Spring naar bijdragen

Veronica 538 - Radio Drama - Klaas vaak - 26-06-1973 - 01.00 - 02.00 (orginele am zender opname)


martinja

Aanbevolen berichten

Mevrouw Klapwijk woonde naar ik meen in de Landstraat in Rotterdam. Dat is een klein straatje in de wijk Terbregge. Het was een gehandicapte vrouw die of in een rolstoel zat of compleet verlamd was en altijd naar de zeezenders (en later de piratenzenders in Rotterdam e.o.) luisterde. Ook op Mi Amigo werd haar naam regelmatig genoemd in de Playa-tapes en de live-uitzendingen. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, had ze 1 zoon. Tegenwoordig zouden we zeggen dat zo'n vrouw in een sociaal isolement zit. Als er iets gedraaid werd van The Beach Boys werd vrijwel altijd haar naam genoemd.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei jan:

Tegenwoordig zouden we zeggen dat zo'n vrouw in een sociaal isolement zit. Als er iets gedraaid werd van The Beach Boys werd vrijwel altijd haar naam genoemd.

 

Dat de Beach Boys en mevrouw Klapwijk vaak in één adem genoemd werden, kan ik me nog wel herinneren.

Tegenwoordig heeft het internet veel mensen uit hun sociale isolement gehaald, maar vijftig jaar geleden was alleen de radio 'je vriend'.

 

In de periode van radio Monique,  waren het  vaak dezelfde mensen die brieven schreven. Enkelen zijn ook op een bootreis  naar het zendschip  geweest en ik kon me toen niet aan de indruk onttrekken dat sommigen ook in een sociaal isolement zaten. Voor hen waren de mannen van de radio 'afgoden'.

 

Zo zal mevrouw Klapwijk, destijds Radio Veronica en later Mi Amigo, Delmare ook ervaren hebben. Een ware verafgoding.

 

Even voor de duidelijkheid: Een afgod is iets waarop je vertrouwt (i.p.v. op Gcd). Het is het enige waar het in je leven om draait. Wat je leven vult. Der zeezender Veronica vulde duidelijk het leven van haar, getuige de inhoud van de vele brieven die ze  stuurde.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Juul:

Inderdaad mevr. Klapwijk woonde in de Landstraat. op nummer 26.

En ja, Gerrit er is correspondentie van haar in ons archief....(mooi hé?)
Deze brief stuurde ze 3 september 1973 naar de Lex en Ad m.b.t. de ABTT.

 

© Stichting Norderney
Please login or register to see this link.

 Gefeliciteerd Juul. Dit was je 7000 ste bericht. Een absolute mijlpaal.  Ga zo door.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hamvraag is of mevrouw Klapwijk nog leeft. Hoe oud was ze  eigenlijk ten tijde van de zeezenders? 

 

Iemand die zo'n enorme fan van Veronica was had toch zeker in het laatste uur van Veronica op 31 augustus moeten zitten. Ik zie het als een gemiste kans.

 

Maar ja, achteraf praten is makkelijk, hoor ik  Juul in gedachten zeggen...

 

Salut

Leendert

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn moeder zat al in het laatste uur.

En soms moet je als je een programma maakt dingen goed over denken. En dat mijn moeder d'r in zat was voor mij ook een verassing. Idee van Lex.

En,............Leendert zo weet ik er nog wel meer die er misschien in hadden moeten zitten.

Je hebt gelijk, "achteraf hé".

 

En mevr. Klapwijk nam ook mijn eerste programma dat ik deed met Joost, spannend, op cassette op. En dat stuurde ze op.

 

Hoe was jou-jullie laatste uur?

 

 

debuut.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

De hamvraag is of mevrouw Klapwijk nog leeft. Hoe oud was ze  eigenlijk ten tijde van de zeezenders? 

 

Iemand die zo'n enorme fan van Veronica was had toch zeker in het laatste uur van Veronica op 31 augustus moeten zitten. Ik zie het als een gemiste kans.

 

Maar ja, achteraf praten is makkelijk, hoor ik  Juul in gedachten zeggen...

 

Salut

Leendert

 

Grappig dit draadje.

Toevallig had ik het er met Bart van Leeuwen over tijdens een etentje enkele maanden geleden.

Mevrouw Klapwijk stuurde regelmatig een pakje shag t.a.v. Bart en dat is op een gegeven moment gestopt.

Dat was in ieder geval ná de C.V. periode.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Juul:

Hoe was jou-jullie laatste uur?

Dag Juul,

 

Ik hoop' mijn laatste uur 'nog even uit te stellen, maar ik snap je 'wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten' opmerking.

 

'Wij 'hebben nooit een laatste uur gemaakt. Na 31 augustus werd het pas echt 'woelig' en de uitzendingen kenmerkten zich door abrupte afsluitingen.

 

Ter herinnering:  

 

1)Het afscheid van Radio Mi Amigo was een defecte generator die Marc Jacobs nog net de tijd gaf om te zeggen dat ze uit de ether gingen.

 

2)Bij het zinken van de  MV Mi Amigo was er geen tijd en bleef het bij een kort woordje van afscheid nemen door de Caroline dj.De reddingsboot lag al langzij.

 

3)Radio Delmare had financiële en technische problemen en op een dag stopte de uitzendingen.Geen officieel afscheid.

 

4)Laser 558 stopte zonder een woord van afscheid. Een defecte generator en een slechte moraal aan boord maakten een plots einde aan het avontuur.

 

5)Het afscheid van radio Monique  was abrupt doordat de mast brak. Bij  radio 819 betrof het een inbeslagname op zee  van de apparatuur door de Nederlandse Justitie. De Discjockey riep via de radio de hulp in van de organisatie aan land en daar bleef het bij.

 

6)Het einde van Radio Caroline vanaf de Ross Revenge  was ook geen officieel afscheid.Het schip liep op een zandbank en de bemanning werd gered  door een helikopter 

 

 

Dus zoals je ziet, was er nergens een mogelijkheid om er een mooi afscheid van te maken.

 

Veronica heeft het 'geluk' gehad om op een waardige manier dit wel te doen. Over de vorm en inhoud zal altijd discussie blijven, maar het was waarschijnlijk op dat moment de overtuiging om het op die manier te doen.

 

Het laatste uur is voor mij  het meest ingrijpende moment uit de zeezendergeschiedenis geweest. Het is inmiddels 45 jaar geleden, maar ik herinner me nog ieder woord en plaat. Zal niet de enige zijn, denk ik.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me herinneren dat er jaren geleden al in een forum melding is gemaakt van het overlijden van Mevr. Klapwijk. Ook staat me bij dat Bart van Leeuwen haar overlijden in een van zijn latere programma s heeft bekendgemaakt.

Het stukje met Mevrouw Klapwijk in het Klaas Vaak Fiasco zit op 30.27 minuten. 

Nu ik er over nadenk weet ik ook weer hoe veel ze van de Beach Boys hield. Ik moest altijd aan haar denken als de Beach Boys op de radio kwamen.

bewerkt door wim1958
  • Bedankt 1
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Het laatste uur is voor mij  het meest ingrijpende moment uit de zeeendergeschiedenis geweest

 

Het waren indrukwekkende (mooie) laatste uren van b.v. Radio Veronica en Radio London.

 

Maar echt ingrijpende momenten waren voor mij (persoonlijk) toch bij RNI de 'kaping' , 'bomaanslag' en de overname van 192.

 

Bij Caroline de (moeilijke terugkeer in 1972/1973, het doorgaan in 1974, div problemen op zee, uitzenden via twee frequenties ect...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei wim1958:

Er is een Veronica programma in omloop waarin ze Mevrouw Klapwijk belden, volgens mij Klaas Vaak show.

 

 

Ik kan me nog herinneren dat Kees Schilperoort haar vaak belde in z'n Veronica-nacht-programma als de eigenlijke kandidaat de telefoon niet opnam (omdat hij/zij in slaap gevallen was of de de stem/geluid toch niet herkende). Andere luisteraars vonden dat op een gegeven moment niet eerlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Het waren indrukwekkende (mooie) laatste uren van b.v. Radio Veronica en Radio London. Maar echt ingrijpende momenten waren voor mij (persoonlijk) toch bij RNI de 'kaping' , 'bomaanslag' en de overname van 192. Bij Caroline de (moeilijke terugkeer in 1972/1973, het doorgaan in 1974, div problemen op zee, uitzenden via twee frequenties ect...

 

Ik denk dat ik niet het juiste woord heb gebruikt. Het was inderdaad indrukwekkend, niet ingrijpend. Het is een nuance verschil. Goed opgemerkt Robin.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.