook Tony Vos zie ik. (op 1'03" )

 

En op 1'15" staat Herman voor het bandje.

Op 3'22"  Herman samen met Tony Vos.

 

Op 5'06"  de altijd grappenmakende slagwerker Evert Overweg. Wat heb ik min m'n latere jaren bij de TROS gelachen met die man. Je kwam 'em, net als vele andere "bijverdienende muzikanten" in bijna elke Hilversums orkest of bandje tegen.

We hadden bij opnamen altijd "consumptie bonnen" en elke muzikant kreeg er 5. En altijd kwam Evert naar mij toe met de volgende tekst als z'n bonnen weer eens veel te vroeg op waren;"Hé, Jules, ouwe piraat, sta ik op het achterdek en een windvlaag.........al m'n bonnen weg !

 

En dan kon ik niet anders doen hem er nog maar een paar te geven........zo ging dat.

 

Edited by Juul
  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...
Posted (edited)
Op 7-2-2019 om 22:17 zei Juul:

Dit is het verhaal achter Soundpush door Willem  vorige maand in een mail aan mij. En zo komt er steeds weer een stukje geschiedenis los.

 

©Stichting Norderney.

 

Soundpush werd aangetrokken op mijn advies aan D Verweij. Ik vond dat we een eigen studio moesten hebben . Voor jingles en talentenjachten bijvoorbeeld. (De Cats nanen hun eerste single If I did nt have a dime’ op in Soundpush, dat was de prijs voor het winnen van een Veronica takentenjacht georganiseerd door Suhandi. Jan van Veen was juryvoorzitter. Jan en ik waren bij de opname aanwezig. Cotrole kamer zat eerst boven.
Was geen opnamstudio maar een soort lunchroom met daarachter een klein theatertje zeg maar. In het gebouw dat verder leeg stond toen we het kochten was bijv een societeit  gevestigd,  “de Book”geheten. Een keer in de maand ( of 2 maanden ) in de winter moesten we voor een bijeenkomst van de Book stoelen klaarzetten in de studio. Dat hoorde bij de overname verplichtingen. Ik heb boven Soundpush gewoond vanaf mijn trouwdag, 19 mei 1965.
Overigens was de eerste “ directeur” van Soundpush Dan Campagne( radionaam Fred van Amstel) soort van dj, die van de Wereldomroep kwam. Was heel arrogant ventje die verkering kreeg met Ger An Verweij. Toen dat uitraakte verdween Dan Campagne bij Veronica.
Toen was het 66 inmiddels en heb ik D Verweij geadviseerd om met Frans Mijts een deal te maken die ik al kende sinds de lagere school in Hilversum.

 

 

Ik heb wel de reclames van de master.

Al zoekend naar iets kwam ik hier terug in de tijd. Dit verhaal is compleet nieuw voor mij. Volgens de verhalen hebben The Cats in 1965 meegedaan aan een talentenjacht in de zaal Faber in Blaricum, later Soundpush studio. Toen al overgenomen door Dirk Verweij / Radio Veronica en gebruikt voor opnamen en talentenjachten etc. Daarbij waren o.a. aanwezig, Evan Durlacher, Ben Levy en Jan van Veen.   If I didn't have a dime to play the juke-box of kortweg The Juke-box, is opgenomen in een "geluidsstudio" aan de Oudezijds Voorburgwal 200 te Amsterdam. Die studio(achterkamertje)  was gevestigd in het hoofdkantoor van de textielfirma Durlacher (Durlaphone).  Wel een mooi verhaal. Wie was Willem?

Edited by cdb
Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei cdb:

Al zoekend naar iets kwam ik hier terug in de tijd. Dit verhaal is compleet nieuw voor mij. Volgens de verhalen hebben The Cats in 1965 meegedaan aan een talentenjacht in de zaal Faber in Blaricum, later Soundpush studio. Toen al overgenomen door Dirk Verweij / Radio Veronica en gebruikt voor opnamen en talentenjachten etc. Daarbij waren o.a. aanwezig, Evan Durlacher, Ben Levy en Jan van Veen.   If I didn't have a dime to play the juke-box of kortweg The Juke-box, is opgenomen in een "geluidsstudio" aan de Oudezijds Voorburgwal 200 te Amsterdam. Die studio(achterkamertje)  was gevestigd in het hoofdkantoor van de textielfirma Durlacher (Durlaphone).  Wel een mooi verhaal. Wie was Willem?

 

Willem van Kooten

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites

Interessant. Je ziet dat Van Kooten meteen al vanaf het begin bij de carriere van The Cats betrokken is geweest.

 

Arnold Mühren had daar jaren later zo zijn bedenkingen bij:

 

Please login or register to see this link.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Zo wordt maar weer eens bevestigd dat de hele muziekindustrie bestaat uit griezels die hun zakken vullen over de rug van anderen.

En bij BUMA/STEMRA hadden ze ook boter op het hoofd toen Tony Berk daar werkte en zich royalties liet uitbetalen voor een plaat die nooit werd gedraaid.

Ik moet nog weleens denken aan een aantal foute artiestenmanagers die ik tegenkwam toen ik meeliep met Hollands Glorie bij Holland FM.

En we hadden natuurlijk de nooit opgeloste moord op platenproducer Bart van der Laar in 1981.

Vorige week nog startte NPO Radio 1 een podcast over deze zaak:

Please login or register to see this link.

Edited by Harm ten Brink
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ach ja, ook dit artikel bevat een paar "fouten".

 

Ik noem er maar één.

 

 EMI-topman John Möring  klopt niet. Möring was gewoon "producer". Niks topman. 

 

 

1 uur geleden zei Harm ten Brink:

Zo wordt maar weer eens bevestigd dat de hele muziekindustrie bestaat uit griezels die hun zakken vullen over de rug van anderen.

En bij BUMA/STEMRA hadden ze ook boter op het hoofd toen Tony Berk daar werkte en zich royalties liet uitbetalen voor een plaat die nooit werd gedraaid.

Ik moet nog weleens denken aan een aantal foute artiestenmanagers die ik tegenkwam toen ik meeliep met Hollands Glorie bij Holland FM.

En we hadden natuurlijk de nooit opgeloste moord op platenproducer Bart van der Laar in 1981.

Vorige week nog startte NPO Radio 1 een podcast over deze zaak:

Please login or register to see this link.

 

 

Mijn vrouw was een collega van Bart. en heeft heel veel met 'em gewerkt. En we hebben de politie ook nog over de vloer gehad. Bart was wel een beetje een "showmannetje" en had niet veel vrienden.

Intimi hebben wel een idee wie er achter zou kunnen zitten. Die is inmiddels overleden.

Toenmalige hfd redacteur Nieuwe Revue  Derk Sauer  heeft er bijna een boek over geschreven. En was daar mee bezig met Hans Wilbrink †. Ook Nieuwe Revue, m'n buurman en dorpsgenoot. Zijn  nog een hele avond langs geweest.

 

En over de Buma-Stemra.........................Mijn vrouw was labelmanager-product manager en die weet ook alle in- en outs over de muziekindustrie.

 

 

Edited by Juul
  • Like 1
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
3 uur geleden zei Juul:

Toenmalige hfd redacteur Nieuwe Revue  Derk Sauer  heeft er bijna een boek over geschreven.

 

Harm melde het al, dit is een podcast over Bart van Laar waar Derk Sauer ook aan heeft meegewekt: 

 

 

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
7 uur geleden zei Will Stevens:

Interessant. Je ziet dat Van Kooten meteen al vanaf het begin bij de carriere van The Cats betrokken is geweest.

 

Arnold Mühren had daar jaren later zo zijn bedenkingen bij:

 

Please login or register to see this link.

 

Zover ik weet over de geschiedenis van The Cats, en die is toch behoorlijk goed in kaart gebracht, was Willem van Kooten helemaal niet bij de opnames van The Cats betrokken of aanwezig. Willem is misschien bij die talentenjacht aanwezig geweest, maar niet bij de opname van The Juke-box in Amsterdam Oudezijds Voorburgwal.  Joost den Draaijer kwam pas in beeld toen hij de plaat op Radio Veronica draaide. Toen, maar ook bij de latere plaatjes, heeft hij van alles geroepen zoals, binnenbeat uit Volendam, de palingboys, de palingbeat en op een gegeven moment, de palingsound. Het was gewoon een wilde uitspraak die een eigen leven is gaan leiden. Sommigen hangen er complete theorieën aan vast, maar het was gewoon een van Willems wilde kreten. Misschien heeft Willem het bewuste plaatje een paar keer gedraaid. De radio stond in veel fabrieken en andere werklocaties afgestemd op Radio Veronica. Het verhaal gaat dat, toen The Jukebox door (het schijnt) Joost Den Draaijer gedraaid werd, alle fabrieken in Volendam stil lagen. Ook weer zo'n prachtig overdreven verhaal. Het wordt allemaal strek overdreven wat verder de bijdrage van Willem is geweest aan het succes van The Cats. The Cats kwamen pas echt in beeld na de single What a crazy life uit 1966. Daarna werden ze regelmatig gedraaid op Veronica en werden ze daar welkome gasten. Mede door de meegebrachte pondjes paling door Jan en Jaap Buijs en met name ook door de medewerking van Rob Out.

Edited by cdb
Link to post
Share on other sites
49 minuten geleden zei cdb:

Zover ik weet over de geschiedenis van The Cats, en die is toch behoorlijk goed in kaart gebracht, was Willem van Kooten helemaal niet bij de opnames van The Cats betrokken of aanwezig. Willem is misschien bij die talentenjacht aanwezig geweest, maar niet bij de opname van The Juke-box in Amsterdam Oudezijds Voorburgwal.  Joost den Draaijer kwam pas in beeld toen hij de plaat op Radio Veronica draaide. Toen, maar ook bij de latere plaatjes, heeft hij van alles geroepen zoals, binnenbeat uit Volendam, de palingboys, de palingbeat en op een gegeven moment, de palingsound. Het was gewoon een wilde uitspraak die een eigen leven is gaan leiden. Sommigen hangen er complete theorieën aan vast, maar het was gewoon een van Willems wilde kreten. Misschien heeft Willem het bewuste plaatje een paar keer gedraaid. De radio stond in veel fabrieken en andere werklocaties afgestemd op Radio Veronica. Het verhaal gaat dat, toen The Jukebox door (het schijnt) Joost Den Draaijer gedraaid werd, alle fabrieken in Volendam stil lagen. Ook weer zo'n prachtig overdreven verhaal. Het wordt allemaal strek overdreven wat verder de bijdrage van Willem is geweest aan het succes van The Cats. The Cats kwamen pas echt in beeld na de single What a crazy life uit 1966. Daarna werden ze regelmatig gedraaid op Veronica en werden ze daar welkome gasten. Mede door de meegebrachte pondjes paling door Jan en Jaap Buijs en met name ook door de medewerking van Rob Out.

 

Heet tegenwoordig "alternative facts"

Link to post
Share on other sites
4 uur geleden zei Vincent:

 

Harm melde het al, dit is een podcast over Bart van Laar waar Derk Sauer ook aan heeft meegewekt: 

 

 

 

Bron: De Telegraaf (22-5-2020)

 

image.thumb.jpeg.b2863e89f5b4419c927fe2dc4f19d69e.jpeg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


  • Doneer aan Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Similar Content

    • By hans knot
      Hans Carste und sein Streichorchester – Melodie in F von Rubinstein. Afkomstig van de in 1963 op Polydor uitgebracht lp ‘Zwischen Tag und Traum. Zartliche Melodien zum Träumen und Erinnern. Het werd in de Veronica studio in Hilversum door Klaas Vaak gebruikt voor het inspreken van een jingle ten bate van ‘Nederland Herrijst’ in het programma ‘Ook Goeiemorgen’.
       
      Hans Carste and his Streichorchester - Melody in F van Rubinstein. Originating from the album 'Zwischen Tag und Traum', published on Polydor in 1963. A rare melody for occasions and reminiscences. In the Veronica studio in Hilversum it was often used by Klaas to record a jingle for the benefit of 'Nederland Herrijst' in the programme 'Ook Goeiemorgen'.
       
      Please login or register to see this link.
       
       
    • By hans knot
      Ted Heath and his Music – Saturday Jump. Dit nummer kan worden aangevuld: Saturday Jump werd trouwens ook door Cees van Zijtveld op Radio Veronica gebruikt voor het programma ‘Voetjes van de vloer’, waarbij de intro werd gesproken door Jan van Veen en daarmee de platendraaier Cees van Zijtveld introduceerde om ‘de voetjes van de vloer te krijgen’. Het nummer is afkomstig van de in januari 1964 op DECCA uitgekomen lp ‘Saturday Club’.
       
      Ted Heath and his Music - Saturday Jump. The information of this song can be completed: By the way, Saturday Jump was also used by Cees van Zijtveld on Radio Veronica for the programme 'Voetjes van de vloer', in which the intro was spoken by Jan van Veen and with that introduced the deejay Cees van Zijtveld to 'get the feet off the floor'. The song originates from the album 'Saturday Club', which was released on DECCA in January 1964.
       
      Please login or register to see this link.
       
    • By hans knot
      Amboina Serenaders – Goodbye to Nona Manis. Amboina Serenaders was een succesvolle en populaire groep met Krontjong getinte muziek, die het in de jaren vijftig van de vorige eeuw goed deed in Nederland. Onder de leden waren Ming Luhulima, Rudi Wairata en Joyce Aubrey, de ex-vrouw van George de Fretes. Zij hadden een top tien hit in Nederland met "Klappermelk Met Suiker". Van origine heette de groep ‘Mena Moeria Minstrels’, maar gebruikte de naam ‘Ambonia Serenaders’ voor het optreden met hun krontjong muziek. In zijn programma op Radio Veronica in de tweede helft van de jaren zestig eindigde Suhandi met een kort deel van ‘Goodbye to Nona Manis’.
       
      Amboina Serenaders - Goodbye to Nona Manis. Amboina Serenaders was a successful and popular group with Krontjong tinted music, which did well in the Netherlands in the fifties of the last century. Among its members were Ming Luhulima, Rudi Wairata and Joyce Aubrey, the ex-wife of George de Fretes. They had a top ten hit in the Netherlands with "Klappermelk Met Suiker". Originally the group was called 'Mena Moeria Minstrels', but used the name 'Ambonia Serenaders' for the performance with their krontjong music. In his programme on Radio Veronica in the second half of the sixties Suhandi ended with a short part of 'Goodbye to Nona Manis'.
       
      Please login or register to see this link.
       
       
    • By martinja
      1 Veronica's LP Top 100 Aller Tijden 1985 - 1e uur Nrs. 100-85
      Please login or register to see this link.
       
      2 Veronica's LP Top 100 Aller Tijden 1985 - 2e uur Nrs. 84-71
      Please login or register to see this link.
       
      3 Veronica's LP Top 100 Aller Tijden 1985 - 3e uur Nrs. 70-57
      Please login or register to see this link.
       
      4 Veronica's LP Top 100 Aller Tijden 1985 - 4e uur Nrs. 56-42
      Please login or register to see this link.
    • By martinja
      1 Radio Veronica's Single Top 100 1986 - 1e uur  Nrs. 100-88
      Please login or register to see this link.
       
      2 Radio Veronica's Single Top 100 1986 - 2  Nrs. 87-76
      Please login or register to see this link.
       
      3 Radio Veronica's Single Top 100 1986 - 3  Nrs. 75-65
      Please login or register to see this link.
       
      Nog niet af, morgen meer
  • Recently Browsing

    No registered users viewing this page.

  • Member Statistics

    • Total Members
      4,817
    • Most Online
      2,923

    Newest Member
    Manuel van der Lugt
    Joined
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.