Spring naar bijdragen

Max van Weezel overleden


ruudam

Aanbevolen berichten

Journalist Max van Weezel is oveleden.

 

Ik zag hem een paar keer rondlopen op de Radiodag, in Amsterdam.

En vroeg mij af wat hij daar deed, heeft iemand hem daar ooit gesproken.

Misschien had hij belangstelling voor Voice of Peace, gelet op zijn achtergrond?

 

bron: Radio.nl

Journalist Max van Weezel (67) overleden

Medianieuws

[Update] Journalist Max van Weezel is donderdagochtend op 67-jarige leeftijd overleden. Van Weezel was al langere tijd ziek. Vorig jaar werd er bij hem alvleesklierkanker geconstateerd. Bij de NOS presenteerde hij Met het Oog op Morgen. Ook werkte hij jarenlang als parlementair journalist en volgde hij meer dan veertig jaar de journalistiek op en rond het Binnenhof.

In het voorjaar van 2018 kreeg de presentator de diagnose alvleesklierkanker. Hij onderging met spoed een zware operatie en er volgende maandenlang een chemotherapie.

Van Weezel presenteerde programma’s als “In de Rooie Haan”, “Spijkers met Koppen” en het “Radio 1 Journaal”. Ook was hij te horen in “Argos” en “Met Het Oog op Morgen.”

Als journalist won hij twee keer de prestigieuze Anne Vondelingprijs, beide keren met een collega van Vrij Nederland. Vorige maand nog kreeg hij uit handen van burgemeester Halsema van Amsterdam de Frans Banninck Cocqpenning voor zijn "uitzonderlijke bijdrage aan de Amsterdamse en Nederlandse politieke journalistiek".

 

Documentaire Max van Weezel
Naar aanleiding van het overlijden van journalist en politicoloog Max van Weezel wordt vanavond op NPO 2 om 23.05 uur de documentaire Max van Weezel (Omroep MAX) uitgezonden.

In deze documentaire praat Max van Weezel in een bijzondere setting met presentatrice Dionne Stax over zijn werk, leven en de politiek van de afgelopen decennia. Ook halen verschillende (oud-)politici herinneringen op aan de politiek journalist.

Close Up: De vrouwelijke fotografen van Iran (AVROTROS) komt hierdoor te vervallen.

Met Het Oog Op Morgen
Ook Met Het Oog Op Morgen (NOS) op NPO Radio 1 (23.00 uur) staat vanavond uitgebreid stil bij het overlijden van Max van Weezel. In het programma zijn onder meer hoogtepunten te horen van Van Weezel die vele jaren een van de stemmen van ‘Het Oog’ was.

Nooit Meer Slapen
Aansluitend (om 00.00 uur) is op NPO Radio 1 in Nooit Meer Slapen (VPRO) een onlangs opgenomen gesprek te horen dat Chris Kijne met Max van Weezel voerde. Het gesprek gaat over de liefde van Van Weezel voor de radio.

Argos
Zaterdag 13 april is er op NPO Radio 1 om 14.00 uur een speciale uitzending van Argos (VPRO/HUMAN). Van Weezel stond aan de wieg van dit onderzoeksprogramma. In deze uitzending van Argos staan voormalig eindredacteur Hans Simons, oud-minister Joris Voorhoeve en oud-eindredacteur Kees van den Bosch stil bij de rol van Van Weezel als onderzoeksjournalist. [Radio.NL]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We schrijven 23 november 1983. Op de VPRO radio wordt een interview (deel 1, deel 2) uitgezonden, in het kader van een serie programma’s over de “verrechtsing van Nederland”. Ronald van den Boogaard, Henk van Hoorn en Max van Weezel interviewen Hans Janmaat, leider van de Centrumpartij. Drie linkse journalisten, leden van de weldenkende elite, volkomen overtuigd van het Grote Eigen Gelijk, en die ook geen moment moeite doen om hun arrogantie te verbergen. “Wij vonden dat het tijd werd om Janmaat eens goed te ondervragen. Er was een rolverdeling afgesproken en één ding stond van tevoren vast: wij moesten het hem zo moeilijk mogelijk maken.” aldus Ronald van den Boogaard.

 

Het interview geeft met terugwerkende kracht een aardig beeld van de maatschappelijke en politieke situatie in de jaren tachtig van de vorige eeuw

 

Please login or register to see this link.

 

Bron: Please login or register to see this link.

bewerkt door GAMMD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei GAMMD:

Drie linkse journalisten, leden van de weldenkende elite, volkomen overtuigd van het Grote Eigen Gelijk

 

Ruim 25 jaar later en (hij was) nog steeds overtuigd van het grote eigen gelijk. ;-)

 

"Volgens de Binnenhof-veteraan Max van Weezel gisteravond op een PvdA-avond is het Forum voor Democratie de ‘engste’ politieke partij van Nederland, nog enger dan de PVV. Dat komt omdat de partij er rare ‘antisemitische’ en ‘extreem-rechtse’ connecties met dubieuze Amerikanen op nahoudt, aldus de linkse politieke verslaggever."

 

Please login or register to see this link.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Max was inderdaad op de Radiodag, dat was in 2011 in A'dam.  Tijdens mijn radiojaren kwam ik hem wel eens tegen en dan zei die altijd;"Hé, piraat.......'. hij wist dat ik dat niet leuk vind.

Max zat achter in de zaal en staat ergens op en foto die ik wel eens voorbij zag komen.We zitten naast elkaar samen met onze "Radio boekanier" Sanne. Zij kent hem goed uit haar universitaire werkomgeving.

Ik kreeg nog de felicitaties van hem omdat "de Radio prijs " voor archiveren kreeg op die dag.

Max wist veel over en van Veronica en was een enorme radio freak.

Ik vind het een ernorm verlies.

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb in de korte tijd dat ik nu voor de NOS werk een aantal keren met Max mogen werken. Hij luisterde vroeger naar Radio London, Caroline en Veronica. Ook verzamelde hij Top 40 blaadjes. Dit vertelde hij na de opnames van de podcast "De stemming van Vullings en van Weezel" in de Haagse NOS studio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel niet geheel onverwachts toch geraakt door zijn overleden.....een erudiete, authentieke  en aimabele man, zo kwam Max van Weezel over bij mij....want persoonlijk heb ik hem niet gekend....ik luisterde graag naar hem m.n. in Het Oog Op Morgen....hij zal gemist worden....

 

Zou iemand de postcast waarbij Max geïnterviewd wordt door Chris Kijne voor mij in een MP3-bestandje willen omzetten?.....gaat specifiek over zijn de radiocarrière.....alvast veel dank! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei arno:

Zou iemand de postcast waarbij Max geïnterviewd wordt door Chris Kijne voor mij in een MP3-bestandje willen omzetten?.....gaat specifiek over zijn de radiocarrière.....alvast veel dank! 

 

Mooi interview. Mij lukt downloaden helaas niet, Hij komt ook nog terug op dat interview met Janmaat ('dat deden we niet goed').

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Niels Zack:

Ik heb in de korte tijd dat ik nu voor de NOS werk een aantal keren met Max mogen werken. Hij luisterde vroeger naar Radio London, Caroline en Veronica. Ook verzamelde hij Top 40 blaadjes. Dit vertelde hij na de opnames van de podcast "De stemming van Vullings en van Weezel" in de Haagse NOS studio.

In een aflevering van Jinek vertelde hij dat ie toen hij 18 was discjockey bij een piratenzender wilde worden.

Opvallend dat linkse mensen waaronder coryfeeen zoals van Weezel en Rottenberg toegeven dat ze zich "suf" naar de zeezenders luisterden.

Jammer dat ze in 1973 niet al actief waren en Den Uyl op andere gedachten konden brengen.

 

Niels, gefeliciteerd dat je voor de NOS werkt, goed man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisterenavond in Met Het oog Op Morgen werd  als eerbetoon aan Max 'Sloop John B. ' van The Beach Boys gedraaid. Max was volgens de presentatrice een groot fan van The Beach Boys en hij deed zijn presentaties daarom ook regelmatig in een Beach-Boys- T-shirt.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12-4-2019 om 18:59 zei ruudam:

In een aflevering van Jinek vertelde hij dat ie toen hij 18 was discjockey bij een piratenzender wilde worden.

Opvallend dat linkse mensen waaronder coryfeeen zoals van Weezel en Rottenberg toegeven dat ze zich "suf" naar de zeezenders luisterden.

Jammer dat ze in 1973 niet al actief waren en Den Uyl op andere gedachten konden brengen.

 

Niels, gefeliciteerd dat je voor de NOS werkt, goed man.

 

Jaaa, onze Niels zorgt dat alles goed hoorbaar in de "huiskamer" komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de politieke podcast Betrouwbare Bronnen die vrijdag 19 april verschijnt, komt ook Max' liefde voor de zeezenders aan de orde. Hij wist alles van London en Caroline en is niet alleen in Nederland, maar ook in Engeland op zeezenderdagen geweest. 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.