Spring naar bijdragen

NH Radio, 100 Jaar Radio met Erik de Zwart


dave76

Aanbevolen berichten

Ik heb het tweede deel geluisterd vorige week en hij deed niet zuur daarover. Was een mooi overzicht van zijn carrière met leuke fragmenten. 

Ja, niet alleen Erik kwam niet in de serie van 50 jaar 3 fm, maar Erik verbood iedereen die toen bij Radio Veronica om aan het programma mee te werken. Dus Bart van Leeuwen, Jeroen van Inkel en Rick van Velthuysen mochten niet in de serie. Maar Rob van Someren die toen net bij Radio 10 werkte was er wel. Gijs Staverman en Rob Stenders waren er ook een keer.  En het allerleukste was natuurlijk Adam Curry en Simone Walraven.

Bedankt voor het plaatsen Dave 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eindelijk een interessante gast die wat vertellen heeft, maar wat wil je met Erik de Zwart. Je drukt op een knop en hij kletst zo een paar uur vol. Behalve mooie verhalen weet hij de specifieke details inclusief datums zo uit zijn hoofd. Het laatste deel had voor mij weggelaten kunnen worden, want in dit deel sprongen ze van de hak op de tak en merkte je dat de mannen al een paar uren achterelkaar aan het praten waren.

 

Alleen die vervelende nar Edens die de hele tijd maar leuk wil doen en zijn meninkje wil verkondigen is wat mij betreft nog steeds een storend element. Ik snap niet waarom Arjan Snijders daar voor gekozen heeft. Als er een interessante gast is, dan mag hij wat mij betreft thuisblijven.

 

 

bewerkt door pvanklei
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Arjan Snijders ook deed in de serie van 50 jaar 3fm, Erik die weigerde dus om langs te komen in dat programma. Arjan vond het dan dus grappig om als het kon in een jaartal, om een fragment te draaien van Erik. Maar niet van de top 40, maar van de jaren dat Erik de nationale hitparade presenteerde.  Omdat Erik altijd gezien wordt als Mr. Top 40 en Erik zich afzette tegen de publieke omroep. Dat vond Arjan nou humor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎13‎-‎4‎-‎2019 om 16:22 zei jarno1973:

Wat Arjan Snijders ook deed in de serie van 50 jaar 3fm, Erik die weigerde dus om langs te komen in dat programma. Arjan vond het dan dus grappig om als het kon in een jaartal, om een fragment te draaien van Erik. Maar niet van de top 40, maar van de jaren dat Erik de nationale hitparade presenteerde.  Omdat Erik altijd gezien wordt als Mr. Top 40 en Erik zich afzette tegen de publieke omroep. Dat vond Arjan nou humor.


Als je iets beweert, moet het wel kloppen, Jarno.
We hebben in de 50 jaar 3FM serie ook zo'n beetje de hele carriere van Erik op H3 behandeld, dus zowel zijn VOO-jaren van 1980 tot 1984 als zijn TROS-jaren 84-96 als zijn tweede VOO-periode '86-92.
In de uitzending over Hitparades zat Erik met de Tros Top 50 en de Polderpopparade (omdat Lex logischerwijs met een Top 40-fragment  was vertegenwoordigd).
In de uitzending over 1990 zat 'toen wel een fragment van de Top 40 met Erik.


Er is destijds op geen enkele manier 'gesard' richting Erik (hooguit omgekeerd dus, vanwege zijn verbod aan Veronica-medewerkers om langs te komen). Maar zoals nu blijkt was dat destijds gewoon een keuze van Erik vanuit zijn toenmalige functie.


Tijdens de opname bij NH, (een dag na de boekpresentatie van Lex) was Erik in een opperbeste stemming en was hij blij verrast met de fragmentenkeuze.

Edwin

Op ‎12‎-‎4‎-‎2019 om 18:50 zei dave76:

Mooi vierluik van de makers van de podcast 100 jaar radio Arjan Snijders en Harm Edens. in 2015 werd Erik al eens benaderd door Snijders om samen met hem terug te blikken op 50 jaar 3FM maar dat ging niet door. Nu 4 jaar later was Erik alsnog bereidt om voor NH Radio's podcast over 100 jaar radio naar de studio te komen. 

In 4 boeiende afleveringen (die overigens alleen op Spotify te beluisteren zijn) blikken Arjan, Harm en Erik terug over de naam Veronica en of het "het hart van de Nederlandse radio) is.

Erik heeft veel te vertellen en het is boeiend om naar te luisteren. Afgewisseld met veel mooie en bekende fragmenten worden de jaren 1960 tot nu behandeld waarin Erik's radiocarriëre ook wordt belicht. Het zijn zeer lange afleveringen maar voor mij interessant genoeg om mijn aandacht vast te houden. Qua opzet is het hetzelfde als 50 jaar 3FM 

Ik hoop dat ze ooit nog hetzelfde doen maar dan met Lex Harding. Wie weet.

Geniet van dit mooie vierluik met bijna 6! uur verhalen over Veronica.

Deel 1: Please login or register to see this link.

Deel 2: Please login or register to see this link.

Deel 3: Please login or register to see this link.

Deel 4: Please login or register to see this link.


Nogmaals: niet alleen op Spotify, maar ook online, in de ether en op de kabel, bij NH, zondagmiddag van 14 tot 15 uur.
Maar deze vier delen zijn daar dus al geweest...

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-4-2019 om 13:56 zei pieterdecker:

Snijders hoort zichzelf anders ook erg graag praten. Betweterige toon van presenteren heeft hij, vind ik ook jammer. 

 

 

Inderdaad, en heer Snijders is een "zelf benoemde media deskundige".............

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we dan toch kritisch zijn: wat heeft 100 jaar radio eigenlijk te maken met NH Radio? Waarom wordt een regionaal gesubsidieerd radiostation gebruikt als speeltuin voor Arjan Snijders en zijn vriendenclub Koop Geersing, Eddy Keur, Lana Wolff, enz? 

 

Voor iemand die altijd zo kritisch is op andere zenders, vind ik dit ook niet okee. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei pieterdecker:

Als we dan toch kritisch zijn: wat heeft 100 jaar radio eigenlijk te maken met NH Radio? Waarom wordt een regionaal gesubsidieerd radiostation gebruikt als speeltuin voor Arjan Snijders en zijn vriendenclub Koop Geersing, Eddy Keur, Lana Wolff, enz? 

 

Voor iemand die altijd zo kritisch is op andere zenders, vind ik dit ook niet okee. 

Ik ga niet Arjan Snijders verdedigen, noch zijn personeelsbeleid.

 

Feit is dat hij en ik contact hadden in MAART 2018 over het aanstaande radiojubileum. Vanwege onze samenwerking bij 50 jaar 3FM  kwamen we te spreken over 100 jaar radio. MIJN suggestie was dat 'de radiohoofdstad' (Hilversum) in het verspreidingsgebied van NH ligt, net als Beeld & Geluid. Twee argumenten waarom aandacht aan 100 jaar Radio via NH op zijn plaats is. Bovendien was er op dat moment helemaal geen interesse vanuit NPO om iets aan het jubileum te doen. Zelfs niet toen Arjan aanbood zijn kant en klare serie voor nop door te zetten op een landelijk net of online.

Ze gingen er niets aan doen.

Dat veranderde pas in september, toen er in allerijl toch een NPO-serie uit de grond werd gestampt. Nu zijn er dus twee.

 

Edwin  

14 uur geleden zei Juul:

 

 

Inderdaad, en heer Snijders is een "zelf benoemde media deskundige".............

Juul, aangezien 'mediadeskundige' geen beschermde titel is, is elke 'mediadeskundige' zelfbenoemd.

 

bewerkt door rauhfaser
  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei pieterdecker:

Als we dan toch kritisch zijn: wat heeft 100 jaar radio eigenlijk te maken met NH Radio? Waarom wordt een regionaal gesubsidieerd radiostation gebruikt als speeltuin voor Arjan Snijders en zijn vriendenclub Koop Geersing, Eddy Keur, Lana Wolff, enz? 

 

Voor iemand die altijd zo kritisch is op andere zenders, vind ik dit ook niet okee. 

 

Inderdaad, een dikke punt!

2 uur geleden zei rauhfaser:

Ik ga niet Arjan Snijders verdedigen, noch zijn personeelsbeleid.

 

Feit is dat hij en ik contact hadden in MAART 2018 over het aanstaande radiojubileum. Vanwege onze samenwerking bij 50 jaar 3FM  kwamen we te spreken over 100 jaar radio. MIJN suggestie was dat 'de radiohoofdstad' (Hilversum) in het verspreidingsgebied van NH ligt, net als Beeld & Geluid. Twee argumenten waarom aandacht aan 100 jaar Radio via NH op zijn plaats is. Bovendien was er op dat moment helemaal geen interesse vanuit NPO om iets aan het jubileum te doen. Zelfs niet toen Arjan aanbood zijn kant en klare serie voor nop door te zetten op een landelijk net of online.

Ze gingen er niets aan doen.

Dat veranderde pas in september, toen er in allerijl toch een NPO-serie uit de grond werd gestampt. Nu zijn er dus twee.

 

Edwin  

Juul, aangezien 'mediadeskundige' geen beschermde titel is, is elke 'mediadeskundige' zelfbenoemd.

 

 

Dat laatste Edwin,

Je begrijpt precies wat ik bedoel dus ga nu niet grappig zitten doen.  Bevriend met Arjan?

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 1
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, laat ik dan ook maar eens reageren.

 

NH Radio is een erg leuke radiozender met allerlei programma''s die niet allemaal regiogebonden zijn. Countdown Cafe met Kees Baars bijvoorbeeld en programma's met plaatjes uit de jaren zestig en zeventig. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ik ben er blij mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei pieterdecker:

Als we dan toch kritisch zijn: wat heeft 100 jaar radio eigenlijk te maken met NH Radio? Waarom wordt een regionaal gesubsidieerd radiostation gebruikt als speeltuin voor Arjan Snijders en zijn vriendenclub Koop Geersing, Eddy Keur, Lana Wolff, enz? 

 

Voor iemand die altijd zo kritisch is op andere zenders, vind ik dit ook niet okee. 

Wat Koop Geersing in dit verband te maken heeft ontgaat mij een beetje, hij is na de AVRO iets heel anders gaan doen.

Please login or register to see this link.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Juul:

 

Inderdaad, een dikke punt!

 

Dat laatste Edwin,

Je begrijpt precies wat ik bedoel dus ga nu niet grappig zitten doen.  Bevriend met Arjan?

Sorry Juul,
ik begrijp echt niet wat je bedoelt.

Arjan heeft verschillende boeken over mediagerelateerde zaken geschreven en zal zich daartoe allicht hebben verdiept in de onderhavige onderwerpen. Dan word je al gauw deskundig op dat vlak.

Daarnaast is hij ook gewoon liefhebber. Hij kwam met het behoorlijke ambitieuze idee om een serie van een heel jaar te maken. Gewoon, omdat het onderwerp het waard is. Zo'n serie als wij nu maken is echt  de makkelijkste manier om elke week een uurtje radio te vullen/ een podcast te maken. Daar zitten vele tientallen uren per maand in. Vooral van mij (selectie en montage fragmenten) en Arjan zelf (de ruwe opnames monteren tot a) een uitzendbare podcast van zo'n anderhalf uur en b) die podcast verder inkorten tot een radioprogramma van zo'n 55 minuten.
Ik verdedig niet hem, ik verdedig ons programma, omdat het met kennis, liefde en vakmanschap wordt gemaakt.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei rauhfaser:

 ik verdedig ons programma, omdat het met kennis, liefde en vakmanschap wordt gemaakt.

Edwin

Ik denk dat je het niet zo persoonlijk moet nemen Edwin. Ik twijfel er niet aan dat Arjan en jij en heel veel tijd in steken en dat wordt ook gewaardeerd. Voor mij persoonlijk waren de afleveringen met Erik de Zwart het meest geslaagd, maar dat kan met mijn persoonlijke interesse voor Veronica (VOO) te maken hebben. Ik ben blij dat Arjan dit project vanuit NH Radio geïnitieerd heeft. Alleen die vervelende Harm Edens is wat mij betreft nog steeds een storend element en daar ben ik niet de enige in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei rauhfaser:

Sorry Juul,
ik begrijp echt niet wat je bedoelt.

Arjan heeft verschillende boeken over mediagerelateerde zaken geschreven en zal zich daartoe allicht hebben verdiept in de onderhavige onderwerpen. Dan word je al gauw deskundig op dat vlak.

Daarnaast is hij ook gewoon liefhebber. Hij kwam met het behoorlijke ambitieuze idee om een serie van een heel jaar te maken. Gewoon, omdat het onderwerp het waard is. Zo'n serie als wij nu maken is echt  de makkelijkste manier om elke week een uurtje radio te vullen/ een podcast te maken. Daar zitten vele tientallen uren per maand in. Vooral van mij (selectie en montage fragmenten) en Arjan zelf (de ruwe opnames monteren tot a) een uitzendbare podcast van zo'n anderhalf uur en b) die podcast verder inkorten tot een radioprogramma van zo'n 55 minuten.
Ik verdedig niet hem, ik verdedig ons programma, omdat het met kennis, liefde en vakmanschap wordt gemaakt.

Edwin

 

Dag Edwin,

Natuurlijk mag je zoals je schrijft "ons programma" verdedigen. Is ook heel goed,  zou ik ook doen. Maar dat wil niet zeggen dat het ook een "goed"  programma is in mijn optiek. Zie mij als een Radio resencent. En dat mag , toch?  Ook al heb je er bij wijze van spreken 100 uur aan gemonteerd. Ik heb ook wel eens programma's gemaakt waar ik dagen mee doende geweest ben waarvan ik achteraf denk; "nou,nou......".En dan zei de programmaleider soms, "Juul, volgende keer maar eens rustig achterover zitten en luisteren voor je het uitzend.  En ook waren er dan de technici Jack de Vries en Herman Dales die soms enige corrigerende opmerkingen maakten. Zij hoorden bij het monteren het programma voor het eerst dus hadden waardevolle opmerkingen. Want als programmamaker kun je eigenlijk niet zonder enige vorm van "bijsturing", lees kritiek.

Ik heb geleerd monteren en nadenken over een programma van Henk van Dorp, goh wat was dat een zeikerd!. Sport programma  helemaal realtime terug luisteren en dan weer een ademhaling daar en hier in monteren.

En dat midden in de nacht! En ik ben geen nachtmens. En Frits Barend ook niet.

 

Ik twijfel al heel lang aan de radio en schrijf kwaliteiten van Arjan, want anders had ie bijvoorbeeld Harm Edens niet "genomen". Mag toch?

 

Ik ben wel een fan van Harm Edens  maar niet op de radio. Het is zo ADHD. Luister ook maar eens naar BNR radio daar doet ie ook  (te) veel.  Hij heeft hier een serie gehad op Omroep Gelderland TV over de natuur en dat deed ie fantastisch!

Hij lijdt nu aan over exposure.

 

En Erik ?, die vertelde in een podcast met Arjan volstrekte onzin over het einde van ons laatste uur..........

Alsof wij die zendersluitings piep al op de band hadden staan. Pffffffffffffffff.

En zo wordt de geschiedenis weer geweld aan gedaan.

Ja, de mensen van het Jingleweb vonden de bewering van Erik ook al vreemd dus die vroegen aan Ad en mij hoe dat nu eigenlijk zat.

Ik zie  Erik binnenkort dus ga 'em er op aanspreken.............. Waarom niet effe Lex gevraagd ?

Nee Erik, die praat zo lekker en komt altijd opdraven. ( Ik ben fan van Erik en kan erg goed met hem overweg maar geschiedenis was op school niet z'n favoriete vak denk ik. )

 

Ik denk tegenwoordig weer steeds terug aan de woorden van oud TROS collega Ralph Inbar †  die vaak zei als ik een radioprogramma met hem deed; "Hé Geleick ik merk dat radio maken een echt vak is"

 

Hoe dan ook veel sukses met de programma's, eh... tegenwoordig zeggen we podcasts........

Oh ja, Patrick Kicken heeft leuk geschreven over Podcasts.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Een Veluwse groet,

 

Juul

 

 

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Juul:

En Erik ?, die vertelde in een podcast met Arjan volstrekte onzin over het einde van ons laatste uur..........

Alsof wij die zendersluitings piep al op de band hadden staan. Pffffffffffffffff.

En zo wordt de geschiedenis weer geweld aan gedaan.

Ik denk dat Erik in de war was met de TV beelden van de meters van de zender die op het moment van uitschakelen uitgaan.

 

 

Deze beelden werden regelmatig bij de VOO op TV getoond, maar later begreep ik dat die opname niet van 31 augustus 1974 was.

bewerkt door pvanklei
Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei Juul:

 

 

Hoe dan ook veel sukses met de programma's, eh... tegenwoordig zeggen we podcasts........

 

Een Veluwse groet,

 

Juul

 

 

 

Dank Juul voor je opbouwende kritiek. Jammer als het resultaat je niet bevalt.
Je vertelt over Henk van Dorp als je leermeester, die van mij was vanaf 1987 bij de VARA Rolf Kroes, jou ongetwijfeld bekend. Mede dankzij hem heb ik veel geleerd over radiovormgeving. Een nuttige bagage in mijn verdere journalistieke carriere bij radio-omroepen, krant en tijdschrift  in alweer meer dan dertig jaar. (De favoriete technicus van dat clubje dat De Popkrant maakte was overige de latere TROS-deejay Karel van Cooten). Hij stapte over naar de TROS toen ik net bij de VARA zat.
 

O ja, Erik komt niet 'altijd opdraven'. In 2015 (50 jaar 3FM') had hij zijn Veronica-pet nog op en wilde hij niks met dat vuige KX Radio (gesubsidieerd door de NPO) te maken hebben. En verbood hij alle medewerkers van het toenmalige Veronica aan onze uitzendingen mee te werken).  Nu heeft hij geen 'radiopetten' meer op en kwam hij dus wel gewoon gezellig langs.
En Lex? Wie weet. Het zal je niet verbazen dat we van de zomer (augustus, zoals je begrijpt) een paar weken stilstaan bij de Nederlandse zeezenders. Ook met gasten. Planningstechnisch is het niet haalbaar alle uitzendingen in de serie met een gast te doen.  Maar de zeezender-uitzendingen natuurlijk wel.

 

We gaan dus vrolijk verder met de NH-serie, kritiek van kundige recensenten als jij is altijd welkom.

 

Edwin

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.