Spring naar bijdragen

RNI april 1970


Jan-Fre

Aanbevolen berichten

Na de problemen op 217meter, kwamen Russel Tollerfield en Dave Hawkins (inderdaad de befaamde technici van BigL) tijdelijk de zendertechnici van de Mebo2 te hulp. Bovendien werd begin mei 1970 de doorvoer isolator van de Mebo2 vervangen door een exemplaar die meer robuust was. Het oude exemplaar werd 2 jaar later gemonteerd op het voordek aan stuurboordzijde tbv RNI2 op 192 meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Russel Tollerfield heeft zelfs nog een programma (van twee uur) in 1973 gedaan, voor Radio Seagull, tijdens een bezoek aan de Mi Amigo .

Is een jaar geleden overleden.

 

4 uur geleden zei Juul:

En hier sta ik op de foto met toch een beetje "mijn held"  Dave Hawkins.

 

Hier een foto van Dave, samen met een jonge Kenny Everett, die naast hem staat.

 

hawk4.jpg

 

 

Op de volgende foto Russel Tollerfield (links) samen met Kenny Everett.

 

hawk5.jpg

 

 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-4-2019 om 15:03 zei Jan-Fre:

10 april 1970: RNI is terug in de ether na 14 dagen stilte. En op een nieuwe golflengte: 190 meter middengolf.

 

 

Waarbij de zijbanden van Veronica in de zachte passages duidelijk te horen zijn.

Veronica reageerde met het opvoeren van de modulatie tot vervormens toe.

2 meter is 2 kanalen afstand, en dat was toen in dat deel van de MG band slechts 16 kHz.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat "wij" de modulatie opvoerden kan ik nergens terug vinden Ruud. Ik heb wel allerlei metingen van de EBU van Veronica en RNI uit die periode maar die geven geen gekke dingen aan. Dus graag jou info........

 

leuke scan:  archief Hans Knot.

 

 

1970-04-03 RNI kopie.jpg

 

 

 

scan archief Norderney.

 

 

Storing Rni kopie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-5-2019 om 20:39 zei Juul:

Dat "wij" de modulatie opvoerden kan ik nergens terug vinden Ruud. Ik heb wel allerlei metingen van de EBU van Veronica en RNI uit die periode maar die geven geen gekke dingen aan. Dus graag jou info........

 

leuke scan:  archief Hans Knot.

 

 

Ik heb daar geen documentatie van, maar weet zeker het in die tijd ergens gelezen te hebben. Onder een titel als etheroorlog enz of zoiets. Maar wat veel sterker is, ik heb het zelf gehoord. Het was natuurlijk makkelijk even te draaien van N-Zee naar Veronica en terug, en het klonk echt vervormd. Zoiets onthoudt je gewoon. En ja N-zee vervormde ook, beetje te veel laag, maar dat was normaal.

Het was maar kort, hooguit een paar dagen volgens mij, en toen ging RNI weer naar de volgende frequentie. (of golflengte zoals dat in die tijd werd genoemd)

 

De EBU zal dat niet geregistreerd hebben omdat het geen verdere problemen gaf en kort was.

 

Overigens, als echt die 199 meter hebben gebruikt moet dat probleem hebben gegeven bij de zuiderburen, Brussel zat op 198 (Veltem)

 

Ja, het was een toestandje met RNI, en maar zoeken naar een vrij kanaal, wat er niet was. De 220 - 1367 kHz was natuurlijk ook maar een behelpen. Werd gebruikt in UK oa Manx Radio (nog steeds).

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 10-5-2019 om 12:06 zei Control49:

Na de problemen op 217meter, kwamen Russel Tollerfield en Dave Hawkins (inderdaad de befaamde technici van BigL) tijdelijk de zendertechnici van de Mebo2 te hulp. Bovendien werd begin mei 1970 de doorvoer isolator van de Mebo2 vervangen door een exemplaar die meer robuust was. Het oude exemplaar werd 2 jaar later gemonteerd op het voordek aan stuurboordzijde tbv RNI2 op 192 meter.

Al surfende op het internet nog wat interessante foto's gevonden gemaakt tijdens het bezoek aan de Mebo2 van deze 2 "Big L" RF goeroe's;

MeboIIdeck.thumb.JPG.d4611f71bf0343b600ea9e92b771a0d3.JPG

Op het dek van de Mebo2; Russel Tollerfield links (leunend), Hannibal (houdt RF output vast; zender staat gelukkig uit), daarnaast Peter Chicago en uiterst rechts voor; Dave Hawkins

© Duncan Johnson

Russel.thumb.JPG.ded8cb0db4c29a1c8dce36f82ccb39fe.JPG

In de zenderkamer van de MEBO2; Russel Tollerfield sleutelt in het driver rek van de RCA BTH-100B MG zender (rechts op de foto nog beetje zichtbaar de Brown Boveri SW en de R&S FM zender © Dave Hawkins

 

Front aanzicht driver rek van de RCA BTH-100B;

164743596_RCABTH-100B_driver.thumb.JPG.5342524fb38078b5eb78a19f2cdfe30e.JPG

 

Russel Tollerfield Tribute page... Please login or register to see this link.

 

vr.gr. John

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11-5-2019 om 21:23 zei ruudam:

 

Ik heb daar geen documentatie van, maar weet zeker het in die tijd ergens gelezen te hebben. Onder een titel als etheroorlog enz of zoiets. Maar wat veel sterker is, ik heb het zelf gehoord. Het was natuurlijk makkelijk even te draaien van N-Zee naar Veronica en terug, en het klonk echt vervormd. Zoiets onthoudt je gewoon. En ja N-zee vervormde ook, beetje te veel laag, maar dat was normaal.

Het was maar kort, hooguit een paar dagen volgens mij, en toen ging RNI weer naar de volgende frequentie. (of golflengte zoals dat in die tijd werd genoemd)

 

De EBU zal dat niet geregistreerd hebben omdat het geen verdere problemen gaf en kort was.

 

Overigens, als echt die 199 meter hebben gebruikt moet dat probleem hebben gegeven bij de zuiderburen, Brussel zat op 198 (Veltem)

 

Ja, het was een toestandje met RNI, en maar zoeken naar een vrij kanaal, wat er niet was. De 220 - 1367 kHz was natuurlijk ook maar een behelpen. Werd gebruikt in UK oa Manx Radio (nog steeds).

 

 

Veronica zat op 192 meter (1562 kHz) en Noordzee toen op 190 meter (1578 kHz). Dus niet op 199 meter.

 

Manx ging pas na 23 november 1978 de frequentie 1368 kHz gebruiken: Please login or register to see this link.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.