Spring naar bijdragen

Blog Ad Roland: ‘DAB Plus of Min?’


Juul

Aanbevolen berichten

  • 1 month later...

Een goed FM signaal is niets mis mee. FM kan nog mooier klinken want dat opgepompte geluid van tegenwoordig vind ik  maar helemaal niks. Er zijn jaren geweest toen klonk FM radio gewoon prachtig hifi naturel. DAB radio wordt nu aangeprezen als iets geweldigs. Dat had het kunnen zijn wanneer het geluid zo naturel mogelijk had geklonken. Nu is het gewoon weer datzelfde signaal wat er op de kabel en fm te horen is. Er zitten wel wat voordelen aan betreffende het afstemmen en snelkeuzetoetsen, maar het geluid, daar had ik meer van veracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed genuanceerd verhaal.
Helaas is in Europa, ook in Nederland, DAB+ een geloof, bijna een sekte geworden (die mij veel schade heeft berokkend), te vergelijken met de klimaat discussie. Toevallig ook nog van hetzelfde ministerie van EZ en K.

Toen de FM kwam riep ook iedereen dat binnen 5 jaar de AM uitging, want FM was (inderdaad) veel beter. Het is nog steeds niet helemaal uit, en zou met het Amerikaanse IBOC (In Band On Channel) systeem zelfs nog een toekomst kunnen hebben.
De FM is verprutst met over-processing en maximale frequentie zwaai (voor de technici, als je FM detector niet precies op de centerfrequentie staat heb je een probleem, ik ben al veel tuners zo tegengekomen). Op DAB gaat straks dezelfde race plaatsvinden. 

DAB+, het Eureka systeem, is niet alleen ontwikkeld in Europa maar vooral door de publieke omroepen. Die heb je niet of nauwelijks in de USA. DAB+ in multiplex is inderdaad ideaal voor een PO, want je kan in 1 x met veel minder zenders een flink aantal programma's uitzenden. 
Voor commercielen is het niet handig, er moet samengewerkt worden, en dat gaat hier bij de regionalen bijvoorbeeld heel slecht.

Wie zit er op meer zenders te wachten? Het is hier geen Duitsland waar de politiek en PO de FM voor commercielen tegenhouden, met name in NRW. Landelijke FM is in de BRD onmogelijk. Wel op DAB+, dus koopt men daar redelijk massaal nieuwe ontvangers. 
DAB+ is ook al in de praktijk geen betere geluidskwaliteit.

Dus is uitkijken naar radio met 5G een goed idee. (Rijmt ook nog, net als 192......)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei ruudam:

 

De FM is verprutst met over-processing en maximale frequentie zwaai (voor de technici, als je FM detector niet precies op de centerfrequentie staat heb je een probleem, ik ben al veel tuners zo tegengekomen). Op DAB gaat straks dezelfde race plaatsvinden

 

Hoe zie je die race voor je ruud? Waar bij fm zo hard mogelijk nog enig nut heeft aan de randen van je zendgebied, maakt dat bij de digitale radio geen bal uit. Je hebt ontvangst of niet, meer smaken zijn er niet. Zo luid mogelijk heeft daar geen enkele invloed op. Ik vraag me dus af op welke race je dan doelt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Harmen:

 

Hoe zie je die race voor je ruud? Waar bij fm zo hard mogelijk nog enig nut heeft aan de randen van je zendgebied, maakt dat bij de digitale radio geen bal uit. Je hebt ontvangst of niet, meer smaken zijn er niet. Zo luid mogelijk heeft daar geen enkele invloed op. Ik vraag me dus af op welke race je dan doelt.

 

De race wie het hardst klinkt, en dat gebeurt met processing. Dus bij de processor alle knopjes helemaal naar rechts, waardoor het dik en plat klinkt.

Bij het scannen van de stations zal de luisteraar de neiging hebben bij het hardst klinkende programma te blijven hangen.

 

Je uitzendgebied ligt vast en is gelijk aan de concurrentie voor zover op dezelfde multiplex. Het gaat dus om de race binnen het uitzendgebied, tussen de programma aanbieders in de mpx, maar natuurlijk ook om de programma's in andere mpx-en.

 

Bij de overprecessing van FM gaat het niet alleen het uitzendgebied wat te vergroten,  maar ook om de aandacht van de luisteraar, om op te vallen dus.

 

Er wordt nu nog niet overal en altijd evenveel aandacht geschonken aan de processing bij DAB, omdat er maar weinig ontvangers en dus luisteraars zijn, FM is dominant. Maar als het DAB only is wordt het anders, vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.