Spring naar bijdragen

Dodenherdenking op de zeezenders


Aanbevolen berichten

Vanavond gekeken naar de altijd indrukwekkende beelden van de Dodenherdenking op de Waalsdorpervlakte in Wassenaar en die op de Dam in de 'vrijstaat' Amsterdam.

 

Ik heb gelukkig geen familieleden of kennissen die zijn omgekomen door de oorlog. Mijn vader, geboren op de Schouwweg in Wassenaar, is in de oorlog wel opgepakt voor verzetswerkzaamheden en heeft in een gevangenis in Den Haag gezeten. Hij zou worden geëxecuteerd, maar iemand anders werd op het laatste moment aangewezen. Mijn vader ontsnapte dus op onverklaarbare reden aan de dood. Ik heb hem er niet vaak over gehoord, totdat hij ouder werd en er af en toe meer over vertelde.

 

Door deze gebeurtenis respecteer ik altijd de twee minuten stilte tijdens de Dodenherdenking. Ik krijg na de stilte altijd last van een dichtgesnoerde keel en opwellende tranen als het volkslied wordt gespeeld.

 

Hoe gingen de zeezenders eigenlijk om met 'onze' Dodenherdenking? Namen die ook om 20.00 uur , twee minuten stilte in acht en pasten zij hun programmering aan?

 

In mijn herinnering hield radio Veronica zich keurig aan de twee minuten stilte .  Echter, ik weet niet meer of de Engelsen die met de Nederlanders op hetzelfde schip zaten zoals Caroline en RNI dit uit eerbetoon ook hebben gedaan.

 

Weet iemand dat nog?

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Vanavond gekeken naar de altijd indrukwekkende beelden van de Dodenherdenking op de Waalsdorpervlakte in Wassenaar en die op de Dam in de 'vrijstaat' Amsterdam.

 

Ik heb gelukkig geen familieleden of kennissen die zijn omgekomen door de oorlog. Mijn vader, geboren op de Schouwweg in Wassenaar, is in de oorlog wel opgepakt voor verzetswerkzaamheden en heeft in een gevangenis in Den Haag gezeten. Hij zou worden geëxecuteerd, maar iemand anders werd op het laatste moment aangewezen. Mijn vader ontsnapte dus op onverklaarbare reden aan de dood. Ik heb hem er niet vaak over gehoord, totdat hij ouder werd en er af en toe meer over vertelde.

 

etc

Weet iemand dat nog?

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

Die van mij in een Duits kamp gezeten en ontsnapt samen met iemand anders, die de scherven van een granaat opving en daardoor het leven liet.

Een oom (broer van mijn vader) van mij  ong. 1942 vermoord door de Duitsers.

Over de Duitsers hoefde je het niet te hebben met mijn vader.  Over ''de oorlog'' had hij het trouwens maar mondjesmaat.

Alhoewel ik de ''twee minuten stilte'' ieder jaar begrijp, vind ik zelf dat het aan vernieuwing toe is en het militaire karakter er niet in thuis hoort. Ik luisterde vaak naar de radio mn dan H3.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Hoi Leendert,

 

Van RNI weet ik dat de twee minuten stilte van 1971 tot en met 1974 altijd netjes in acht werden genomen, ook door de Engelsen. Van Caroline zou ik het niet weten.

 

Piet.

 

Bedankt voor het antwoord. Ik wist het echt niet meer.  Het geheugen is geen harde schijf bij mij...

 

Correct van de Engelsen op de MEBO 2 dat ze de normen en waarden van de Nederlanders respecteerden. Daar moeten de  gedetineerden in de gevangenis in Vught nog les in krijgen.

 

Andersom was niet echt nodig, omdat de Engelsen op de dag van de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog, 11 November,  en op Remembrance Sunday om 11 uur  ze wel twee minuten stilte in acht nemen, maar dat niet op de radio doen.

 

Ben dus benieuwd of Caroline in de avond zich ook hield aan de twee minuten stilte. Er is vast wel iemand die dit weet en kan 'staven' .

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Omnivoor:

Alhoewel ik de ''twee minuten stilte'' ieder jaar begrijp, vind ik zelf dat het aan vernieuwing toe is en het militaire karakter er niet in thuis hoort. Ik luisterde vaak naar de radio mn dan H3.

 

Tradities zijn er om te behouden. Aanpassen is niet altijd een verbetering(Zwarte Piet discussie). Het militaire aspect lijkt me logisch. Het waren voornamelijk de soldaten die het leven lieten voor 'het vaderland'.

 

De vraag is wel, hoelang ga je er mee door?

 

Dat speelt ook bij  de  '31 augustus' 1974' herinnering. Wanneer stopt dit. Als Ad en Juul onder de zoden liggen of wanneer de langstlevende luisteraar zijn laatste adem uitblaast?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier in de "Bible Belt" waren wij eigenlijk de enige die vandaag de vlag hadden wapperen. Ik heb er maar 3 geteld hier in het dorp. Zondag hé..................

 

Ik denk dat velen hier denken dat de soldaten op zondag ook een rustdag hadden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Juul:

Hier in de "Bible Belt" waren wij eigenlijk de enige die vandaag de vlag hadden wapperen. Ik heb er maar 3 geteld hier in het dorp. Zondag hé..................

 

Ik denk dat velen hier denken dat de soldaten op zondag ook een rustdag hadden.

"Hier" op de Biblebelt werd overal gevlagd. En een bevrijdingsfeest in het theater.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5 mei 2019 om 14:32 zei Piet van der Vooren:

Hoi Leendert,

 

Van RNI weet ik dat de twee minuten stilte van 1971 tot en met 1974 altijd netjes in acht werden genomen, ook door de Engelsen. Van Caroline zou ik het niet weten.

 

Piet.

 

Radio Monique hield in 1987 om 18.59 één minuut stilte. 

Radio 819 in 1989: Tussen 17 en 19 uur non-stop aangepaste muziek. Om 18.57 één minuut stilte en de uitzendingen van die dag werd afgesloten met het Wilhelmus. Gr.thjs

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei thijs5326:

 

Radio Monique hield in 1987 om 18.59 één minuut stilte. 

Radio 819 in 1989: Tussen 17 en 19 uur non-stop aangepaste muziek. Om 18.57 één minuut stilte en de uitzendingen van die dag werd afgesloten met het Wilhelmus. Gr.thjs

 

Bedankt Thijs,

 

Ik kan me hier niets meer van herinneren. Ik snap 'achteraf' ook niet waarom dit werd gedaan, omdat de twee minuten stilte om 20.00 uur zijn. 

Kun je nog boven water halen hoe het in de andere jaren van Monique er aan toe ging? 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over 1985 en 1986 staat er niks in mijn aantekekeningen, Freewave schrijft over 1985: ''4 mei is het dodenherdenkingsdag in Nederland en bij Monique wordt gedurende de laatste 2 uren toepasselijke muziek gedraaid en om 2 minuten voor 8 in de avond twee minuten stilte gehouden''. Dit vind ik opvallend omdat Monique om 19 uur de uitzendingen sloot. In 1988 waren er geen Nederlandstalige uitzendingen vanaf de Ross Revenge. Gr.thijs

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.