Spring naar bijdragen

Johan Rood(62) van Delmare overleden


Leendert Vingerling

Aanbevolen berichten

Leendert

 

Dank voor de uitleg, waarvoor mijn waardering

Johan nog gevolgd toen ik op zee viste met de N.723 Pallieter uit Nieuwpoort.

Ook s'avonds , nacht waar hij praate met middengolfpiraten op MW

We hadden een radio met de marineband om bv tegen Oostende Radio te praten.

Maar natuurlijk in mijn geval op de brug stond ie op Delmare o.a.

Ik heb dus hem meermalen gehoord toen hij zowat alleen aan boord zat

Het was wel meermalen zoeken 

Helaas kon ik geen opnames maken ervan aan boord

De electriciteit was niet dezelfde als aan land, en ook tja de aansluiting een probleem..

Het waren andere tijden !

 

Ooit ergens in Belgie naar een drive-in geweest georganiseerd door Johan Rood.

Met de trein, bus dacht ik, ik en den Mario ook visser en familie

Maar goed, aldaar niemand te zien

na een uur en meer wachten na het aanvangsuur besloten er mensen huiswaarts terug te keren

Ik besloot vol te houden, ook Gunther Guilliot uit Duitsland, een fan die ik via brieven, ruilingen contact mee had

Gunter was een kennis van Hans -Joachim Gerecht zoiets (geloof door een reden hij zijn familienaam veranderde)

Gunther overleed helaas door ziekte  jong.

 

Maar goed we overtuigden steeds de mensen om te blijven.

Net toen er uiteindelijk mensen opstapten te voet of..kwam iemand aan met de mededeling dat het nog doorging enz reden vertraging.

Uiteindelijk Johan Rood ter plaatste.

Een diepe zucht bij mij.

het was ook nog met geduld wachten buiten voor  alles in dat zaaltje werkte .

Ook toen geloofde bijna niemand er nog in en wilden weg.

Gelukkig voor ons de mensen die van zo ver kwamen ging het uiteindelijk door.

Nog een gezellige avond gehad uiteindelijk.

Gunther vond het top en nam wat foto's .

Ook ik blij omdat ik als visser altijd op zee zat, 7 8 10 dagen lang

Aan land ook nog werken, kortom vrije dagen waren er niet veel

en ook door stormen, problemen kon je nooit zeker zijn dat je op een bepaalde datum was

Opnames maken van de radio gebeurde dus als ik thuis was vanaf ik denk november ongeveer 1977.  het begon met Mi-Amigo .

Zo weinig opnames gemaakt uit de Delmare periode

 

Johan Rood hoe dan ook gaan we niet vergeten met zijn dagen aan boord met of zonder de kapitein

 

We visten toen  tegen de Engelse kust, dus om wat vis te gaan leveren enz voor Johan Rood ..was te ver van de Delmare boot. En ook mijn schoonbroer die in de boot zat was geen fan van de zeezenders. Een tegenpool van mij !

Het was me natuurlijk ook volkomen duidelijk dat het einde verhaal was van Delmare.

 

Delmare kon ik meestal redelijk ontvangen in Oostduinkerke 2,5 km van de Noordzee.

 

Maar goed. Nog eens mijn dank voor je berichtgeving.

Ik hoop nog van je bedragen aan dit forum te genieten

Van mensen die erbij betrokken waren en het vertelllen zoals het echt was

 

Wat ik ook weet

Jij hebt dingen meegemaakt op de Noordzee  met de boten, piratenradio enz die nooit meer terugkomen. De durf, de risico's enzz..het avontuur

Tijden die nooit meer terugkomen!

 

Ik ga eruit op de muziek van de Simple Minds op Radio Jackie met Dave Owen ex DJ Radio Atlantis.

Gisteren was het hun 50ste celebration birthday uitzending

 

Nog een oprechte vriendelijke groeten

 

Jean-Pierre 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Dit was Johan ten voeten uit. Een zeer bekwame en kundige technicus, maar rebels en helaas niet gedisciplineerd.

 

Hij zette zich af tegen de kapitalistische maatschappij, maar realiseerde zich ook dat er geen echt alternatief was. Delmare was een podium, waar hij zich wel thuis voelde. Alleen kon hij slecht overweg met de prestatiedruk. En dat uitte zich in de nadagen in willekeurige uitzendtijden van programma's.  Johan had lak aan 'de wekker' en werkte daarom ook zonder tijdsbesef. Geen goede basis om luisteraars of adverteerders aan je te willen binden.

 

Dat hij op de 186 meter zat te 'freaken' met enkele  middengolfpiraten klinkt misschien geweldig, maar zakelijk was het niet. Johan eigende zich het station toe en deed wat hij leuk vond. Hij realiseerde zich niet dat hij daarmee de deur dicht gooide voor een herstart of een professionele voortzetting.

 

Toen het schip zich had 'overgegeven' en in Stellendam binnenvoer , kwam hij een paar maanden later bij me praten over een doorstart , maar dan zonder Gerard van Dam. Hij vond dat Gerard hem in de steek had gelaten. 

 

Later is alles weer bijgelegd, want Gerard kon met zijn charisma Johan weer achter zich krijgen. Als gevolg daarvan zijn we gaan kijken bij zijn vriend Eddy, die in België circus Barelli had overgenomen(zie foto's). Met dit circus wilden  ze rondreizen en de opbrengsten zouden in een nieuwe Delmareboot' gestoken worden .Het was geen realistisch project en werd afgeblazen. 

 

 

 

Gerard hoopte Johan binnenboord te houden en nodigde hem in augustus 1980 uit voor de oprichtingsvergadering van de Delmare Omroep Organisatie in Den Haag. Johan  kwam,  maar ging later toch zijn eigen weg.

 

Hij vond dat hij recht op  de naam Delmare had, omdat hij tot het laatst toe aan boord zat. Gerard was het daar niet mee eens. Het boterde  dus niet tussen Gerard en Johan en dat uitte zich in twee Delmare organisaties. Johan hoopte veel  voormalige luisteraars aan zich te binden door het organiseren van een  Disco avond in Turnhout. Aanwezig waren zijn  Delmare medestanders. De afwezigen zaten in het kamp van Gerard van Dam.

 

De avond was geen succes. Johan gaf een paar maanden later nog een blad uit over' zijn' Delmare , maar daarna volgde  er' radiostilte'.

 

De stilte van toen is nu helaas voor eeuwig...

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DOO Morgenster_0004.jpg

DOO Morgenster_0003.jpg

Johan,Geleijn,Leendert, België 1980.jpg

Gerard,Eddy,Johan, circus Barelli , België 1980.jpg

Eddy,Johan,Gerard, circus Barelli , België 1980.jpg

DOO Morgenster_0005.jpg

Marjo, circus Barelli , België 1980.jpg

circus Barelli , België 1980.jpg

Johan Rood, trailerhelling Brouwersdam,1979.jpg

het blijft nu nog altijd interessant dat een aantal foto's indertijd genomen zijn en bewaard zijn gebleven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-3-2019 om 21:45 zei NaNels:

Wat nergens in bovenstaande  verhalen vermeld wordt is dat Johan tussen 1983 en 1987 uitzond op de korte golf 6206 (49 mb). Vanuit zijn ouderlijk huis nabij Antwerpen. Hij bouwde een zender om zodat die zowel op korte als ook middengolf kon uitzenden. 

 

Een terechte en goede aanvulling. Ik herinner me dat er in de Free Radio Magazines van toentertijd wel melding van werd gemaakt.

 

De aandacht voor Johan gaat nu voornamelijk over zijn zeezender periode, maar hij heeft natuurlijk nog meer gedaan.

 

Johan koos  na Delmare  voor het 'kamp' Leo en  Astrid, en kwam ook bij hen thuis in Naaldwijk. Johan legde aan Leo uit hoe een zender werkte. Ik meen dat het kortegolf was, maar dat weet ik niet meer. Kan ook middengolf zijn. Misschien kan een expert dat aan de hand van de foto's duiden.

 

Leo wilde  met de zender wat uitzendingen doen. Dat werd geen succes, want zodra hij de zender inschakelde hadden mensen in de omtrek geen tv beeld meer...

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Johan,Leendert, Leo 1980 korte golfzender.jpg

Leo 1980 met zender.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-3-2019 om 02:00 zei bert ree:

Gerard hoopte Johan binnenboord te houden en nodigde hem in augustus 1980 uit voor de oprichtingsvergadering van de Delmare Omroep Organisatie in Den Haag. Johan  kwam,  maar ging later toch zijn eigen weg.

 

Van deze vergadering zijn ook enkele foto's genomen. Johan en Eddy (van het circus )waren ook aanwezig.  Leo, die er ook lucht van had gekregen, kwam ongevraagd  binnen. Tot een handgemeen is het niet gekomen. Er vielen wel beschuldigen over en weer.

 

Salut

Leendert

 

 

DOO oprichtingsvergadering 1980.jpg

 DOO vergadering aug 1980,Jan,Eddy,Johan, Leo,Jan Kat.jpg

oprichtingsvergadering DOO 20 -08-1980.jpg

 DOO Morgenster.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Leendert , antwoord op Uw opmerking/vraag" Ik meen dat het kortegolf was, maar dat weet ik niet meer. Kan ook middengolf zijn. Misschien kan een expert dat aan de hand van de foto's duiden."

Gezien de opbouw van de zender op de foto meen ik dat het een korte golf zender is met als eindbuis een 807.

 

vr gr

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-3-2019 om 18:10 zei Leendert Vingerling:

 

 

 

Op 19-3-2019 om 18:10 zei Leendert Vingerling:

 

 

Toen Gerard in augustus 1979  er de brui aan gaf,wilde Johan door gaan. Zijn idealisme was bewonderenswaardig, maar niet realistisch.  Delmare was  toen al een 'dood paard'. Hij kwam zelfs van boord in een klein bootje naar land om hier en daar geld op te halen.  Hij belde ook bij mij aan. De knip werd getrokken, maar ik wist op voorhand dat het geld in een bodemloze put belandde.

  

 

Op 31 augustus 79 ging Johan voor een week uit de lucht voor reorganisatie dacht ik. Dat moet dan die week zijn geweest. Kan dit kloppen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-3-2019 om 00:52 zei J.Vinke:

Hallo Leendert , antwoord op Uw opmerking/vraag" Ik meen dat het kortegolf was, maar dat weet ik niet meer. Kan ook middengolf zijn. Misschien kan een expert dat aan de hand van de foto's duiden."

Gezien de opbouw van de zender op de foto meen ik dat het een korte golf zender is met als eindbuis een 807.

 

vr gr

Jan

Wat ik op de foto zie, lijkt erg op een 19 set, een engelse zendontvanger uit de tweede wereldoorlog, die volop in de dump te koop was. Die kon inderdaad prima op de 49 meter werken, velen zijn zo begonnen aan de zendhobby...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-3-2019 om 16:43 zei Albatrosstudio:

Sluit als een bus en klopt als een zwerende vinger 🙂

 

Even een taalkundig zijpad:

 

'Het sluit als een bus' is sinds de 17de eeuw in gebruik. In de historische krantenbank Delpher duikt 'het klopt als een bus' pas vanaf 1888 op. Aanvankelijk vooral in kranten in Nederlands- Indië.

 

Dat is opmerkelijk, maar niet verwonderlijk: de taalkundige Jan Stroop heeft een paar jaar geleden uitgezocht dat 'kloppen' in de betekenis 'overeenstemmen' en 'juist zijn' vanuit Nederlands-Indië onze taal heeft verrijkt. Multatuli is in zijn brieven (1860-1870) een vroege gebruiker van dit woord.

 

'Dat klopt als een zwerende vinger' duikt pas ruim een halve eeuw later (in 1956) voor het eerst op in de krantendatabank. Iets ouder is de vergelijking 'dat klopt als een zwerende duim'.

 

Diverse bronnen melden dat Radio Oranje in september 1943 de 'onbegrijpelijke' slagzin 'George, het klopt als een zwerende duim' heeft uitgezonden. Een geheime boodschap?

 

Er is geen feitelijk bewijs dat 'dat klopt als een bus' is ontstaan als contaminatie van 'dat sluit als een bus' en 'dat klopt als een zwerende vinger'. Wellicht is die laatste variant juist ontstaan als woordspelige uitbreiding van 'dat klopt als een bus'.

 

Hoe dan ook, van de vergelijkingen met kloppen is 'dat klopt als een bus' nu het meest ingeburgerd. Alleen dat al rechtvaardigt het gebruik ervan in de krant.

 

Please login or register to see this link.

 

Salut

Leendert

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Albatrosstudio:

Daarom schrijf ik ook "me moeder"', "me fiets", "me zus". dan is dat binnenkort ook gerechtvaardigd

 

Nee, want dan moeten eerst de grammaticaregels worden aangepast. Me is een persoonlijk voornaamwoord  en geen bezittelijk voornaamwoord. 

Het gebruik van' me' is overigens één van de grootste taalergernissen. 

 

Please login or register to see this link.

 

'Klopt als een bus' is een uitdrukking. Daar bestaan geen regels voor. Ineens ontstaat er een uitdrukking die veel gebruikt wordt en na verloop van tijd door gezaghebbende instanties die zich met de Nederlandse taal bezig houden wordt geaccepteerd.

 

Een mooi voorbeeld uit onze tijd is: 'Balen als een stekker'., de opvolger van  'Balen als een stier'. En wat te denken van de taalverrijkers van Kooten en de Bie met geaccepteerde uitdrukkingen zoals 'stoned als een garnaal' of 'jemig de pemig'. Of Sjef van Oekel(Dolf Brouwers) met 'Pardon...reeds'.

 

En om het in  zeezenderstijl af te sluiten: 'De klapper van de week' 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Leendert, bij Kooten en de Bie ga je de fout in.

 

Het is "Jemig de Pemig".......  zie 1985.

 

Please login or register to see this link.

7 uur geleden zei Albatrosstudio:

Daarom schrijf ik ook "me moeder"', "me fiets", "me zus". dan is dat binnenkort ook gerechtvaardigd

 

 

Douwe,

 

Dan denk je net zoals "mij"..................hi

 

Ik luister ook vaak naar Frits Spits op zaterdag. Prachtig zo'n programma.

Frits kwam ik tegen bij Lex Harding en hij krijgt zoveel reacties op de "Taalstraat"

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei Juul:

het is "Jemig de Pemig".......  zie 1985.

 

Een typefout Juul. Niets meer, niets minder.  Ik ken de uitdrukking en heb deze wel eens eerder aangehaald in een posting. Heb het gecorrigeerd. Bedankt voor je oplettendheid. Je lichaam mag dan minder gaan functioneren, je geest is gelukkig nog scherp.

 

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.