Spring naar bijdragen

LPAM ontvangst omgeving Leiden (na 11 mei 2019)


Eric

Aanbevolen berichten

Zaterdag 12 okotber. Op 675 kHz net aan te ontvangen Radio Emmeloord. Forse fading/ interferentie. Check met online uitzendingen geven bevestiging. Heel vreemd, vorig weekend was hier Seabreeze te horen. Waar het signaal vandaan komt is ???  De SDR in Middelburg ontvangt het net aan en de SDR in Leiden idem. Alle andere SDR.hu sdr's geven of niets of een ander station op 675 kHz. Helaas zijn mij geen SDR ontvangers in NH of Flevoland bekend. Het is in ieder geval niet een van de stations die 675 khz mogen gebruiken cf de lijst van radio-tv-nederland

Grt Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor info Theo. Nu is het inderdaad parallel aan de website oudepriatenhits.nl  Vrijwel clear channel hier in Leiden en in de pieken heel goed te beluisteren, maar zakt af en toe diep weg. De SDR's in Groningen heb ik vanmorgen ook geprobeerd, maar die gaven op 675 kHz andere audio door 9dus ander station). 

Grt Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

 

Wat hier in de regio Leiden echt mist is een station dat een stevig 60ties, 70ties format neerzet. Aanvankelijk leek het erop dat Groeistad dit ging doen, maar dat format is langzaam ook veranderd. MCB is ' te modern'. Meer het Radio 10 format. Misschien Extra AM?   Op de een of andere manier weten de meeste stations zich toch niet te onderscheiden. Uitzondering is Noord/Oost Nederland met het Nederlandstalig repertoire, maar dat is hier niet te ontvangen. 

 

Opm: zag dat de antenne langs de dijk Enkhuizen Lelystad er nog steeds staat. Lijkt me een opportunity, maar zal wel veel geld voor worden gevraagd.

================================update: november 2019===========================================

 

1602 kHz - Zacht Flandria uit Hermulum Friesland. Ik heb het idee dat het eerst beter was. Ook meer interferentie overdag

 

1584 kHz - Ik hoor dat er iets is. Meer niet. Was laatst in de buurt van Utrecht en Fidelo was goed te ontvangen in de auto, maar met slechte modulatie.

 

1485 kHz -  Radio Jong Europa uit Alphen a.d. Rijn. Weet niet wat er is gebeurt maar het signaal is de laatste maanden opmerkelijk zwakker. Nog steeds leuk bereik voor een '1 watter', maar niet meer te vergelijken met wat het was.

 

1467 kHz - Stil. Lijkt erop dat Ruud er ook niets meer mee doet terwijl dit best een mooie frequentie is.

 

1395 kHz - Vlagen van Seabreeze uit Friesland. 

 

1332 kHz - Extra AM. Klinkt goed en vooral zo op de randen van dag/ nacht klinkt het hier als een dx station met fading. Best leuk (nostalgie :-) ) Overdag een goed signaal zowel thuis als in de auto.

 

1287 kHz - soms vlagen van Killrock uit 's Gravendeel

 

1251 kHz - niets

 

1224 kHz - Groeistad uit Wassenaar. Regelmatig uit de lucht en vaak lange stiltes. Vermoedelijk iets met de stream of zo. Maar er naar luisteren is eigenlijk voorbij *vanwege die stiltes). Verbaast me ook dat 846 kHz nog niet in gebruik is genomen. Destijds was Groeistad op 747 kHz een station met strak format en goed bereik. Er is helaas weinig van over.

 

1179 kHz - niets als zou je verwachten dat ik Haaglanden moet kunnen ontvangen. Helaas.

 

1134 kHz - op dit moment leeg

 

1098 kHz - niets

 

1008 kHz - Impact AM vanuit Wassenaar. Zender staat naast Groeistad 1224 kHz. Stevig muzieksignaal. Funk format (alternatief).

 

918 kHz - niets

 

891 kHz - zacht overdag HotRadio Hits. Ook hier heb ik het idee dat het zwakker is geworden dan in het begin.

 

846 kHz - met regelmaat ontvang ik Album AM uit Uden. Niet sterk maar wel te beluisteren. Had verwacht dat Groeistad hier naar toe zou verhuizen zeker omdat 1224 kHz slecht is.

 

828 kHz - Wereldstad uit Rotterdam-Hoogvliet. Redleijk ontvangst, maar ook hier het lijts zwakker geworden dan de tijd dat Country AM hier uitzond.

 

819 kHz - Soms Studio Denakker. Maar dat is conditieafhankelijk.

 

801 kHz - helemaal niets terwijl Jong Europa deze frequentie heeft toegewezen. Deze operator blijft hangen op 1485 khz waar zodra het wat schemert de qrm (storing) hevig is, zeker nu het signaal zwakker is geworden.

  

747 kHz - MCB Radio. Stevig signaal en goed bereik. Nieuw station, veel muziek (iets minder oldies dan voor AM ' goed' is, maar goed zo af en toe wel aardig).

 

675 kHz - op dit moment vrijwel leeg.. Ook hier hoor ik op zaterdag wel eens zwak maar neembaar Radio Emmeloord en dat vanuit Kollummerzwaag (Radio Nostalgie)). ((ben benieuwd of St. Vooren media deze frequentie echt gaat gebruiken of 'voor de handel' heeft geclaimd (je leest hier mee, we horen het graag 😉 )) 

 

648 kHz - geen LPAM maar radio Caroline. Prima ontvangst in vrijwel heel Midden/West Nederland. Na de herstelwerkzaamheden weer als vanouds. Het bewijst wat een goede antenne kan doen.

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Eric:

1008 kHz - Impact AM vanuit Wassenaar. Zender staat naast Groeistad 1224 kHz. Stevig muzieksignaal. Funk format (alternatief).

 

Was het maar een echt (ouderwets) Funk format, is een soort van House, totaal niet geschikt voor (de)

 middengolf, maar inderdaad een heel sterk signaal.

 

11 uur geleden zei Eric:

828 kHz - Wereldstad uit Rotterdam-Hoogvliet. Redleijk ontvangst, maar ook hier het lijts zwakker geworden dan de tijd dat Country AM hier uitzond.

 

Ontvangst goed, maar een consequent format, ho maar

 

11 uur geleden zei Eric:

648 kHz - geen LPAM maar radio Caroline. Prima ontvangst in vrijwel heel Midden/West Nederland. Na de herstelwerkzaamheden weer als vanouds. Het bewijst wat een goede antenne kan doen.

 

Maar om de haverklap valt de modulatie weg, vanwege een slechte internet verbinding.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-11-2019 om 08:11 zei Eric:

 

Wat hier in de regio Leiden echt mist is een station dat een stevig 60ties, 70ties format neerzet. Aanvankelijk leek het erop dat Groeistad dit ging doen, maar dat format is langzaam ook veranderd. MCB is ' te modern'. Meer het Radio 10 format. Misschien Extra AM?   Op de een of andere manier weten de meeste stations zich toch niet te onderscheiden. Uitzondering is Noord/Oost Nederland met het Nederlandstalig repertoire, maar dat is hier niet te ontvangen. 

 

Opm: zag dat de antenne langs de dijk Enkhuizen Lelystad er nog steeds staat. Lijkt me een opportunity, maar zal wel veel geld voor worden gevraagd.

================================update: november 2019===========================================

 

1602 kHz - Zacht Flandria uit Hermulum Friesland. Ik heb het idee dat het eerst beter was. Ook meer interferentie overdag

 

1584 kHz - Ik hoor dat er iets is. Meer niet. Was laatst in de buurt van Utrecht en Fidelo was goed te ontvangen in de auto, maar met slechte modulatie.

 

1485 kHz -  Radio Jong Europa uit Alphen a.d. Rijn. Weet niet wat er is gebeurt maar het signaal is de laatste maanden opmerkelijk zwakker. Nog steeds leuk bereik voor een '1 watter', maar niet meer te vergelijken met wat het was.

 

1467 kHz - Stil. Lijkt erop dat Ruud er ook niets meer mee doet terwijl dit best een mooie frequentie is.

 

1395 kHz - Vlagen van Seabreeze uit Friesland. 

 

1332 kHz - Extra AM. Klinkt goed en vooral zo op de randen van dag/ nacht klinkt het hier als een dx station met fading. Best leuk (nostalgie :-) ) Overdag een goed signaal zowel thuis als in de auto.

 

1287 kHz - soms vlagen van Killrock uit 's Gravendeel

 

1251 kHz - niets

 

1224 kHz - Groeistad uit Wassenaar. Regelmatig uit de lucht en vaak lange stiltes. Vermoedelijk iets met de stream of zo. Maar er naar luisteren is eigenlijk voorbij *vanwege die stiltes). Verbaast me ook dat 846 kHz nog niet in gebruik is genomen. Destijds was Groeistad op 747 kHz een station met strak format en goed bereik. Er is helaas weinig van over.

 

1179 kHz - niets als zou je verwachten dat ik Haaglanden moet kunnen ontvangen. Helaas.

 

1134 kHz - op dit moment leeg

 

1098 kHz - niets

 

1008 kHz - Impact AM vanuit Wassenaar. Zender staat naast Groeistad 1224 kHz. Stevig muzieksignaal. Funk format (alternatief).

 

918 kHz - niets

 

891 kHz - zacht overdag HotRadio Hits. Ook hier heb ik het idee dat het zwakker is geworden dan in het begin.

 

846 kHz - met regelmaat ontvang ik Album AM uit Uden. Niet sterk maar wel te beluisteren. Had verwacht dat Groeistad hier naar toe zou verhuizen zeker omdat 1224 kHz slecht is.

 

828 kHz - Wereldstad uit Rotterdam-Hoogvliet. Redleijk ontvangst, maar ook hier het lijts zwakker geworden dan de tijd dat Country AM hier uitzond.

 

819 kHz - Soms Studio Denakker. Maar dat is conditieafhankelijk.

 

801 kHz - helemaal niets terwijl Jong Europa deze frequentie heeft toegewezen. Deze operator blijft hangen op 1485 khz waar zodra het wat schemert de qrm (storing) hevig is, zeker nu het signaal zwakker is geworden.

  

747 kHz - MCB Radio. Stevig signaal en goed bereik. Nieuw station, veel muziek (iets minder oldies dan voor AM ' goed' is, maar goed zo af en toe wel aardig).

 

675 kHz - op dit moment vrijwel leeg.. Ook hier hoor ik op zaterdag wel eens zwak maar neembaar Radio Emmeloord en dat vanuit Kollummerzwaag (Radio Nostalgie)). ((ben benieuwd of St. Vooren media deze frequentie echt gaat gebruiken of 'voor de handel' heeft geclaimd (je leest hier mee, we horen het graag 😉 )) 

 

648 kHz - geen LPAM maar radio Caroline. Prima ontvangst in vrijwel heel Midden/West Nederland. Na de herstelwerkzaamheden weer als vanouds. Het bewijst wat een goede antenne kan doen.

 

Zojuist zei Paul de Haan:

 

Noord Nederland Nederlandstalig repetoire is niet juist. Sinds 2004 is Radio 0511 actief op middengolf met 60s 70s 80s oldies en classic rock. Sinds de laatste herinrichting AM op 1602-747 en 1485 khz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-11-2019 om 22:34 zei Paul de Haan:

 

Noord Nederland Nederlandstalig repetoire is niet juist. Sinds 2004 is Radio 0511 actief op middengolf met 60s 70s 80s oldies en classic rock. Sinds de laatste herinrichting AM op 1602-747 en 1485 khz.

 

Volgens mij klopt het wel , flandria zit ook in het noorden op de 1602 kHz niet alleen radio 0511 .

flandria draait hoofdzakelijk Nederlandstalige muziek 🎵😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Per vandaag mag de 675 kHz vanuit Wassenaar worden gebruikt. De frequentie 846 kHz is daarvoor ingeleverd bij AT.

 

Aanstaande zondag rond 11.45 uur gaat de 1224 kHz van Groeistad Radio uit de lucht, en na een aantal minuten gaat de 675 kHz aan om vervolgens rond 12.00 uur live te starten met 'Broodje Groeistad 675'.

 

Aldus laat Bart Serlie van Groeistad weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de info Piet. Interessant. Jammer dat Harm achter het net vist. Maar Bart uiteraard gefeliciteerd. Blijkbaar heb je een lijntje met hem. Geef maar door 😉 Hopelijk wordt deze nieuwe frequentie voor hem ook een impuls om Groeistad weer te laten zijn wat het destijds op 747 kHz was. Ik had vroeger Groeistad bij het klussen vaak op de achtergrond aanstaan. 1224 kHz heeft de laatste tijd dermate veel storing (bv. audio is weg, alleen carrier, of zender is uit de lucht) dat luisteren eigenlijk niet meer leuk is.  Daarnaast wordt op zondag 1224 kHz opgeofferd door het vermogen sterk te reduceren het omdat op 1008 kHz een gepresenteerd programma is. Het signaal komt dan nauwelijks Wassenaar uit. Ik heb ook het idee dat het format langzaam maar zeker wijzigt. In die zin vind ik het continue signaal en het format dat Harm neerzet prettiger. Het laatste is uiteraard persoonlijk. 

Grt Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarvoor dank Eric!

Overigens heb ik mijn aanvraag hetzelfde weekend weer ingetrokken.

Reden is dat op de huidige locatie een aanpassing naar 675 sowieso technisch onhaalbaar is.

 

Hoewel ik het goed kan vinden met Bart moet 'ie de koe nu echt eens bij de horens vatten om die problemen op te lossen.

Het geluid is en blijft slecht en als je regelmatig urenlang alleen een carrier hebt aanstaan ben je in mijn ogen niet professioneel bezig.

Maar goed, een ieder moet zelf weten wat hij met zijn frequentie doet.

Laat onverlet dat hij beter af is met 675 dan 1224, die afschuwelijke frequentie waar in de wintermaanden niet doorheen te komen is.

 

Extra AM zendt tijdens de kerstdagen overigens alleen maar easy listening uit.

Reden is dat we dit nu typische dagen vinden voor rust en bezinning.

Zelfs de vormgeving hebben we aangepast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Eric:

Bedankt voor de info Piet. Interessant. Jammer dat Harm achter het net vist. Maar Bart uiteraard gefeliciteerd. Blijkbaar heb je een lijntje met hem. Geef maar door 😉 

 

De Stichting Vooren Media heeft de vergunning voor 675 kHz ingeleverd bij AT, en dat kenbaar gemaakt op o.a. dit forum. Het staat andere partijen uiteraard vrij om deze frequentie dan aan te vragen bij AT. Groeistad was klaarblijkelijk de eerste die dat heeft gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei radio tpot:

Bij het AT stond vandaag nog niets vermeld over deze wisseling.

 

Theo

 

In het Frequentieregister is bij de vergunning van 'Serlie' de niet-gebruikte frequentie 846 kHz veranderd in 675 kHz:

Please login or register to see this link.

'Serlie' heeft daarnaast dus ook nog een vergunning voor de frequentie 1224 kHz, waarop Groeistad momenteel nog uitzendt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet alleen een Optimod bij Groeistad. Er zit nog een mengpaneel tussen met equalizer dacht ik, een extra compressor/limiter wordt er nog ingezet om overshoots op te vangen. Vind je het gek dat het dan ruk klinkt.  Ik zou alles er tussenuit halen, alleen optimod en ontvanger van de stream. That's all.

bewerkt door radiofreak31
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.