Spring naar bijdragen

LP stations ontvangen in Noord Nederland


Aanbevolen berichten

Hallo lezers,

Hier een lijstje van LP mg stations die ik hier vanmorgen ontvangen heb.

Tijd: tussen +/- 08.00 en 10.00 uur.

Als antenne gebruik ik een (home made) mini loop, draaibaar (met de hand😀) op +/- 3 meter hoogte

Bij rapporten hieronder stond de loop gericht naar betreffende station.

Ontvanger de bekende KPO WR 2100.

 

675 khz: Calipso, later Radio Nostalgie

747 khz: Radio Seagull? (géén R 0511 audio)

828 khz: Radio Bontekoe, met UK zender(s) er doorheen

891 khz: Hot Radio iets fading

1008 khz: United AM 'om en om' met Impact AM, soms één er onder (Fred AM?), later Transparant

1035 khz: heel zwak audio, klinkt als buitenlands station

1224 khz: Amplivier (buurtstation)

1251 khz: richting west UK station, richting zuid zwak (buitenlands) station

1332 khz: Fryskeheide (o.a. kerkmuziek)

1395 khz: Seabreeze (prima audio)

1485 khz: Radio 220

(1566 khz: Vahon, met veel fading)

1584 khz: zwak buitenlands station (UK?)

1602 khz: Radio 0511 (buurtstation)

 

's Avonds (en vroeg in de morgen) een paar keer United AM sterk ontvangen op 1008 khz!😀

 

O.a. deze stations ontvangen, vóór en/of ná nieuwe LP indeling, met loop antenne:

Unique AM, Studio Denakker, Cupra, Different, Groeistad, Wereldstad, Vrij Zwolle, Nostalgie AM, Fidelio en Paradijs.

MCB, Eldorado (buurtstation), Babylona, Fred AM, TPot, Radio Emmeloord, Radio 1224 en Flandria.

 

 

Met een groet,

 

HA

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Leuk de miniloop. Destijds stond er op de site van Radio Bloemendaal ook een beschrijving van een loop antenne. X aantal windingen in een rondgebogen elektrabuisjes en een C parallel uit een oude middengolf radio. Uitgekoppeld via een stukje coax en om de portable radio een stuk of drie windingen. Werkt als een speer. Helaas heb ik nooit een screendump gemaakt. Wellicht dat iemand dit wel heeft gedaan?

Grts Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de beschrijving nog kunnen terug halen helaas niet meer de foto van deze antenne maar misschien kan jij je hiermee redden.

Vr gr

Jan

 

Een voetstuk van twee houten latjes, gekruist, zodat de hoepel stevig kan staan.

In het midden van deze kruislatjes vertikaal een rond houten staafje geschroefd: (b.v. stukje van een bezemsteel o.i.d., ongeveer 10 cm lang).

Een vertikale lat dient om de hoepel te dragen en tevens deze te kunnen draaien.

Daartoe is onderaan de verticale lat een ronde passende bus geschroefd (stukje buis van metaal), lengte ongeveer als die van het houten staafje. Door dit buisje over het ronde houten staafje te schuiven staat de zaak stevig, kan draaien en is afneembaar.

De bedoeling is dat daarmee de hoepel draaibaar is en toch netjes rechtop blijft staan.

De lat is ongeveer 130 cm lang, afhankelijk van de diameter en de hoogte van de hoepel boven de draaivoet.

Ook de condensator komt op de lat, onderaan de hoepel.

 Nu eerst even wat uitleg

We willen een lange draad netjes als spoel gebruiken. Een plastic buis (PVC elektriciteitsbuis) laat zich gemakkelijk buigen tot een hoepel met een diameter van ongeveer 90 cm.

De lengte van de PVC-buis is dan ongeveer 2 meter 80.

Maar hoe krijg je daar gemakkelijk een lange draad in gewikkeld?

In de computerwereld wordt veel gebruik gemaakt van lintkabel (flat cable). Dit is een aantal draadjes, van elkaar geïsoleerd, als een plat lint naast elkaar. Deze lintkabel kan gemakkelijk door de buis geschoven worden, daarna pas buigen we de buis.

De lintkabel-uiteinden liggen dan naar elkaar toe, onderaan in de hoepel.

We gebruiken 10-aderig lintkabel, dit is te koop. Door nu 9 draadjes zo te verbinden dat het een lange draad wordt hebben we onze antenne.

De uiteinden van de zo gevormde lange draad solderen we later vast aan de afstemcondensator.

Draaduiteinde van 10 links en draaduiteinde van 2 rechts komen dan aan de afstemcondensator.

De eerste draad van de lintkabel gebruiken we als koppelspoel, via een coaxkabeltje naar de draagbare ontvanger. Hierover straks meer.

Uiteinden van draad 1 via een coaxkabeltje naar de ontvanger

Uiteinde van draad 2 links naar uiteinde van draad 3 rechts

Uiteinde van 3 naar 4 enz. tot en met 9 links naar 10 rechts

Uiteinde van draad 10 links en van draad 2 rechts naar de condensator

Daarmee vormt straks het einde van draad 10 links met het einde van draad 2 rechts een lange draad, binnen in de PVC-buis, alsof die gewikkeld is als spoel.

 Hoe maken we de hoepelantenne?
PVC-pijp is te koop in lengtes van 5 meter, bij een doe-het-zelfzaak, de ijzerhandel of bij de elektricien. Koop daarbij ook even drie bijbehorende vastzetbeugeltjes, als die niet meer in Uw rommelbak liggen!

Voordat we de buis inkorten buigen we de pijp als een hoepel vanuit het midden van de buis. Even opwrijven zodat het PVC iets warm wordt helpt vaak. We nemen met opzet een te lang stuk omdat de uiteinden zich niet, of heel moeilijk, laten buigen. Als we een redelijk ronde vorm hebben zetten we de buis tijdelijk vast, b.v. met stevig tape of geklemd onder beugeltjes, die hadden we toch al. Dit laten we zo een nachtje wennen. Pas als het springerige uit de vorm is gaan we de pijp inkorten op lengte, ongeveer 2 meter 80 (van ieder uiteinde het teveel aan lengte afzagen). Als we hem nu losnemen is hij niet helemaal recht meer maar we kunnen nog wel gemakkelijk de lintkabel er door halen. 

De lintkabel nemen we een cm of twintig langer dan de op lengte gemaakte PVC-pijp. Als de pijp nog niet echt gebogen is kan er gemakkelijk een stuk elektriciteitsdraad door geschoven worden. Aan deze hulpdraad bevestigen we de lintkabel, b.v. met stevig tape. Door daarna de hulpdraad voorzichtig uit de pijp te trekken volgt de lintkabel netjes door de pijp zodat er aan beide uiteinden een cm of 10 uitsteekt. De hulpdraad is verder niet meer nodig. 

Met een scherp mesje beide uiteinden dan even insnijden tussen de draadjes 1 en 2. Draadje 1 kan dan aan beide zijden voorzichtig losgetrokken worden over een lengte van ongeveer 10 cm. Aan deze beide draadjes plakken we tijdelijk een stukje tape zodat we ze later kunnen herkennen. 

Daarna buigen we de pijp weer rond en bevestigen hem met de beugeltjes op de verticale lat, zo'n 20 of 30 cm boven de voet. Kijk maar wat U mooi vindt. Bovenaan één beugeltje, onderaan twee, dus ieder uiteinde van de buis één beugeltje. Onderaan houden we de uiteinden van de buis twee of drie cm uit elkaar. We moeten gemakkelijk de draaduiteinden kunnen bewerken. 

Van de resterende 9 draadjes gaan we nu een lange draad maken. zie fig. 2
Eerst snijden we voorzichtig even in tussen draadje 2 en 3 van de rechterkant. De bedoeling is draadje 2 voorzichtig los te trekken over een lengte van ongeveer 10 cm. Deze komt later aan de condensator. Van de overblijvende draadjes rechts, 3 t/m 10, knippen we nu een stukje van b.v. 5 cm af. De uiteinden maken we blank over een korte lengte. Ook aan de linkerkant korten we de draadjes 2 t/m 9 in en maken de uiteinden blank. Nu solderen we de linkerdraadjes vast aan de rechterdraadjes, zie fig. 2

Dus links 2 komt aan rechts 3 enz. Per gesoldeerde verbinding deze even isoleren met een stukje tape zodat ze elkaar elektrisch niet kunnen raken. Als dit gelukt is schuiven we de prop voorzichtig iets terug in de pijp, alleen maar voor het gezicht! Het oog wil ook wat. De afstemcondensator monteren we op de lat, onder de hoepel. De (langere) draadjes nummer 2 rechts en 10 links solderen we aan de condensator. Op de aansluiting van de vaste plaatjes een draadje en op de aansluiting van de draaibare plaatjes het andere draadje. Links of rechts maakt hier niet uit. 

We hebben dus nu een lange draad, in de vorm van een wikkeling met daarop aangesloten de afstem-condensator. We hebben ook een enkele winding, (de uiteinden van draadjes 1, die hadden we gemerkt met een stukje tape). Het tapemerkje kan er nu af en we maken de uiteinden een stukje blank. Deze draadjes draaien we in elkaar en we solderen ze dan aan een coaxkabeltje. Eén draadje aan de midden-ader van de coax, de andere aan de coax afscherming (zo'n coaxkabeltje is een afgeschermde draad met een middenader, speciaal t.b.v. antennesignalen.) Als lengte nemen we tussen de twee en vijf meter, afhankelijk van waar U zit in de kamer en waar de hoepel komt te staan. Te koop in TV zaken of elektronicawinkels, kosten minimaal, zie de stuklijst.
 

 Koppeling van de antenne aan de draagbare radio
Helaas hebben de moderne radio-ontvangers meestal geen aansluiting voor een antenne. Dit is gemakkelijk op te vangen door even een lengte geplastificeerd montagedraad met twee slagen om Uw draagbare radio te wikkelen. Deze wikkeling er dan weer afschuiven en om de 10 cm of zo een stukje tape plakken zodat U een soort spoeltje hebt van twee windingen. De draaduiteinden maken we weer blank over een korte lengte en we solderen deze nu aan het andere eind van ons coaxkabeltje: één draad aan de middenader, de andere aan de coax afscherming. Even hier en daar wat tape er omheen plakken: het mag best stevig en netjes zijn.
 

 Afstemcondensator
Te slopen uit een oude buizenradio - soms liggen ze nog op de rommelzolder. Vaak te vinden in dumpzaken, voor ongeveer € 2,50 (nieuw ca € 6,-). Maar ook nieuw te koop in elektronica zaken, neem voor de as dan ook een knopje. De capaciteit moet ongeveer 500 pf zijn, meestal zijn het twee secties van ieder 250 pf. (pf is picofarad, een eenheid voor de capaciteit van de condensator, maar dat weten ze in de winkel wel).

 Gebruik
De draagbare radio los op de wikkeling (van twee windingen) leggen. De radio instellen op de middengolf, 269 meter of 1116 kHz voor Radio Bloemendaal. De afstemcondensator draaien op maximum signaal. De hoepel draaien tot het signaal met maximale sterkte doorkomt.

En na genoten te hebben van de uitzending het ding wegzetten tot de volgende keer. En laat eens horen als U er blij mee bent!

 
Stuklijst

PVC-pijp 5 meter lang, diameter 5/8 inch (standaard electriciteitsbuis)

3 beugeltjes hiervoor

Lintkabel (vaak flatcable genoemd) lengte 3 meter, 10 aderig.

Latjes (hout)
1 lat (de vertikale) lengte ongeveer 140 cm 2 latjes voor het voetstukje , ieder ongeveer 50 cm lang breedte van de latjes ongeveer 5, dikte ongeveer 2 cm

afstemcondensator (zie tekst hierboven)

coaxkabeltje (zoals een TV-toestel dit heeft als antennekabeltje. (of type RG 58 A/U, impedantie 50 ohm), lengte 3 of 4 meter.

montagedraad, een lengte van een meter is ruim voldoende.

een kleurtje zoals die van Uw radio is minder opvallend. Hiervoor geen blank draad nemen.

rond stokje, ongeveer 15 of 20 cm lang, diameter ongeveer 2 cm.

rond pijpje metaal, passend over het ronde stokje, zelfde lengte.

schroefjes voor de beugeltjes, de afstemcondensator vastzetten op de lat en mogelijk het voetstukje.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat je de tekst hebt gevonden, Jan. Ik zie nu via webarchive ook de info, maar niet het schema. Echter ik heb er hier nog een staan (ooit gemaakt, tijdje op Radio Paradijs gehad daarna lang werkloos gestaan, maar komt met LPAM weer van pas). Schema is heel eenvoudig. De wikkelingen van de loop (met de twee uiteinden aan een C (uit oude middengolfradio),. Hoe groter de diameter, hoe miner windingen, gewoon uitproberen.  Een uitkoppelwinding aan een stuk coax (RG-58 o.i.d.) (mantel en pit) en eind van de cox weer een stuk of 3 windingen die om de portabel radio heen kunnen. Ontvangst van de meeste portables verbetert dan aanzienlijk op de middengolf, enorme piek. Is die er niet dan spelen met het aantal windingen die parallel aan de C staan.

 

Aanschaffen kan ook, maar 180 euro is ongeveer 170 euro te duur. 170 euro zodat het er een beetje gelikt uitziet? Bovendien is zelf maken ook erg leuk.

 

Grts Eric

bewerkt door Eric
correctie, was te snel :-)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of buiten een mini-whip plaatsen. Wel aardpin in de grond en minimaal  meter uit de gevel en tussen de 4 en 5 meter hoog. Binnen met een antenne spelen is leuk, maar je hebt binnen toch nog last van de electric smog.

 

Ik heb om die reden een loop en 3 mini-whips buiten staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei thijs5326:

Bron: Freewave

 

image.thumb.jpeg.8c364aeadfbf295a79819c44039f7836.jpeg

 

 

Dag Thijs,

 

in mijn Freewave nr. 68   staat dit helemaal niet................  In nummer 67 wel. Dus even links boveneven de notitie aanpassen.

 

Juul

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Weer twee erbij!

 

- Een paar weken geleden, op een zondagmiddag, had ik de 'mini-loop' aangesloten op de KPO.

Toen hoorde ik héél zwak stukjes audio, mét fading, van Radio 0511 op 1485 khz!

Bij een directe route bedraagt de afstand tussen Bellingwolde en mijn qth 81 kilometer!

 

- Afgelopen zondag was er even geen audio bij Radio 0511 op 747 khz.

Ik hoorde onder de carrier zachtjes audio van MCB.

KPO ontvanger stond bij Loop ant (richting zuid-west).

 

- Gistermiddag Radio 0511 op 747 Off Air.

Hoorde ik op de KPO, zónder externe antenne, MCB prima!😀

Bij een directe route bedraagt de afstand tussen Alphen aan den Rijn en mijn qth 161 kilometer!!

 

Ik ben reuze benieuwd welke LP AM stations ik straks nog meer kan ontvangen.

Dus na het uitgeven van nieuwe LP AM freq. door AT.

 

Groet,

 

HA


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

En weer een!😀

 

Gistermiddag was ik getuige zijn van de eerste testuitzending op 918 khz.

Citrus radio op zijn nieuwe LP freq., met een nood-antenne.

Buiten met de KPO bij de grote loopantenne kon ik hem prima ontvangen.

Mooi vrij, dus (nog) alleen, op die freq....

 

Bij een directe route bedraagt de afstand tussen Vaassen (qth Citrus) en mij 116 kilometer.

 

Ook kon ik hem horen, niet al te sterk, met de Mini loopantenne bij de KPO (in huis!).

Dat ging met beide antennes goed tot +/- 16.15 uur.

Toen hoorde ik er een 'vreemde taal' (lees: buitenlands) station door heen.

Ik denk, zo te horen, uit het (verre) Oosten....

 

Groet,

 

Hotel Amigo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Goede mg condities?

Dat moet wél zo zijn, want ik ontvang vandaag Citrus 918 khz vrij goed.

Met een buizenradio gekoppeld (met home-made-antenne-tuner) aan de draadantenne hier buiten!

 

Lezers; gistermiddag ging Radio Seebreeze Off Air i.v.m. verhuizing naar hun vorige lokatie (Grou):

 

Please login or register to see this link.

 

Bijschrift bij foto: Tussen de palen op het dak wordt zaterdag de zender gespannen. Foto: Press4All😁

 

Ik was onderweg (bij Bergum) en ik hoorde ineens in de auto Nostalgie AM  uit Siddeburen (prov. Groningen) op 1395 khz.

 

Toen ik thuis was, hoorde ik Nostalgie AM hier luid & duidelijk uit de speakers van de buizenradio.

De eigenaar moest nog wat boodschapjes halen (die had ik net binnen😀), dus ging hij Off Air.

 

Ra, ra welk LP station ik toen hoorde op 1395 khz, ja inderdaad deze: Sterrekijker AM uit Elim (Drenthe).

Niet sterk, maar met fading wel (lees nog net) te horen.

Zelfs met mini-loop in de kamer 'geplaatst & gericht´ bij KPO ontvanger nog te horen!

 

Afstand van Elim naar mijn qth: 81.19 km

 

Later op de middag kwam Seebreeze, na de verhuizing, weer terug op 1395 khz.

Ik keek, mét leesbril, nauwkeurig op mijn %-meter en wat zag ik?

Dat hun signaal hier duidelijk sterker is (zeker 7%), dat had ik wel verwacht....

Zoals gewoonlijk klinkt hun audio prima, maar..... niet meer insturen svp.

 

Met een groet,

 

HA

 

 

bewerkt door Hotel Amigo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.