Spring naar bijdragen

Radio Veronica en de Nederpop


wim1958

Aanbevolen berichten

Afgelopen week had ik in de winkel waar ik werk in Dordrecht een klant waar ik een leuk gesprek mee begon.Hij was duidelijk van de oudere generatie(76 jaar)

Toen ik de gitaar op het scherm van zijn telefoon  zag vroeg ik hem naar zijn muzikale interesse die er zichtbaar was.

Hij begon te vertellen over zijn gitaar helden in de muziek historie. Maar.... voegde hij er aan toe, hij was zelf ook actief geweest in een aantal groepen en had daarmee hits gehad.

Ik vroeg hem welke groep dat dan was. Toen zei hij, ach die zal je toch wel niet kennen. Dus ik drong aan en hij vertelde toen dat hij in de de groep Les Baroques zat.

Hij vertelde zijn naam, Frank Muyser.We hebben een hele tijd staan praten, wat een sympathieke man. Hij was uit zijn woonplaats Baarn speciaal naar Dordrecht gekomen en genoot van de oude stad.

 

Die ontmoeting inspireerde mij om weer eens te duiken in de relatie van Radio Veronica en de Nederpop. Ik word altijd blij van de connectie die Veronica had met al die geweldige 

groepen en artiesten die we in de jaren 60 en 70 hadden en die ze terecht gepromoot hebben.

 

Toen dacht ik, zijn er onder jullie die programma s in het archief hebben van Veronica waar dj s extra aandacht aan Nederpop hebben , d. .m. v. specials of andere interessante 

zaken. Zo herinner ik me dat Klaas Vaak eens een Volendam special had. Maar is er meer?

 

Wim de Lang 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Radio Veronica heeft altijd heel veel aandacht besteed aan het Nederlandse product. Door de hele dag heen hoorde je de zogenaamde Nederpop, Nederbeat of Binnenbeat. Daardoor was het denk ik niet nodig om hiervoor speciale  programma's te maken. Het Nederlandstalig repertoire hoorde je ook volop. Echter, Pierre Kartner heeft wel een tijdje een programma gehad met Nederlandstalige muziek. Ik weet zeker dat heel veel mensen, door het luisteren naar Radio Veronica, geïnspireerd raakten om ook muziek te gaan maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-4-2019 om 14:49 zei Juul:

Ik heb verder niks. Wel leuk, de USA versie van "Such a Cad".

 

Volgens deze site zijn er 3 versies, NL (mono), Duitsland en Belgie.

Please login or register to see this link.

 

Such a Cad werd ook op Aruba op de radio gedraaid, ik neem aan de NL versie, ik kan me niet herinneren dat het anders klonk dan wat ik later hoorde in Nederland.

 

Ik weet dat de belangrijkste radio dj op het eiland, Albert Dieffenthaler (Radio Kelkboom), de plaatjes uit Nederland kreeg. Hij draaide veel Nederbeat, zoals de Shoes, Na na Na.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.