Spring naar bijdragen

Testuitzendingen MV Mi Amigo november 1978


Vincent

Aanbevolen berichten

8 uur geleden zei Vincent:

Heb je hier een bronvermelding bij?

 

Monitor number 19

8 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Het is onzeker of er op 23-11-1978 wel een testuitzending heeft plaatsgevonden.

 

In Monitor nummer 19 staat er ook niets over.

 

8 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Anderen beweren dat er een test zou hebben plaatsgevonden met een korte tekst dat Caroline zou terugkomen

 

Volgens mij heb ik die opname ( toch) ook eens gehoord!?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Robin Westhof:

Wel of niet een testuitzending op 23-11-1978?

 

Please login or register to see this link.

 

Ook in Radiovisie nummer 15 ( 5-2-1979) pagina 26 staat dat er (toen) kort werd getest op de 963 kHz. 

 

Zoals ik al eerder op dit forum heb laten weten heb ik 's nachts niets gehoord op 963 kHz, maar het zou natuurlijk kunnen dat de bewuste testuitzending overdag heeft plaatsgevonden. Geen van de artikelen noemt echter een tijd.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Please login or register to see this link. :
De aanwezige Mi Amigo deejays aan boord van het zendschip bleven nog enkele dagen maar werden niet veel later vervangen door Dick Verheul, die er verder ook weinig te zoeken had daar de zenders niet werden gereactiveerd. Begin november 1978 werden, nadat een aantal onderdelen aan boord was gebracht en geïnstalleerd, een aantal testen uitgezonden en wel op onregelmatige momenten op 1,2,3,4,6 en 9 november. Hoofdzakelijk werd er gebruik gemaakt van een testtoon. Op 23 november, de dag dat vele lange golf en middengolf zenders ter wereld van frequentie wijzigden, was Radio Caroline in de ether op 963 kHz. Eerst werd er, gedurende vier minuten, een testtoon uitgezonden, waarna 'Caroline' van The Fortunes, de stationtune van Radio Caroline werd gedraaid. De enige woorden, die vanuit de Carolinestudio de ether in werden geslingerd, waren: 'Don't despair, we'll be back sometime'. (Wanhoop niet, eens zullen we terugzijn). Op dat moment was de generator voor gebruik in combinatie met de 10kW zender dus weer in orde.'

 

Dit stuk klopt niet helemaal. Johan Visser ging vlak na het uitvallen van de generator met de tender teug naar België. Marc en Ferry vertrokken 31 oktober, Dick was hun vervanger. Er kwamen geen onderdelen voor de generator(en) mee. Deze waren ook niet in de tussentijd via de UK gekomen.

Aan boord waren drie generatoren, 2 MAN en een Henchel. De laatste was voor de stroomvoorziening aan boord. De MAN's werden gebruikt voor de zenders. Begin september ging de eerste MAN kapot. Deze kon alleen nog maar een halt tot één uur draaien en dan moest deze uit om nog meer schade te voorkomen. Vanaf dat moment draaide men op de andere MAN. Deze moest iedere 24 uur onderhoud hebben. Om die mogelijk te maken werden de uitzendtijden ingekort. Op 20 oktober ging ook deze kapot. Onherstelbaar.

De Henchel was bestemd voor de stroomvoorziening aan boord en hier loop je geen risico mee. Licht, koelkasten, verwarming zijn essentieel. Als deze testen hebben plaatsgevonden moet dat met behulp van de gemankeerde MAN geweest zijn. Dit laatste heb ik nog niet bevestigd gekregen. Maar het is wel aannemelijk dat deze MAN  generator is gebruikt. Verklaart ook waar het tot korte tests is gebleven en niet de uitzendingen met de 10kW werden opgestart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Vincent:

Marc en Ferry vertrokken 31 oktober, Dick was hun vervanger.

 

Ook zou Herman de Graaf met Dick meegaan, maar hij kwam te laat opdagen en miste de tender.

 

6 uur geleden zei Vincent:

Dick Verheul, die er verder ook weinig te zoeken had daar de zenders niet werden gereactiveerd.

 

Slapen, slapen en nog eens slapen, was wat Dick deed, volgens de Engelsen aan boord.

 

6 uur geleden zei Vincent:

De Henchel was bestemd voor de stroomvoorziening aan boord en hier loop je geen risico mee.

 

De Henschell kon (en werd) gewoon gebruikt voor de 10 Kilowatt zender + de stroomvoorziening aan boord, was in principe de meest betrouwbare generator aan boord en gebruikte  4 ton dieselolie per week.

 

7 uur geleden zei Vincent:

Als deze testen hebben plaatsgevonden moet dat met behulp van de gemankeerde MAN geweest zijn

 

De testen waren met de 10 Kilowatt zender met behulp van de Henshell.

 

De Man generatoren zijn volgens mij nooit meer gebruikt, al waren er in de zomer (1979) wel plannen voor reparatie.

 

Voor de 50 Kilowatt zender werd in de loop van 1979 de Cummins generator (Delmare) gebruikt en die gebruikte ongeveer 6 ton dieselolie per week.

 

Er waren ook nog twee andere kleine (nood) generatoren aan boord, die gaven te weinig vermogen voor de 10 Kilowatt zender, maar gaven genoeg vermogen voor de stroomvoorziening, verlichting, koken, verwarming ect...

 

 

7 uur geleden zei Vincent:

en niet de uitzendingen met de 10kW werden opgestart.

 

Er was ook nog een gebrek aan genoeg olie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Vincent:

Uit welke bron komt deze informatie?

Eigen aantekeningen en als je de vrije radiobladen (FRM, RadioVisie Freewave, Monitor ect...,  van rond die tijd doorneemt kom je (ook) al een heel eind.

 

Wat betreft de generatoren 1978/1979 staat er een interessant (uitgebreid) stuk in Monitor nummer 24 op pagina 5 +6 door Stephen Bishop (Johnny Lewis).

 

Op Internet staat er ook nog wat over de generatoren ( wel een paar kleine foutjes) van Johnny Lewis.

 

Onder andere dat men de defecte Man generatoren (uiteindelijk) in het voorjaar van 1980 (toch) wilde repareren.

 

"There was talk late 1979 of the all day English service starting up again once the Man generators had been repaired, that was going to happen around March/April 1980 but as we know it was not to be. March 1980 and the old girl could hold out no more and sank just off the Long Sands in the North Sea."

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 9 months later...
Op 11-2-2019 om 20:07 zei Robin Westhof:

De Henschell kon (en werd) gewoon gebruikt voor de 10 Kilowatt zender + de stroomvoorziening aan boord, was in principe de meest betrouwbare generator aan boord en gebruikte  4 ton dieselolie per week.

 

De Henschel was begin 1978 buiten gebruikt geraakt. Hij kon niet meer worden opgestart. Op moment dat de tweede MAN kapot ging viel men terug op de kleine Farymann generator die alleen gebruikt kon worden om de verlichting en verwarming aan boord. Pas eind november 1978 werd de Henschel gerepareerd. Het is dus twijfelachtig dat deze testuitzendingen hebben plaatsgevonden. 

 

Weet iemand overigens wanneer in de zomer van 1978 de eerste MAN kapot ging?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Vincent:

Pas eind november 1978 werd de Henschel gerepareerd.

 

En die generator begaf het (ook) weer in Januari 1979, vandaar het bijna zinken van de Mi Amigo, die maand.

 

Vlak na de bijna zinkpartij kwam er een (andere) kleine Honda generator aan boord ( ter vervanging van de Farymann) die liep niet op diesel maar op benzine.

 

4 uur geleden zei Vincent:

Weet iemand overigens wanneer in de zomer van 1978 de eerste MAN kapot ging?

 

17/18 september 1978.

Tot die tijd waren  de uitzendingen 24 uur per dag, daarna niet meer.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei Robin Westhof:

En die generator begaf het (ook) weer in Januari 1979, vandaar het bijna zinken van de Mi Amigo, die maand.

 

Vlak na de bijna zinkpartij kwam er een (andere) kleine Honda generator aan boord ( ter vervanging van de Farymann) die liep niet op diesel maar op benzine.

 

Klopt. Dat het een Honda was wist ik niet. Mag ik vragen waar je die info vandaan hebt?

 

55 minuten geleden zei Robin Westhof:

17/18 september 1978.

Tot die tijd waren  de uitzendingen 24 uur per dag, daarna niet meer.

 

Dank je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Robin Westhof:

 

En die generator begaf het (ook) weer in Januari 1979, vandaar het bijna zinken van de Mi Amigo, die maand.

 

Vlak na de bijna zinkpartij kwam er een (andere) kleine Honda generator aan boord ( ter vervanging van de Farymann) die liep niet op diesel maar op benzine.

 

 

17/18 september 1978.

Tot die tijd waren  de uitzendingen 24 uur per dag, daarna niet meer.

 

in mijn gegevens die ik bijhield in die tijd ging Caroline om 0u00 UK uit de lucht op 18 sept. tot 7u Benelux maar vanaf 1.9.78 tot 5.9 waren ze al uit de lucht tussen 2u en 7u30 en daarna tussen 3u en 7u

Op 10-2-2019 om 11:19 zei Vincent:

Op de volgende data zouden er testuitzendingen hebben plaatsgevonden vanaf de MV Mi Amigo. Heeft iemand daar misschien opnames van? Of weet iemand een verwijzing hier naar op het net?

 

01-11-1978
02-11-1978
03-11-1978
04-11-1978
06-11-1978
09-11-1978
23-11-1978

ondertussen nog gegevens teruggevonden in mijn nota's:

20.10.78 terug in de lucht om 1955 voor 5 minuten om nummers door te geven

1.11.78 draaggolf tussen 1645 en 1815 met onderbrekingen en fluitsignaal

2.11.78 draaggolf tussen 1410 en 1545

8.11.78 's avonds opnieuw draaggolf (hier heb ik geen tijden bij genoteerd) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei bert ree:

in mijn gegevens die ik bijhield in die tijd ging Caroline om 0u00 UK uit de lucht op 18 sept. tot 7u Benelux maar vanaf 1.9.78 tot 5.9 waren ze al uit de lucht tussen 2u en 7u30 en daarna tussen 3u en 7u

 

Dat zijn denk ik gegevens van oktober 1978.

 

Volgens Monitor (19) : " Up until September 18th, Caroline had been broadcasting 24 hours a day, but from that date we began suffer closedowns regularly  at 02.00 BST and sometimes as early as 01.00."

 

Dat eerder uit de lucht gaan duurde tot vrijdag 20-10-78.

 

Onderaan (voor) pagina 1.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

bewerkt door Robin Westhof
verbetering
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.