Jump to content

Mi Amigo 05 10 1976 Marc Jacobs 1200-1300 Baken 16 Afl48


Recommended Posts

Op 27-4-2019 om 19:06 zei SternRadio:

Mooie opname, Mi Amigo op z'n best.

 

Ik kan helaas deze mening niet delen. Ik vind het 'onbeluisterbaar'.

 

Heb na 31 augustus 1974 altijd naar Mi Amigo geluisterd, maar vond het toen, en nu, bij herbeluistering erg slecht. Er was niets anders, dus 'een kinderhand was snel gevuld'.

 

Waarom vind ik het onbeluisterbaar:

 

1) geluid is zo blikkerig, dat het pijn aan je oren doet

2) overdaad aan  'slechte' reclames en promo's

3) teveel plugplaten van een discutabele kwaliteit; 

 

Marc Jacobs was toen 22 jaar. Hij heeft een uitstekende radiostem en is een  prima discjockey die sfeer kan scheppen. Aan hem ligt het dus niet.

 

Details:

 

In dit programma doet Marc een oproep  voor nieuwe disc-jockey's. Hij vraagt of ze een bandje van 15 min met zoveel mogelijk aankondigingen willen opsturen naar Spanje.

 

Verder doet hij een bedekte groet aan Hans(Knot) en spreekt hij de naam van Ronan O' Rahilly verkeerd uit. 

 

Hij refereert aan noteringen uit zowel de  Top 40  als de Mi Amigo Top 50.  

 

Kortom, mijn herinnering was te positief.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Confused 1
Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Heb na 31 augustus 1974 altijd naar Mi Amigo geluisterd, maar vond het toen, en nu, bij herbeluistering erg slecht. Er was niets anders, dus 'een kinderhand was snel gevuld'.

Nog een geluk dat je van ellende niet naar Hilversum III hoefde te luisteren 😉

  • Like 2
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

1) geluid is zo blikkerig, dat het pijn aan je oren doet

Dat blikkerige geluid komt ook door de lage bitrate waarin het bestand is opgeslagen.  Overigens valt het op mijn Bose computer speakers mij nog mee.

Edited by PowerMusic
  • Like 2
Link to post
Share on other sites
8 uur geleden zei PowerMusic:

Dat blikkerige geluid komt ook door de lage bitrate waarin het bestand is opgeslagen.  Overigens valt het op mijn Bose computer speakers mij nog mee.

 

Het kan natuurlijk ietsje beter klinken als het in een hoger bestand wordt aangeboden, maar in mijn herinnering klonken alle uitzendingen 'blikkerig' en schel.

10 uur geleden zei Martin1968:

Nog een geluk dat je van ellende niet naar Hilversum III hoefde te luisteren 😉

Dat was natuurlijk geen optie,(behalve de TROS op donderdag) en ik vraag me dus oprecht af hoe ik het toch heb volgehouden om al die jaren naar Mi Amigo te luisteren.

 

 

Salut

Leendert

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
36 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

maar in mijn herinnering klonken alle uitzendingen 'blikkerig' en schel.

 

Hoe klonken in jouw herinnering dan de uitzendingen (qua modulatie) van de andere zeezenders?

 

41 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

en ik vraag me dus oprecht af hoe ik het toch heb volgehouden om al die jaren naar Mi Amigo te luisteren.

 

Heb je dat gevoel nu ook bij Radio Monique?

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
5 uur geleden zei Robin Westhof:

Hoe klonken in jouw herinnering dan de uitzendingen (qua modulatie) van de andere zeezenders?

Het allermooiste geluid kwam vanaf de Ross Revenge in augustus 1983 met de herstart van Radio Caroline . Door verbeterde apparatuur, goede antenne en een Optimod kwam er bijna een voor onmogelijk gehouden AM signaal uit. 'Oorstrelend'

 

Toen Radio Monique in december 1984 op dezelfde golflengte(963 kHz) verder ging, was het geluid nog even mooi.

 

Laser 558 klonk erg dof en Delmare kraakte en piepte, alhoewel  technicus Johan Rood in de laatste weken er een mooier signaal uitkreeg.

 

5 uur geleden zei Robin Westhof:

Heb je dat gevoel nu ook bij Radio Monique?

 

Nee, want bij dat station was ik betrokken. Het luisteren was een 'must'. De tape programma's vond ik niet best gepresenteerd, maar de vraag  hier ging  om de audio beleving en die was goed.

 

Salut

Leendert

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
51 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Het allermooiste geluid kwam vanaf de Ross Revenge in augustus 1983 met de herstart van Radio Caroline .

 

Het allermooiste geluid van Caroline was op 30-09-1972, ook een herstart. ;-)

 

Maar Radio Caroline/Mi Amigo klonken ook heel erg mooi in 1974/1975, later in de jaren 70 werd het wat minder, maar altijd nog een stuk beter dan Veronica op 538, die veel doffer was gaan klinken na de wisseling van golflengte, of RNI waar op de achtergrond vaak een brom was te horen.

 

55 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Laser 558 klonk erg dof

 

Maar wel beter dan Veronica op 538.

 

56 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Delmare kraakte en piepte

 

Klonk in het begin heel erg beroerd, maar werd steeds beter.

 

57 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

De tape programma's vond ik niet best gepresenteerd

 

Non stop oldies was beter geweest.

 

Persoonlijk vond ik Radio Monique een gemiste kans, geen fijn format en veel matige dj's, ook een aantal boven het gemiddelde zoals Wim de Valk, Jan Veldkamp en Dick Verheul.

 

Overdag uitwijken naar Caroline was (nog) een mogelijkheid, maar ook hun gehanteerde format, was toen een stuk minder aantrekkelijk geworden voor mij.

 

Gelukkig was er in 1985 qua vrije radio (op FM) ook nog genoeg te beleven.

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Op 29-4-2019 om 17:11 zei Robin Westhof:

Maar Radio Caroline/Mi Amigo klonken ook heel erg mooi in 1974/1975, later in de jaren 70 werd het wat minder, maar altijd nog een stuk beter dan Veronica op 538, die veel doffer was gaan klinken na de wisseling van golflengte, of RNI waar op de achtergrond vaak een brom was te horen.

 

Had Veronica dan toch niet de juiste mensen om het goed te laten klinken, zoals Caroline het 'fenomeen' Peter Chicago had?

 

Veronica techneut José van Groningen had een goede reputatie op zendergebied. Was hij misschien te klassiek geschoold in audio en dus te weinig vooruitstrevend?  Ben Bode en Fred Bolland vroegen hem in 1988 nog voor klus op de Nannell in Portugal en hadden een blind vertrouwen in.

 

Ik vond het destijds een enorme domper toen de 538 in de lucht kwam. Zwak gemoduleerd, piepend en inderdaad te laag en dus te dof.  De promotie en marketing  hadden hoge verwachtingen  bij mij geschapen, die helaas niet zijn  uitgekomen. 

 

Salut

Leendert

Edited by Leendert Vingerling
  • Sad 1
Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Had Veronica dan toch niet de juiste mensen om het goed te laten klinken, zoals Caroline het 'fenomeen' Peter Chicago had?

 

Ja hoor, ze hadden de juiste mensen in dienst, ze moesten zich alleen van de Veronica directie strikt aan de (EBU) regels houden.

 

 

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ben Bode en Fred Bolland vroegen hem in 1988 nog voor klus op de Nannell in Portugal en hadden een blind vertrouwen in.

 

Terecht denk ik.

 

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ik vond het destijds een enorme domper toen de 538 in de lucht kwam. Zwak gemoduleerd, piepend en inderdaad te laag en dus te dof.

 

Inderdaad, als luisteraar in het westen, was 538 (zeker overdag) een achteruitgang vergeleken met 192.

  • Sad 1
Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Robin Westhof:

Ja hoor, ze hadden de juiste mensen in dienst, ze moesten zich alleen van de Veronica directie strikt aan de (EBU) regels houden.

 

Dat betwijfel ik. De EBU regels gingen over het raster(bandbreedte) van 9 kHz. En om niet te storen moest  soms  de modulatiesterkte, worden aangepast. De EBU ging niet over de 'klankkleur'. Het doffe , vlakke  geluid  van de 538 meter was een kwestie van inregelen van de audio.  En dat had  toch zeker beter gekund door José van Groningen, chef zendertechnicus.

 

Veronica wilde hoe dan ook niet storen.  Enerzijds begrijpelijk, maar anderzijds een beetje laf want andere officiële zenders deden het wel.

Maar het is blijkbaar typerend voor de Nederlandse volksaard: Het braafste jongetje van de klas willen zijn. Ook toen al.

 

Salut

Leendert

Edited by Leendert Vingerling
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Wat (maximale) modulatie en meer, bij Radio Mi Amigo/Caroline en Veronica, schreef Willem Steentjes (Will van der Steen) zendertechnicus en dj bij Caroline, Atlantis en Mi Amigo, ruim 13 jaar geleden het volgende in de zeezendergroep:

 

 

"In '73 ging het signaal ongefilterd uit de mengtafel via een
"Level-devil" naar de zender.
Die "level-devil" was een breedband compressor met een gekoppelde
noise-gate.
Het ding werkte vrijwel automatisch en was door Peter Chicago zodanig
ingesteld, dat welke oen er ook achter de dj-tafel zat, er altijd
behoorlijke modulatie was.


Verder hielden we ons niet aan de EBU-voorschriften. (Je bent tenslotte
"piraat", want weliswaar buiten de jurisdictie, je gebruikte een
frequentie die aan een ander was toebedeeld.)
Dat hield ook in dat we soms boven de 100% modulatie zaten en dat we
alles tot aan 15 kHz gewoon uitzonden.


Dat vreet weliswaar vermogen, dus gasolie, maar je spettert al enige
kanalen eerder door op een radio, als de luisteraar je gaat zoeken.
(PLL afstemming was er toen nog niet!) Dan ben je  door dat inleidende
gespetter van de zijbanden makkelijker te vinden voor de zoekende
luisteraar.

 

Veronica volgde netjes de EBU-regels, zowel qua frequentie spectrum
(tot 4,5 kHz) als zowel de maximale modulatiediepte, om de
zijbandstoringen te beperken tot een minimum.

 

De Radio Mi-Amigo programma's op tape werden in 1974 voorzien van een
kleine hoogop-correctie en de inhuis geproduceerde commercials kregen
een vanaf 2 kHz  wat extra en liepen door een limiter van ValleyPeople,
die we uit de Start studio "geleend" hadden."

 

 

Over RNI schreef hij:

 

"Radio Noordzee had eigenlijk het probleem dat hun manier van
"mastvoeding" een slecht rendement had. Hun shunt-feet methode was
eigenlijk minder effectief. Daarom werd de modulatie zo hoog mogelijk
gehouden, ten koste van soms hoorbare vervorming."

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
Op 29-4-2019 om 00:56 zei PowerMusic:

Dat blikkerige geluid komt ook door de lage bitrate waarin het bestand is opgeslagen.  Overigens valt het op mijn Bose computer speakers mij nog mee.

Via mijn Bose 201 speakers klinkt het gewoon lekker , al is het soms niet mijn muziek keuze .

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Wat betreft de vraag/opmerking over Mi Amigo en Monique: als luisteraar herinner ik me van die laatste eigenlijk niets meer terwijl het geluid van Mi Amigo nog vers in mijn geheugen ligt. Van de zeezenders leeft Mi Amigo nog altijd het meest, zie alleen al de jaarlijkse revivals. Van Monique moet de eerste revival nog komen. 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Similar Content

    • By hans knot
      New Concert Orchestra – Dance of an ostracised imp. Het betreft de compositie van Frederic Curzon en is afkomstig van een lp ‘The Golden age of Light Music Volume 1 Great British Composers’. Het begin van dit nummer was in september 1978 te beluisteren na de introductie van ‘een nieuwe dag op Radio Mi Amigo’ via jingles en info van Ferry Eden. In de intro van dit nummer was een soort van aftellen te horen, waarna het programma van de Evangelist Johan Maasbach startte. ‘The Dance of an ostracized imp’ is trouwens jarenlang, 1955-1964, op de VARA te beluisteren geweest in 900 afleveringen van Paulus de Boskabouter.
       
      New Concert Orchestra - Dance of an ostracised imp. It is the composition of Frederic Curzon and comes from an LP 'The Golden age of Light Music Volume 1 Great British Composers'. The beginning of this song could be heard in September 1978 after the introduction of 'a new day on Radio Mi Amigo' via jingles and info of Ferry Eden. In the intro of this song a kind of countdown could be heard, after which the programme of the Evangelist Johan Maasbach started. The Dance of an ostracized imp' has been broadcast for years, 1955-1964, on VARA in 900 episodes of Paulus de Boskabouter.
       
      Please login or register to see this link.
       
    • By hans knot
      Percy Faith and his Orchestra – Love Music. Het aantal titels in de discografie aangaande het orkest van Percy Faith is zeer bijzonder te noemen. Ook het nummer ‘Love Music’ van de lp Disco Party uit 1975 werd gebruikt op Radio Mi Amigo en wel voor de productie van een reclamespot door Marc Jacobs voor een belangrijke adverteerder, ‘Goormans te Nijnen, voor fantasie en cadeau artikelen.’ Michelle vond het nummer zo mooi dat ze het een keer in 1977 helemaal draaide, direct nadat de commercial er was uitgegaan via haar programma.
       
      Percy Faith and his Orchestra - Love Music. The number of titles in the discography concerning the orchestra of Percy Faith is very special. Also the song 'Love Music' from the 1975 album Disco Party was used on Radio Mi Amigo for the production of a commercial by Marc Jacobs for an important advertiser, 'Goormans in Nijnen, for fantasy and gift articles'. Michelle liked the song so much that she played it in its entirety once in 1977, right after the commercial had gone out on her programme.
       
      Please login or register to see this link.
       
      Please login or register to see this link.
       
       
       
       
       
    • By hans knot
      Spin – Grasshopper. Dit nummer staat al in de lijst en kan worden aangevuld: Het was in de maand november 1976 dat Bart van Leeuwen met een bandprogramma op Radio Mi Amigo het nummer ‘Grasshopper’ ook gebruikte tot de top van het hele uur en dus tot het nieuwsbulletin, dat vanaf boord werd gelezen.
       
      Spin - Grasshopper. This song is already in the list and can be added: It was in the month of November 1976 that Bart van Leeuwen with a band programme on Radio Mi Amigo also used the song 'Grasshopper' to the top of the whole hour and thus to the news bulletin, which was read from board.
      Please login or register to see this link.
       
       
       
    • By hans knot
      Jean Jacques Perrey – L’Horloge Hantee Een van de vele nummers van Jean Jacques Perrey die in de zeezenderdiscografie thuis horen. Hij componeerde dit nummer in samenwerking met Harry Breuer en het kwam in 1972 voor het eerst uit op de lp Moog Generation. In november 1976 werd op Radio Mi Amigo een nieuwe programmering ingevoerd en Marc Jacobs, die op bezoek was in Playa de Aro, maakte samen met Bart van Leeuwen een nieuw programma overzicht waarbij ze gebruik maakten van ‘L’Horloge Hantee’.
       
      Jean Jacques Perrey - L'Horloge Hantee One of the many songs of Jean Jacques Perrey that belong in the discography. He composed this song in cooperation with Harry Breuer and it was first released in 1972 on the LP Moog Generation. In November 1976 a new programming was introduced on Radio Mi Amigo and Marc Jacobs, who was visiting Playa de Aro, made a new programme overview together with Bart van Leeuwen using 'L'Horloge Hantee'.
       
      Please login or register to see this link.
       
    • By hans knot
      Marinierskapel der Koninklijke Marine – Brandweer Mars. Dit nummer kwam uit op een b-kant van de single die als a-kant de Koningin Juliana Mars had. Brandweer Mars werd gecomponeerd door W. Schootemeijer en de single kwam uit op het Philips Minigroove label in 1964. De Kapel stond trouwens destijds onder leiding van Kapitein H.C. van Lijnschooten. Het nummer kwam in ‘Stan Haag Vandaag’ voorbij toen hij het tegen de klok van twaalf uur in de ochtend gebruikte om een programma overzicht voor die dag in 1976 op Radio Mi Amigo te brengen, evenals afscheid te nemen van zijn luisteraars die betreffende ochtend.
       
      Marinierskapel der Koninklijke Marine – Brandweer Mars. This song was released on a b-side of the single that had as its a-side the Queen Juliana March. Brandweer Mars was composed by W. Schootemeijer and the single was released on the Philips Minigroove label in 1964. The chapel was led at the time by Captain H.C. van Lijnschooten. The song was featured in 'Stan Haag Vandaag' when he used it around twelve o'clock in the morning to give a programme overview for that day in 1976 on Radio Mi Amigo, as well as to say goodbye to his listeners that morning.
       
      Please login or register to see this link.
       
  • Recently Browsing

    No registered users viewing this page.

  • Member Statistics

    • Total Members
      5,127
    • Most Online
      2,923

    Newest Member
    Adriaan
    Joined
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.