Spring naar bijdragen

TV Tune Willem Ruis Show 1978


Broozen

Aanbevolen berichten

Hey Benno,

 

Wat leuk... Ook ik ben lang op zoek geweest naar deze tune, en... heb 'm kort geleden gevonden!

Het gaat inderdaad om een nummer van de Braziliaanse muzikant Deodato (volledige naam: Eumir Deodato de Almeida). Voor deze tune van de Willem Ruis Show is een gedeelte gebruikt uit het nummer 'Super Strut', van het album 'Deodato 2' uit 1973. Het bekende thema begint op 1'35" en komt verderop nog een paar keer terug.

 

Grote Groet,

Jarko

 

 

Please login or register to see this link.

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Jarko:

Hey Benno,

 

Wat leuk... Ook ik ben lang op zoek geweest naar deze tune, en... heb 'm kort geleden gevonden!

Het gaat inderdaad om een nummer van de Braziliaanse muzikant Deodato (volledige naam: Eumir Deodato de Almeida). Voor deze tune van de Willem Ruis Show is een gedeelte gebruikt uit het nummer 'Super Strut', van het album 'Deodato 2' uit 1973. Het bekende thema begint op 1'35" en komt verderop nog een paar keer terug.

 

Grote Groet,

Jarko

 

 

Please login or register to see this link.

 

 

Interessant... dat zou betekenen dat mijn informatie (die ik ooit heb overgenomen van gegevens uit het archief van de KRO) niet klopt...

 

Dit is de specificatie van de allereerste Frank-Kramer show (zelfde tune....)

image.thumb.png.a897f2b6f49f759bb366a456a66f5eb8.png

 

En de specificatie van de Willem Ruis Show van 27-01-1978:

image.png.943f436985601dd11621d5ad23a76963.png

 

Copyright: KRO/NOS

 

 

bewerkt door maartenfransen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Maarten,

 

Ik kan me goed voorstellen dat je in verwarring bent. Ook ik was verbaasd toen ik de gegevens uit jouw archief las. Ik heb het fragment van Benno nog eens goed beluisterd, en volgens mij is het volgende aan de hand:

 

Het nummer in het fragment is overduidelijk 'Super strut'. Alleen, als je goed luistert wijkt de versie die als tune is gebruikt een klein beetje af van het origineel. Ik denk dat het hier gaat om een cover van het nummer van Deodato, door het orkest van Tony Hiller en/of Francis Bay. Dit zou ook verklaren waarom bij de gegevens van de tune van de Frank Kramer Show Deodato bij de componisten wordt vermeld.

 

In mijn zoektocht naar het antwoord heb ik via YouTube en Spotify inmiddels heel wat nummers van beide orkesten beluisterd. Hun versie van 'Super strut' heb ik helaas (nog) niet kunnen vinden. Heb jij die toevallig? Wel heb ik gemerkt dat de klank van de orkesten op sommige opnamen erg lijkt op de klank van de tunes in de Willem Ruis Show. Verder viel op dat beide orkesten heel wat covers van nummers van andere artiesten hebben opgenomen. Mij theorie zou dus kunnen kloppen. Wat denk jij?

 

Mag ik deze zoektocht uitbreiden met een andere tune uit de Willem Ruis Show? Bij het oplezen van de prijzen door Pierre van Ostade was vaak een bepaalde tune te horen (luister naar de link).

 

https://www.youtube.com/watch?v=hEElrrRAEP0

 

Qua klank en sfeer, en gezien de informatie uit jouw archief, zou dit ook zomaar een nummer van Tony Hiller en/of Francis Bay kunnen zijn. Enig idee om welk nummer het gaat?

 

Hartelijke groet,

Jarko

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jarko en Maarten,

 

De versie van Deodato van Super Strut op zijn LP Deodato 2 is inderdaad het thema, maar is veel te wild, jazzy en funky om als tune bij de Willem Ruis show te passen. Ik denk - Jarko - dat je het bij het rechte eind met met het vermoeden dat er een nieuw arrangement is gemaakt van het nummer. 

In het Tunesboek staat Super Strut vermeld, bij Deodato. Waarschijnlijk 1/2 correct dus, in het nooit te verschijnen Tunesboek deel 2 zullen we dat moeten aanpassen. 


Vraag blijft: wie heeft de audio van de Tony Hiller / Francis Bay - uitvoering? 
En wie heeft de door Jarko fijns opgedoken prijzenkast-muziek? 

Je KRO-aantekeningen, Maarten, zijn zeer leerzaam en interessant. 

Mooie discussie, heren...

Benno

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Jarko, Maarten, Juul en Benno,

 

Hartelijk dank voor jullie bijdragen aan deze zoektocht!

Ik ben zo'n 35 jaar hartstochtelijk fan van showmaster Willem Ruis en daar horen zijn tunes natuurlijk bij.

 

Via Benno, die de eer en genoegen had Willem Ruis eens te interviewen voor de lokale omroep, u begrijpt jaren geleden, heb ik ooit de tweede openingstune, de panneltune en een touché van de Willem Ruis Show op de kop getikt.

 

Een medewerker aan de Willem Ruis-shows die in het land te zien waren (dus niet de TV-shows) heeft jaren geleden een band met opnames op Marktplaats verkocht. Deze heb ik via via op de kop getikt en heb ik gedigitaliseerd. Zo kwam ik in het bezit van nog meer tunes. Maar twee belangrijke: die eerste openingstune en Jarko het (eerste deel van) het prijzenmuziekje zoek ik nog steeds.

 

Geweldig dat nu de afkomst van die eerste openingstune is opgehelderd: Super Strut van Deodato. De componist die inderdaad op de aftiteling staat van de Willem Ruis Shows en de Frank Kramer Show.

 

Jarko: ben jij bekend met meer werk van Deodato waar stukken uit Willem Ruis Show tunes in zitten?

 

Qua originelen. De melodie van de tweede openingstune doet me sterk denken aan Gershwins 'I got rhythm'":

https://www.youtube.com/watch?v=uPRiM5JvYx8

 

Hartelijke groet,

 

Tom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Het zou ook zo maar kunnen dat het "na-gespeeld" is door een Omroep Orkest.

Net als bijvoorbeeld de Tune van Het Oog  en niet te vergeten de tune van TROS Poster die ik het Metro heb laten spelen in 4 versies.

 

Ik denk niet dat het stuk is nagespeeld door het omroep orkest.  Terug verdienmodellen speelde nog niet zo in de jaren '70.  Dat kwam pas later met de komst van RTL 4 en de programma's van Joop van den Ende.

 

Ik vermoed dat het een cover is. Wel leuk om die lijstjes te zien.  Ik hoop niet voor de componist dat dit Buma lijstjes / call sheets zijn geweest, want dan zal het lastig geweest zijn om een juiste match te maken met de compositie want Prijzenmuziek zegt natuurlijk niemand iets bij Buma/Stemra.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Maarten, BenG heeft geen zin. Maar het KRO-archief kan interessant zijn. Mij staat bij dat de informatie uit de tijd van de Willem Ruis-shows in een katholiek archief in Nijmegen is te vinden. Dat was althans jaren geleden het geval.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei TomO:

Klopt Maarten, BenG heeft geen zin. Maar het KRO-archief kan interessant zijn. Mij staat bij dat de informatie uit de tijd van de Willem Ruis-shows in een katholiek archief in Nijmegen is te vinden. Dat was althans jaren geleden het geval.

 

 

Klopt, is nog steeds het geval :) Wordt vervolgd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Als Willem Ruis fan kan ik dit alleen maar hartgrondig met je eens zijn natuurlijk.

 

Maar we mogen ons best beseffen dat dit een andere tijd was. Middelmatigheid was de norm. Presentatoren als Berend Boudewijn en Fred Oster waren populairder dan baanbrekende sterren als Willem Ruis.

 

Hij was z'n tijd ver vooruit. Daarom zijn zijn shows (vaak) zo geweldig om terug te zien.

 

Tom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎8‎-‎7‎-‎2019 om 17:04 zei TomO:

Als Willem Ruis fan kan ik dit alleen maar hartgrondig met je eens zijn natuurlijk.

 

Maar we mogen ons best beseffen dat dit een andere tijd was. Middelmatigheid was de norm. Presentatoren als Berend Boudewijn en Fred Oster waren populairder dan baanbrekende sterren als Willem Ruis.

 

Dat denk ik ook, Tom. Het publiek van 1978 vond hem vast veel te druk en zag liever de 'gezellige' Oster.

 

Op ‎8‎-‎7‎-‎2019 om 17:41 zei thijs5326:

Willem Ruis vond vooral zichzelf erg goed en kritiek op zijn manier van presenteren accepteerde hij al helemaal niet!

Dat eerste geloof ik wel (op zich niet onlogisch, want hij wist wat hij deed en waarom). Hij zal inderdaad lastig te coachen zijn geweest. Dat gold vooral in zijn laatste twee jaar (de VARA-tijd) volgens mij.

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.