Spring naar bijdragen

MCB Radio - 07-06-2019 - 0700-1117


Vincent

Aanbevolen berichten

Tekeningetje v/d antenne?

En vermogen, prima toch, wat ik graag zou willen weten is de Z en de X van je antenne.

Niet gemeten na de tuner, als dit gebruikt wordt, maar onderaan de antenne gemeten.

Radialen van 1000 meter lang hebben natuurlijk geen zin, je kunt beter deze 1000 meter in 4 stukken verdelen.

Zender komt uit "Hoogeveen" ?

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei radio tpot:

Tekeningetje v/d antenne?

En vermogen, prima toch, wat ik graag zou willen weten is de Z en de X van je antenne.

Niet gemeten na de tuner, als dit gebruikt wordt, maar onderaan de antenne gemeten.

Radialen van 1000 meter lang hebben natuurlijk geen zin, je kunt beter deze 1000 meter in 4 stukken verdelen.

Zender komt uit "Hoogeveen" ?

 

Theo

Zal wel een stuk "stiekeldraad" zijn Theo. Zoals geschreven, alles wat maar enigszins van metaal is, is aan ground gekoppeld.

Voor Ruud: Zo te zien is er naar schatting zo'n 4 a 5 meter onder de top een "uitstaander". Vanaf die uitstaander loopt er zichtbaar een draad naar beneden. Hoe het verder vanaf de uitstaander naar de top gaat, kan ik niet met zekerheid zeggen. Het bovenste deel zou wel eens glasfiber kunnen zijn. Ik schat in dat het gewoon een vertical met een knappe top-cap is. 

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Rob Veld:

Zal wel een stuk "stiekeldraad" zijn Theo. Zoals geschreven, alles wat maar enigszins van metaal is, is aan ground gekoppeld.

Voor Ruud: Zo te zien is er naar schatting zo'n 4 a 5 meter onder de top een "uitstaander". Vanaf die uitstaander loopt er zichtbaar een draad naar beneden. Hoe het verder vanaf de uitstaander naar de top gaat, kan ik niet met zekerheid zeggen. Het bovenste deel zou wel eens glasfiber kunnen zijn. Ik schat in dat het gewoon een vertical met een knappe top-cap is. 

 

Rob V.

 

Na uitvergroten van foto lijkt er nog iets van een spoel om het glasfibergedeelte te zitten.

 

Vr gr

Jan

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-7-2019 om 21:14 zei Harm ten Brink:

Nou, ik vind héél netjes hoor.

Jullie zijn hier in Amsterdam op de autoradio goed te volgen.

En er zijn geen klachten van de buren?

Bedankt Harm,nee we hebben geen klachten.Lijkt mij ook sterk met die 100Watt.En Ruud,we hebben hier een Norton zender staan.Die kan max 40Watt carrier geven,daarboven gaat ie beroerd klinken.De antennemast is onderaan geaard,maar de schuifdelen zijn geisoleerd van elkaar omdat ze in nylon geleiders zitten.Verder zijn de tuidraden van touw,dus geen staal.De draad is onderaan gevoed en loopt op een meter afstand van de mast.bovenaan staat de spoel met de topcap geisoleerd op de mast.Dus geen shuntfed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Groot respect wat jullie neerzetten. Wellicht nog 1 verbeterpuntje, het audio. Als ik MCB vergelijk met bv. Paradijs (van destijds) en nu Caroline 648 kHz en Groeistad 1224 kHz hebben de laatst genoemde zenders net wat meer sprankelend audio. Kwestie van processing. Bij MCB is er in verhouding erg veel 'midden' en blijft laag en hoog wat achter. Maar het klinkt prima, dus .... 

Grt Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-7-2019 om 12:01 zei Rob Veld:

Dat idee had ik ook al Jan, maar net als jij weet ik het niet zeker. Het zou betekenen dat hij ook nog eens "centre loaded" is. Een goed poging om zoveel mogelijk rendement uit de te korte straler te krijgen.

 

Rob V.

Hierbij een foto tijdens de montage.Het geheel is gemaakt van glasfiber,ook de uithouder.

157DBF64-8C59-4CCE-9591-28C8BFB53238.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke info. Deze antenne lijkt op wat Impact AM ook gebruikt. Bereik is van MCB echt heel goed. Impact heeft ook een beter bereik dan Groeistad (beiden op dezelfde lokatie). Groeistad gebruikt een spriet met verlengspoel maar geen topcap. Verschil is te merken (er even vanuit gegaan dat het vermogen identiek is). 

1332 kHz is ook nu iets beter geworden Harm. Kan m vanaf de tunnel A9 tot ongeveer het brugrestaurant A44 goed tot redelijk ontvangen in de auto. Het format is zeker mijn smaak 😉  Is de lokatie nog steeds Amsterdam West? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, maar we hopen dit weekend een eerste meting te kunnen doen op de nieuwe locatie net ten westen van Amsterdam.

Het radialennetwerk zit al een paar weken in de grond maar deze week hebben we nagenoeg niets kunnen doen vanwege het warme weer.

We staan midden in een weiland zonder enige beschutting.

De tophat is inmiddels óók klaar en de glasfibermast wordt uiteindelijk 11 meter hoog.

Tophat finished.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom maar 11 meter Harm, ik zou gaan tot het max en er nog wat bij smokkelen - elke centimeter verticaal scheelt - ik heb hier al jaren een mast op mn kantoor die officieel te hoog is, hoor je nooit wat van.

Dat ding is overigens ook zo'n 11 meter, je mag maar 5.

 

De site ziet  er, voor zover ik dat kan zien, goed uit. Dus maak er wat moois van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Harm ten Brink:

Dit is even een testopstelling om te kijken of de gewenste veldsterkte bereikt wordt.

D.w.z. ik wil graag héél Amsterdam beslaan, dat is 12 Km tot de A10 oost.

Haarlem en Zandvoort pak ik dan hopelijk ook mee.

Als dat allemaal niet lukt lever ik eind dit jaar mijn vergunning in, die beslissing staat al vast.

Amsterdam helemaal goed doorkomen zal moeilijk gaan.

Dat wisten ze al bij STAD, met 1 kW op 1250. 

Maar je kan een heel eind komen.

Haarlem en Zandvoort ga je zeker halen.

Ik blijf verbaasd hoe ver MCB komt met een 25 meter hoge antenne.

 

Is het een idee een 2e frequentie aan te vragen voor A'dam Oost?

Ik heb er al 2 en overweeg die ten oosten en ten westen van Utrecht te plaatsen. West moet wel nog helemaal ontwikkeld worden. (En oost omgebouwd)

 

Mijn idee is een PVC mast van minstens 25 meter, grijs, dus valt niet op. Buizen koop je bij de bouwmarkt. Rond, goed voor windlast.

Door de buizen een coaxkabel, gewoon goedkope TV kabel.

Dan uitstaanders 4 x , en aan elke weer een coax kabel naar beneden.

Je kan hier nu van alles van maken, een base fed waarbij je de 5 verticale draden met elkaar doorverbindt. De uitstaanders werken hier ook als top load.

Maar er kan ook een skirt of folded monopole van gemaakt worden, door vanaf de 4 buitenkabels te voeden, via de uitstaanders naar de binnenste kabel die geaard wordt. Dit allses zonder in de mast te hoeven klimmen of te moeten strijken.

We gebruiken de buitenkant van de coax, geeft goede afstraling.

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Vergelijkbare bijdragen

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.