Jump to content
hans knot

kant en klaar frans mijts

Recommended Posts

Dit is het verhaal achter Soundpush door Willem  vorige maand in een mail aan mij. En zo komt er steeds weer een stukje geschiedenis los.

 

©Stichting Norderney.

 

Soundpush werd aangetrokken op mijn advies aan D Verweij. Ik vond dat we een eigen studio moesten hebben . Voor jingles en talentenjachten bijvoorbeeld. (De Cats nanen hun eerste single If I did nt have a dime’ op in Soundpush, dat was de prijs voor het winnen van een Veronica takentenjacht georganiseerd door Suhandi. Jan van Veen was juryvoorzitter. Jan en ik waren bij de opname aanwezig. Cotrole kamer zat eerst boven.
Was geen opnamstudio maar een soort lunchroom met daarachter een klein theatertje zeg maar. In het gebouw dat verder leeg stond toen we het kochten was bijv een societeit  gevestigd,  “de Book”geheten. Een keer in de maand ( of 2 maanden ) in de winter moesten we voor een bijeenkomst van de Book stoelen klaarzetten in de studio. Dat hoorde bij de overname verplichtingen. Ik heb boven Soundpush gewoond vanaf mijn trouwdag, 19 mei 1965.
Overigens was de eerste “ directeur” van Soundpush Dan Campagne( radionaam Fred van Amstel) soort van dj, die van de Wereldomroep kwam. Was heel arrogant ventje die verkering kreeg met Ger An Verweij. Toen dat uitraakte verdween Dan Campagne bij Veronica.
Toen was het 66 inmiddels en heb ik D Verweij geadviseerd om met Frans Mijts een deal te maken die ik al kende sinds de lagere school in Hilversum.

 

 

Ik heb wel de reclames van de master.

Edited by Juul
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuten geleden zei Juul:

ze zaten dan ook bij elkaar in de klas Juul

 

z

11 minuten geleden zei Harm ten Brink:

 

 

28 minuten geleden zei Harm ten Brink:

Leuk Hans, was ik ff helemaal vergeten...

Heeft iemand de originele audio?

 

stuur mij even een e mail, Harm  die ben ik kwijt hknotappestaarthome.nl

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuten geleden zei Juul:

Dit is het verhaal achter Soundpush door Willem  vorige maand in een mail aan mij. En zo komt er steeds weer een stukje geschiedenis los.

 

©Stichting Norderney.

 

Soundpush werd aangetrokken op mijn advies aan D Verweij. Ik vond dat we een eigen studio moesten hebben . Voor jingles en talentenjachten bijvoorbeeld. (De Cats nanen hun eerste single If I did nt have a dime’ op in Soundpush, dat was de prijs voor het winnen van een Veronica takentenjacht georganiseerd door Suhandi. Jan van Veen was juryvoorzitter. Jan en ik waren bij de opname aanwezig. Cotrole kamer zat eerst boven.
Was geen opnamstudio maar een soort lunchroom met daarachter een klein theatertje zeg maar. In het gebouw dat verder leeg stond toen we het kochten was bijv een societeit  gevestigd,  “de Book”geheten. Een keer in de maand ( of 2 maanden ) in de winter moesten we voor een bijeenkomst van de Book stoelen klaarzetten in de studio. Dat hoorde bij de overname verplichtingen. Ik heb boven Soundpush gewoond vanaf mijn trouwdag, 19 mei 1965.
Overigens was de eerste “ directeur” van Soundpush Dan Campagne( radionaam Fred van Amstel) soort van dj, die van de Wereldomroep kwam. Was heel arrogant ventje die verkering kreeg met Ger An Verweij. Toen dat uitraakte verdween Dan Campagne bij Veronica.
Toen was het 66 inmiddels en heb ik D Verweij geadviseerd om met Frans Mijts een deal te maken die ik al kende sinds de lagere school in Hilversum.

 

 

Ik heb wel de reclames van de master.

 

En hier de geschiedenis van het pand.

Please login or register to see this link.

 

Groet Nico.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht opeens aan een mooie vondst van de helaas veel te vroeg overleden Mark Torringa. Hij vond een filmpje uit 1967 met commentaar van Hans Zoet over de Sound Push studio  uit de begin periode 1967

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk, ik zie in de begin Herman Schoonderwalt ( met snor) die later ons jinglepakket 538 zou maken.

En ook Tony Vos zie ik. (op 1'03" )

 

En op 1'15" staat Herman voor het bandje.

Op 3'22"  Herman samen met Tony Vos.

 

Op 5'06"  de altijd grappenmakende slagwerker Evert Overweg. Wat heb ik min m'n latere jaren bij de TROS gelachen met die man. Je kwam 'em, net als vele andere "bijverdienende muzikanten" in bijna elke Hilversums orkest of bandje tegen.

We hadden bij opnamen altijd "consumptie bonnen" en elke muzikant kreeg er 5. En altijd kwam Evert naar mij toe met de volgende tekst als z'n bonnen weer eens veel te vroeg op waren;"Hé, Jules, ouwe piraat, sta ik op het achterdek en een windvlaag.........al m'n bonnen weg !

 

En dan kon ik niet anders doen hem er nog maar een paar te geven........zo ging dat.

 

Edited by Juul
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden zei nchuijg:

Hier een veel betere versie 

 

 

 

Dank Nico, "maar wel korter" ( aftellen mist    hi )

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Op 7-2-2019 om 22:17 zei Juul:

Dit is het verhaal achter Soundpush door Willem  vorige maand in een mail aan mij. En zo komt er steeds weer een stukje geschiedenis los.

 

©Stichting Norderney.

 

Soundpush werd aangetrokken op mijn advies aan D Verweij. Ik vond dat we een eigen studio moesten hebben . Voor jingles en talentenjachten bijvoorbeeld. (De Cats nanen hun eerste single If I did nt have a dime’ op in Soundpush, dat was de prijs voor het winnen van een Veronica takentenjacht georganiseerd door Suhandi. Jan van Veen was juryvoorzitter. Jan en ik waren bij de opname aanwezig. Cotrole kamer zat eerst boven.
Was geen opnamstudio maar een soort lunchroom met daarachter een klein theatertje zeg maar. In het gebouw dat verder leeg stond toen we het kochten was bijv een societeit  gevestigd,  “de Book”geheten. Een keer in de maand ( of 2 maanden ) in de winter moesten we voor een bijeenkomst van de Book stoelen klaarzetten in de studio. Dat hoorde bij de overname verplichtingen. Ik heb boven Soundpush gewoond vanaf mijn trouwdag, 19 mei 1965.
Overigens was de eerste “ directeur” van Soundpush Dan Campagne( radionaam Fred van Amstel) soort van dj, die van de Wereldomroep kwam. Was heel arrogant ventje die verkering kreeg met Ger An Verweij. Toen dat uitraakte verdween Dan Campagne bij Veronica.
Toen was het 66 inmiddels en heb ik D Verweij geadviseerd om met Frans Mijts een deal te maken die ik al kende sinds de lagere school in Hilversum.

 

 

Ik heb wel de reclames van de master.

Al zoekend naar iets kwam ik hier terug in de tijd. Dit verhaal is compleet nieuw voor mij. Volgens de verhalen hebben The Cats in 1965 meegedaan aan een talentenjacht in de zaal Faber in Blaricum, later Soundpush studio. Toen al overgenomen door Dirk Verweij / Radio Veronica en gebruikt voor opnamen en talentenjachten etc. Daarbij waren o.a. aanwezig, Evan Durlacher, Ben Levy en Jan van Veen.   If I didn't have a dime to play the juke-box of kortweg The Juke-box, is opgenomen in een "geluidsstudio" aan de Oudezijds Voorburgwal 200 te Amsterdam. Die studio(achterkamertje)  was gevestigd in het hoofdkantoor van de textielfirma Durlacher (Durlaphone).  Wel een mooi verhaal. Wie was Willem?

Edited by cdb

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei cdb:

Al zoekend naar iets kwam ik hier terug in de tijd. Dit verhaal is compleet nieuw voor mij. Volgens de verhalen hebben The Cats in 1965 meegedaan aan een talentenjacht in de zaal Faber in Blaricum, later Soundpush studio. Toen al overgenomen door Dirk Verweij / Radio Veronica en gebruikt voor opnamen en talentenjachten etc. Daarbij waren o.a. aanwezig, Evan Durlacher, Ben Levy en Jan van Veen.   If I didn't have a dime to play the juke-box of kortweg The Juke-box, is opgenomen in een "geluidsstudio" aan de Oudezijds Voorburgwal 200 te Amsterdam. Die studio(achterkamertje)  was gevestigd in het hoofdkantoor van de textielfirma Durlacher (Durlaphone).  Wel een mooi verhaal. Wie was Willem?

 

Willem van Kooten

 

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant. Je ziet dat Van Kooten meteen al vanaf het begin bij de carriere van The Cats betrokken is geweest.

 

Arnold Mühren had daar jaren later zo zijn bedenkingen bij:

 

Please login or register to see this link.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Zo wordt maar weer eens bevestigd dat de hele muziekindustrie bestaat uit griezels die hun zakken vullen over de rug van anderen.

En bij BUMA/STEMRA hadden ze ook boter op het hoofd toen Tony Berk daar werkte en zich royalties liet uitbetalen voor een plaat die nooit werd gedraaid.

Ik moet nog weleens denken aan een aantal foute artiestenmanagers die ik tegenkwam toen ik meeliep met Hollands Glorie bij Holland FM.

En we hadden natuurlijk de nooit opgeloste moord op platenproducer Bart van der Laar in 1981.

Vorige week nog startte NPO Radio 1 een podcast over deze zaak:

Please login or register to see this link.

Edited by Harm ten Brink

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ach ja, ook dit artikel bevat een paar "fouten".

 

Ik noem er maar één.

 

 EMI-topman John Möring  klopt niet. Möring was gewoon "producer". Niks topman. 

 

 

1 uur geleden zei Harm ten Brink:

Zo wordt maar weer eens bevestigd dat de hele muziekindustrie bestaat uit griezels die hun zakken vullen over de rug van anderen.

En bij BUMA/STEMRA hadden ze ook boter op het hoofd toen Tony Berk daar werkte en zich royalties liet uitbetalen voor een plaat die nooit werd gedraaid.

Ik moet nog weleens denken aan een aantal foute artiestenmanagers die ik tegenkwam toen ik meeliep met Hollands Glorie bij Holland FM.

En we hadden natuurlijk de nooit opgeloste moord op platenproducer Bart van der Laar in 1981.

Vorige week nog startte NPO Radio 1 een podcast over deze zaak:

Please login or register to see this link.

 

 

Mijn vrouw was een collega van Bart. en heeft heel veel met 'em gewerkt. En we hebben de politie ook nog over de vloer gehad. Bart was wel een beetje een "showmannetje" en had niet veel vrienden.

Intimi hebben wel een idee wie er achter zou kunnen zitten. Die is inmiddels overleden.

Toenmalige hfd redacteur Nieuwe Revue  Derk Sauer  heeft er bijna een boek over geschreven. En was daar mee bezig met Hans Wilbrink †. Ook Nieuwe Revue, m'n buurman en dorpsgenoot. Zijn  nog een hele avond langs geweest.

 

En over de Buma-Stemra.........................Mijn vrouw was labelmanager-product manager en die weet ook alle in- en outs over de muziekindustrie.

 

 

Edited by Juul
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden zei Juul:

Toenmalige hfd redacteur Nieuwe Revue  Derk Sauer  heeft er bijna een boek over geschreven.

 

Harm melde het al, dit is een podcast over Bart van Laar waar Derk Sauer ook aan heeft meegewekt: 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
7 uur geleden zei Will Stevens:

Interessant. Je ziet dat Van Kooten meteen al vanaf het begin bij de carriere van The Cats betrokken is geweest.

 

Arnold Mühren had daar jaren later zo zijn bedenkingen bij:

 

Please login or register to see this link.

 

Zover ik weet over de geschiedenis van The Cats, en die is toch behoorlijk goed in kaart gebracht, was Willem van Kooten helemaal niet bij de opnames van The Cats betrokken of aanwezig. Willem is misschien bij die talentenjacht aanwezig geweest, maar niet bij de opname van The Juke-box in Amsterdam Oudezijds Voorburgwal.  Joost den Draaijer kwam pas in beeld toen hij de plaat op Radio Veronica draaide. Toen, maar ook bij de latere plaatjes, heeft hij van alles geroepen zoals, binnenbeat uit Volendam, de palingboys, de palingbeat en op een gegeven moment, de palingsound. Het was gewoon een wilde uitspraak die een eigen leven is gaan leiden. Sommigen hangen er complete theorieën aan vast, maar het was gewoon een van Willems wilde kreten. Misschien heeft Willem het bewuste plaatje een paar keer gedraaid. De radio stond in veel fabrieken en andere werklocaties afgestemd op Radio Veronica. Het verhaal gaat dat, toen The Jukebox door (het schijnt) Joost Den Draaijer gedraaid werd, alle fabrieken in Volendam stil lagen. Ook weer zo'n prachtig overdreven verhaal. Het wordt allemaal strek overdreven wat verder de bijdrage van Willem is geweest aan het succes van The Cats. The Cats kwamen pas echt in beeld na de single What a crazy life uit 1966. Daarna werden ze regelmatig gedraaid op Veronica en werden ze daar welkome gasten. Mede door de meegebrachte pondjes paling door Jan en Jaap Buijs en met name ook door de medewerking van Rob Out.

Edited by cdb

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuten geleden zei cdb:

Zover ik weet over de geschiedenis van The Cats, en die is toch behoorlijk goed in kaart gebracht, was Willem van Kooten helemaal niet bij de opnames van The Cats betrokken of aanwezig. Willem is misschien bij die talentenjacht aanwezig geweest, maar niet bij de opname van The Juke-box in Amsterdam Oudezijds Voorburgwal.  Joost den Draaijer kwam pas in beeld toen hij de plaat op Radio Veronica draaide. Toen, maar ook bij de latere plaatjes, heeft hij van alles geroepen zoals, binnenbeat uit Volendam, de palingboys, de palingbeat en op een gegeven moment, de palingsound. Het was gewoon een wilde uitspraak die een eigen leven is gaan leiden. Sommigen hangen er complete theorieën aan vast, maar het was gewoon een van Willems wilde kreten. Misschien heeft Willem het bewuste plaatje een paar keer gedraaid. De radio stond in veel fabrieken en andere werklocaties afgestemd op Radio Veronica. Het verhaal gaat dat, toen The Jukebox door (het schijnt) Joost Den Draaijer gedraaid werd, alle fabrieken in Volendam stil lagen. Ook weer zo'n prachtig overdreven verhaal. Het wordt allemaal strek overdreven wat verder de bijdrage van Willem is geweest aan het succes van The Cats. The Cats kwamen pas echt in beeld na de single What a crazy life uit 1966. Daarna werden ze regelmatig gedraaid op Veronica en werden ze daar welkome gasten. Mede door de meegebrachte pondjes paling door Jan en Jaap Buijs en met name ook door de medewerking van Rob Out.

 

Heet tegenwoordig "alternative facts"

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden zei Vincent:

 

Harm melde het al, dit is een podcast over Bart van Laar waar Derk Sauer ook aan heeft meegewekt: 

 

 

 

Bron: De Telegraaf (22-5-2020)

 

image.thumb.jpeg.b2863e89f5b4419c927fe2dc4f19d69e.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



  • Similar Content

    • By martinja
      Met dank aan Stichting Norderney
       
      Veronica828_20040821_1700-1800(Top40-220571-LexHarding)
      Please login or register to see this link.
    • By martinja
      Dit programma gaat over het overlijden van Rob Out - ze blikken terug naar een programma dat eerder uitgezonden is in 1997. Ik vond dit toen een zeer interessant programma.
       
      NPS-R1_20040111_2100-2200(UithetNieuws-FrenkvdLinden-RobOut)
      Please login or register to see this link.
    • By martinja
      Wel vroeg, maar ik wil je deze toch niet onthouden - ik sla de downloads zelf op als er kerstopnames zijn en bewaar ze voor die periode. Deze is gemaakt door wijlen Rick van Dijk. Rick kon altijd leuk mixen en stukkies van de originele top 40 in elkaar verweven
       
      Kerst top 40 1971-12-25 deel 1
      Please login or register to see this link.
       
      Kerst top 40 1971-12-25 deel 2
      Please login or register to see this link.
       
      Kerst top 40 1971-12-25 deel 3
      Please login or register to see this link.
    • By PowerMusic
      Hier is de Long Version Sunday Top 121 in mp3 in zes delen.
       
      Please login or register to see this link. Long_Version_Sunday_Top_121_-_Deel_1.mp3

      Please login or register to see this link. Long_Version_Sunday_Top_121_-_Deel_2.mp3

      Please login or register to see this link. Long_Version_Sunday_Top_121_-_Deel_3.mp3

      Please login or register to see this link. Long_Version_Sunday_Top_121_-_Deel_4.mp3

      Please login or register to see this link. Long_Version_Sunday_Top_121_-_Deel_5.mp3

      Please login or register to see this link. Long_Version_Sunday_Top_121_-_Deel_6.mp3
       
      Please login or register to see this link. All 6 files
       
    • By hans knot
      Jean Jacques Perrey – Island in space. Een nummer afkomstig van de in 1968 uitgekomen lp ‘The Amazing New Electronic Pop Sound of Jean Jacques Perrey’. Het werd in 1972 door Tom Collins op Veronica gebruikt voor een van de veilig verkeer spots: ‘Bij stilstand in een file waarschuw het achterop komende verkeer door enkele malen op het rempedaal te trappen waardoor uw remlichten opgloeien. Zorg dat U gezien wordt.’
       
      Jean Jacques Perrey - Island in space. A song from the 1968 album 'The Amazing New Electronic Pop Sound of Jean Jacques Perrey'. It was used by Tom Collins on Veronica in 1972 for one of the safe traffic spotlights: 'When stationary in a traffic jam, warn the traffic coming from behind by pressing the brake pedal a few times, causing your brake lights to glow. Make sure you're seen.'
      Please login or register to see this link.
       
  • Doneer

    Support the Radiotrefpunt
    We appreciate all donations!

    Donate Sidebar by DevFuse
  • Recently Browsing

    No registered users viewing this page.

  • Member Statistics

    • Total Members
      4,544
    • Most Online
      2,923

    Newest Member
    mijnvlogs
    Joined
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.