Spring naar bijdragen

Mi Amigo 05 10 1976 Marc Jacobs 1200-1300 Baken 16 Afl48


martinja

Aanbevolen berichten

Op 27-4-2019 om 19:06 zei SternRadio:

Mooie opname, Mi Amigo op z'n best.

 

Ik kan helaas deze mening niet delen. Ik vind het 'onbeluisterbaar'.

 

Heb na 31 augustus 1974 altijd naar Mi Amigo geluisterd, maar vond het toen, en nu, bij herbeluistering erg slecht. Er was niets anders, dus 'een kinderhand was snel gevuld'.

 

Waarom vind ik het onbeluisterbaar:

 

1) geluid is zo blikkerig, dat het pijn aan je oren doet

2) overdaad aan  'slechte' reclames en promo's

3) teveel plugplaten van een discutabele kwaliteit; 

 

Marc Jacobs was toen 22 jaar. Hij heeft een uitstekende radiostem en is een  prima discjockey die sfeer kan scheppen. Aan hem ligt het dus niet.

 

Details:

 

In dit programma doet Marc een oproep  voor nieuwe disc-jockey's. Hij vraagt of ze een bandje van 15 min met zoveel mogelijk aankondigingen willen opsturen naar Spanje.

 

Verder doet hij een bedekte groet aan Hans(Knot) en spreekt hij de naam van Ronan O' Rahilly verkeerd uit. 

 

Hij refereert aan noteringen uit zowel de  Top 40  als de Mi Amigo Top 50.  

 

Kortom, mijn herinnering was te positief.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Heb na 31 augustus 1974 altijd naar Mi Amigo geluisterd, maar vond het toen, en nu, bij herbeluistering erg slecht. Er was niets anders, dus 'een kinderhand was snel gevuld'.

Nog een geluk dat je van ellende niet naar Hilversum III hoefde te luisteren 😉

  • Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei PowerMusic:

Dat blikkerige geluid komt ook door de lage bitrate waarin het bestand is opgeslagen.  Overigens valt het op mijn Bose computer speakers mij nog mee.

 

Het kan natuurlijk ietsje beter klinken als het in een hoger bestand wordt aangeboden, maar in mijn herinnering klonken alle uitzendingen 'blikkerig' en schel.

10 uur geleden zei Martin1968:

Nog een geluk dat je van ellende niet naar Hilversum III hoefde te luisteren 😉

Dat was natuurlijk geen optie,(behalve de TROS op donderdag) en ik vraag me dus oprecht af hoe ik het toch heb volgehouden om al die jaren naar Mi Amigo te luisteren.

 

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

maar in mijn herinnering klonken alle uitzendingen 'blikkerig' en schel.

 

Hoe klonken in jouw herinnering dan de uitzendingen (qua modulatie) van de andere zeezenders?

 

41 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

en ik vraag me dus oprecht af hoe ik het toch heb volgehouden om al die jaren naar Mi Amigo te luisteren.

 

Heb je dat gevoel nu ook bij Radio Monique?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Robin Westhof:

Hoe klonken in jouw herinnering dan de uitzendingen (qua modulatie) van de andere zeezenders?

Het allermooiste geluid kwam vanaf de Ross Revenge in augustus 1983 met de herstart van Radio Caroline . Door verbeterde apparatuur, goede antenne en een Optimod kwam er bijna een voor onmogelijk gehouden AM signaal uit. 'Oorstrelend'

 

Toen Radio Monique in december 1984 op dezelfde golflengte(963 kHz) verder ging, was het geluid nog even mooi.

 

Laser 558 klonk erg dof en Delmare kraakte en piepte, alhoewel  technicus Johan Rood in de laatste weken er een mooier signaal uitkreeg.

 

5 uur geleden zei Robin Westhof:

Heb je dat gevoel nu ook bij Radio Monique?

 

Nee, want bij dat station was ik betrokken. Het luisteren was een 'must'. De tape programma's vond ik niet best gepresenteerd, maar de vraag  hier ging  om de audio beleving en die was goed.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Het allermooiste geluid kwam vanaf de Ross Revenge in augustus 1983 met de herstart van Radio Caroline .

 

Het allermooiste geluid van Caroline was op 30-09-1972, ook een herstart. ;-)

 

Maar Radio Caroline/Mi Amigo klonken ook heel erg mooi in 1974/1975, later in de jaren 70 werd het wat minder, maar altijd nog een stuk beter dan Veronica op 538, die veel doffer was gaan klinken na de wisseling van golflengte, of RNI waar op de achtergrond vaak een brom was te horen.

 

55 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Laser 558 klonk erg dof

 

Maar wel beter dan Veronica op 538.

 

56 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Delmare kraakte en piepte

 

Klonk in het begin heel erg beroerd, maar werd steeds beter.

 

57 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

De tape programma's vond ik niet best gepresenteerd

 

Non stop oldies was beter geweest.

 

Persoonlijk vond ik Radio Monique een gemiste kans, geen fijn format en veel matige dj's, ook een aantal boven het gemiddelde zoals Wim de Valk, Jan Veldkamp en Dick Verheul.

 

Overdag uitwijken naar Caroline was (nog) een mogelijkheid, maar ook hun gehanteerde format, was toen een stuk minder aantrekkelijk geworden voor mij.

 

Gelukkig was er in 1985 qua vrije radio (op FM) ook nog genoeg te beleven.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-4-2019 om 17:11 zei Robin Westhof:

Maar Radio Caroline/Mi Amigo klonken ook heel erg mooi in 1974/1975, later in de jaren 70 werd het wat minder, maar altijd nog een stuk beter dan Veronica op 538, die veel doffer was gaan klinken na de wisseling van golflengte, of RNI waar op de achtergrond vaak een brom was te horen.

 

Had Veronica dan toch niet de juiste mensen om het goed te laten klinken, zoals Caroline het 'fenomeen' Peter Chicago had?

 

Veronica techneut José van Groningen had een goede reputatie op zendergebied. Was hij misschien te klassiek geschoold in audio en dus te weinig vooruitstrevend?  Ben Bode en Fred Bolland vroegen hem in 1988 nog voor klus op de Nannell in Portugal en hadden een blind vertrouwen in.

 

Ik vond het destijds een enorme domper toen de 538 in de lucht kwam. Zwak gemoduleerd, piepend en inderdaad te laag en dus te dof.  De promotie en marketing  hadden hoge verwachtingen  bij mij geschapen, die helaas niet zijn  uitgekomen. 

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Had Veronica dan toch niet de juiste mensen om het goed te laten klinken, zoals Caroline het 'fenomeen' Peter Chicago had?

 

Ja hoor, ze hadden de juiste mensen in dienst, ze moesten zich alleen van de Veronica directie strikt aan de (EBU) regels houden.

 

 

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ben Bode en Fred Bolland vroegen hem in 1988 nog voor klus op de Nannell in Portugal en hadden een blind vertrouwen in.

 

Terecht denk ik.

 

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ik vond het destijds een enorme domper toen de 538 in de lucht kwam. Zwak gemoduleerd, piepend en inderdaad te laag en dus te dof.

 

Inderdaad, als luisteraar in het westen, was 538 (zeker overdag) een achteruitgang vergeleken met 192.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

Ja hoor, ze hadden de juiste mensen in dienst, ze moesten zich alleen van de Veronica directie strikt aan de (EBU) regels houden.

 

Dat betwijfel ik. De EBU regels gingen over het raster(bandbreedte) van 9 kHz. En om niet te storen moest  soms  de modulatiesterkte, worden aangepast. De EBU ging niet over de 'klankkleur'. Het doffe , vlakke  geluid  van de 538 meter was een kwestie van inregelen van de audio.  En dat had  toch zeker beter gekund door José van Groningen, chef zendertechnicus.

 

Veronica wilde hoe dan ook niet storen.  Enerzijds begrijpelijk, maar anderzijds een beetje laf want andere officiële zenders deden het wel.

Maar het is blijkbaar typerend voor de Nederlandse volksaard: Het braafste jongetje van de klas willen zijn. Ook toen al.

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat (maximale) modulatie en meer, bij Radio Mi Amigo/Caroline en Veronica, schreef Willem Steentjes (Will van der Steen) zendertechnicus en dj bij Caroline, Atlantis en Mi Amigo, ruim 13 jaar geleden het volgende in de zeezendergroep:

 

 

"In '73 ging het signaal ongefilterd uit de mengtafel via een
"Level-devil" naar de zender.
Die "level-devil" was een breedband compressor met een gekoppelde
noise-gate.
Het ding werkte vrijwel automatisch en was door Peter Chicago zodanig
ingesteld, dat welke oen er ook achter de dj-tafel zat, er altijd
behoorlijke modulatie was.


Verder hielden we ons niet aan de EBU-voorschriften. (Je bent tenslotte
"piraat", want weliswaar buiten de jurisdictie, je gebruikte een
frequentie die aan een ander was toebedeeld.)
Dat hield ook in dat we soms boven de 100% modulatie zaten en dat we
alles tot aan 15 kHz gewoon uitzonden.


Dat vreet weliswaar vermogen, dus gasolie, maar je spettert al enige
kanalen eerder door op een radio, als de luisteraar je gaat zoeken.
(PLL afstemming was er toen nog niet!) Dan ben je  door dat inleidende
gespetter van de zijbanden makkelijker te vinden voor de zoekende
luisteraar.

 

Veronica volgde netjes de EBU-regels, zowel qua frequentie spectrum
(tot 4,5 kHz) als zowel de maximale modulatiediepte, om de
zijbandstoringen te beperken tot een minimum.

 

De Radio Mi-Amigo programma's op tape werden in 1974 voorzien van een
kleine hoogop-correctie en de inhuis geproduceerde commercials kregen
een vanaf 2 kHz  wat extra en liepen door een limiter van ValleyPeople,
die we uit de Start studio "geleend" hadden."

 

 

Over RNI schreef hij:

 

"Radio Noordzee had eigenlijk het probleem dat hun manier van
"mastvoeding" een slecht rendement had. Hun shunt-feet methode was
eigenlijk minder effectief. Daarom werd de modulatie zo hoog mogelijk
gehouden, ten koste van soms hoorbare vervorming."

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft de vraag/opmerking over Mi Amigo en Monique: als luisteraar herinner ik me van die laatste eigenlijk niets meer terwijl het geluid van Mi Amigo nog vers in mijn geheugen ligt. Van de zeezenders leeft Mi Amigo nog altijd het meest, zie alleen al de jaarlijkse revivals. Van Monique moet de eerste revival nog komen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.